Gå til innhold

OLED vs IPS skjerm til laptop ?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe ny laptop, enten Lenovo eller Asus. Skal bruke den til jobb+skole. Analyse, simulering og beregningsprogrammer (Matlab, IBM SPSS, SimulationX) + skriving. Jeg blir ofte sliten i øyne da jeg sitter lenge foran skjerm.

-Bør jeg velge OLED eller IPS skjerm ? Fordeler eller ulemper ?

Jeg har sett litt på disse 2. Usikker på hvem jeg bør velge.

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-5-pro-16ach6-r7-16-baerbar-pc/p-1222698/?q=82L500EHMX

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/asus-vivobook-pro-16x-oled-n7600pc-l2001w-16-baerbar-pc/p-1209625/

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en Dell 7590 med en 4K OLED siden 2019.

Kontrastnivå er selvsagt leading edge.

Farger er ikke treffsikre, men man får utrolig kraftige farger av OLED om man liker slikt. På grunn av at RGB ikke er likeverdige segmenter i en OLED så anbefaler jeg ikke OLED til fargesensitivt arbeid, da fargene drifter fra hverandre ved forskjellig intensitet og skjermen har en tendens til å redshifte med årene.

Respons er et lite kompromiss, men ikke forstyrrende. Jeg har bare et 60 hz panel, og de fleste forventer mer i disse dager. Ved lav lysstyrke så kan du også få blurring på lavt kontrastnivå. Noen paneler er verre enn andre på dette.

Burn-in er oppskrytt. Min skjerm har vært i daglig bruk i over 3 år nå og har fått litt svak burn-in a Windows taskbar om jeg ser på en uniform sensitiv farge slik som mørk grønn. I daglig bruk så tenker jeg ikke stort over det.

Banding er et problem på de fleste paneler. Ved svak lysstyrke så vil du kunne se "skyggestriper" nedover skjermen, som kommer av at det er vanskelig å produsere alle pikslene likeverdige.

 

Kommer til å kjøpe OLED igjen om jeg har muligheten/pengene.

Lenke til kommentar
tingo skrev (5 timer siden):

Et tips (hvis du ikke allerede har gjort det): besøk en optiker. Det du beskriver er ofte et tegn på at man trenger briller, evt. nye briller.

Takk for svar :) Jeg har databriller. Jeg lurer på ulemper/fordeler for OLED vs IPS skjerm for laptop. Jeg har aldri hatt OLED skjerm. Jeg er ingen 'gamer' og redigerer sjeldent bilder.

Hva er mest optimalt og viktig ifht mitt bruk og øyne (farge kontraster, lysintensitet, oppløsning, oppdateringsfrekvens osv.) ?

Lenke til kommentar

Tror det er vanskelig å si hva som er best. Det eneste generelle er at OLED har veldig fint bilde, men så er det en usikkerhet med innbrenning. En bør kanskje søke opp en test av masinen for å se om der er påpeket styrker og svakheter med den aktuelle maskinen.

IPS skjermer kan også være alt fra dårlig til helt topp. Siden dette er dyre maskiner så er det trolig gode skjermer.

Her er en test av Asus maskinen: https://www.expertreviews.co.uk/laptops/1416401/asus-vivobook-pro-16x-oled-review

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...