Gå til innhold

Anbefalt oppsett hjemmekontor


TheOp

Anbefalte innlegg

Driver og ser på løsninger til hjemmekontor. Har en jobb der jeg er avhengig av å ha flere vinduer oppe samtidig(som regel to, men til tider flere). Primært programmer fra office pakken. Har i utgangspunktet sett for meg to skjermer i størrelsen 24-27". Dog, etter å ha lest litt rundt omkring så ser jeg at enkelte anbefaler å gå for en større skjerm av type widescreen, og at man også der kan kjøre med flere vinduer oppe på en skjerm. Noen som har noen innspill på hva som anbefales og eventuelle fordeler og ulemper med disse løsningene?

Dette skal kobles opp mot min jobb-laptop(Dell), og hvis jeg går for to skjermer så må jeg vel i tillegg ha en form for dokking eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På jobben er det omtrent 50 / 50 av de som har to skjermer og de som har en stor buet skjerm. Noen liker det ene og noen det andre.

De fleste jobb-laptop'er i dag har Thunderbolt i en eller flere av usb-C kontaktene. Da trenger du kun en usb docking med det antallet skjerm, nettverk og usb-utganger du ønsker. Ofte er det færre usb-porter på en slik en det man skulle ønske seg.
Eksempel: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5797919

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (11 minutter siden):

De fleste jobb-laptop'er i dag har Thunderbolt i en eller flere av usb-C kontaktene. Da trenger du kun en usb docking med det antallet skjerm, nettverk og usb-utganger du ønsker. Ofte er det færre usb-porter på en slik en det man skulle ønske seg.
Eksempel: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5797919

Du trenger en Thunderbolt docking for å kunne utnytte Thunderbolt utgangen på PC-en (du linker til en Thunderbolt-docking, ikke en USB docking).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anbefaler iallfall å teste buet widescreen før du kjøper, er en del skal og behag. Selv liker jeg det ikke og foretrekker flere skjermer - foretrekker tre nå siden jeg da har en i midten, med to foretrekker jeg fortsatt en i midten og så en på siden.

Om du skal ta widescreen så må den ha høy nok oppløsning, mange kontor har kjøpt wide-skjermer med for dårlig oppløsning til bredden, som bare gjør de mindre nyttige afaik.

Påvirker også en del hvor nær / langt i fra du liker (og har mulighet til) å sitte fra skjermene.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (15 minutter siden):

Anbefaler iallfall å teste buet widescreen før du kjøper, er en del skal og behag. Selv liker jeg det ikke og foretrekker flere skjermer - foretrekker tre nå siden jeg da har en i midten, med to foretrekker jeg fortsatt en i midten og så en på siden.

Om du skal ta widescreen så må den ha høy nok oppløsning, mange kontor har kjøpt wide-skjermer med for dårlig oppløsning til bredden, som bare gjør de mindre nyttige afaik.

Påvirker også en del hvor nær / langt i fra du liker (og har mulighet til) å sitte fra skjermene.

Testet sånn skjerm på kontoret, og ikke kjempefan når jeg prøvde. Dog, antar at det er en tilvenningsgreie. Nei, går nok for to skjermer ja, med den ene litt på siden som du nevner

Lenke til kommentar

Skjønner ikke skepsisen til ultrawide om du uansett skal ha to skjermer horizontalt. Dra ett vindu til høyre og det dekker halve skjermen til høyre. Dra neste vindu til venstre og voila to skjermer. Dra vinduet opp og til høyre og det opptar 25%. Gjennta 4 ganger i forskjellige hjørner og du har plutselig 4 'små' skjermer.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (11 minutter siden):

Hvem snakker om skepsis? Jeg sier bare at jeg ikke liker det. Det er smak og behag. Andre jeg kjenner liker det. Du forstår ikke at noen ikke liker det samme som deg?

Neida virka bare som om folk ikke forsto at en enkelt får to skjermer på en ultrawide. Forstår helt fint at ikke alle liker det samme som meg, er glad for det. 

Lenke til kommentar

Prøvde kort en buet skjerm på jobben og holdt på å bli sjøsyk; ble mye bølge-bevegelser når man flyttet hodet litt.  Skjønner ikke det går an å bruke, men folk er jo forskjellige; jeg ville definitivt anbefale å prøve det ut før man kjøper. 

Selv bruker jeg 3 x 27" på jobben og 4 x 27" hjemme (der den 4. står over den i midten).  Syns det fungerer veldig godt.  Bruker i tillegg en KVM switch hjemme til de 3 hovedskjermene osv. så det er kjapt å bytte mellem privat og jobb. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, tigerdyr said:

Prøvde kort en buet skjerm på jobben og holdt på å bli sjøsyk; ble mye bølge-bevegelser når man flyttet hodet litt.  Skjønner ikke det går an å bruke, men folk er jo forskjellige; jeg ville definitivt anbefale å prøve det ut før man kjøper. 

Selv bruker jeg 3 x 27" på jobben og 4 x 27" hjemme (der den 4. står over den i midten).  Syns det fungerer veldig godt.  Bruker i tillegg en KVM switch hjemme til de 3 hovedskjermene osv. så det er kjapt å bytte mellem privat og jobb. 

Hva slags kvm switch har du? Har lett etter en 3 skjerm kvm og enda ikke klart å finne noen.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (57 minutter siden):

Prøvde kort en buet skjerm på jobben og holdt på å bli sjøsyk; ble mye bølge-bevegelser når man flyttet hodet litt.  Skjønner ikke det går an å bruke, men folk er jo forskjellige; jeg ville definitivt anbefale å prøve det ut før man kjøper. 

Kommer veldig an på størrelsen og radiusen på skjermen. Jeg prøvde en 1000R (1 m radius) skjerm og det var helt jævlig og jeg returnerte den etter en dag. Men jeg har en LG 34GN850-B med 1800R som var mye mindre kurvet og er perfekt. Akkurat nok bue til at man ser alt i hjørnene av skjermen uten at den føles særlig buet ut.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...