Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn dårlige på å betale penger de skylder?


Anbefalte innlegg

Noe av det som gjør Norge til et så velfungerende samfunn som vi lever i er at vi har tillit til hverandre. Det er likevel ett område jeg opplever at nordmenn er kronisk dårlig, nemlig å betale tilbake penger som venner/bekjente låner ut.

Når noen legger ut penger for meg betaler jeg alltid tilbake straks beløpet jeg skylder er klart, og dersom de må regne på det sender jeg et spørsmål om de har funnet ut hva jeg skylder 1-2 ganger før de enten gir beskjed eller det ender opp med at de aldri oppgir beløpet jeg skylder. Desverre ser det ut til at jeg er unntaket. 

Det slår nesten aldri feil. Folk sier de skal betale tilbake, men det virker som det er utlåners oppgave å mase for å få pengene tilbake selv om beløpet de skylder er helt klart. Noen ganger er beløpet så lavt også at man føler seg dårlig for å etterspørre pengene og det er en forventning om at man bare skal la det gå. Hvorfor er det slik egentlig? 

Jeg har nærmest avstått helt for å legge ut/låne ut penger og jeg forsøker alltid å få noen andre til å legge ut pengene for et felles beløp fordi jeg vet at jeg er en av de få som faktisk betaler det jeg skylder med en gang. Det er trist at det skal være slik. 

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...