Gå til innhold

Fysiske knapper danker ut berøringskjerm i bilen


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje burde noe læres av flybransjen, de har langt på vei standardisert grupperingen av brytere. Og har egen opplæring på hver flytype.

Det har dem nok lært av bitter erfaring.

At sikker betjening er viktig burde vel ikke være overaskende.

Noen sentrale funksjoner burde absolutt være "fredet."

Hadde noen f.eks. funnet ut at pedalene skulle ha forskjellig plasering og rekkefølge på biler hadde forsikringspremiene nok gått i taket.

Da hadde ikke innøvde reflekser vært til  noen nytte der heller...

Det for holde med en drøyt bred bremsepedal på biler med automatgir. Er du manuell så får du virkelig kjenne om ansiktet sitter fast de første gangene du skal klutsje og gire, eller trå inn klutsjen før man bremser. Bra det er det som skjer og ikke noe værre...

Lenke til kommentar

Fysiske knapper på rattet for å styre volum, neste/forrige sang, svare/avslutte telefonsamtale, stille cruisecontroll, og slike viktige ting.

Knapper nede i midtkonsollen for varme i sete, styre aircon, radiokanaler.

Men alt annet, navigasjon og mer intense funksjoner som man ikke har noen bruk for å stille på under selve kjøringen, de kan man fint ha på en stor skjerm.

Helst navigasjon på en hud. 

Alt burde også kunne styres med stemmestyring.

Lenke til kommentar

Keisamt for alle stumme eller med taleproblem om knappar blir forkasta for stemmestyring eller via ein skjerm.

Eg er glad i knappar for dei viktige funksjonane som ein har bruk for når bilen kjører. Stemmestyring er fint når det fungerer, men eg vil helst ikkje prate til bilen. Det er ikkje så mange funksjonar eg har bruk for underveis at det er eit problem å ha knappar til det.

For all del unngå touchknappar på ratt og midtkonsoll (ser på deg, VW).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker langt fysiske knapper over touch. Touch burde kun være tilgjengelig fra passasjersete eller når bilen står i ro. Min VW ID.3 er håpløs i så måte.

Med heads up display og en fysisk kontroller til høyrehånda så kunne man få enkel tilbakemeldig på sine handlinger uten å flytte blikket fra veien. Det låter tryggere.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abel46 skrev (På 21.8.2022 den 10.09):

Sett vindusvisker på tre. (Det tar ikke lang tid å si det.)

De gangene jeg har kjørt igjennom en snøhaug på lokalveien (noen ganger veldig dårlig brøytet hver vinter) og får snø slått over frontruten så jeg er helt blind (og jeg kan ikke ta foten av gassen, må holde rundt 50 ellers blir jeg stående *snakker av erfaring*) så er jeg veldig glad for at jeg har en ratthendel jeg bare kan slå opp til maks i en håndvending uten å måtte bruke tid på si en setning.

F.eks. en regnsensor ville kanskje vært raskere i det tilfellet, men når slik automatikk er helt på jordet mesteparten av tiden etter hva jeg har opplevd av biler med den funksjonaliteten så ville jeg uansett ønsket en fysisk bryter for å deaktivere sensoren etter ønske. Og da er en fysisk ratthendel best i gjennomsnitt.

EDIT:
Legger ved bilde av veien i tilfelle noen tror jeg overdriver. Dette er fra 2006. Kan legge ut bilde av bilen jeg kjørte når jeg var kommet igjennom dette og hjem igjen hvis ønskelig.

DSCN3855_75.thumb.jpg.a63b78a5d9496d5cca9008fbb74c6f3a.jpg

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/19/2022 at 4:19 PM, WiiBoy said:

Jeg skulle gjerne ønske at det var en 10 fysiske knapper som jeg kunne programmert selv. Tale er kjekt, men for de mest brukte funksjonene er fysiske knapper best.

Feks. Cruise control så er det slitsom å justere opp/ned noen km/t basert på tale kontra knapp.
Hornet ville vært idiotisk.. møter du en tulling i trafikken, så må du rope PÆRT for å aktiver :p

For en flaks; det du trenger er alt en ting og du kan ha so mange knapper du vil og du kan plassere de hvor du vil. Kalles S3XY buttons. Er nok flere enn deg so har tenkt tanken. Settet har 4 knapper. Gjør du deg flid med plassering og installasjon kan du virkelig få knappene integrert så de ikke virker ettermontert. 

 

 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Det eneste jeg må flytte hendene bort fra rattsonen for å justere på min 06 Volvo V50 er radio og klimaanlegg. Alt av cruisekontroll og infosystem jeg trenger er på rattet eller de to spakene. Jeg ønsker meg ikke mer automatikk. Har lyst på en bil som man fikk kjøpt på 80-tallet uten jålefunksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Lynxman said:

Det eneste jeg må flytte hendene bort fra rattsonen for å justere på min 06 Volvo V50 er radio og klimaanlegg. Alt av cruisekontroll og infosystem jeg trenger er på rattet eller de to spakene. Jeg ønsker meg ikke mer automatikk. Har lyst på en bil som man fikk kjøpt på 80-tallet uten jålefunksjoner.

Ingen so nekter deg bruktbil, leter du lenge nok finner du deg en sliten 19 noen og åtti model uten jålefunksjoner. Tipper du blir lei ganske raskt. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Lynxman said:

Det eneste jeg må flytte hendene bort fra rattsonen for å justere på min 06 Volvo V50 er radio og klimaanlegg. Alt av cruisekontroll og infosystem jeg trenger er på rattet eller de to spakene. Jeg ønsker meg ikke mer automatikk. Har lyst på en bil som man fikk kjøpt på 80-tallet uten jålefunksjoner.

De fleste tyske leverandørene lar deg konfigurere bilen ganske enkelt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lynxman said:

Har lyst på en VW Transporter T3. Har kjørt det før i Forsvaret. 

Ja der er alt veldig uåjlete. Var en staselig vogn i sin tid. Den hadde vel maskinen bak, og stor hump over som spiste endel av lasterommet iirc? Hadde nok ikke orket en T3 til hverdagsbruk, kanskje so prosjektbil og etterpå en solskinnsbil. 

Lenke til kommentar

Jeg har knapper på rattet, men synes det er lettere å styre de samme funksjonene fra midtkonsollen, da også med fysiske knapper. 

Må bruke trykkskjermen for å bytte til Bluetooth, og finner det er raskere å trykke på utløser-knappen på cd-spilleren og trykke inn platen enn å gå via trykkskjermen og velge cd-spiller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...