Gå til innhold

[Løst] Hvordan få 1440p 165 Hz på støttet skjerm?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å sende HP en kjapp support epost, men det går ikke uten konto...

Jeg har 3 stk. HP Omen Z4D33AA 2560x1440 i Nvidia Surround (7680x1440) @ 144 Hz over DP 1.4-kabler / 31.2 Gbps (skjermene har kun DP 1.2 / 21.6 Gbps).

Disse skjermene er oppgitt til å klare 1440p 165 Hz med "OC mode" aktivert. Dette har jeg nå gjort, men jeg får fortsatt kun 144 Hz som høyeste alternativ i Windows. Skjermkortet er et RTX 3080.

Skjermene er
3x HP Omen Z4D33AA
https://www.komplett.no/product/954922
https://support.hp.com/us-en/document/c05497684

Kablene er en miks av DP 1.4 "8K"-kabler fra Delock og Club3D, med lengde 3 meter + 2 m + 2 m:
https://www.club-3d.com/en/detail/2430/displayport_1.4_hbr3_cable_male-male_2m-6.56ft_28awg/
https://www.delock.de/produkt/85661/merkmale.html?setLanguage=en

Er det noe mer jeg kan sjekke eller klarer ikke et RTX 3080 3x 1440p 165 Hz?
Jeg tror jeg egentlig allerede er i grenseland for skjermene "blunker" svart en gang i blant (skjer aldri i spill, kun i idle).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (1 time siden):

Virker det på mer enn 144 på en eller to skjermer, så kan begrensingen ligge i skjermkort når en har 3 skjermer.

Farge innstillinger, f.eks 8 bit, og der er vel noen forskjellige formater (4:4:4 eller 4:2.0 osv).

Er det noe vits med mer enn 144Hz?

Antageligvis ikke nødvendig med 165 Hz, men siden skjermene støtter det så kunne jeg tenke meg å ihvertfall prøve funksjonen.
Jeg har ikke prøvd med skjermene enkeltvis, og jeg ønsker å beholde Surround-oppsettet hvis jeg må velge enten Surround eller 165 Hz.

Du tenker her på fargekompresjon for å redusere båndbredden, og kanskje åpne for 165 Hz på den måten?
Skjermene er bare 8 bit (og TN panel, så fargene er ikke de beste i utgangspunktet).

Jeg driver å ser i Nvidia panelet, men jeg finner ingen relevante innstillinger.

Lenke til kommentar

Edit: Ja, den skjermen.

Hadde ikke tenkt over at man må aktivere G-Sync, men ja ser at det er aktivert.

Testet med å deaktivere det nå, og får fortsatt velge 165 Hz både individuelt og med surround. Men kan jo være valget ville bli borte etter restart eller noe.

Jeg ville kanskje mistenkt de ulike kablene dine som problemet, iallfall for surround.

Får du 165Hz om du kobler ut alle skjermene og tester hver skjerm individuelt på DP1?

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (22 minutter siden):

Testet med å deaktivere det nå, og får fortsatt velge 165 Hz både individuelt og med surround. Men kan jo være valget ville bli borte etter restart eller noe.

Jeg ville kanskje mistenkt de ulike kablene dine som problemet, iallfall for surround.

Får du 165Hz om du kobler ut alle skjermene og tester hver skjerm individuelt på DP1?

Vet ikke om det har noe å si, men jeg har også en 4. skjerm (4K TV, 60 Hz) tilkoblet over HDMI 2.1 i tillegg.

Jeg har heller ikke gitt maskinen en restart etter at jeg aktiverte OC-profilene i skjermene (skjermene startet på nytt som menyen sa de ville gjøre).

Har helt ærlig ikke lyst til å rote med Surround innstillingene for å teste. De er en PITA å sette opp hver eneste gang jeg installerer ny grafikkdriver, og 165 Hz er ikke verdt det bryet. Problemet er at skjermidentifikasjonsnumrene som kommer opp på skjermene ikke matcher det jeg ser i kontrollpanelet.

Skal gi maskinen en restart først for å se om det endrer noe (heller ikke noe jeg gjør regelmessig).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Tangent skrev (20 minutter siden):

Windows har standard driver for skjermer. Prøv HP's egne skjermdrivere for å se om det gjør susen. Jeg hadde det samme problemet en gang med min Acer Predator-skjerm........

https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/omen-by-hp-27-display/16129890/model/16129891?sku=Z4D33AA

Takker.

Den filen hadde jeg allerede lastet ned. Men jeg ble ikke klok på eksakt hva det var eller hva den gjorde, så jeg bare puttet den på "cold storage" (i en mappe hvor jeg har alle systemdrivere) uten å gjøre noe mer med den.

Vil den lage noe tull med skjermoppsettet hvis jeg installere den? Har virkelig ikke lyst til å tukle mer med skjermoppsettet / Surround innstillingene.

EDIT:
Dette var nok løsningen. Restartet nettopp maskinen etter å ha installert den driveren og 165 Hz kom opp som et alternativ i Nvidia panelet med en gang!

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (15 minutter siden):

Du ønsker å løse problemet uten å tukle med noe; etter min erfaring er det dessverre nødvendig å tukle litt for å komme i mål 😄 Lykke til uansett, og enig i at Surround er stress - har gitt det opp selv. Funker greit til spesifikke spill, men dårlig til hverdagsarbeid, og klønete å aktivere / deaktivere ofte.

Tro du meg, jeg har hatt mine "tuklesesjoner" og vel så det for å finne løsninger på problemer. Følte jeg ble 10 år eldre mens jeg holdt på i 3 måneder å feilsøke et problem med skurrete lyd, hvor problemet ble gradvis verre og verre over et par dager (en restart fikset problemet midlertidig)...men forsvant helt når jeg koblet maskinen fra internett / deaktiverte nettverkskortene.

Viste seg at problemet var noe med DPC latency på en nettverksprotokoll (forstod ikke helt det tekniske)...skapt av Avast Antivirus. Avinstallerte Avast og problemet forsvant permanent.

Surround er gøy i støttede spill (...StarCraft 2, go F yourself!), og det fungerer fint for meg i det daglige mht. f.eks. Office arbeid på skjermene. Kjører alle spill i Windowed mode hvis jeg kun ønsker å bruke en og en skjerm til forskjellige ting.

Men ja, Surround føles stressende å sette opp, spesielt siden Nvidia ennå ikke har implementert muligheten for å lagre skjermprofiler. Men det er så gøy i spill som Portal 2, Cyberpunk 2077 og Dying Light! Eller Black Mesa:
https://www.diskusjon.no/topic/350394-screenshots-fra-spill-ingen-poster-uten-bilde/?do=findComment&comment=25921148

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har en HP Omen 165Hz 1440p  27" som er noen år nå. Det eneste jeg trengte å gjøre var å aktivere "overclock" på skjerm-menyen (Image control -> OverClock).

Ser ut som du allerede har gjort dette.

Eneste andre jeg kommer på er da jeg ikke fikk aktivert 120Hz på TV-en:

Åpne Nvidia Control Panel -> Change resolution -> Velg riktig skjerm -> BLA HELT TIL BUNNEN for der er det enda flere high refresh-rate valg. Dette gjelder sannsynligvis ikke siden du bruker DP.

Hvis bildet blinker (blir svart i korte øyeblikk) kan kablene være for dårlige. Kablene kan være merket med 16K 320Hz og fortsatt ikke greie å holde spec, så kan være lurt å teste andre kabler. Mye forskjellig kvalitet på HDMI kabler. Det forundrer meg ikke om DP sliter med det samme, selv om jeg har lest at disse kablene er hakket bedre enn HDMI på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...