Gå til innhold

Hvor tar rente utgiftene veien?


Anbefalte innlegg

Når NB øker rentene, vil de fleste av oss betale mer i renter. Men hvor ender de pengene opp?

Si at jeg betaler 5000kr i renter, og neste mnd øker det til 6000kr, da forsvinner 1000kr ekstra fra min konto. De kan vel bare ikke fordufte, og må vel havne i et sted. Vis det ikke er så i tilfelle og staten ønsker at folk skal bruke mindre penger, hadde det ikke vært bedre å øke skattene siden skattepengene i det minste havner i vår felles pott oljefondet?

Noe som har et god svar på dette?

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 232d4...463

Skjønner hva du mener... Og man kan undre seg gangen i det hele.

Sentralbanken = "printer" penger og gir til bankene med styringsrenta

Bankene = Låner ut disse pengene til bedrifter og privatpersoner, med et pålegg på styringsrenta. Diffen her er fortjenesten til bankene.

  1. Så kan man jo lure på..Hvor går styringsrente pengene som sentralbanken får?
  2. Og hvorfor kan ikke alle bare starte sin egen bank å få penger fra Sentralbanken?

Retoriske spm åpenbart.  Men det er lov å undre. Det er etter min mening altfor mye skjult for offentligheten, men det er jo nettopp for å holde kapitalismen i live.

 

Jeg finner meg i en situasjon der jeg både elsker og hater kapitalisme.. Jeg elsker det fordi det gir meg kapital, men jeg hater det fordi det gjør de som ikke er like informerte fattigere.

Anonymous poster hash: 232d4...463

Lenke til kommentar
Gjest 232d4...463
zanta skrev (På 19.8.2022 den 20.13):

Hva mener du hindrer "de som ikke er like informerte" i å holde seg informert?

Nasjonalt?

Latskap, bortskjemte++.  Av de jeg har spurt direkte om hvorfor de ikke bryr seg så får jeg bare i svar : Det er så kjedelig

Men igjen.. Når all din fritid går til å se på Netflix, Disney +, tiktok, snapchat, youtube, twitch og instastory så er det klart at det ikke er noe igjen for annet å lære. 🙄

Anonymous poster hash: 232d4...463

Lenke til kommentar
On 8/18/2022 at 11:04 PM, Skribenten_ said:

Når NB øker rentene, vil de fleste av oss betale mer i renter. Men hvor ender de pengene opp?

Si at jeg betaler 5000kr i renter, og neste mnd øker det til 6000kr, da forsvinner 1000kr ekstra fra min konto. De kan vel bare ikke fordufte, og må vel havne i et sted. Vis det ikke er så i tilfelle og staten ønsker at folk skal bruke mindre penger, hadde det ikke vært bedre å øke skattene siden skattepengene i det minste havner i vår felles pott oljefondet?

Noe som har et god svar på dette?

Kort forklart er pengene du har lånt, penger noen andre har satt inn i banken og får renter på.
Når renten øker går rente inntektene opp for disse kontoene.

Selv om mange banker låner mer penger enn de har i innskudd.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...