Gå til innhold

Trenger WIFI i fjøs og garage


rioi

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kjenner til hvilke produkter jeg trenger for å forlenge WIFI ut til to eksterne bygg? Er ikke noe stor båndbredde som kreves. Skal ha WIFI til Tibber pulse i fjøset og en Easee elbil-lader i garagen. Vanlig forsterker har jeg prøvd, men avstanden er for stor. Det jeg ser for meg er noe som kjører data over strømnettet. Ser TP-link har et utall forskjellig dingser, men er usikker på hva jeg bør kjøpe. Noen som vet om slike løsninger fungerer tilfredstillende og hvilke produkter jeg trenger? Trenger isåfall en sender og to mottagere.

 

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, rioi said:

Hei!

Noen som kjenner til hvilke produkter jeg trenger for å forlenge WIFI ut til to eksterne bygg? Er ikke noe stor båndbredde som kreves. Skal ha WIFI til Tibber pulse i fjøset og en Easee elbil-lader i garagen. Vanlig forsterker har jeg prøvd, men avstanden er for stor. Det jeg ser for meg er noe som kjører data over strømnettet. Ser TP-link har et utall forskjellig dingser, men er usikker på hva jeg bør kjøpe. Noen som vet om slike løsninger fungerer tilfredstillende og hvilke produkter jeg trenger? Trenger isåfall en sender og to mottagere.

 

MVH

Du må fortelle hvor langt det er snakk om. 5m eller 100m. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/18/2022 at 10:12 PM, rioi said:

Tja. 40 meter fra huset til fjøset og tilsvarende til garagen

Har du ikke allerede et kabelrør fra lader til sikringsskapet?  Kunne kanskje dratt nettverkskabel gjennom et eksisterende rør og i det minste ende opp et sted der det er dekning.  Kan da bruke en enhet som kobler seg på husets wifi der (om kabel hele veien ikke er mulig).

Lenke til kommentar
11 hours ago, Fenrisúlfr said:

Powerline er søppel med mindre man plugger inn både sender og mottaker i samme kurs. Ikke kjøp det med mindre du vet at du kan gjøre dette, du vil irritere deg grønn!

Nja, kommer også an på hvordan kursene fasemessig er koblet. Nyere homeplug-adaptere kan gjerne også bruke jordleder, hvis da kontaktene begge steder er jordet. Har hus med ca. 25 kurser, så nesten vanskelig å finne kontakter i forskjellige rom som ikke er på samme kurs, og det har fungert helt greit. Homeplug-adapterne fra de siste.. tja.. 8-9 årene er også gjerne en del bedre enn slike Homeplug var i starten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, tigerdyr said:

Har du ikke allerede et kabelrør fra lader til sikringsskapet?  Kunne kanskje dratt nettverkskabel gjennom et eksisterende rør og i det minste ende opp et sted der det er dekning.  Kan da bruke en enhet som kobler seg på husets wifi der (om kabel hele veien ikke er mulig).

Ikke helt sikker på reglene her, men er vel ikke lov. Mulig situasjonen er en annen hvis strømlendningene ikke er PN. Og siden det er til elbil, så er det vel ikke det, så kanskje - uten at jeg helt kjenner reglene, men ser for meg at det nødvendigvis ikke er lov likevel....

Lenke til kommentar

TremblingDet er naturligvis mulig å sette opp antenne på veggene og skyte en trådløs link, eller bruke strømkabel eller no. 

Men, personlig ville jeg kjøpt et system der du kan utvide nettverket over kabel. Eksempelvis Unifi eller Amplifi eller noe tilsvarende. Sistnevnte er mer basic, og kan utvides både som trådløs Mesh og kablet om man har to kuber. 

Koster mer er ber

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (34 minutter siden):

TremblingDet er naturligvis mulig å sette opp antenne på veggene og skyte en trådløs link, eller bruke strømkabel eller no. 

Men, personlig ville jeg kjøpt et system der du kan utvide nettverket over kabel. Eksempelvis Unifi eller Amplifi eller noe tilsvarende. Sistnevnte er mer basic, og kan utvides både som trådløs Mesh og kablet om man har to kuber. 

Koster mer er ber

Asus aimesh er ganske genialt til dette. Har selv satt opp en slik løsning på bedriften jeg jobber. Så på andre løsninger også, men aimesh var langt rimeligere, og med ett mer fleksibelt system.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...