Gå til innhold

Flertallet er fornøyd med strømstøtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når strømprisen er flere til mange ganger høyere enn normalen selv etter strømstøtte, så må du være en spesiell type for å være fornøyd. Mesteparten av pengene havner hos staten, så det fungerer i praksis som en plutselig ekstra beskatning. Hvordan dette er solidarisk mot noen som helst må du også være en spesiell type for å mene. Resten av pengene havner hos strømspekulanter, strømforetak og eiere, noen av de sistnevnte har gått ut og sagt at de skammer seg over hvor mye penger som renner inn. Enkelte kommuner gir sine innbyggere strøm til "gamle" priser. Deler av landet har nesten gratis strøm. For en del vanlige folk, og for mange av de med lite fra før så fører strømprisene (og alt det andre som stiger) til økonomisk havari. Slik denne situasjonen er nå så er det ingen som helst grunn til å være fornøyd. Det er et kaos og en fullstendig uholdbar situasjon. Klart all støtte er bedre enn ingen støtte, men det betyr ikke at situasjonen kan fortsette å være sånn. Og mot vinteren blir det sannsynligvis verre.

Når det gjelder evnen til å se lenger enn sin egen situasjon, så syns jeg det problemet ser større ut på den siden der de "fornøyde" befinner seg. Vis meg en fornøyd person som ikke lenger har økonomi som går rundt fra måned til måned. Inntrykket mitt er at de fornøyde er de som ikke opplever prisøkningene som problematiske i det hele tatt for sin egen økonomi. Folk som er super rause så lenge det ikke er ubehagelig for seg selv er ikke det som imponerer meg mest ihvertfall.

Og for ordens skyld så har jeg fastpris frem til våren og kommer sannsynligvis til å få betalt for å bruke strøm fremover.

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Med en strømpris på rundt 4kr./kWh _etter_ strømstøtte skjønner jeg godt at folk er fornøyd jeg! :dontgetit:

Bare for å pirke litt: for å få en netto strømpris på 4 kr etter strømstøtte, trengs en strømpris på 13,2 kr før moms. Med 90 % støtte fra og med neste måned trengs en strømpris på 25,7 kr før moms.

Just sayin 😛

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns ikke det har vært så halvgale i sommer jeg heller:

NO2:

851kWt  / 2777kr fra Tibber

600kr i nettleie fra Fagne

1640kr i strømmstøtte

Skulle havne på sånn omtrent 2kr/kWt inkludert nettleie. Ikke billig så klart, men bedre enn fryktet. Bemerk at Tibber styrer oppvarming hos meg, VVB varmes opp når prisen er "grønn" og jeg prøver å lade elbilen på de billigste tidspunktene.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, bo1e said:

Når strømprisen er flere til mange ganger høyere enn normalen selv etter strømstøtte, så må du være en spesiell type for å være fornøyd. Mesteparten av pengene havner hos staten, så det fungerer i praksis som en plutselig ekstra beskatning. Hvordan dette er solidarisk mot noen som helst må du også være en spesiell type for å mene. Resten av pengene havner hos foretak og eiere, noen av de har gått ut og sagt at de skammer seg over hvor mye penger som renner inn. Enkelte kommuner gir sine innbyggere strøm til "gamle" priser. Deler av landet har nesten gratis strøm. For en del vanlige folk, og for mange av de med lite fra før så fører strømprisene (og alt det andre som stiger) til økonomisk havari. Slik denne situasjonen er nå så er det ingen som helst grunn til å være fornøyd. Det er et kaos og en fullstendig uholdbar situasjon. Klart all støtte er bedre enn ingen støtte, men det betyr ikke at situasjonen kan fortsette å være sånn. Og mot vinteren blir det sannsynligvis verre.

Når det gjelder evnen til å se lenger enn sin egen situasjon, så syns jeg det problemet ser større ut på den siden der de "fornøyde" befinner seg. Vis meg en fornøyd person som ikke lenger har økonomi som går rundt fra måned til måned. Inntrykket mitt er at de fornøyde er de som ikke opplever prisøkningene som problematiske i det hele tatt for sin egen økonomi. Folk som er super rause så lenge det ikke er ubehagelig for seg selv er ikke det som imponerer meg mest ihvertfall.

Og for ordens skyld så har jeg fastpris frem til våren og kommer sannsynligvis til å få betalt for å bruke strøm fremover.

Det er mennesker som er så avhengige av staten på alle plan i livet at en tanke på at staten på noen som helst måte kan ta feil er utenkelig. Disse vil alltid forsvare alle handlinger selv når det rammer dem selv eller er opplagt feil. Svaret da er at i staten jobber det så mange flinke mennesker at de rett og slett ikke kan gjøre feil og det er vi, dumme mennesker, som ikke ser at staten faktisk har rett. Vi ser disse menneskene i det "grønne skifte",  under corona og nå under strømranet som pågår. Det som er fascinerende er at disse menneskene kommer fra alle deler av de politiske spekteret. De kan like godt stemme AP som Høyre.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

Bare for å pirke litt: for å få en netto strømpris på 4 kr etter strømstøtte, trengs en strømpris på 13,2 kr før moms. Med 90 % støtte fra og med neste måned trengs en strømpris på 25,7 kr før moms.

Just sayin 😛

Ikke helt. Strømstøtten regnes ut i fra månedsgjennomsnittet. Når dagsprisen da ligger høyt over månedsgjennomsnittet blir prisen høy selv med støtte.

Slik det er nå ligger det an til at med strømstøtte og pris på 6kr/kWh (pluss mva, nettleie etc) så havner man på ca. 4kr/kWh. Litt avhengig av hva månedsgjennomsnittet kommer på for august.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en konsekvens av at ordningen skulle være så enkel som mulig og ikke tar hensyn til noe som helst. Likt for alle, kun skille på område. Fint for de få som våget seg på fastpris selv om det blir frarådet, men det viser at ordningen er langt fra perfekt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oystein-stray-spetalen-jonas-gahr-store-og-andre-politikere-forvirrer-folk-med-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265

Kan det tenkes at selv de som styrer landet ikke forstår de helt enkle tallene? Eller er det en bevisst kampanje for å forvirre? For å kunne konfiskere folk sine penger og lure de til å tro at det skjer i solidaritet og at vi skal bli varme og stolte inni oss når staten tar pengene våre?

Endret av bo1e
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, bo1e said:

Det er en konsekvens av at ordningen skulle være så enkel som mulig og ikke tar hensyn til noe som helst. Likt for alle, kun skille på område. Fint for de få som våget seg på fastpris selv om det blir frarådet, men det viser at ordningen er langt fra perfekt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oystein-stray-spetalen-jonas-gahr-store-og-andre-politikere-forvirrer-folk-med-bortforklaringer-om-strom/s/5-95-613265

Kan det tenkes at selv de som styrer landet ikke forstår de helt enkle tallene? Eller er det en bevisst kampanje for å forvirre? For å kunne konfiskere folk sine penger og lure de til å tro at det skjer i solidaritet og at vi skal bli varme og stolte inni oss når staten tar pengene våre?

Ordningen er tilbakebestående. Enkleste hadde vært om 90% (snart) av prisen over 70 øre som faktisk ble fakturert hadde blitt tilbakebetalt uten at jeg kan se at noe slikt hadde vært mer eller mindre komplisert. Slik ordningen er nå så slår den helt tilfeldig ut og er ikke i nærheten av å være så god som den høres ut. Siste er kanskje meningen da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (49 minutter siden):

Bare for å pirke litt: for å få en netto strømpris på 4 kr etter strømstøtte, trengs en strømpris på 13,2 kr før moms. Med 90 % støtte fra og med neste måned trengs en strømpris på 25,7 kr før moms.

Just sayin 😛

Et par måneder til så er vi der 👍

Lenke til kommentar
unik42 skrev (44 minutter siden):

Syns ikke det har vært så halvgale i sommer jeg heller:

NO2:

851kWt  / 2777kr fra Tibber

600kr i nettleie fra Fagne

1640kr i strømmstøtte

Skulle havne på sånn omtrent 2kr/kWt inkludert nettleie. Ikke billig så klart, men bedre enn fryktet. Bemerk at Tibber styrer oppvarming hos meg, VVB varmes opp når prisen er "grønn" og jeg prøver å lade elbilen på de billigste tidspunktene.

Og bedre blir det, bare og begynne å nappe i løken, ikke lenge før prisen bikker 10.- kilowatten.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (43 minutter siden):

Ikke helt. Strømstøtten regnes ut i fra månedsgjennomsnittet. Når dagsprisen da ligger høyt over månedsgjennomsnittet blir prisen høy selv med støtte.

Slik det er nå ligger det an til at med strømstøtte og pris på 6kr/kWh (pluss mva, nettleie etc) så havner man på ca. 4kr/kWh. Litt avhengig av hva månedsgjennomsnittet kommer på for august.

Formelen som brukes er veldig enkel: Strømstøtte = ((månedssnitt uten MVA - 70 øre) * 80 %) + 25 %. 90 % i stedet for 80 % fra og med september.

Om månedssnittet er 6 kr i august (7,50 inkl. MVA) blir strømstøtten 5,30. Du betaler da 2,20 kr/kWt, gitt at ditt snitt ligger omtrent som regions-snittet. Om vi snakker september og senere betaler du 1,54 kr/kWt.

For å komme opp i en netto strømpris på 4 kr/kWt i september og senere, må man ha et månedssnitt på 25,7 kr/kWt (32,12 inkl. MVA). 

Så lenge man er bevisst på forbruket sitt, så er det ganske enkelt å unngå de store toppene. For min egen del har mitt snitt alltid havnet omtrent på det samme som snittet i prisregionen +/- noen øre.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi er nå i august. Ikke september. Dvs. 80% over 70 øre.

Hvis månedsgjennomsnittet havner på rundt 370 (slik det er hittil) får vi en støtte på 240 øre/kWh.

Prisen i dag blir da 533 øre/kWh - 240 øre/kWh = 293 øre/kWh. Pluss moms blir det ca. 366 øre/kWh.

Legg så til nettleie og avgifter og prisen bikker 4 kroner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Vi er nå i august. Ikke september. Dvs. 80% over 70 øre.

Hvis månedsgjennomsnittet havner på rundt 370 (slik det er hittil) får vi en støtte på 240 øre/kWh.

Prisen i dag blir da 533 øre/kWh - 240 øre/kWh = 293 øre/kWh. Pluss moms blir det ca. 366 øre/kWh.

Legg så til nettleie og avgifter og prisen bikker 4 kroner.

At den enkelte dager kan bikke fire kroner sier jeg ikke noe i mot, men den vil ikke gjøre det totalt. Om prisene blir vedvarende e så høye, så trekker det også snittet opp, og dermed også strømstøtten. Du betaler jo ikke for strømmen på en dag-til-dag-basis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Nei, man betaler for time-til-time-basis. Hvis man har spot-pris.

La oss ta et eksempel fra virkeligheten:
Så langt i august er snittprisen i Bergen 267,6 øre uten moms. Med moms og avgifter er snittprisen 335,5 øre. Så langt i august er snittprisen for mitt forbruk 324 øre/kWt.

Dersom det var månedsslutt nå, ville mitt regnestykke sett slik ut:

Støtte: ((267,6 - 70) * 0,8) * 1,25) = 197,6 øre/kWt i støtte.

Min netto strømpris blir da 324 - 197,6 = 126,4 øre/kWt. Dette til tross for at vi flere ganger har passert 5 kr/kWt i enkelt-timer.

Et stykke fra fire kroner med andre ord.

For ordens skyld, jeg har Tibber og spotpris-avtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bergen ligger et stykke unna NO2. Og man skal betale mer enn for bare strømmen.

Og selv med din formel havner jeg på ca. 433 øre/kWh for strømmen (inkl. nettleie etc) i dag hvis gjennomsnittet for måneden blir som den er hittil.

Øker gjennomsnittet, noe det ser ut til å gjøre siden vi setter ny rekord hver bidige dag nå, så øker støtten.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

At nettleien øker i takt er en veldig god grunn til å ikke utelate den når situasjonen vurderes. Fordi kostnaden med å transportere kraft ut til folk også øker så har kraftselskapene lovet en solid økning i nærmeste fremtid i nettleien for å dekke tapet de har på den biten nå. Det økte med en drøy tusenlapp i vår, nå er det snakk om flere tusen kroner per husholdning i høst.

https://e24.no/naeringsliv/i/BjXEvw/elvia-oeker-nettleien-fra-1-mai
https://e24.no/olje-og-energi/i/mrGpq0/venter-nettleie-hopp-tross-statnett-kutt-ikke-nok-til-aa-unngaa-en-kraftig-oekning

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (På 20.8.2022 den 17.25):

Det folk ikkje tenker på er at nettleiga kjem til å stige framover.

Hvis dyre sjøkabler skal avskrives med et pennestrøk så blir det dyrt ja. Det samme hvis det bygges kraftlinjer som står klare i 2032, for å løse 2022-problemer som ikke finnes lengre. Hvis disse to tingene ikke skjer så skjønner jeg ikke hvorfor nettleia skal stige. Nettleia er allerede redusert med 5-10 øre/kWh som følge av høye strømpriser og det er ikke utenkelig at den fortsatt vil det dersom prisene fortsetter å være høye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...