Gå til innhold

Hvordan tjene penger uten jobb//utdannelse/crypto etc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt i tråden her flipping av varer på Finn (og andre marked) en fin måte å tjene penger på. Jeg dro inn nært 120k i fortjeneste på kjøp og salg av hifi i 2020. Krever en hel del forkunnskaper når man retter seg inn mot en spesiell hobby/interesse, men jeg har vært hifi-nerd i gode 30 år så det gikk greit sånn sett. Krever at du må være litt slitsom når det kommer til pruting ved kjøp, hard på prisen når du skal selge og sånn som hifi, bil, MC og lignende koster en hel del å kjøpe seg inn i ved oppstart. Men en fin-fin måte å tjene penger på egen hobby (og for min del fikk jeg testet mye spennende hifi hjemme :D ). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier du er glad i dyr. Som andre har nevnt så kan du tjene penger på pass/tur av andres hunder. Hvis du er interessert så kan du utdanne deg som instruktør (privat utdanning over kortere tid, ikke det samme som utdanning gjennom skolesystemet) og starte med egne kurs. Kan ligge greit med penger der. (F.eks helgekurs til 2000 kr pr stk. 4 deltakere er 8000 kr for en helgs jobbing).

Lenke til kommentar

Manglande utdanning, startkapital og helse er sjølvsagt eit lite gunstig utgangspunkt.
Mitt vikitgaste råd er derfor at du innstiller deg på å starte sakte men sikkert og jobbe deg oppover. Dette er eit typisk tilfelle der du treng minst av dei to tinga dersom du skal kunne starte med ein jobb som gir god uttelling.

Utan kapital så er alt av investeringar ute av bildet, det kan sjølvsagt være eit alternativ å spekulere med lånte pengar, men det gir veldig høg risiko.

Sjølv om du manglar utdanning så har du ein kompetanse, så den må du prøve å få anvendt. Same med helsa, sjølv om du fysisk er redusert så forstår eg det slik at du kan gjere jobbar som ikkje er fysisk krevjande.

 

Kor store forventningar har du til inntening? Som andre også har vært inne på så kan du starte med å få inn litt pengar ved å være kattepassar for ei helg, hjelpe naboen med å skifte startsnor på plenklipparen, og andre slike småjobbar. Dette gir ikkje dei heilt store utbetalingane men det er ein stad å starte.

 

Og for å kome med eit tips som ingen andre har nemnt. Kan det være aktuelt å ta på seg styreverv i ulike lag og organisasjonar? Slike styreverv vil ofte har eit medfølgjande honorar, alt frå nokre hundrelappar til fleire titusenar i året alt etter organisasjonens størrelse og kor mykje arbeid det er med vervet. Sidan du er motorinteressert så er det nærliggande å tenke at du kan stille deg disponibel til å sitte i styret i ein motorsportklubb eller liknande?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode råd her.. Og som noen sier.. Velg noe du liker, da føles det plutselig ikke som jobb lenger.

Hundepasser = 3-4 hunder daglig kan gi et sted mellom 900-1200 daglig.  Vil jo innebære en god del reise/timer bruk tenker jeg. Men mest sannsynlig enkelt å gjennomføre.

Lokalt bud = Start eget firma som bud for lokale bedrifter.. Kanskje noen bedrifter du ser som kunne trengt hjemlevering fra feks kjøpesenter?  Jeg tjente glatt 100k hver sommer ( 5 uker)  på det fra jeg var 18-20.  Jeg ba butikkene ta 350kr for hjemlevering, også fikk jeg 300 per oppdrag. Kjørte i snitt 10 oppdrag daglig som overraskende ikke tok lang tid.  Kan dog være tunge løft.

Fiverr.com = Er det noe du er flink til som kan selges som en tjeneste?  Da er dette stedet.. Betalte leieutgiftene mine med dette når jeg var ung ved å designe enkle logoer i photoshop.. Tok meg 4-5 timer å lære meg basic's av det programmet og da var mye gjort.

Flipper = Flippe på finn? Her er det utelukkende penger å tjene.. Men du trenger plass og det er mye tunge løft.  Jeg hentet bare gratis møbler eller ekstremt billige møbler fra rikinger hele tiden.. Bare å peile seg inn på områdene der det bor rikinger å vente på at finn varsel dukker opp.   Største flippen jeg gjorde var på 40k med en designer sofa en trofekone ikke likte pga mannen hadde hatt sex på den med en eks, ga det bort mot henting og ble solgt samme dag ( kostet originalt 80k)    Eneste minuset her er som sagt plass... Kan du gjøre det fulltid tror jeg du klarer å leie et sted og tjene på det, ellers blir det bare småtteri du må se etter.  Det gikk flere mnd der jeg bare tjente 1-2k i mnd på det og det var mye jobb for så lite. Fikk derimot låne en låve av en lokal bonde her i 5 mnd mot at jeg vasket traktorene hans mens jeg var der.. Da tjente jeg fort 20k i mnd.  Ble dog altfor mange turer på dynga når han skulle ha igjen låven og 30 sofaer / stoler og haugevis av møbler stod der som ingen ville ha😅

Flippe biler / mc:  Mange mopeder på finn som selges billig fordi småting er ødelagt..  En enkel fiks som nytt batteri, nye plugger, løs ledning +++  Vet du hva du skal se etter så er sjansene store.  Jeg kjøpte fra tid og annen scootere ( er ikke mange i området her lenger)  Som funker som ny bare man bytter batteriet og tjente 2-3k på det hvert salg.

 

Det er muligheter der ute. Spm er bare om det er noen som er villige til å betale for det du kan tilby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også tjene penger ved å alltid kjøpe dine produkter der de er billigst, bruke lite strøm, leve billig etc. Da vil du sitte igjen med en del kroner til overs "i slutten av måneden". Tror ikke det er så mange som tenker over dette men det finnes vel noen supersparere der ute. Så ja, å spare penger er også å tjene penger vil jeg påstå. Og her i Norge er dette noe man faktisk kan kapitalisere på !   

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 18.8.2022 den 12.50):

Manglande utdanning, startkapital og helse er sjølvsagt eit lite gunstig utgangspunkt.
Mitt vikitgaste råd er derfor at du innstiller deg på å starte sakte men sikkert og jobbe deg oppover. Dette er eit typisk tilfelle der du treng minst av dei to tinga dersom du skal kunne starte med ein jobb som gir god uttelling.

Utan kapital så er alt av investeringar ute av bildet, det kan sjølvsagt være eit alternativ å spekulere med lånte pengar, men det gir veldig høg risiko.

Sjølv om du manglar utdanning så har du ein kompetanse, så den må du prøve å få anvendt. Same med helsa, sjølv om du fysisk er redusert så forstår eg det slik at du kan gjere jobbar som ikkje er fysisk krevjande.

 

Kor store forventningar har du til inntening? Som andre også har vært inne på så kan du starte med å få inn litt pengar ved å være kattepassar for ei helg, hjelpe naboen med å skifte startsnor på plenklipparen, og andre slike småjobbar. Dette gir ikkje dei heilt store utbetalingane men det er ein stad å starte.

 

Og for å kome med eit tips som ingen andre har nemnt. Kan det være aktuelt å ta på seg styreverv i ulike lag og organisasjonar? Slike styreverv vil ofte har eit medfølgjande honorar, alt frå nokre hundrelappar til fleire titusenar i året alt etter organisasjonens størrelse og kor mykje arbeid det er med vervet. Sidan du er motorinteressert så er det nærliggande å tenke at du kan stille deg disponibel til å sitte i styret i ein motorsportklubb eller liknande?

Takk for gode råd mtp helse, no startkapital osv akkurat slike råd jeg trenger. Bor i byggefelt, veit ikkje hvordan jeg skal annonsere meg selv, har gjort det før på facebook uten hell...Men tusen takk for ett seriøst råd.

Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (På 18.8.2022 den 16.53):

Siden du sier du ikke kan jobbe, er du uføretrygdet? Altså noe du kan tjene litt på, på si?

Snart 5 år på AAP på vei til uføretruygd. Tror jeg bare kan lovlig tjene 6k i året skattefritt. Svarte jobber er vanskelig. Har noen kontakter på kjøring av dumper, hjullaster og gravemaskin er jeg med, har drevet med og.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 18.8.2022 den 16.50):

Du kan også tjene penger ved å alltid kjøpe dine produkter der de er billigst, bruke lite strøm, leve billig etc. Da vil du sitte igjen med en del kroner til overs "i slutten av måneden". Tror ikke det er så mange som tenker over dette men det finnes vel noen supersparere der ute. Så ja, å spare penger er også å tjene penger vil jeg påstå. Og her i Norge er dette noe man faktisk kan kapitalisere på !   

Har gjeld jeg må nedbetale etter regninger er betalt, så derfor jeg leter etter ekstra inntekt, er smalt økonomisk.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (På 18.8.2022 den 14.51):

Mange gode råd her.. Og som noen sier.. Velg noe du liker, da føles det plutselig ikke som jobb lenger.

Hundepasser = 3-4 hunder daglig kan gi et sted mellom 900-1200 daglig.  Vil jo innebære en god del reise/timer bruk tenker jeg. Men mest sannsynlig enkelt å gjennomføre.

Lokalt bud = Start eget firma som bud for lokale bedrifter.. Kanskje noen bedrifter du ser som kunne trengt hjemlevering fra feks kjøpesenter?  Jeg tjente glatt 100k hver sommer ( 5 uker)  på det fra jeg var 18-20.  Jeg ba butikkene ta 350kr for hjemlevering, også fikk jeg 300 per oppdrag. Kjørte i snitt 10 oppdrag daglig som overraskende ikke tok lang tid.  Kan dog være tunge løft.

Fiverr.com = Er det noe du er flink til som kan selges som en tjeneste?  Da er dette stedet.. Betalte leieutgiftene mine med dette når jeg var ung ved å designe enkle logoer i photoshop.. Tok meg 4-5 timer å lære meg basic's av det programmet og da var mye gjort.

Flipper = Flippe på finn? Her er det utelukkende penger å tjene.. Men du trenger plass og det er mye tunge løft.  Jeg hentet bare gratis møbler eller ekstremt billige møbler fra rikinger hele tiden.. Bare å peile seg inn på områdene der det bor rikinger å vente på at finn varsel dukker opp.   Største flippen jeg gjorde var på 40k med en designer sofa en trofekone ikke likte pga mannen hadde hatt sex på den med en eks, ga det bort mot henting og ble solgt samme dag ( kostet originalt 80k)    Eneste minuset her er som sagt plass... Kan du gjøre det fulltid tror jeg du klarer å leie et sted og tjene på det, ellers blir det bare småtteri du må se etter.  Det gikk flere mnd der jeg bare tjente 1-2k i mnd på det og det var mye jobb for så lite. Fikk derimot låne en låve av en lokal bonde her i 5 mnd mot at jeg vasket traktorene hans mens jeg var der.. Da tjente jeg fort 20k i mnd.  Ble dog altfor mange turer på dynga når han skulle ha igjen låven og 30 sofaer / stoler og haugevis av møbler stod der som ingen ville ha😅

Flippe biler / mc:  Mange mopeder på finn som selges billig fordi småting er ødelagt..  En enkel fiks som nytt batteri, nye plugger, løs ledning +++  Vet du hva du skal se etter så er sjansene store.  Jeg kjøpte fra tid og annen scootere ( er ikke mange i området her lenger)  Som funker som ny bare man bytter batteriet og tjente 2-3k på det hvert salg.

 

Det er muligheter der ute. Spm er bare om det er noen som er villige til å betale for det du kan tilby.

Har ikkje økonomi til å kjøpe og selge ting. Budbil kan være intressant, og hvordan markedsførte/reklamerte du deg?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kampsport said:

Takk for svar, mine datakunnskaper er veldig dårlig dessverrel

Du er relativt ung, slikt lærer man rast. Man bør selvsagt ha en interesse for det man skal gjøre, hvis ikke blir det et ork og dårlig investert tid. Halve betalingen for å gjøre en oppgave er at man blir bedre. Å bli bedre i noe man synes er "pytonslange" er sjanseløst med mindre det er noe som er helt nødvendig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kjøpe en dreiebenk og dreie flotte stolper til verandaer o.l., men det er en investering og det krever også strøm for å holde i gang. 

Lage blomster av billige såper, med billige stilker. Kanskje er det noen som vil kjøpe slike. Begge disse ideene har jeg tenkt seriøst på selv, men har ikke kommet særlig langt, hehe. Til såpene trengs det at en faktisk kommer seg opp av godstolen og får kjøpt en del (billige?) såper. Som kan ta tid. Kanskje en femi arbeidsoppgave, beklager for det. Men hvis du ikke har helse til å støpe hagekrukker eller hageheller, er vel slik småpusling det som er realistisk. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 12b9b...221

det finnes vel forskjellige nettsteder, for eksempel m3 panel eller You Gov hvor man kan svare på spørreundersøkelser. Trenger ikke oppgi ditt eget navn / adresse og sånne ting heller, hvis du ikke ønsker det. Bare å oppgi en helt annen fødselsdato, at du har ett par unger  (selv om du kanskje ikke har det) og så videre. Så lenge du er konsekvent angående de opplysningene du huker av for.

etter hvert får du selvfølgelig inn en del "poeng" som du kan veksle inn til gavekort, og evveentuelt selge hvis du ikke ønsker å benytte deg av gavekortene selv. Men dette tar jo selvfølgelig en stund mellom hver gang du har nok poeng altså. Blir neppe "mange-millionær" av å holde på med dette. :thumbup: 

Anonymous poster hash: 12b9b...221

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...