Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av kompressor til hobby-mekking


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en kompressor da jeg ved flere anledninger har hatt behov i forbindelse med mekking på bil... Jeg sliter dog med å finne en som passer mitt bruk -- renblåsing i forbindelse medbil/motor, små lakkeringsjobber (f. eks bilpanser), lekkasjetesting, muttertrekker osv. Jeg er litt på budsjett, så pris er en viktig faktor. Slik jeg har forstått er det viktigere med høy luftmengde (l/min) enn stor tank om man skal lakkere, bruke verktøy osv. Har sett på alt fra biltema, bauhaus, stanley til brukte (gamle/slitne) kvalitetskompressorer på finn. Har f. eks vurdert er denne fra Einhell.

Endret av Petter_1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (13 minutter siden):

Er støy viktig? Store forskjeller der ute. Noen krever hørselsvern og noen hører man knapt.

Pris er viktigere enn støy, er villig til å bruke hørselvern. 

kremt skrev (38 minutter siden):

Hvis du skal lakkere bør du velge oljefri, ellers må du montere oljeutskiller.

Hvis det er snakk om noen hundrelapper for vann/oljeutskiller så gjør ikke det noe

Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (10 minutter siden):

Hvis det er snakk om noen hundrelapper for vann/oljeutskiller så gjør ikke det noe

Da ville jeg heller valgt en oljefri kompressor, og så evt. kjøpe en oljetåkesmører som du setter på rørstykket før utstyret som trenger smøring. Si at du trenger oljesmurt luft i 1 av 5 tilfeller, så slipper du dermed å måtte fjerne olja i de andre 4 av 5 tilfellene.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg heller valgt en oljefri kompressor, og så evt. kjøpe en oljetåkesmører som du setter på rørstykket før utstyret som trenger smøring. Si at du trenger oljesmurt luft i 1 av 5 tilfeller, så slipper du dermed å måtte fjerne olja i de andre 4 av 5 tilfellene.

Prisnivået er jo helt hinsides ift en rimelig oljesmurt kompressor.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (4 minutter siden):

Prisnivået er jo helt hinsides ift en rimelig oljesmurt kompressor.

https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/kompressorer/kompressor-ol-20-24-2000033889

Eller for å velge en med lik tankstørrelse som du anbefalte, bare 800 kr billigere: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/kompressorer/kompressor-v2-ol50-1800-w-2000045128

Endret av Frank Drebin
La til link nr. to.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill! Hva med denne oljefrie fra biltema? Er 8 bar tilstrekkelig for bruken jeg beskrev i første post? Har lest at oljefrie ikke kan kjøres like hardt, og at derfor kan fungere dårlig til verktøy osv. Blir heller ikke helt klok på hvordan luftmengde oppgis. På den nevnte står det følgende spesifikasjoner:

Luftmängd 322 l/min (genomlupen)
Luftmängd 145 l/min (fri angiven luftmängd vid 6 bar)

Forholder jeg meg til 322 eller 145 her, når det f. eks sies at en bør ha 300l/min + for lakkering? Må jeg da ta hensyn til trykket på verktøyet, og så vite luftmengden kompressoren gir ved gitt trykk?

Har lest en del gode erfaringer med Kompressor 398/9,5/90 – Moe & Co AS (moeco.no), men den dobbelt så dyr som biltema sin. 

 

Endret av Petter_1989
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (30 minutter siden):

Takk for innspill! Hva med denne oljefrie fra biltema? Er 8 bar tilstrekkelig for bruken jeg beskrev i første post? Har lest at oljefrie ikke kan kjøres like hardt, og at derfor kan fungere dårlig til verktøy osv. Blir heller ikke helt klok på hvordan luftmengde oppgis. På den nevnte står det følgende spesifikasjoner:

Luftmängd 322 l/min (genomlupen)
Luftmängd 145 l/min (fri angiven luftmängd vid 6 bar)

Forholder jeg meg til 322 eller 145 her, når det f. eks sies at en bør ha 300l/min + for lakkering? Må jeg da ta hensyn til trykket på verktøyet, og så vite luftmengden kompressoren gir ved gitt trykk?

Du forholder deg til avgitt luftmengde. Gjennomløpt luftmengde er forenklet sagt luftinntaket til kompressoren.

Jula har en fin forklaring: https://www.jula.no/inspirasjon/kompressor/

Den du linker til er en stempelkompressor. Litt info om bruk av stempelkompressorer: https://mkl.no/stempelkompressor/ Der står det også noen punkter om verktøybruk.

For lakkering så ser det ut til at spraypistoler trenger et arbeidstrykk på 2-3 bar på innløpet til pistolen. Du må også huske å ha en vannutskiller og en trykkregulator. Kan f.eks. løses med noe á la denne: https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/trykklufttilbehor/trykkregulatorer/trykkregulator-med-filter-2000022917

Renblåsingspistol typisk 5-6 bar.

Muttertrekker typisk 6 bar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...