Gå til innhold

Skade på bil med billån. Må man reparere skaden?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, TheSnidr said:

Lånet må jo betales ned uansett, ingen krever at du reparerer bilen. Men da sitter du jo bare igjen med en ødelagt bil.

Skaden er kosmetisk. Det vil si lakkskader. Nå hadde jeg tenkt å selge bilen til fordel for elbil, så det blir jo et regnestykke, avhengig av taksten på skaden. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Windoge said:

Skaden er kosmetisk. Det vil si lakkskader. Nå hadde jeg tenkt å selge bilen til fordel for elbil, så det blir jo et regnestykke, avhengig av taksten på skaden. 

Hvis det er på metall så må du passe på. Kan fort bli rust. Er det på plaqst (f.eks. støtfanger) så har det selvsagt fint lite å si.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (På 17.8.2022 den 22.49):

Skaden er kosmetisk. Det vil si lakkskader. Nå hadde jeg tenkt å selge bilen til fordel for elbil, så det blir jo et regnestykke, avhengig av taksten på skaden. 

Hvis skaden er på en dør eller en annen avtakbar del så kan du sjekke om du finner en brukt del i samme farge.

Jeg hadde en ripe+bulk i en bakdør. Bilverksted skulle ha mellom 16 og 18 000 for å rette bulken og lakkere. Jeg fikk "ny" dør fra bilopphugger for 2500+frakt. Litt styr å fikse selv siden jeg valgte å flytte pakninger og glass fra gammel dør til "ny", men ikke mer enn man kan håndtere om man er litt handy.

Litt avhengig av merke, modell og omfang/plassering av skaden er det langt fra sikkert at det er lønnsomt å gjøre noe med det. Skaden på min bil ble lønnsom å fikse med brukt del, jeg tviler dog sterkt på at noen hadde krevd å kjøpe bilen 16 000 billigere om skaden fortsatt var der. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg kunne reparert dette selv, men ser i mail fra forsikringsselskapet at de fleste her kanskje tok feil?

Dersom det er heftelser på kjøretøyet som fremgår av Løsøreregisteret, aksepterer jeg at If, overfor kreditor(ene), nedbetaler på heftelsene med inntil erstatningsbeløpet, og at det gjøres tilsvarende fradrag i erstatningsbeløpet før det resterende utbetales.

 

Lenke til kommentar

Hvis dette dreier seg om "Juss" så faller vel denne rettsproblemstillingen inn under rettsområdene "forsikringsrett" og "avtalerett".

Da blir jo et sentralt spørsmål: Hvor kommer formuleringen over fra, er dette en del av forsikringsvilkårene, eller er det snakk om et avtaletilbud, fra forsikringsselskap til den som har tegnet forsikringen?

Uten at det opplyses om hvor denne formuleringen:

24 minutes ago, Windoge said:

Dersom det er heftelser på kjøretøyet som fremgår av Løsøreregisteret, aksepterer jeg at If, overfor kreditor(ene), nedbetaler på heftelsene med inntil erstatningsbeløpet, og at det gjøres tilsvarende fradrag i erstatningsbeløpet før det resterende utbetales.

.. kommer i fra, så er det umulig å si sikkert hva denne formuleringen betyr. Her er det "kontekst" som har betydning.

Hvis det er en del av forsikringsvilkårene så må man akseptere. Hvis det er et avtaletilbud etter avtalelovens prinsipper, så kan man akseptere, eller avslå. 

Det ligner vel mest av alt på et avtaletilbud, som man så kan vurdere og ta stilling til. Setningsdoppbygningen og ordlyden ligner jo ikke på det man typisk finner i formuleringen av forsikringsvilkår. Den ligner heller på at avtaletilbud, dvs noe man kan vurdere og ta stilling til. (Man skriver vel normalt ikke forsikringsvilkår på "jeg form")

Man bør vel i så fall spørre dem om hva som eventuelt blir konsekvensene av å ikke akseptere. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 minute ago, arne22 said:

Hvis dette dreier seg om "Juss" så faller vel denne rettsproblemstillingen inn under rettsområdene "forsikringsrett" og "avtalerett".

Da blir jo et sentralt spørsmål: Hvor kommer formuleringen over fra, er dette en del av forsikringsvilkårene, eller er det snakk om et avtaletilbud, fra forsikringsselskap til den som har tegnet forsikringen?

Uten at det opplyses om hvor denne formuleringen:

.. kommer i fra, så er det umulig å si sikkert hva denne formuleringen betyr. Her er det "kontekst" som har betydning.

Hvis det er en del av forsikringsvilkårene så må man akseptere. Hvis det er et avtaletilbud etter avtalelovens prinsipper, så kan man akseptere, eller avslå. 

Det ligner vel mest av alt på et avtaletilbud, som man så kan vurdere og ta stilling til. Setningsdoppbygningen og ordlyden ligner jo ikke på det man typisk finner i formuleringen av forsikringsvilkår. Den ligner heller på at avtaletilbud, dvs noe man kan vurdere og ta stilling til.

Fant sitatet i samme epost som de skriver at saken er ferdig og oppgjøret er klart. Hva de mener bokstavelig, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kan nok avhenge litt av hva som ellers står i e-posten. Hvis man for eksempel svarer "ja takk" så kan det vel være at "løpet er kjørt".

Men det står jo i starten av tråden at forsikringstaker sier at man ønsker å betale ut lånet, og det er jo akkurat det forsikringsselskapet sier at de vil gjøre.

Slik som jeg leser sitatet, så står det:

Først så betaler vi ut lånet så langt pengene rekker. Så betaler vi ut det eventuelt overskytende.

Er skaden taksert til for eksempel 50.000, så får man gjelden gjort opp pluss at man får 5.000,-

Er skaden taksert til 20.000,- så blir gjelden betalt ned med 20.000,- og man har fortsatt en gjeld på 25.000,-

Endret av arne22
Lenke til kommentar
22 minutes ago, arne22 said:

Kan nok avhenge litt av hva som ellers står i e-posten. Hvis man for eksempel svarer "ja takk" så kan det vel være at "løpet er kjørt".

Men det står jo i starten av tråden at forsikringstaker sier at man ønsker å betale ut lånet, og det er jo akkurat det forsikringsselskapet sier at de vil gjøre.

Slik som jeg leser sitatet, så står det:

Først så betaler vi ut lånet så langt pengene rekker. Så betaler vi ut det eventuelt overskytende.

Er skaden taksert til for eksempel 50.000, så får man gjelden gjort opp pluss at man får 5.000,-

Er skaden taksert til 20.000,- så blir gjelden betalt ned med 20.000,- og man har fortsatt en gjeld på 25.000,-

Sant, men fant ut det var mye mer gunstig å fåhele beløpet utbetalt, og utbedre skaden selv.

Lenke til kommentar

Hvis det er et avtaletilbud, så bør jo det også være en mulighet. Hva med å spørre dem om de aksepterer den løsningen, dvs hele beløpet utbetalt?

Da må man selvfølgelig spørre før man eventuelt har akseptert at billånet betales ned.

Hvis det eventuelt skulle stå noe i lånevilkårene om det, så kan man jo også risikere at hele lånet forfaller til betaling på grunn av at man tok ut forsikringsoppgjøret.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skaden var bare kosmetisk, men Santander nektet allikevel meg å få utbetalt beløpet fordi det fremdeles var 25000 kr i lån på bilen. Det endte opp med at jeg tok opp 25000 kr i forbrukslån, slik at jeg fikk betalt ut panten. Først da kunne forsikringselskapet overføre pengene til meg. Brukte heller pengene på å betale ut lånet i sin helhelt, så kan jeg heller leve med en kosmetisk skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...