Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er sms gyldig som bevis?


Gjest ec9ba...e17

Anbefalte innlegg

Gjest ec9ba...e17

Jeg har 2-roms leilighet som jeg leide ut til en student i Trondheim. Jeg fikk underskrift for at studenten fikk nøklene. Senere flyttet kjæresten inn og de ønsket enda nøkler, men denne gangen fikk jeg bare bekreftelse på sms.

Når de skal flytte ut nå, så påstår de at de bare fikk ett nøkkelsett. Da de antakeligvis har mistet det andre.

Hendelsesforløpet:

De ringte meg og spurte om ny nøkkel. Jeg sendte sms og spurte om når vi kan møtes for å levere nøkler. De ringte og fortalte ett tidspunkt. Jeg møtte dem der, og de bekreftet på sms for mottatt nøkler.

Anonymous poster hash: ec9ba...e17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ec9ba...e17
Fenrisúlfr skrev (18 minutter siden):

Er gyldig det. SMS kan hentes ut hos telefonoperatør/bekreftes også :)

Screenshot fra telefonen holder ikke?

Anonymous poster hash: ec9ba...e17

Lenke til kommentar
Gjest ec9ba...e17 skrev (2 timer siden):

Screenshot fra telefonen holder ikke?

Anonymous poster hash: ec9ba...e17

Hva som holder eller ikke avhenger av hva en nøytral tredjepart finner sannsynlig at har skjedd (f.eks en dommer i forliksrådet hvis det blir en tvist). Et skjermbilde er bankers så lenge motparten ikke sier seg uenig, f.eks. ved å hevde det er manipulert 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Vegard# said:

Hva som holder eller ikke avhenger av hva en nøytral tredjepart finner sannsynlig at har skjedd (f.eks en dommer i forliksrådet hvis det blir en tvist). Et skjermbilde er bankers så lenge motparten ikke sier seg uenig, f.eks. ved å hevde det er manipulert 

Da ber du om å få utlevert din del av korrespondansen ifra teleoperatør, så har du svart på hvitt hva du har sagt. 
 

kunne det før ihvertfall, har brukt det i en straffesak. Mulig det er annerledes nå som GDPR er i sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 387e3...822
Darkbill skrev (4 minutter siden):

Koster vel ikke mer enn 200kr for å kopiere ny nøkkel. Eller er du en av de som skal ha penger for ny lås og hele pakka? 

 

Er selv utleier av kollektiv og folk får kopiere som de vil. 

Det må jo være veldig betryggende for de som bor i disse lokalene å vite at en tidligere beboer kan låse seg inn med nøkkel du har gått god for.

Anonymous poster hash: 387e3...822

Lenke til kommentar
Gjest 387e3...822 skrev (3 timer siden):

Det må jo være veldig betryggende for de som bor i disse lokalene å vite at en tidligere beboer kan låse seg inn med nøkkel du har gått god for.

Anonymous poster hash: 387e3...822

Enhver får kopiert tilnærmet alle nøkler, også systemnøkler, så man vet jo aldri hvor mange nøkler er på avvei. 

Lenke til kommentar

Nei, ikke systemnøkler. Ingen seriøse låsesmeder kopierer slike nøkler uten dokumentasjon på at du er eieren av bygget. Hvis det er et borettslag så er det kun rekvirenten som kan bestille ny nøkkel.

Jeg ville vært kritisk til såpass romslige regler hvor det ikke råder noe som helst kontroll over hvor mange kopier av nøklene som finnes, hvis jeg hadde vært en leieboer.  

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
6 hours ago, Uderzo said:

Nei, ikke systemnøkler. Ingen seriøse låsesmeder kopierer slike nøkler uten dokumentasjon på at du er eieren av bygget. Hvis det er et borettslag så er det kun rekvirenten som kan bestille ny nøkkel.

Jeg ville vært kritisk til såpass romslige regler hvor det ikke råder noe som helst kontroll over hvor mange kopier av nøklene som finnes, hvis jeg hadde vært en leieboer.  

Det er plenty av låsesmeder som kopierer opp de gamle systemnøklene der patenten er utgått. (De gamle TrioVing-systemnøklene)

Jeg driter i om de er seriøse så lenge jeg får kopiert opp det jeg trenger, emnene kan også kjøpes fritt på nett og en sånn maskin for å kopiere nøkler er heller ikke veldig dyr (3-4000,- og oppover)

Når nye leietakere flytter inn bør de oppmuntres til å bytte ut med sin egen lås og heller bytte tilbake når de flytter ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...