Gå til innhold

Simpel strømgjerrig desktop PC til 3 skjermer?


Anbefalte innlegg

Har en 10 år gammel Core i7 920 desktop PC som for såvidt fortsatt fungerer bra, men er kluss med standby i Windows 10 (vil ikke alltid våkne igjen = hard restart), og den bruker mye strøm og varme (står på mesteparten av dagen). Den vil jo heller ikke kompatibel med Windows 11.

Finnes det noen billige PC-er som støtter 3 stk skjermer (HDMI/displayport)? Vil tro det eksisterer noe kompakte greier som ikke bruker så mye strøm?

1 skjerm har 2560x1440 oppløsning med HDMI/Displayport, de 2 andre er simple 1920x1080 HDMI skjermer. Ingen har USB-C eller andre moderne tilkoblinger. Så PC-en må jo nødvendigvis ha 3xHDMI eller 1xDP + 2 HDMI, eventuelt noe annet som ikke krever aktive/dyre adaptere.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser der er slike veldig kompakte som dette, men jeg vet ikke sikkert om den greier den tredje skjermen via usb-c.

ASUS PN51-E1-B5160ZD - Ryzen 5 5500U / 8GB / 256GB | På lager | Billig (proshop.no)

Også ser jeg en slik full ATX størrelse pc har displayport + hdmi + vga utgang.

Komplett Office i25 - Komplett Office - Komplett.no Her kan en også sette inn skjermkort om en vil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Siden du nevner ordet billig og strømgjerrig: Gå på bargainhardware.co.uk og kjøp en HP Elitedesk 800 G3 Mini. Spec den så god du vil ha den, men uansett vil den støtte 3 skjermer (CPU som slutter på T er mer strømgjerrig enn de uten).

Grunnen til at de er såpass billige er veldig enkel: Dette er PCer som bedrifter kjøper mange paller av per år, og som blir solgt brukt / gitt bort etter 3 år når supportavtalen opphører. Bargain Hardware kjøper så opp slike og selger de videre refurbished. De har også nyere generasjoner (G4 og G5), men da er ikke prisen så enormt lav. Du kan også kjøpe enda nyere generasjoner direkte hos Komplett etc (alle 800 er Intel, 805 er AMD).

Andre alternativer er Dell sine Micro og Lenovo sine Tiny. Alle 3 er PCer som tar opp ca 1 liter volum og er myntet på bedriftsmarkedet (og som vi privatpersoner dermed kan kjøpe brukt for en billig penge og f.eks. bygge server-cluster av).

Edit: Husk at UPS vil kreve deg for 25% mva i tillegg, samt en 120 kr i fortollingsgebyr.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg har selv 9x RPi4B 8GB varianter hjemme (og sikkert det dobbelte antall som ikke er toppmodellen, alt ifra Zero, zero2, 3B, 3B+, Pi2, Pico og originalen Pi1), men å bruke de som desktop unner jeg ikke min verste fiende (uansett om du kjører Pi OS eller Win10). RPi4B bruker maks 15W og HP Elitedesk med T-CPU bruker underkant av 65W (som er tilsvarende en gammeldags lyspære), men rent bruksmessig er RPi4B som desktopPC minst 20 ganger dårligere ytelse selv om den bruker hele 3 x mer strøm (spesielt mtp hvor ung aarch64 fortsatt er og hvilke kompromiss man må inngå). RPi4B kan ikke brukes som en tynnklient med Parsec en gang.

Lenke til kommentar
9 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Siden du nevner ordet billig og strømgjerrig: Gå på bargainhardware.co.uk og kjøp en HP Elitedesk 800 G3 Mini. Spec den så god du vil ha den, men uansett vil den støtte 3 skjermer (CPU som slutter på T er mer strømgjerrig enn de uten).

Dette var jo litt interessant. Men usikker på hvor gammelt dette er? Vil det støtte Windows 11? Og er grafikken god nok til 1440p youtube video uten stress?

Ang. 3 skjermer, ser det bare er 2 display ports, VGA er ikke aktuelt å bruke pga dårlig bilde, men er det mulig å bruke USB-C porten til å koble til en skjerm også? USB-C til HDMI kabel vil ikke by på noen problemer?

Raspberry pi er ikke aktuelt, det var ikke sååå viktig med lavt strømforbruk.

Lenke til kommentar

Om USB-C skal kunne gå til display så må den ha enten støtte enten Thunderbolt, displayport eller hdmi.

Windows 11 krever minst intel generasjon 8, altså f.eks i3-8xxx

Eller Ryzen gen 2, altså f.eks Ryzen 5 2600.

Når det gjelder strømforbruk så går alle nyere prosessorer så billig at jeg tror ikke det har noen praktisk betydning.

Men en kan dele de i tre kategorier. Oppgitt effekt kan ses på som forbruk ved max belastning. Ved lav belastning bruker de lite:

1. De vanlige desktop prosessorene (f.eks 65W TDP)

2. De litt strømbegrensede prosessorene. F.eks Intels T prosessorer. (f.eks 35W TDP)

3. Low power av samme type som de i laptopper (f.eks 15W TDP)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekket en Intel NUC, men der ser ut til at en må ha en hdmi skjerm og to displayport skjermer i daisy-chain for den enheten jeg så på:

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000056438/intel-nuc.html

Edit: Det ser ut til at de fleste intel og Ryzen cpu'er med integrert grafikk fra de site 5 årene støtter 3 skjermer.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser der finnes slike usb-c hub /docking som er beregnet på laptop. De har både displayport og hdmi. Men her blir jo spørsmålet hva de er kompatibel med og om alle skjerm utganger kan benyttes på samme tid.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5750784

En må vel kanskje ha en usb-c til en eller to hdmi om en skal kunne koble på 2 hdmi skjermer når maskinen selv ikke har nok hdmi utganger. En annen mulighet er displayport til hdmi adapter.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har et par usb-c til dobbeldisplayport dongler jeg har brukt  opp gjennom. Jeg har riktignok en NUC med en 7 genrasjon og den har drevet 3 skjermer med av de donglene + den innebygde hdmi porten.

Kjøpte vel min på aliexpress om jeg husker rett, men ser ganske lik ut som denne(https://www.kjell.com//no/produkter/data/kabler-og-adaptere/hdmi/hdmi-signalomformer/luxorparts-usb-c-til-2x-displayport-p69471?gclid=Cj0KCQjwxveXBhDDARIsAI0Q0x03i_gVP8XG1VkTi-D9iOQjWspUD36HpFL-TbxYrEYo54OHr0Z_uA4aAk9pEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Lenke til kommentar
John-B skrev (3 timer siden):

Dette var jo litt interessant. Men usikker på hvor gammelt dette er? Vil det støtte Windows 11? Og er grafikken god nok til 1440p youtube video uten stress?

Ang. 3 skjermer, ser det bare er 2 display ports, VGA er ikke aktuelt å bruke pga dårlig bilde, men er det mulig å bruke USB-C porten til å koble til en skjerm også? USB-C til HDMI kabel vil ikke by på noen problemer?

Raspberry pi er ikke aktuelt, det var ikke sååå viktig med lavt strømforbruk.

EliteDeskene har en FlexIO port som kan være DP, HDMI, VGA, seriell port, USB-C, RJ45 (gigabit, men nyere er også 2,5 Gbps, usikker om G3 takler 2,5Gbps) etc. DisplayPort støtter uansett Daisy chaining, så om du har skjermer med DP inn og DP ut så trenger du ikke fulle 3 DP på PCen.

Trenger du mer oomph (det vet du best selv) så har HP også noen små beist som heter Z2 Mini (som meg bekjent alltid har 3 DP og støtte for FlexIO port du velger selv i tillegg). Da blir det ofte Xeon CPUer med NVIDIA GPUer, men konfigurasjonsmulighetene er mange. De tar litt mer plass, men det er små arbeidsstasjoner ment for CAD-tegning og lignende. Tror ikke de er like lett å få kjøpt brukt, men du får kjøpt de nye ganske lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dei mini-PCane har typisk 2 displayport som standard, men dei har ofte ekstra portar som tilval. Det er altså mogleg å finna ein som er specca rett dersom ein følgjer litt med på Finn.

Eit anna alternativ er å gå for ein EliteDesk/ThinkCentre/Optiplex i litt større formfaktor. Dei kjem som regel ikkje med prosessor i T-serien, men har ofte plass til eit lite skjermkort, slik at ein kan få ekstra skjermportar.

Har ein i5-7400T, og den klarer fint Youtube i 1080p og 1440p med 60 fps. 4K kan vera glatt eller stutterfest, alt etter videoen.

Ein EliteDesk/ThinkCentre/Optiplex med 7. generasjon Core i5 bør kosta rundt 2000 kr på bruktmarknaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...