Gå til innhold

Bilene blir bredere mens P-plassene er like små – nå kan det skje endringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vertical^ skrev (13 timer siden):

Ikke bare er det selve parkeringsplassene som er problematiske, men også innkjøring og utkjøring i mange parkeringshus. For eksempel disse parkeringshusene på flere etasjer, hvor du da kjører da en slags "spiraltrapp" for å ta deg oppover etasjene. Store biler som XC90 og som tidligere nevnt i denne tråden, biler som Hongqi E-HS9, takler slike løsninger svært dårlig. Skal sies at sjåførene også kanskje "oftere" kunne gjort en bedre jobb også. Virker som mange ikke er klar over den fysiske størrelsen på egen bil til tider.

Det er nok sjåførene som er problemet i de aller fleste tilfeller. Vi hadde jobb-parkering på Paleet P-hus tidligere, et rimelig trangt P-hus for å si det mildt. Fortsatt null problem å holde god hastighet opp/ned med en Model X, men jeg ble titt og ofte stående og vente på f.eks en BMW i3 som kjørte svært sakte og gjerne måtte rygge litt for å komme opp/ned. Ennå har jeg ikke opplevd et P-hus som var det minste problem med en såpass stor bil, så lenge man vet hvor hjørnene på bilen er (eller stoler på ultralyd-sensorene....).

Lenke til kommentar
2 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Det bunner i at du 1) alltid rygger inn på p-plass, 2) alltid parkerer med kjøreretningen når du gateparkerer.

Ladeportent skal være på samme side som føreren sitter - venstre hos oss. Der må du ha plass til å komme ut av bilen uansett og i 99.9 % av tilfellene er det vel føreren som plugger inn. Gatelading-argument gjelder kun de som lader på gata i kjøreretning og også der må føreren ut av bilen på venstre side.

I egen garasje har jeg lagt det opp at å plugge inn tar ca 2-3 sekunder, å frakoble kanskje 5. På hurtigladerne til Tesla koster det kanskje 3-4 sekunder ekstra å løsne kabelen fra stasjonen. (I min garasje henger den ned fra taket omtrent ved ladeporten.)

Tørr ikke å tenke på hvor mye tid det ville tatt om jeg først måtte gå rund bilen.

Jepp, vi har vært der før, men ingenting har endret seg.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Ja, det er så fint med høyre bakskjerm når man må parkere inntil en vegg eller en annen bil gitt. Veldig lett å få plugget inn ladekabelen da. Vi har selv den utfordringen hjemme, den ene bilen (konas Model 3) må parkeres helt inntil verandaen (rygges inn). Omtrent umulig å komme til en ladeport på høyre side da. Parkeres det en halvmeter lengre ut så man kommer til blir det vanskelig for leieboer å få ut bilen sin. 

Objektivt mener jeg helt klart det er best med ladeport på samme side som førerdøren, det er der det er mest plass og man slipper å gå rundt bilen for å plugge inn. Om man rygger inn eller ikke spiller null rolle, førerside er best uansett. Gateparkering med lading? Det er vel ca. 0,1% av norske elbilsjåfører som bedriver slikt. Tror jeg har gjort det én gang på 11 år, ved Drammen stasjon. Og da var det virkelig null problem å strekke kabelen bak bilen. 

Objektivt sett tar du feil.

Dine synspunkt er basert på egen subjektive erfaring og at nordmenn sjeldent parkerer gatelangs (noe som objektivt sett også er feil i byene).

At 0,1% av elbilister parkerer gatelangs er mildt sagt usannsynlig, og når vi drar inn resten av befolkningen i Europa blir det åpenbart at du bare farer med fjas og fanteri. Rapporter som er åpent tilgjengelig indikerer at bare i vest-Europa, så er hele 80% av de offentlige parkeringsplassene såkalt on-street. Dvs at bilprodusentene burde gi fullstendig faen i at hr. Kirkebo from Norway foretrekker å bevege seg så få skritt som mulig.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Ladeportent skal være på samme side som føreren sitter - venstre hos oss. Der må du ha plass til å komme ut av bilen uansett og i 99.9 % av tilfellene er det vel føreren som plugger inn. Gatelading-argument gjelder kun de som lader på gata i kjøreretning og også der må føreren ut av bilen på venstre side.

I egen garasje har jeg lagt det opp at å plugge inn tar ca 2-3 sekunder, å frakoble kanskje 5. På hurtigladerne til Tesla koster det kanskje 3-4 sekunder ekstra å løsne kabelen fra stasjonen. (I min garasje henger den ned fra taket omtrent ved ladeporten.)

Tørr ikke å tenke på hvor mye tid det ville tatt om jeg først måtte gå rund bilen.

Jepp, vi har vært der før, men ingenting har endret seg.

Og det samme svaret gjelder her. Dine synspunkter er subjektive og baserer seg på at du ikke har råd/lyst på stor nok garasje.

 

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Og det samme svaret gjelder her. Dine synspunkter er subjektive og baserer seg på at du ikke har råd/lyst på stor nok garasje.

At 0,1% av elbilister parkerer gatelangs er mildt sagt usannsynlig, og når vi drar inn resten av befolkningen i Europa blir det åpenbart at du bare farer med fjas og fanteri. Rapporter som er åpent tilgjengelig indikerer at bare i vest-Europa, så er hele 80% av de offentlige parkeringsplassene såkalt on-street. Dvs at bilprodusentene burde gi fullstendig faen i at hr. Trikola from Norway foretrekker å bevege seg så få skritt som mulig.

Så bare dine synspunkter er objektive? Har forøvrig 70 m2 dobbeltgarasje med kun 1 bil.

Du har også misforstått: jeg skrev ikke (heller ikke implisitt) at 0.1% parkerer gatelangs. Jeg skrev bare at i 99.9 % av tilfellene er det sjåføren som plugger inn, ikke passasjeren. Kan leve godt dersom jeg skulle ha bommet med noen prosent.

Ellers vil tiden vise.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (50 minutter siden):

Og det samme svaret gjelder her. Dine synspunkter er subjektive og baserer seg på at du ikke har råd/lyst på stor nok garasje.

 

Har bodd sted med drittrang parkeringsplass i borettslaget, der bilen lengst til venstre alltid må rygge inn, for den må så tett på vegg at det er plent umulig å komme ut, for at det i det hele tatt skal være mulig å komme ut ved førerdør. Nr. 2 måtte kjøre inn, for vi måtte dele plassen mellom bilene. Neste måtte rygge inn for å få passasjerdør mot naboens passasjerdør av nøyaktig samme årsak.

Ladeplugg hadde måtte være enten i front, bake (under skiltet f.eks. eller venstre bak for min del, om jeg hadde hatt elbil på den tiden. Samme med naboen, for han hadde ikke klart å plugge i høyre bak, eller unngått stor fare for at dette ville blitt røsket av når nabo 3 skulle ut eller inn av garasjen.

Her ville det hjulpet null om jeg hadde hatt råd til og vilje til å få bygget større garasje, for jeg måtte fått med meg hele borettslaget. Og jeg vet ikke om vi ville fått lov pga prosentandel bebyggelse av tomt.

Dog, jeg tenkte på muligheten for å rive hele skjiten (garasjerekkene), få slått inn noen gedigne stålbjelker/dragere i bergveggen bak, og fått bygd garasjeanlegg i minst 2 etasjer. Rent teoretisk kunne man sikkert sprengt seg litt inn i berget, selv om dette hadde blitt under lokalveien.

Man kunne sikkert finansiert det meste ved å ha bygd noen etasjer til, om man ville leid ut deler av garasjeanlegget til pendlere og arbeidere ved stort offentlig bygningskompleks på andre siden av veien. Kanskje kunne man til og med ha bygd leiligheter på toppen av garasjeanlegget, uten å ødelegge for boligene på andre siden av veien.

Dette lå temmelig rett ved siden hovedvei, og med lokal vei som startet/stoppet som avkjøring/påkjøring til denne hovedveien. Og dette ville ikke belastet resten av lokalveien med trafikk mer enn de maks 2-300 meterne mellom dette anlegget og av/påkjøringen fra hovedveien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Objektivt sett tar du feil.

Dine synspunkt er basert på egen subjektive erfaring og at nordmenn sjeldent parkerer gatelangs (noe som objektivt sett også er feil i byene).

At 0,1% av elbilister parkerer gatelangs er mildt sagt usannsynlig, og når vi drar inn resten av befolkningen i Europa blir det åpenbart at du bare farer med fjas og fanteri. Rapporter som er åpent tilgjengelig indikerer at bare i vest-Europa, så er hele 80% av de offentlige parkeringsplassene såkalt on-street. Dvs at bilprodusentene burde gi fullstendig faen i at hr. Kirkebo from Norway foretrekker å bevege seg så få skritt som mulig.

Jeg skrev gateparkering med lading, ikke gateparkering. Vi har svært få ladeplasser gatelangs i Norge, det finnes noen få i Oslo og nesten ingen i andre byer (Drammen har 2 mener jeg å huske, f.eks Fredrikstad har ingen). Dette er en mikroskopisk andel i forhold til alle private ladeplasser samt ladeplasser i borettslag, sameier osv. Jeg skrev også "norske elbilister", altså i Norge (tror svært få av de lader gatelangs i utlandet). 

80% av offentlige plasser sier svært lite. Det som er interessant er hvor stor andel av totale ladeplasser (private og offentlige) som ligger langs vei. Der er nok andelen særdeles mye lavere enn 80%. Og selv ved gateparkering vil jeg foretrekke å ha ladeuttaket på førersiden. Ja, kabelen må strekkes bak bilen men man får ladepistolen vekk fra fortauet og dermed en mye lavere sannsynlighet for hærverk på den (noe som det har vært en del av i Oslo, passerende folk som røsker i eller sparker til ladepistolen osv.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Jeg skrev gateparkering med lading, ikke gateparkering. Vi har svært få ladeplasser gatelangs i Norge, det finnes noen få i Oslo og nesten ingen i andre byer (Drammen har 2 mener jeg å huske, f.eks Fredrikstad har ingen). Dette er en mikroskopisk andel i forhold til alle private ladeplasser samt ladeplasser i borettslag, sameier osv. Jeg skrev også "norske elbilister", altså i Norge (tror svært få av de lader gatelangs i utlandet). 

80% av offentlige plasser sier svært lite. Det som er interessant er hvor stor andel av totale ladeplasser (private og offentlige) som ligger langs vei. Der er nok andelen særdeles mye lavere enn 80%. Og selv ved gateparkering vil jeg foretrekke å ha ladeuttaket på førersiden. Ja, kabelen må strekkes bak bilen men man får ladepistolen vekk fra fortauet og dermed en mye lavere sannsynlighet for hærverk på den (noe som det har vært en del av i Oslo, passerende folk som røsker i eller sparker til ladepistolen osv.  

At 80% av de totale offentlige plassene er gatelangs i Europa er svært viktig å ta hensyn til, for det forteller oss hvor folk kommer til å lade bilene sine.

Du som følger med litt burde vite at utbygging av destinasjonslading er viktigere i Norge enn hurtigladere. Ergo er gatelading med stor sannsynlighet et satsingsområde i resten av Europa.

Det er mye større sannsynlighet for å bli påkjørt når du står og klundrer med ladepluggen i gaten, enn på fortauet. Så hva enn for et tulleargument du har for å standardisere Tesla-siden å ha ladepluggen på, så blir du overkjørt av objektive og saklige argumenter om hvorfor du og Teslaen din tar feil.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Har bodd sted med drittrang parkeringsplass i borettslaget, der bilen lengst til venstre alltid må rygge inn, for den må så tett på vegg at det er plent umulig å komme ut, for at det i det hele tatt skal være mulig å komme ut ved førerdør. Nr. 2 måtte kjøre inn, for vi måtte dele plassen mellom bilene. Neste måtte rygge inn for å få passasjerdør mot naboens passasjerdør av nøyaktig samme årsak.

Ladeplugg hadde måtte være enten i front, bake (under skiltet f.eks. eller venstre bak for min del, om jeg hadde hatt elbil på den tiden. Samme med naboen, for han hadde ikke klart å plugge i høyre bak, eller unngått stor fare for at dette ville blitt røsket av når nabo 3 skulle ut eller inn av garasjen.

Her ville det hjulpet null om jeg hadde hatt råd til og vilje til å få bygget større garasje, for jeg måtte fått med meg hele borettslaget. Og jeg vet ikke om vi ville fått lov pga prosentandel bebyggelse av tomt.

Dog, jeg tenkte på muligheten for å rive hele skjiten (garasjerekkene), få slått inn noen gedigne stålbjelker/dragere i bergveggen bak, og fått bygd garasjeanlegg i minst 2 etasjer. Rent teoretisk kunne man sikkert sprengt seg litt inn i berget, selv om dette hadde blitt under lokalveien.

Man kunne sikkert finansiert det meste ved å ha bygd noen etasjer til, om man ville leid ut deler av garasjeanlegget til pendlere og arbeidere ved stort offentlig bygningskompleks på andre siden av veien. Kanskje kunne man til og med ha bygd leiligheter på toppen av garasjeanlegget, uten å ødelegge for boligene på andre siden av veien.

Dette lå temmelig rett ved siden hovedvei, og med lokal vei som startet/stoppet som avkjøring/påkjøring til denne hovedveien. Og dette ville ikke belastet resten av lokalveien med trafikk mer enn de maks 2-300 meterne mellom dette anlegget og av/påkjøringen fra hovedveien.

Absolutt alle "jeg bor på i et borettslag som ikke har råd til å bygge ordentlig garasjeanlegg"-argumenter er viktig for den det gjelder, men fullstendig irrelevante i den store sammenheng. 

For resten av Europa er det lite relevant at det finnes noen få parkeringsplasser i Norge med dårlig plass.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 minutt siden):

Absolutt alle "jeg bor på i et borettslag som ikke har råd til å bygge ordentlig garasjeanlegg"-argumenter er viktig for den det gjelder, men fullstendig irrelevante i den store sammenheng. 

For resten av Europa er det lite relevant at det finnes noen få parkeringsplasser i Norge med dårlig plass.

Enten så ville du ikke, eller du klarte ikke, å se poenget om at det ikke nødvendigvis viljen eller økonomien som var begrensningen, men tekniske, administrative og/eller juridiske årsaker til at dette ikke er så lett. 

Jeg har riktignok ikke troen på at det er i Norge problemene med dette er størst, da mange bor i eneboliger der det bare er å bygge ut, om man ikke allerede har tatt høyde for dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (48 minutter siden):

At 80% av de totale offentlige plassene er gatelangs i Europa er svært viktig å ta hensyn til, for det forteller oss hvor folk kommer til å lade bilene sine.

Du som følger med litt burde vite at utbygging av destinasjonslading er viktigere i Norge enn hurtigladere. Ergo er gatelading med stor sannsynlighet et satsingsområde i resten av Europa.

Det er mye større sannsynlighet for å bli påkjørt når du står og klundrer med ladepluggen i gaten, enn på fortauet. Så hva enn for et tulleargument du har for å standardisere Tesla-siden å ha ladepluggen på, så blir du overkjørt av objektive og saklige argumenter om hvorfor du og Teslaen din tar feil.

Nei det forteller oss lite om hvor folk kommer til å lade bilene sine, om vi ikke vet hvor stor andel av ladeplassene som er offentlige. Er 50% offentlige så betyr det mye gatelading. Er 10% offentlige og 90% private så betyr det svært lite gatelading. I Norge tipper jeg godt under 10% av ladeplassene er offentlige, sannsynligvis nærmere 1% enn 10%. 

Ut på gata må du uansett siden førerdøra er den veien. Bare å la døra stå oppe til man er ferdig det, så er nok risikoen ganske lav. Dessuten har gater med ladeplasser normalt svært lite trafikk. 

Av gateparkeringsplassene så er de også mange som ikke er på langs med gaten. I Berlin er de ofte på tvers, eller på skrå. Slik som bildet under.

 

image.thumb.png.490cfd8abbad3b9effa85f98c4a4045a.png

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Folk må begynne å se på parkeringsplassen før de kjøper leilighet, og ikke bare hvilke hvitevarer de skal ha.

City Lade har brede parkeringsplasser, og er det eneste kjøpesenteret jeg handler hos. 

Circus Har også bra parkering. Bare synd at det er det eneste jeg liker med det senteret... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...