Gå til innhold

Ny strømprisrekord: Makspris på 5,89 kroner per kWh for strøm i Sørvest-Norge torsdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

I tillegg til spotprisen på strøm kommer forbruksavgift (16,69 øre per kWh), avgift til Enova (1 øre per kWh) og et eventuelt påslag fra strømselskapene. På toppen av det hele legges en merverdiavgift på 25 prosent, og på siden kommer nettleie. I Nordland, Troms og Finnmark er det ingen merverdiavgift på strøm, og i Finnmark og Nord-Troms slipper man også å betale forbruksavgiften.

Fin forklaring, men dere mangler elefanten i rommet her, strømstøtten.

I tillegg savner jeg artikkel alle dagene det ikke er rekord, for å få balansert dekning av prisnivået.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringens uro for arbeidsplasser virker ikke påfallende. Nettoen bedrifter trenger for å bli sterke, og å utvikle seg, spises opp av skyhøye kraftpriser. 
Jeg syns det er noe skremmende over dette.
Utarming av arbeidsplasser, og hvermansen, slik at 
noe kan le godt på vei til banken, igjen.

Hadde likt at den latteren satte seg fast litt tidligere, og ikke bare når magasinene var bortimot tomme.

Optimismen har tøffe kår.
 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WencheJensen skrev (44 minutter siden):

Og de som ler godt er Vedum og Gahr Støre – to personer som ikke har problemer med strømregningen.

Er det én person som har problemer med strømregninga og helst skulle sett dette her løst i går, så er det statsministeren. Han sitter i en ganske umulig situasjon han har overtatt hvor ingen løsning vil være god nok, og han vil få urettmessig skylda av store deler av befolkningen uansett hva han gjør.

Vedum er bonde, og med den bygningsmassen, driften og alderen på hovedhuset på gården så ler han neppe veldig høyt når han ser på strømregningen sin...

Lenke til kommentar

  

Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Er det én person som har problemer med strømregninga og helst skulle sett dette her løst i går, så er det statsministeren.

 Han kunne ha løst det i går, men han er for grådig. 

Avgiftene kunne vært fjernet, tappingen kunne stanset for et halvt år siden fordi vannstanden begynte å bli lav, inntektsskatten på lavere inntekter enn for eksempel 500 000 kunne vært fjernet. Men det ser ut som om politikerne får et slags "Onkel Skrue" kompleks når de kommer i posisjon (det samme gjaldt forøvrig Erna Solberg og Siv Jensen).

Som Torbjørn Jagland så treffende uttalte:  "Vi (politikere/staten) bader jo i penger".

Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Vedum er bonde, 

Over ti milliarder til et allerede gjennomsubsidiert system.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/05/05/7861495/regjeringen-tilbyr-bondene-10-15-milliarder-bondenes-krav-er-11-5-milliarder

 

Endret av WencheJensen
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (57 minutter siden):

i alle fall strømstøtte til næringslivet er du imot såvidt jeg kan huske?

- du mente de i stedet kan øke prisen på produktene sine?

Jeg har vært skeptisk til at de kan klare å finne treffsikre ordninger for næringslivet som ikke skaper en hel masse uønskede bieffekter. Så ja, jeg tviler på at strømstøtte til næringslivet gjør mer nytte enn skade. Økte priser kan være en bedre løsning ja.

Strømstøtte til husholdninger ser ut til å treffe sånn passe bra. Skulle jeg endret noe der ville jeg valgt 80% over 70 øre i stedet for 90%, for å øke incentivene til strømsparing. De pengene kan brukes bedre andre steder. De kan enten deles ut til husholdningene enten per hode eller gies uten byråkratiske søknader til enkle enøktiltak. For eksempel som tidsbegrenset mva-fritak på luft/luft varmepumper, sparedusjhoder, vinduer med U<0,8, solcelleanlegg osv. "Grønne lån"-pakker som øker lånemulighet til over boliglånsforskriftens grenser kan også være en mulighet. Dvs. enklere å låne penger til lønnsomme enøk-tiltak slik at også de som ikke har fet nok sparekonto kan klare engangsutgifter som vil spare de for penger på sikt. Det vil også gavne de som har boliglån til opp over ørene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Strømstøtte til husholdninger ser ut til å treffe sånn passe bra. Skulle jeg endret noe der ville jeg valgt 80% over 70 øre i stedet for 90%, for å øke incentivene til strømsparing.

Jeg ville senket taket på 5000kWh (som er ALT for høyt) til 3000kWh på vinteren, 2000kWh vår/høst og 1000kWh sommer. Til gjengjeld kunne folk fått legge inn hytta på samme kvote, om de bruker lite nok hjemme til at det er støtte "til overs". Det ville gitt et godt incentiv til å spare mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...