Gå til innhold

Brua skal klippes opp, heises på land og fraktes bort for gransking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tillater meg å spekulere i årsaken til brokollapsen. 

Hvis en ser på bl.a. bildene i avisene og live feeden på VG, dette i kombinasjon med Google Earth, vil en se følgende.

- akkurat der lastebilen står er der en skjøt på øvre langsgående drager (eller hva det nå heter,) en vil se at øvre drager er knekt midt i skjøten, men at den fortsatt henger sammen

- på Google Earth vil en se at der er en identisk skjøt på samme sted - "samme sted" i betydningen i broens lengderetning - på den nederste drageren, den skjøten ligger nå under vann

Den nedre skjøten har ikke tålt at en lastebil lastet med kalk kjørte over og har blitt slitt i lengderetningen og broen kollapset. Broen skal tåle at to lastebiler møtes midt på skjøten, så denne broen har vært alt for svak i sannsynligvis lang tid.

Hvis, og jeg understreker hvis, denne hypotesen er riktig så har ikke fagfolkene forstått hvilken dårlig konstruksjon dette er, og at skjøtene på andre broer, hvis de har samme funksjon, må forsterkes

Lenke til kommentar

Mulig at det utviklet seg ett elitist miljø for trekonstruksjoner. Ser du på designet, er det ikke mye konservatisme, men heller «se på meg» og formene ikke er optimalisert for last, men mer kreativ / «sprek» utforming. Mulig kritiske røster har blitt frosset ut, og det bare er «ja mennesker» i omkretsen. Håper etterforskningen ikke bruker noen _helt_ eksterne som ser dette med nye øyne. Synes det er synd om dette er slutten på trebroer. Det burde heller være starten for andre og mer sikkerhet konservative aktører å komme inn..

Lenke til kommentar
6 hours ago, ACYBN18O said:

Blir nok slutten for bruer bygget av tre i Norge. Treverk er uegnet for bevegelses-energien det blir utsatt for av tungtransporten på en slik bru. 

Det kan jo være noen av stålelementene som har svikta. Trenger ikke være treverket eller sammenføyningen med tre som har svikta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...