Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (5 timer siden):

Deilig med "lave sommerpriser" nå siste tiden ❤️ 

Dette er eks mva og eks nettleie selvfølgelig. 
Hipp hipp, Hurra :Norge:

Hvilken type bedrift er det snakk om og hvor mye spiser strømregninga av total omsetning? 1%?

sk0yern skrev (3 timer siden):

Gratulerer!

Du må gjerne prøve revansje, på den saklige delen altså.

sedsberg skrev (5 timer siden):

Ja, det er genialt å selge strøm dyrt til utlandet for å kjøpe inn igjen billig! Da får vi faste, lave priser som nevnt over!

Bedrifter går kanskje konkurs, men du verden for velferd vi får! Jobbsøkerkurs på NAV f.eks. :D

Ja, det er genialt å tjene penger på batteritjenester. Da får vi en kjærkommen ekstra inntekt til Norge.

Bla deg tilbake til konkurrsstatistikken fra SSB som jeg postet. Fortell meg hvorfor det var nedgang i antall konkurser i 2021-2023 og hvorfor vi ikke har noe annerledes konkursnivå nå enn f.eks for 10 år siden.

Skrevet
Jotun skrev (5 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal man gjøre tiltak? Alt går jo på skinner ifølge deg.

Liker at det faktum at eksporten er en stor del av skylden ikke nevnes med en bisetning.

Men at importen redder oss akkurat nå er jo logisk. Først pøse ut. Så importere. Funker fjell dette. Så får vi bare håpe at sommer og høst blir våte og at neste vinter blir det masse snø. For hvem kunne evt forutsett at det ikke blir slik?

Lavere minstevannsføring blir bra. Ødelegge enda mer norsk natur. La oss drite i fiske også. Vi har jo tross alt fått eksportert!! Hva betyr vassdraga våre? Kjør på!!

Høres rart ut med slike tiltak nå som alle har hatt full kontroll hele tiden.

.. fordi det har vært lite nedbør over veldig lang tid. Da endrer situasjonen seg gradvis. Alt gikk på skinner lenge, men nå ser det ut som et par av prisområdene vil slite med lav fyllingsgrad i sommer.

Jeg har nevnt (netto)eksporten. Den har gått dramatisk ned fra samme periode i fjor, for å kompensere mot lite nedbør.

Batteritjenesten fungerer fjell ja. Vi har fått mye penger i kassa av det. Ja, sånn som det er nå så får en bare håpe på mye nedbør. Vel og merke i Sør-Norge. Ja, du mener du forutså at november-mai skulle få usedvanlig lite nedbør i sør? Jammen mange profeter her..

Jeg noterer din kommentar om minstevannføringa til senere bruk.

Skrevet
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Jeg lurer på om de ble underfinansiert? Hadde de kommet over kneika om satsinga hadde fått litt mer fart i utgangspunktet?

Nei.

Sitat

Den svenske batteriprodusenten Northvolt begjærte seg konkurs 12. mars 2025, etter at tidligere forsøk på amerikansk konkursbeskyttelse og gjeldsforhandlinger ikke førte frem. Med en samlet gjeld på over 80 milliarder svenske kroner, regnes dette som en av de største konkursene i moderne svensk industrihistorie

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvilken type bedrift er det snakk om og hvor mye spiser strømregninga av total omsetning? 1%?

Hva har det med saken å gjøre hva slags bedrift det er eller hvor mye strømregningen er av total omsetning?
Er du for at man skal betale strømpriser i % av omsetning, hvis ikke ser jeg virkelig ikke relevansen her?

Uansett, jeg kommenterte bare hvor flaks det er at vi nå som vinteren er over endelig har "sommerpriser" igjen ❤️
slik at bedrifter kan dra nytte av de lavere prisene og bygge seg opp en buffer til de dyrere "vintermånedene"

:Norge::Norge:

• Liker 4
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å gjøre hva slags bedrift det er eller hvor mye strømregningen er av total omsetning?

Jeg var nysgjerrig på om strøm er en stor eller liten del av bedriftens utgifter. Da er det også relevant å spørre om bransje. Noen bruker jo mer eller mindre enn gjennomsnittet per ansatt eller per areal eller per omsatt million.

Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

..  Ja, sånn som det er nå så får en bare håpe på mye nedbør. Vel og merke i Sør-Norge. Ja, du mener du forutså at november-mai skulle få usedvanlig lite nedbør i sør? Jammen mange profeter her..

Har aldri sagt det. Har derimot sagt at det ville vært bitte litt lurt å tenke på at det kanskje ble lite nedbør.

Men da får man tydeligvis bare dritt fra deg. I dont know....

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, Simen1 said:

Bla deg tilbake til konkurrsstatistikken fra SSB som jeg postet. Fortell meg hvorfor det var nedgang i antall konkurser i 2021-2023 og hvorfor vi ikke har noe annerledes konkursnivå nå enn f.eks for 10 år siden.

Verden stopper ikke idag. Bla opp konkursstatistikken for fremtiden heller. Og se hva den sier.

Å nei, det stemmer! Regnet kommer jo alltid! 100% sikkert! Og alltid nok. Vinn-vinn! :D

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (12 timer siden):

Verden stopper ikke idag. Bla opp konkursstatistikken for fremtiden heller. Og se hva den sier.

Siden alarmisten har slått alarm om konkurser gang på gang helt siden priskrisa startet høsten 2021 så burde det jo være mer enn nok statistikk på konkursbølgene som har blitt spådd i 5 år.. Mens vi venter på at ulven kommer, hva sier statistikken deg om alle de gangene det har blitt ropt ulv de siste 5 årene?

"Jammen ulven kommer sikkert snart nå. Rett rundt hjørnet. Helt sikkert." - er et ganske dårlig svar etter å ha ropt ulv i 5 år..

image.png.22156a7aaf344cf89057bd406a54d72b.png

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Visste du at hvis du tar gjennomsnittsprisen for strømmen fra 2000 til i dag så er prisen helt lik?

Det er sånn du høres ut.

Mer korrekt blir det som å rope "ulv ulv" mens ulvebestanden vokser ukontrollert. Flere datasentre, utenlandskabler, elektrifiserng, mer eksport etc.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Intressant hur priset i NO5 er omvändt propertionelitet med prisen i Tyskland mitt på dagen nu i helgen.

I helgen går alltså priset i hela Norge först ned mot 0 når Tyskland får negativa priset men sen går N05 och till viss del NO3 upp mitt på dagen samtidigt som flödena ut och in fra NO5 blir rätt små (men det var mye ut der innan och efter). Priset går upp trots at eksporten minskar markant och jag tvivlar på at det är en stor ökning i förbruk. Som vanligt går det inte in speciellt mye ström i området jämfört med vad som går ut andra tider.

image.thumb.png.45a396ea72f5b6cc1a9310c46f45f5ca.png

image.thumb.png.d484b03d705aa7a552b58a2b1b67140b.png

• Hjerte 1
Skrevet
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Intressant hur priset i NO5 er omvändt propertionelitet med prisen i Tyskland mitt på dagen nu i helgen.

I helgen går alltså priset i hela Norge först ned mot 0 når Tyskland får negativa priset men sen går N05 och till viss del NO3 upp mitt på dagen samtidigt som flödena ut och in fra NO5 blir rätt små (men det var mye ut der innan och efter). Priset går upp trots at eksporten minskar markant och jag tvivlar på at det är en stor ökning i förbruk. Som vanligt går det inte in speciellt mye ström i området jämfört med vad som går ut andra tider.

image.thumb.png.45a396ea72f5b6cc1a9310c46f45f5ca.png

image.thumb.png.d484b03d705aa7a552b58a2b1b67140b.png

Heldige NO5, masse velferd!

• Hjerte 1
Skrevet
10 minutes ago, sk0yern said:

Ille at statseide selskaper skal holde på med sånn juging. 

https://www.nationen.no/rett-skal-vare-rett-statkraft/o/5-148-910795

Här er inlägget.

https://www.nationen.no/norgespris-er-omfordeling-av-inntekter/o/5-148-909095

Inte helt rätt det hon skriver över men det hon fra statkraft skriver er ju den vanliga retoriken. Inget som er uppenbart fel (både Putin och kablarna påverkade priset. Vad som gjorde mest eller vad som er mest intressant er ikke helt klart) samtidigt som man ignorerar de nya kablarna och dess effekter på priserna. 

Vi hade garanterat klarat av forsyningsikkerheten utan kablarna til Tyskland och UK, hittills antagligen bättre också, och debatten handlar faktiskt ikke  om att välga mellan inget nett till utlandet eller alla nett och kablar vi har nu. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (22 timer siden):

Mer korrekt blir det som å rope "ulv ulv" mens ulvebestanden vokser ukontrollert. Flere datasentre, utenlandskabler, elektrifiserng, mer eksport etc.

- Antallet utenlandskabler og kapasiteten deres har ikke økt på 5 år og nå som Skagerak 1 og 2 har nådd enden på levetida så vil trolig både antall og kapasitet synke. Så påstanden "flere utenlandskabler" stemmer rett og slett ikke lengre.

- Mer eksport stemmer heller ikke. Vi har strupet inn netto eksport i år og eksporterer veldig mye mindre enn i fjor. Hittil i år har vi bare eksportert 2,05 TWh. Samme periode i fjor eksporterte vi 11,05 TWh. Kilde.

Skrevet (endret)

Spania makser ut med 25 GW fornybar kraft på dagtid. Lavt forbruk pga temperaturer som hverken krever kjøling eller oppvarming gir et stort overskudd av kraft. Dette pushes nordover med lave priser via Frankrike og presser prisene ned i sentraleuropa på dagtid. Til og med NO5 får ta del i prisfallet på dagtid nå. Siden de har gått glipp av det prisfallet de siste ukene så regner jeg med det vil bli godt motatt i NO5.

Spania

Screenshot2026-05-24at14-19-47SpotMarketPricesEnergy-Charts.thumb.png.07912aec70b30faecca1458fde0d248f.png

Søndag

Screenshot2026-05-24at14-16-38NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.0a10149d03cc255a94f9679a8bed7ee8.png

Mandag

Screenshot2026-05-24at14-16-46NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.689afcae061a48d48dcb1da4e48b5d4f.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

- Antallet utenlandskabler og kapasiteten deres har ikke økt på 5 år og nå som Skagerak 1 og 2 har nådd enden på levetida så vil trolig både antall og kapasitet synke. Så påstanden "flere utenlandskabler" stemmer rett og slett ikke lengre.

- Mer eksport stemmer heller ikke. Vi har strupet inn netto eksport i år og eksporterer veldig mye mindre enn i fjor. Hittil i år har vi bare eksportert 2,05 TWh. Samme periode i fjor eksporterte vi 11,05 TWh. Kilde.

Veldig smart å ta med kun de tidene som støtter argumentasjonen din! Veldig bra! :)

Det er jo kun i fjor og i år vi har hatt eksport. Og tiden før de siste utenlandskablene kom, ja den tiden eksisterer ikke. Du har helt rett!

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...