sedsberg Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Just now, sk0yern said: Samtidig har altså NO2 hatt netto eksport på 2 TWh i 2026. Netto eksport de siste 5 ukene. Er Ørke en skrønemaker tro? Ingen fare! Regnet kommer jo. Hvor skal det ellers bli av? Sveve oppe i himmelen over Norge i evigheter? 1
Simen1 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai qualbeen skrev (25 minutter siden): Jeg savner informasjon om de ansatte i driftsfasen vil være lokalt ansatte, eller om det er snakk om 'off site' ansatte; typisk teknikere o.a. som sitter i utlandet, med fjern-adgang til infrastruktur. Det hjelper ikke lokalsamfunnet mye, dersom det skapes 15 (eller 1500) arbeidsplasser i utlandet. Ikke blir det mange lokale skattekroner av det heller. Hva mener du egentlig med lokalsamfunnet her? Er det som motsetning til utlandet, altså alt innenlands, eller snakker du utelukkende om den bygda datasenteret står i? Husk også at disse bedriftene legger igjen mer penger enn bare det som utbetales til ansatte. Selskapsskatt, eiendomsskatt og mye annet. Jeg synes man bør slutte med tunnellsyn på kun sysselsatte og kun bygdas egne sysselsatte, men se mer på helheten: Totalregnskapet for Norge som følge av disse datasenterne. SSB hadde en nedslående analyse på det og da er det etter min mening kroken på døra for bygging av datasentre - inntil eventuelt skatteregimet er totalt forandret. Dvs. kroken på døra inntil videre. 1
Simen1 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Det er jo korrekt da. Normalsituasjonen er en eksport på ca 2 TWh per måned, men i år har vi spart så mye på vannet at det nå i slutten av mai bare er eksportert 1,89 TWh så langt i år, derav 1,33 i januar, når situasjonen var langt mildere. Så vi har definitivt tatt grep og dreid kablene til vår fordel etter det. Nå som vi går inn i sommeren vil det bli mer billig solkraft å importere. For å legge bedre til rette for import så tror jeg mange vassdrag vil få vedtatt lavere minstevannføring enn normalt. Dvs. at nedbøren i større grad akkumulerer seg i magasinene, mens utlandet forsyner Norge med strøm. Prismessig spår jeg at "sommerprisen" i Sør-Nore ofte blir 0-50 øre/kWh kl 08-16, mens 16-08 blir den 1-2 kr/kWh. For næringslivet. Husk at det ligger en klausul i norgesprisavtalen om at avtalen kan endres eller opphøre hvis det er særlige markedsmessige forhold som tilsier det. Det kan godt hende at debatten om det starter allerede i neste uke når det er ventet at fyllingsgraden i NO2 og NO5 går under minimum fyllingsgrad siste 20 år. Endret 21. mai av Simen1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai sedsberg skrev (2 timer siden): Innen 2050 så skal alle boliger, gamle som nye, være oppgradert. De som ikke har råd får vel dagmulkter eller må selge. Denne feilinformasjonen igjen? Det er tilbakevist for lenge siden. Du finner info her: https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/eueos_og_energi/Sporsmal-og-svar-om-bygningsenergidirektivet/id3084515/?expand=factbox3085229 Sitat: "Direktivet har ingen krav som pålegger norske boligeiere å oppgradere boligene sine." 3
Frank Olsen Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Jarmo skrev (4 timer siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-bommer-kraftig-pa-malet-om-a-kutte-10-twh-stromforbruk/s/5-95-3044973 En del av avviket er nok regjeringa skyld i selv ved at "alt" nå skal elektrifiseres. Her for eksempel: På Nord-Jæren, Jæren og i Dalane skal det settes i drift 209 nye elektriske busser fra 1. juli. Disse skal erstatte 195 dieseldrevne busser i det som per i dag er Norges største busskontrakt. Fra før av finnes det 14 elektriske leddbusser i Stavanger, nå skal alle busser bli elektriske. Det blir en del MWt i løpet av en dag det der Her er de nye bussene 1 1
qualbeen Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Frank Olsen skrev (16 minutter siden): En del av avviket er nok regjeringa skyld i selv ved at "alt" nå skal elektrifiseres. Her for eksempel: På Nord-Jæren, Jæren og i Dalane skal det settes i drift 209 nye elektriske busser fra 1. juli. Disse skal erstatte 195 dieseldrevne busser i det som per i dag er Norges største busskontrakt. Fra før av finnes det 14 elektriske leddbusser i Stavanger, nå skal alle busser bli elektriske. Det blir en del MWt i løpet av en dag det der Her er de nye bussene Nja, å erstatte dieselmotor med elmotor på landdrevne kjøretøy som bil, buss, lastebil, traktor, osv., ser jeg ikke problemet med. Hvertfall ikke hvis kjøretøyet uansett er modent for utskifting. Behov for ladeinfrastruktur er riktignok et problem. Ikke at vi ikke har nok energi (vi er jo netto strøm-eksportør), men lokal-nettet er ikke alltid dimensjonert for at "alle" skal lade sine kjøretøy på full guffe, helt samtidig, f.eks kl 1800. Jeg vil tro busselskapene har løst dette med en batteripark på p-plassen, slik at de ikke trenger å forskyne seg med strøm direkte fra nettet? 🤷
fredrik2 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai 7 minutes ago, qualbeen said: Nja, å erstatte dieselmotor med elmotor på landdrevne kjøretøy som bil, buss, lastebil, traktor, osv., ser jeg ikke problemet med. Hvertfall ikke hvis kjøretøyet uansett er modent for utskifting. Behov for ladeinfrastruktur er riktignok et problem. Ikke at vi ikke har nok energi (vi er jo netto strøm-eksportør), men lokal-nettet er ikke alltid dimensjonert for at "alle" skal lade sine kjøretøy på full guffe, helt samtidig, f.eks kl 1800. Jeg vil tro busselskapene har løst dette med en batteripark på p-plassen, slik at de ikke trenger å forskyne seg med strøm direkte fra nettet? 🤷 Tror inte det er så enkelt att elekrifisera fordon som brøytebilar. De bruker en massa effekt och energi och man vill helst ikke att de ska stå og ladde når de ska utføra et jobb. 1
Simen1 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Den i midten, ER 47072 er en Yutong U18 18-meters leddbuss med 53 seter, 67 ståplasser, drift på 2 av 3 aksler og topphastighet 70-75 km/. Batteriet er trolig 528, 564 eller 621 kWh (ulike kilder er uenige seg i mellom). Forbruket oppgis til 0,9 - 1,0 kWh/km. Nå vet jeg ikke hvor langt bussene på Nord-Jæren kjører normalt, men hvis vi antar 5 mil per time i snitt og i snitt 14 timer drift per døgn så blir det 50*14*1*209 = 146 300 kWh til sammen per døgn, eller drøyt 50 GWh per år, for alle bussene til sammen. Det er litt serviettregnestykke, men ca 1/3000 av norsk kraftproduksjon.
Simen1 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai qualbeen skrev (11 minutter siden): Nja, å erstatte dieselmotor med elmotor på landdrevne kjøretøy som bil, buss, lastebil, traktor, osv., ser jeg ikke problemet med. Hvertfall ikke hvis kjøretøyet uansett er modent for utskifting. Behov for ladeinfrastruktur er riktignok et problem. Ikke at vi ikke har nok energi (vi er jo netto strøm-eksportør), men lokal-nettet er ikke alltid dimensjonert for at "alle" skal lade sine kjøretøy på full guffe, helt samtidig, f.eks kl 1800. Jeg vil tro busselskapene har løst dette med en batteripark på p-plassen, slik at de ikke trenger å forskyne seg med strøm direkte fra nettet? 🤷 What? De har jo allerede batterier - på hjul.. Hvorfor mellomlagre når man kan unngå det? Med oppgitt rekkevidde nok til ca 11 timers drift så burde det holde med ca 3 ladepauser per døgn avhengig av reelt forbruk under dårlige forhold. Jeg går ut i fra at økningen fra 195 til 209 busser skyldes ladetid. Bussene bør selvsagt lades om natta og klare seg i hvert fall fra 06 til rundt kl 14 før første ladepause og deretter 8 timer til før ny nattlading. Litt ulikt fra buss til buss når de starter morgenrutene og når de avslutter kveldsrutene. Så siste buss starter kanskje kl 08 om morgenen og kl 24 om kvelden. Ladepausen midt på dagen kan kombineres med lunsjpause eller så kan sjåføren bare gå rett fra bussen han setter på lading til en ferdigladet buss. Det går også an å dele opp i 3 ladepauser per dag.
Simen1 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai fredrik2 skrev (18 minutter siden): Tror inte det er så enkelt att elekrifisera fordon som brøytebilar. De bruker en massa effekt och energi och man vill helst ikke att de ska stå og ladde når de ska utføra et jobb. Effekt er jo noe elmotorer er eksepsjonelt bra på, så akkurat det skulle neppe by på noen problemer. Men enig i at lagring av energi kan bli en utfordring i de aller største kjøretøyene. Brøytebiler som kjører lange skift må jo nødvendigvis stoppes for lading og det er en ulempe. Hurtigladingen bør egentlig opp på 2C hastighet for å presse ladetida ned til 1 stk lunsjpause a 30 minutter eller 1,33C for 45 minutter. Batterier tåler det fint, kraftnettet tåler det fint så lenge ulike kjøretøy lades til ulike tider. Noe som ikke burde være noe problem når antall hurtigladere uansett er mye lavere enn antall kjøretøy. Ladekabler på dagens stasjoner tåler jo 500 kW så det burde holde til 30 minutter lading på opp til 250 kWh batterier eller 45 minutter lading på 375 kWh batterier. Hovedproblemet for hjullastere ikke batterivekt, men at det blir ganske hyppig lading når batteriet "bare" er 250-375 kWh. Da kan det hende det ikke varer mer enn 3-4 timer avhengig av forholdene. Løsningen er ikke så enkel som større batteri for det vil enten kreve lengre ladetid enn 45 minutter eller mye kraftigere ladere og ladekabler enn 500 kW. Eller at man dobler batterikapasiteten og bruker 2 ladere samtidig, for hver sin del av batteriet. Men det må uansett planlegges litt sånn at man ikke lader alle brøytebilene samtidig. Litt som når flyveledere legger opp "timeslots" til fly på rullebanen, så må også brøytebiler få hver sine timeslots ved den doble laderen.
sk0yern Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Simen1 skrev (På 19.5.2026 den 17.00): I Norge betaler vi til oss selv, via loopen statkraft, statnett, stat, fylkeskommuner og kommuner som eiere. I all hovedsak. Så betaler vi litt til den andelen av norsk vindkraft som er eid av andre enn stat, FK og K. Vindkraft er ca 10% av produksjonen og ca 20% av det igjen er ikke på offentlige hender om jeg husker rett, så ca 2% ikke offentlige eiere totalt sett, 98% til oss selv. Sånn ca. Om vi betaler 1/2, 1 eller 2 kroner til oss selv er egentlig ett fett da det kommer tilbake til oss selv via denne loopen. Som @Smule8o @qualbeen og jeg var inne på, det er nok mange som føler seg lurt fordi de ikke er enig i den fordelingspolitikken dette representerer. At ikke alle avgifter i samfunnet er basert på å ta fra de rike og gi til de fattige, men f.eks kan ta fra de som drikker alkohol og fordele dette til hele folket. Det samme gjelder de som forbruker mye strøm. Det er litt som når man var barn, lånte bort en hundrelapp som hadde sine bretter og kjennetegn, og fikk tilbake en helt annen hundrelapp og ble svært fornærmet for at det ikke var den fysisk samme hundrelappen. Pengene som havner hos stat, fylker og kommuner kommer tilbake til oss, men så indirekte at folk blir like fornærmet som dette barnet med hundrelappen. Som sagt, jeg tror staten har et formidligsproblem. Det bør forklares med teskje hvordan vi får tilbake pengene vi betaler slik at alle kan henge med. Videre så selger vi to tjenester til utlandet med god fortjeneste: Nettoeksport og batteritjenester. Fortjenesten henter vi både via kraftsalg (eksport), prisdifferanse (batteritjenester) og via vår andel av flaskehalsinntektene begge veier. Dette er netto gode inntekter til AS Norge og dermed innbyggerne, der noe av inntekten blir kanalisert til Statkraft og blant annet dekker inn en del av nettoppgraderingene og vedlikeholdet av nettet innenlands. Flaskehalsinntektene betaler også ned de lån som ble tatt for å finansiere det. Med renter og avdrag. Men det betaler også mer enn bare sin egen investering. Det gir også avkastning til eierne, deriblant 50% AS Norge. Dette her minner om historien med Baron von Münchhausen som trekker seg selv og hesten opp av ei myr etter hårpisken. 1 1
Simen1 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai sk0yern skrev (8 timer siden): Dette her minner om historien med Baron von Münchhausen som trekker seg selv og hesten opp av ei myr etter hårpisken. Takk! Jeg anser meg herved for å ha vunnet den saklige delen av diskusjonen 2
obygda Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (19 timer siden): Denne feilinformasjonen igjen? Det er tilbakevist for lenge siden. Du finner info her: https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/eueos_og_energi/Sporsmal-og-svar-om-bygningsenergidirektivet/id3084515/?expand=factbox3085229 Sitat: "Direktivet har ingen krav som pålegger norske boligeiere å oppgradere boligene sine." Man må være presis. Om du vil bytte vindu eller kledning,bygge på osv.. rett og slett endre noe på boligen som er søknadspliktig så vil man bli møtt med de nye kravene. I praksis kan det få enorme konsekvenser for kostnader for å gjøre en liten endring. F.eks snakket jeg med kommunen om å fjerne ett vindu på egen bolig. Ett vindu ingen ser. Jeg spurte om det var søknadspliktig. Svaret var ja. Det var en fasadeendring. Videre sa saksbehandleren at de også måtte vurdere om tiltaket også skulle få andre pålegg som f.eks krav om mer isolasjon etter Tek 17. Mao..her kan en jobb som kanskje koster 3000 kr fort bli voldsom om kommunen krever full oppgradering av boligen til ny teknisk standard fordi man endrer noe som påvirker energiregnskapet til boligen. Selve saksbehandlingskostnaden var også voldsom. Enden på visa her ble jo at å fjerne et vindu og således gi boligen ett mindre varmetap ville koste for mye i saksbehandlingsgebyr til at det ga fornuft. Videre kunne vi risikere å møte nye TEK krav også. Jeg ble lettere sjokkert over det hele og alle planer ble lagt bort. Jeg ser naboen har bygget på sin bolig..uten å søke da vi ikke har fått noen nabovarsel. Så jeg tenker som så at slik rigid holdning til regler også trigger noen til å gi blanke å søke også. Jeg har aldri fått en parkeringsbot i mitt liv en gang og ville selvfølgelig ikke bryte noen regler..det er bare ikke meg..så her stoppet alt opp dessverre. Det er slike ting som gjør at jeg er litt sur gammel gubbe mhp det offentlige. For jeg følger regler..betaler min skatt uten å skjule formue osv..og er 100% transparent..men er man slik dønn ærlig sjel så betaler man i praksis prisen for idiotiske regler i samfunnet. Jeg tror på mange måter at vi etterhvert skaper et samfunn med regler der man i bunn og grunn forutsetter at folk ikke bryr seg om lover og regler lenger. Selv politikere blir jo fra tid til annen tatt med buksene nede for å ha brutt lover og regler de selv har vedtatt. Endret 22. mai av obygda 4 2
Jotun Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (20 timer siden): Det er jo korrekt da. Normalsituasjonen er en eksport på ca 2 TWh per måned, men i år har vi spart så mye på vannet at det nå i slutten av mai bare er eksportert 1,89 TWh så langt i år, derav 1,33 i januar, når situasjonen var langt mildere. Så vi har definitivt tatt grep og dreid kablene til vår fordel etter det. Nå som vi går inn i sommeren vil det bli mer billig solkraft å importere. For å legge bedre til rette for import så tror jeg mange vassdrag vil få vedtatt lavere minstevannføring enn normalt. Dvs. at nedbøren i større grad akkumulerer seg i magasinene, mens utlandet forsyner Norge med strøm. Prismessig spår jeg at "sommerprisen" i Sør-Nore ofte blir 0-50 øre/kWh kl 08-16, mens 16-08 blir den 1-2 kr/kWh. For næringslivet. Husk at det ligger en klausul i norgesprisavtalen om at avtalen kan endres eller opphøre hvis det er særlige markedsmessige forhold som tilsier det. Det kan godt hende at debatten om det starter allerede i neste uke når det er ventet at fyllingsgraden i NO2 og NO5 går under minimum fyllingsgrad siste 20 år. Hvorfor i alle dager skal man gjøre tiltak? Alt går jo på skinner ifølge deg. Liker at det faktum at eksporten er en stor del av skylden ikke nevnes med en bisetning. Men at importen redder oss akkurat nå er jo logisk. Først pøse ut. Så importere. Funker fjell dette. Så får vi bare håpe at sommer og høst blir våte og at neste vinter blir det masse snø. For hvem kunne evt forutsett at det ikke blir slik? Lavere minstevannsføring blir bra. Ødelegge enda mer norsk natur. La oss drite i fiske også. Vi har jo tross alt fått eksportert!! Hva betyr vassdraga våre? Kjør på!! Høres rart ut med slike tiltak nå som alle har hatt full kontroll hele tiden. 5
wampster Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Deilig med "lave sommerpriser" nå siste tiden ❤️ Dette er eks mva og eks nettleie selvfølgelig. Hipp hipp, Hurra 4
Jotun Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Billig strøm importert fra Eu 🥰 Og så kommer snart setningen: tenk så høye prisene hadde vært uten kablene!!! Hjelpes for et sirkus. 4
sedsberg Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) Ja, det er genialt å selge strøm dyrt til utlandet for å kjøpe inn igjen billig! Da får vi faste, lave priser som nevnt over! Bedrifter går kanskje konkurs, men du verden for velferd vi får! Jobbsøkerkurs på NAV f.eks. Endret 22. mai av sedsberg 4
sk0yern Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (3 timer siden): Takk! Jeg anser meg herved for å ha vunnet den saklige delen av diskusjonen Gratulerer!
sk0yern Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Mange her som ikke har sett på kartet. Akkurat nå importerer vi gratis strøm fra Tyskland og Nederland. Bedriftene på Sørlandet skåler i champagne, endelig får de gratis strøm. 2
sk0yern Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai NO5 skulle nok har kabler til kontientet, så de også kunne fått gratis strøm. Litt pussig at det desidert dyreste prisområdet i Norge, sender med strøm ut enn det får inn, men pytt sann. Tenk på all velferden vi får av dette. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå