Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sk0yern skrev (På 13.5.2026 den 20.00):

Uke 19:
NO2: 28,2% fyllingsgrad, 16,7% under median.
0,7 TWh nyttbart tilsig, forventet 0,6 TWh denne uka (36% av normalen)
-11,7 TWh avvik i hydrologisk balanse.
254 GWh netto eksport fra NO2.

Uke 20:
NO2: 27,8% fyllingsgrad, 18,6% under median.
0,7 TWh nyttbart tilsig, forventet 1,6 TWh denne uka.
-11,5 TWh avvik i hydrologisk balanse.
67 GWh netto eksport fra NO2.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hørt fra en venn i NO1 tidligere i uka: "Jeg håper det blir en varm og god sommer her". Han er forøvrig "ikke interessert i strøm og sånn" og har ikke tatt seg bryet med å velge norgespris. Han er altså en av ca 690 000 andre husholdninger i NO1, NO2 og NO5 som ikke har aktivert norgespris.

Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Beklager, jeg gikk glipp av ordet ifølge..

Men ja, altså hvis strømprisen er roten til alt vondt i verden, så har man vel et behov for å ta ut aggresjon på noe. Noen velger seg ut EU som hatobjekt å skylde alt på. Andre velger Frp eller Rødt, eller kommunen eller staten eller Ap eller høyresiden eller venstresiden eller ... Noen burde kjøpt seg en boksesekk og sette Raga Rockers på høyt volum.

Tror du misforstår. Eg er ikke sint. Eg klarer meg fint. Har god økonomi. Så på meg er det ikke synd. Eg har også, som du alltid drar fram, selvfølgelig norgespris. Så eg har ikke grisedyr strømpris. 

Eg, i åpenbar motsetning til deg, syns synd på veldig mange andre. Folk som driver bedrifter. Og tenker mye på retningen vi er på vei i. Eg bekymrer meg for beredskapen i landet. Før gjaldt det mat og fuel. Nå er strøm inkludert. For det er tydelig at økonomisk gevinst går foran alt. Og naive norge tror de kan kjøpe seg ut av alt.

Så skal du få lov å mene hva du vil. Eg er IKKE enig med deg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
sk0yern skrev (39 minutter siden):

Uke 20:
NO2: 27,8% fyllingsgrad, 18,6% under median.
0,7 TWh nyttbart tilsig, forventet 1,6 TWh denne uka.
-11,5 TWh avvik i hydrologisk balanse.
67 GWh netto eksport fra NO2.

Neste uke er vi under det laveste nivået som noen gang er registrert, både i NO2 og i NO5, og NO3 kommer også til å snuse på en rekord. Bra vi pøste ut mest mulig vann i hele fjor og vinter.

Kornlagrene er avviklet, gullreservene er solgt, og nå har jaggumeg politikerne funnet ut hvordan de kan selge unna vannreservene også. Det neste må bli å selge luften vi puster, de jobber på spreng akkurat nå med å finne ut hvordan de kan suge opp luften og selge den til høystbydende for å berike noen få, på alle andres bekostning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nordlys: Staten gir 2,2 milliarder i lån til datasenter i Narvik

[Cecilie] Myrseth [Ap] mener prosjektet har god eksportverdi for Norge.

28. april sammenlignet SSB datasentre med annen kraftintensiv industri. Verdiskaping per megawattime er betydelig lavere enn annen kraftintensiv industri, og det samme er antall ansatte per megawattime, ifølge rapporten.

SSB: Datasentrene vokser raskt – men hvilke verdier skaper de for Norge?

Dette er en rapport jeg har ventet på og som har gått med hus forbi. Veldig interessant! Da tror jeg vi endelig har en fasit på dagens situasjon om datasentre. Så får vi se om vi får satt en stopper for dagens situasjon med enten en bråbrems eller en kraftig kursendring i skattepolitikken ovenfor datasentrene. Deriblant risiko og inntjeningspotensialet til statlige lån.

  • Liker 1
Skrevet
Den åttende profet skrev (32 minutter siden):

Neste uke er vi under det laveste nivået som noen gang er registrert, både i NO2 og i NO5, og NO3 kommer også til å snuse på en rekord. Bra vi pøste ut mest mulig vann i hele fjor og vinter.

Som profet burde du fortalt hvordan snømengdene skulle utvikle seg denne vinteren, før vinteren.

Og siden du først er her kan du jo spoile hvordan det går med priser og fyllingsgrader resten av året.

Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Eg, i åpenbar motsetning til deg, syns synd på veldig mange andre. Folk som driver bedrifter. Og tenker mye på retningen vi er på vei i.

Jeg tenkte SSB kunne bidra til å gjøre underbygge denne bekymringen litt og fant en tabell å grafe:

image.png.22156a7aaf344cf89057bd406a54d72b.png

.. og sammenstille med Strømprisene, for de siste årene fra grafen over. Merk ulike tidsintervall. Jeg må innrømme jeg sliter litt med å se noen korrelasjon mellom diagrammene. Eneste systematiske dippen i konkurser er pandemiårene 2020-2022. Det er ikke før 2023 konkursene tar seg opp igjen til pre-pandemi nivå.

Screenshot2026-05-14at15-40-15NordPoolDay-aheadprices.png.b05f5fd8cec6b87ae5fe0f478fff1efa.png

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Hørt fra en venn i NO1 tidligere i uka: "Jeg håper det blir en varm og god sommer her". Han er forøvrig "ikke interessert i strøm og sånn" og har ikke tatt seg bryet med å velge norgespris. Han er altså en av ca 690 000 andre husholdninger i NO1, NO2 og NO5 som ikke har aktivert norgespris.

Folk med lite strømforbruk har jo ofte liten interesse i Norgespris. Faktisk vil jeg tro at folk med lite strømforbruk egentlig synes Norgespris er dumt og ikke har valgt det selv. De hadde nok heller sett at pengene gikk til områder som betyr mer for dem. 

Skrevet
obygda skrev (5 minutter siden):

Folk med lite strømforbruk har jo ofte liten interesse i Norgespris. Faktisk vil jeg tro at folk med lite strømforbruk egentlig synes Norgespris er dumt og ikke har valgt det selv. De hadde nok heller sett at pengene gikk til områder som betyr mer for dem. 

Med tanke på at fjernvarme er inkludert i begge støtteordningene, hvem er det egentlig du tenker har så lite strømforbruk at de ikke har interesse av å spare penger på å velge en bedre strømstøtte?

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Som profet burde du fortalt hvordan snømengdene skulle utvikle seg denne vinteren, før vinteren.

Og siden du først er her kan du jo spoile hvordan det går med priser og fyllingsgrader resten av året.

Snømålinger gjøres løpende gjennom vinter halvåret - og den økte overføringskapasiteten har også gjort at modellene "tør" utnytte magasinene mer.  Utfallsrommet er blitt helt noe annet med økende overføringskapasitet - ja selv flow based har påvirket hvordan modellene oppfører seg og i hvor stor grad man utnytter magasinkapasiteten.  Sånn over tid er det nok rett - men det kan også bety at man kan få en satans større smell når det først går galt. 

Det interessante mhp kraftmarkedet om dag er jo kanskje dette med at Norge gir penger til utlandet for å etablere datasentere. Det er jo lite forskjell i tanksett på dette og når man ga milliarder til batterifabrikker...

 

image.thumb.png.3358e52b333a5856ceb7eb505bcbc055.png

Jeg synes ikke dette er smart. Jeg synes faktisk det kan sammenlignes med å pisse i buksa for å holde varmen. ALLE tror jo dette er genialt - men er det virkelig så genialt og gi penger til utenlandske investorer her? Jeg synes vi bruker offentlige penger som fulle sjømenn i dette landet

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-gar-inn-med-2-2-milliarder-i-datasenter-i-narvik/s/5-95-3047736

Endret av obygda
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Med tanke på at fjernvarme er inkludert i begge støtteordningene, hvem er det egentlig du tenker har så lite strømforbruk at de ikke har interesse av å spare penger på å velge en bedre strømstøtte?

Kan konkretisere dette med ett eksempel. Min mor bor i en liten leilighet. Hun så litt på tallene og tenkte at forbruket hennes var så lite uansett  - så lite at hun like gjerne kunne gi søren. Dessuten er hun bortreist til spania det meste av vinteren uansett. Sånn sett var hun like mye opptatt av strømprisene på sommeren og tenkte vel at de blir lave.....

Hun sa i alle fall til meg at hun ikke orket å bruke tid på å binde seg til en avtale.....

 

  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, obygda said:

 

Jeg synes ikke dette er smart. Jeg synes faktisk det kan sammenlignes med å pisse i buksa for å holde varmen. ALLE tror jo dette er genialt - men er det virkelig så genialt og gi penger til utenlandske investorer her? Jeg synes vi bruker offentlige penger som fulle sjømenn i dette landet

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-gar-inn-med-2-2-milliarder-i-datasenter-i-narvik/s/5-95-3047736

Noe må jo staten bruke alle ekstrainntektene på. Kanskje dette som er velferd?

Skrevet
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Noe må jo staten bruke alle ekstrainntektene på. Kanskje dette som er velferd?

Staten er ekstrem på å gi penger til utlandet - enten det er til utenlandske investorer eller via ulike andre støtteordninger i hytt og gevær på utenlandsk jord. Mitt inntrykk på netthinnen er jo nettopp en Støre som reiser verden rundt og deler ut penger - dog ikke i Norge.  Velferden går faktisk NED i Norge. Vi ser jo stadig vekk at skoler legges ned, gamlehjem sentraliseres og i bunn og grunn fremstår disse som store fabrikker eldre sendes gjennom før de møter døden i andre enden.   Opp gjennom årene har vi også sett at de som er dårligst på å investere - faktisk er politikere. Jeg vet ikke helt hva det er - men så fort en rørlegger eller  elektriker sitter i kommunestyrer,fylkesting eller ennå lengre opp..så tror de plutselig at de er så geniale at de vet bedre enn alle andre der ute hvordan man kan forvalte skattepengene våre.

Jeg tror ingen norske politikere kan noe særlig om hverken datasentere eller kraftmarkedet..Jeg har hørt og sett en del opp gjennom årene og det er skremmende hvor naive enkelte er.....

 

  • Liker 2
Skrevet (endret)

De trenger ikke å kunne noe selv, det er derfor man søker råd hos interesseorganisasjoner. De må jo være eksperter siden de jobber med det. Og så er det jo bare å følge blindt alle pålegg fra FN, EU, Davos osv, så gjør man ikke noe galt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Skrevet
obygda skrev (12 minutter siden):

Kan konkretisere dette med ett eksempel. Min mor bor i en liten leilighet. Hun så litt på tallene og tenkte at forbruket hennes var så lite uansett  - så lite at hun like gjerne kunne gi søren. Dessuten er hun bortreist til spania det meste av vinteren uansett. Sånn sett var hun like mye opptatt av strømprisene på sommeren og tenkte vel at de blir lave.....

Hun sa i alle fall til meg at hun ikke orket å bruke tid på å binde seg til en avtale.....

Jeg skal ikke legge meg borti hennes valg. Jeg bare syntes det hørtes litt rart ut gitt at det koster et minutt å bytte for vanlige folk og kanskje fem dersom man har datafobi.

Jeg bare tenker at det utgjør noen kroner selv for de i klassen energigjerrige. Bor man f.eks på 40 m2 i en ny blokkleilighet med TEK17 standard så skal energibruken ved helårs bosetting være under 95 kWh/m2/år. Men la oss kjapt estimere halvparten av det for en som er bortreist hele vinteren og bare holder frostsikrings-temperatur. Da blir det 1900 kWh/år. Med strømstøtte type A får man kanskje en snittpris på rundt 1 kr/kWh inkl mva og med type B halvparten. Da sparer man i så fall 950 kr/år ved å bytte. Forutsatt oppvarming med varmekabler o.l. Jeg er litt usikker på om varmtvannsbehov kommer i tillegg.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

De trenger ikke å kunne noe selv, det er derfor man søker råd hos interesseorganisasjoner. De må jo være eksperter siden de jobber med det. 

Mhp kraftmarkedet så vet jeg litt og annet - og det er ikke alltid de flinkeste og dyktigste som legger frem informasjon til våre politikere. Ofte er det folk som vil opp og frem - som skriver ymse rapporter her og der - samtaler med politikere - og kanskje ikke selv vet hvordan alt henger sammen. Og med feil input - så blir resultatet ut også ofte feil.....Problemet er jo også at mange fagpersoner møter ideologi - og når man forklarer noen med sterk ideologi så når man aldri helt frem uansett. Det er jo i bunn og grunn litt som religion. Å forklare en ny-kristen at Gud ikke finnes...det er neimen ingen enkel oppgave.....

Jeg synes vi er dårlige i dette landet på å gjøre en del sunne valg for fremtiden.....Jeg har jo ikke fasiten selv - men jeg mener det er galskap å sende milliarder av kroner i støtte til f.eks amerikanske dataselskaper...

 

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg skal ikke legge meg borti hennes valg. Jeg bare syntes det hørtes litt rart ut gitt at det koster et minutt å bytte for vanlige folk og kanskje fem dersom man har datafobi.

Jeg bare tenker at det utgjør noen kroner selv for de i klassen energigjerrige. Bor man f.eks på 40 m2 i en ny blokkleilighet med TEK17 standard så skal energibruken ved helårs bosetting være under 95 kWh/m2/år. Men la oss kjapt estimere halvparten av det for en som er bortreist hele vinteren og bare holder frostsikrings-temperatur. Da blir det 1900 kWh/år. Med strømstøtte type A får man kanskje en snittpris på rundt 1 kr/kWh inkl mva og med type B halvparten. Da sparer man i så fall 950 kr/år ved å bytte. Forutsatt oppvarming med varmekabler o.l. Jeg er litt usikker på om varmtvannsbehov kommer i tillegg.

Det er ikke rart - om man har lite forbruk så bryr man seg nok i mindre grad.  Jeg ser jo mange rikinger som kaster bort penger på dyre klokker til millionen også. Jeg forstår dem virkelig ikke - men de gjør det. Det samme vil nok gjelde mange andre også selv om de ikke har god råd. Eller hva tenker f.eks alenemoren som knapt har til middagen når hun rasker med seg noe dyrt godteri i butikken? Når utgiftene fremstår som små der og da - så bruker man nok ikke så mye energi på å vurdere Norgespris vs den støtteordningen som er der allerede.....Det er kun når det virkelig betyr noe - man tar et overveid valg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...