Smule8o Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 5 minutes ago, John90 said: Batterier er i ferd med å ta seg av prisforskjellen mellom dag og natt f.eks ombygde kullkraftverk som bruker eksisterende infrastruktur. Er de nå det? Sist jeg sjekket var det "snart". Og det har det vært lenge. 5 minutes ago, John90 said: På sikt vil elbiler med v2g også utgjøre en stor forskjell. Haugesvis av små helt uberegnelige "generatorer" som ikke kan styres fra sentralt hold høres ut som et mareritt for den som drifter nettet. 5 minutes ago, John90 said: I Texas er for eksempel gasskraftverkene i ferd med å bli utkonkurert av solenergi med batterier. Kilde? Alt jeg finner er at fe gjør et innhugg i andelen kull. 5 minutes ago, John90 said: Import av denne billigere solkraften til Norge gjør det mulig å spare på vannet i magasinene slik at produksjonen kan økes når den trengs som mest på vinteren. Det viktigste for Europa fremover vil bli å bygge mer nett og lagring for å forhindre sløsing med energi. Noe som medfører enorme kostnader 2
John90 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 17 minutes ago, Smule8o said: Er de nå det? Sist jeg sjekket var det "snart". Og det har det vært lenge. Haugesvis av små helt uberegnelige "generatorer" som ikke kan styres fra sentralt hold høres ut som et mareritt for den som drifter nettet. Kilde? Alt jeg finner er at fe gjør et innhugg i andelen kull. Noe som medfører enorme kostnader V2G kan samles i virtuelle kraftverk slik at nettselskapet forholder seg til kun en aktør. Det skaper mer stabilitet, ikke mindre.Nettutbygging er dyrt, men alternativet med å kaste bort energi er enda dyrere. Det er en investering som gir meget høy avkastning på kapitalen. Kabelen mellom Nederland og Norge ble nedbetalt på under 7 år (levetiden er beregnet til ca 40 år). 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Jotun skrev (7 timer siden): Men det er jo akkurat det samme her kirkebø. Vi må sikre oss selv først. Så kan vi selge unna. Vi kan ikke la beredskap være basert på å kjøpe når vi trenger. Olja er akkurat samme og har jo nettopp fått fokus. Endelig. En skam at vi knapt har lagre. Men har vi hatt strømmangel da? Jeg kan ikke huske en eneste utkobling. Så da har vi sikret oss selv. Oljen selges til markedspris, samme med laksen. Vi sikrer ikke olje og laks til norske forbrukere til subsidiert underpris før vi eksporterer det nordmenn ikke vil ha, vi selger alt til samme pris. Om vi får rullerende utkoblinger pga. dårlig forsyningssikkerhet så har du et poeng. Men foreløpig er alle områder grønne i følge Statnett. 4
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Smule8o skrev (2 timer siden): Men er det ikke bedre at solcellene da står hos de andre? De fleste land sør for oss har langt bedre forhold for det. Og da får de produksjonen, og vi slipper høyere priser Solkraft egner seg best for distribuert produksjon, dvs. at den forbrukes så nær produksjonsstedet som mulig. Det gir lavere overføringstap og -kostnader. I tillegg har Norge en stor fordel, nemlig mye regulerbar strømproduksjon. Dermed kan vi "sluke" en mye større andel produksjon fra uregulerbare kilder enn en del andre land. Den fordelen er det vel fint å utnytte? 4
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Solkraft produseres når det er sol. Vi trenger varme når det ikke er sol. Hva med å bare bruke vannkraft? Vårt behov dekkes av regn og smeltevann om våren, så lenge vi ikke bruker opp magasinene på eksport og grønne svindelprosjekter. Tyskland kan finne ut av sitt kraftnett, uavhengig av vårt. Atomkraft, vindkraft, solkraft, kullkraft, deindustrialisering osv. Deres valg, ikke vårt problem. Ja, det er nok forskjellen mellom oss. Du ser på "oss" som Norge, og Europa som "de". Jeg ser på Europa som "oss". 5
Simen1 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Smule8o skrev (3 timer siden): Ikke særlig billig å gjøre i stor skala. Og da er spørsmålet, hvorfor skal vi ta denne kostnaden? Hvilken kostnad? Vi tjener fett på å tilby batteritjenestene. Pengene strømmer netto inn til Norge i større grad nå enn når det var færre kabler. Jeg tror du ser deg litt blind på fordelingspolitikken. At disse pengene ikke står med rød fet skrift og negativt fortegn på din strømregning og dermed "forsvinner" til noen andre. At det er mindre synlig at disse pengene drypper ned gjennom hele vårt velferdssamfunn fra staten som eier av både kraftroduksjon og kraftlinjer.
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden): Ja, det er nok forskjellen mellom oss. Du ser på "oss" som Norge, og Europa som "de". Jeg ser på Europa som "oss". At du prioriterer EU fremfor Norge kan jeg faktisk se på avataren din. Simen1 skrev (10 minutter siden): Hvilken kostnad? Vi tjener fett på å tilby batteritjenestene. Pengene strømmer netto inn til Norge i større grad nå enn når det var færre kabler. Jeg tror du ser deg litt blind på fordelingspolitikken. At disse pengene ikke står med rød fet skrift og negativt fortegn på din strømregning og dermed "forsvinner" til noen andre. At det er mindre synlig at disse pengene drypper ned gjennom hele vårt velferdssamfunn fra staten som eier av både kraftroduksjon og kraftlinjer. Pengene som renner inn, investeres i Morrow og andre svindelprosjekter. Vi som betaler taper mye på dette, strømmen blir dyrere, og det raserer samfunnsøkonomien. 2
Simen1 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Men pengene renner inn i statskassa. Til alle mulige ting. Inkludert prosjekter som er gode og de mindre gode. At du har noe i mot et eller annet prosjekt betyr ikke at du bare kan trekke en strek fra inntektene fra vår grønne batteri-tjeneste til det prosjektet du velger. Morrow-saken fortjener en egen tråd. Jeg er ikke overbevist om at det var smart å bare la Kina få dominere det markedet villt. Det kan fort koste oss mye mer enn de to milliardene. Kanskje det hadde vært smartere i lengden å heller doble innsatsen for å få det til å gå skikkelig rundt. 2
Jotun Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden): Men har vi hatt strømmangel da? Jeg kan ikke huske en eneste utkobling. Så da har vi sikret oss selv. Jeez. Dette hører vi hele tiden her i tråden. Er dette virkelig et argument for at vi har nok? Har vi hatt kornmangel? Nei. Har vi hatt drivstoffmangel? Ja. Lærte vi av det? Tydeligvis, for så å glemme det og bli påmint om det nå igjen. Beredskap er da for pokker ikke beviselig noe man ikke trenger før man sitter i saksa. I tillegg: At det står like dårlig til i andre sektorer som du nevner, er IKKE et argument for å gjøre det samme i denne diskusjonen. Hvor i svarte tar du det fra? Dette gnålet holder simen på meg også. Det er jo derfor vi har beredskap. For å sikre oss mot ting vi gjerne ikke vet om, kan forutse, eller som har skjedd før. Og har det skjedd før er det ENDA mer pinlig at vi ikke har beredsskapen i orden. (ref drivstoff) Endret 18. mai av Jotun 4 2
Simen1 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Oki, hvor mange ganger skal du rope ulv ulv om Norges el-beredskap? Vi har en god el-beredskap: - Svært lite nedbør i Midt-Norge i 2011. Tålte beredskapen det? Ja, med gult nivå, men vi unngikk utkoblinger. - Så kom det en pandemi med svært uvanlige forbruksendringer over hele fjøla. Tålte beredskapen det? Javisst, med glans. - Lite nedbør vinteren 2020-2021. Tålte beredskapen det? Ja, med glans og grønt nivå gjennom hele. - Putin strupet gassen til Europa høsten 2021. Tålte beredskapen det? Javisst, med gult nivå noen steder i bare et par måneder på våren 2022. Alarmistene tok feil igjen. - Lite nedbør november 2025-januar 2026. Tålte beredskapen det? Javisst igjen. Alarmistene tok feil igjen. Men problemene var ikke over.. - Fortsatt lite nedbør utover våren 2026. Tålte beredsakpen dette på toppen av forrige: Javisst, vi har fortsatt strøm i stikkontaktene og ikke en gang gult nivå. Beredskapen tar åpenbart åpenbart utfordringene på strak arm - hver gang. Ulv ulv-alarmistene tar feil hver gang. Norge har aldri vært nede på oransje nivå en gang, eller rødt, eller sort. 1 1
Mannen med ljåen Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Norge er ikke avhengig av russisk gass. Og de klarte ikke å avverge galloperende priser. 2
Simen1 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Norge er ikke avhengig av russisk gass. .. men det har heller ikke vært et problem for el-beredskapen vår. Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Og de klarte ikke å avverge galloperende priser. Mener du beredskap handler om pris? At matberedskap handler om å kjøpe mye på tilbud for å legge det i beredskapsboden sånn i tilfelle tilbudet forsvinner?
fredrik2 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Möjligt at det har varit uppe tidigare men detta er vel en orsak til diverse data senter. Kommunen tjänar en massa (ekstra) penger på at selge ström till dem på grund av reglerna för konsensjions kraft. https://www.mn24.no/stjordals-nytt/n/y5gRvJ/raser-mot-nytt-vedtak-taper-mange-millioner
fredrik2 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 22 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Jeg er ikke mer enig i den påstanden enn at råoljen fra Nordsjøen er for bruk i Norge. Eller aluminiumen vi produserer. Eller oppdrettslaksen...osv. Norge har brukt en massa natur för att bygge vannkraft och nu vind för att det fanns et behov av det. Alla länder gjorde det tidigare. Man hade ett behov för energi och investerade i kjernekraft, vannkraft eller varmekraft etc för att i första hand få kraft till sitt eget forbruk. Det andra du tar upp har hela tiden mest handlat om at tjäna pengar på salg, mest eksport. 1
Mannen med ljåen Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Da har de råd til å senke prisene i Norge. Endret 18. mai av Mannen med ljåen 1
sedsberg Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 1 minute ago, Mannen med ljåen said: Da har de råd til å senke prisene i Norge. Nei da taper de jo penger! 1
Simen1 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden): Da har de råd til å senke prisene i Norge. Å øke eksporten nå er neppe kjempelurt. Jeg tror den balansen der er helt fin nå med tanke på fyllingsgrad, snømengde og langtidsvarsel. Men nå har jeg også respekt for kompetansen til de som sitter og styrer nettoeksporten med pris-spaken. Jeg stoler på at de vet bedre enn deg hva de driver med.
fredrik2 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai At producenterna tjänar en massa pengar på dagens situation har nog alla fått med sig. Att den har medfört dyrare ström för alla har nog också många förstått. Producenterna i NO5 er vinnarna nu. Höga priser och netto eksport nästan hele tiden så de kan sälja mye ström til höga priser. 1
fredrik2 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai 9 minutes ago, Mannen med ljåen said: Da har de råd til å senke prisene i Norge. Med dagens marknad kan de inte bara göra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå