Neptun1 Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai As we speak - ønskes nedlagt av flere som heller vil omsette kraften på børs slik at parasitter skal berike seg ytterligere: https://e24.no/boers-og-finans/i/BxGW6E/uten-oss-stopper-europa-opp 1
fredrik2 Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai 1 minute ago, Simen1 said: Min utheving. Dette føyer seg godt inn i rekken av fremmedfiendtlighet du har framvist i helt andre diskusjoner. Ros for å holde deg innenfor forumreglene og ikke gå nærmer inn på hudfarge, religion og sånt. Vad har det der med fremmedfiendlighet at gøra? Jag vet ikke hvis det stämmer i detta fallet men tror rätt många av de som bygger vindparker kommer fra utlandet. Alltså inte at de bor i Norge utan folk som leies in för just det jobbet som de er ekspert på. 3
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Hvis fremmede ønsker å rane oss, er det rasistisk å nekte dem. Jeg er selv visstnok blendet av et rasistisk hat mot tyskere. Det finnes ikke bedre argumenter for deres synspunkt, men de har ikke vurdert å endre mening. Det er ideologisk. 2
Simen1 Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai @Neptun1 Kanskje du burde oppklare hvorfor du la vekt på dataingeniører som ikke kommer fra bygda og for det annet så befinner hovedvekten av ansatte seg i utlandet.
sk0yern Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Nå ha jaggu e24 våknet også, og lager en artikkel om vanstyret til Christian Rynning-Tønnesen. https://e24.no/energi-og-klima/i/d4vzjj/statkraft-utbyttemaskinen-som-svikter Sitat Den norske vannkraften formelig spruter ut penger fortsatt, både i form av grunnrenteskatt og utbytter til staten, selv om kraftprisene ikke er fullt på nivåene som i 2022. Men Statkrafts øvrige virksomhet har sviktet helt. Den voldsomme internasjonale ekspansjonen innen både landbasert vindkraft, batterier og lading av elbiler, som Statkrafts forrige konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen sto for, har forsiktig sagt, ikke gitt den ønskede avkastningen. 3 1
Smule8o Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai 3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Det gjelder alt av ny kraftproduksjon samt ENØK-tiltak. Ved 100 øre så er det meste unntatt flytende havvind og kjernekraft lønnsomt. Dermed får man fart på utbyggingen og tiltakene. Jeg forstår at mye rart blir "lønnsomt" om strømmen er dyrere. Mitt spørsmål var hvorfor må strøm gjøres dyrere så mye rart blir lønnsomt? 3
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai For da tjener tilkarringsbransjen enda mer. De tjener selvsagt mer på å kunne sende større regninger, derfor er det viktig for dem å finne måter å bli kvitt strømoverskuddet. 1 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Smule8o skrev (1 time siden): Jeg forstår at mye rart blir "lønnsomt" om strømmen er dyrere. Mitt spørsmål var hvorfor må strøm gjøres dyrere så mye rart blir lønnsomt? Fordi det er bedre for klimaet? Det gir oss høyere strømproduksjon og lavere strømforbruk, noe som igjen fører til lavere CO2-utslipp. 1
Den åttende profet Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden): Fordi det er bedre for klimaet? Det gir oss høyere strømproduksjon og lavere strømforbruk, noe som igjen fører til lavere CO2-utslipp. Siden du altså kommenterer her under fullt navn frivillig, er du den Jens Kr. Kirkebø som sa, om ditt eget solcelleanlegg: "Dessuten gjør det godt for sjelen å vite at jo høyere strømprisen blir jo mer tjener jeg på det" ? Og det skulle ikke forundre meg om du selger solceller eller relaterte produkter. Du tjener penger på høye strømpriser, det forklarer en hel del, så ikke kom her med "det er bedre for klimaet", det blir rett og slett for dumt. 4 2
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Om klima er viktig må alle nordmenn gå over til klimavennlig vannkraft. Så kan tyskerne gjenopprette atomkraftverkene. 4
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Den åttende profet skrev (55 minutter siden): Siden du altså kommenterer her under fullt navn frivillig, er du den Jens Kr. Kirkebø som sa, om ditt eget solcelleanlegg: "Dessuten gjør det godt for sjelen å vite at jo høyere strømprisen blir jo mer tjener jeg på det" ? Og det skulle ikke forundre meg om du selger solceller eller relaterte produkter. Du tjener penger på høye strømpriser, det forklarer en hel del, så ikke kom her med "det er bedre for klimaet", det blir rett og slett for dumt. Jeg selger ingen produkter, men det er selvsagt fint å få nedbetalt anlegget. Første del ble satt opp i 2013, to år etter at jeg gikk helt over til elbil. Klima er selvsagt en viktig del av motivasjonen. Men for at flere skal bli med på dugnaden må det selvsagt være lønnsomt. 2
Smule8o Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Fordi det er bedre for klimaet? Det gir oss høyere strømproduksjon og lavere strømforbruk, noe som igjen fører til lavere CO2-utslipp. Det er fint lite CO2-utslipp fra strømproduksjonen vi har i dag. 2
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai (endret) Du vil at vi skal betale mer for dyrere strøm, for at ellers ulønnsom kraftproduksjon skal lønne seg? Jeg vil ikke nedbetale solcellepanelet ditt. Endret 17. mai av Mannen med ljåen 3
qualbeen Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai (endret) Miljøvennlige valg blir ikke benyttet av allmuen, med mindre det faktisk er økonomisk lønnsomt. Uansett hvor grønt og fint solceller er, så handler «mannen i gata» først og fremst ut fra egen lommebok. Unntak finnes (heldigvis!), men de færreste tar seg råd til å alltid velge ideologiske løsninger og produkter når de kjøper seg varer. --- Det sagt; jeg trodde norsk vannkraft var noe av det reneste som finnes. Om jeg bytter ut en fjerdedel av forbruket mitt med solceller, så blir jo ikke mitt forbruk det spott grønnere? Jeg muliggjør riktignok at noe mer energi kan eksporteres til kontinentet (teoretisk), men hva om solcellene jeg kjøpte ble satt opp direkte i sør-europa med én gang? I stedet for å stå på taket mitt, her oppe i forblåste nord? 🤷 Endret 16. mai av qualbeen 3
Smule8o Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai 7 hours ago, Simen1 said: Sikker på at du har snudd enhver stein i forsøket på å gjøre dette mer lønnsomt for Norge enn andre måter å bruke kraft på? Eiendomsskatt, støyskatt, datasenter-avgift på strømmen osv osv? Men hvor er da alle disse flotte skattene og avgiftene? Finnes det en gang et forslag eller en diskusjon om hvordan dette eventuelt skal gjøres i praksis? 7 hours ago, Simen1 said: Tja, hvis alle steiner er snudd og det fortsatt er lite lønnsomt for Norge så er det bare å vise de veien ut. Hvis A tilbyr Norge 1 kr/kWh i verdiskapning for Norge og B tilbyr det dobbelte så er det jo åpenbart at A blir vist døra og B slippes inn. Hæ? Poenget mitt var at industri som skatter her til lands nok er mer innbringende for fellesskapet enn datasenter hvor verdiskapningen stort sett går via andre land. Og det har vi allerede løsninger. Selskapsskatt og inntektsskatt 3 1
Smule8o Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai 1 hour ago, Mannen med ljåen said: Du vil at vi skal betale mer for dyrere strøm, for at ellers ulønnsom kraftproduksjon skal lønne seg? Fordi å importere solceller som produserer minimalt med strøm når behovet er størst fra Kina visstnok er bra for miljøet. Og om det ikke er tilstrekkelig er nok Kineserne villige til å selge oss batteri som egentlig ikke løser noe problem også 🤷♂️ 4
obygda Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Smule8o skrev (5 timer siden): Men hvor er da alle disse flotte skattene og avgiftene? Finnes det en gang et forslag eller en diskusjon om hvordan dette eventuelt skal gjøres i praksis? Hæ? Poenget mitt var at industri som skatter her til lands nok er mer innbringende for fellesskapet enn datasenter hvor verdiskapningen stort sett går via andre land. Og det har vi allerede løsninger. Selskapsskatt og inntektsskatt Datasenter på utenlandske hender betaler heller ikke formueskatt. Det er ideologien til f.eks AP som står i veien for norsk kapital investereringer i f.eks datasenter. Vi bygger isteden ned norsk natur for å legge tilrette for utenlandske investeringer i datasentere. Det skal bygges en god del ny infrastruktur med store nye transformator anlegg,linjer osv i norsk natur for å kunne gi utenlandske datasentere den kraften de trenger. Bak der igjen står ulike vindkraft pådrivere (ofte med bidrag fra utenlandsk kapital) og heier på mer utbygging av vindkraft. Og som nevnt før..disse vindkraft anleggene kan selge all sin kraft på rot via ulike PPA avtaler til datasenterene og dytte ubalansekostnadene over på vannkraften og norske husholdninger gjennom økt nettleie. Jeg ser dette mer og mer...det er raske penger som gjelder. Tilbake står den norske befolkningen og plukker opp regningen gjennom høyere kraftpriser,økende nettleie og mindre natur. De utenlandske investorene kan le hele veien til banken. Det samme kan de som syr sammen PPA avtalen og casher inn raske penger og dytter forpliktelsene over på kommende generasjoner. 3 1 1
Simen1 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Smule8o skrev (11 timer siden): Jeg forstår at mye rart blir "lønnsomt" om strømmen er dyrere. Mitt spørsmål var hvorfor må strøm gjøres dyrere så mye rart blir lønnsomt? Mye blir lønnsomt uten anførselstegn når strømmen blir moderat priset i stedet for å selges på billigsalg. Det er mange grunner til det. En er at import/eksport-balansen forbedres. En annen er at det øker effektiviteten på forbrukssiden (f.eks varmepumper og 3-lags vinduer). En tredje er at økt effektivitet frigir kraft til andre formål, f.eks til verdens reneste metallindustri (relativt til deres marked). Et fjerne er elektrifiseringstiltak som på Melkøya vil redusere CO2-utslippene med formidable mengder (i samme størrelseorden som at alle personbiler i Norge går fra bensin/diesel til el). Et femte er at Norgers allerede grønne kraftproduksjon vil vokse seg større ved at flere prosjekter går gjennom. Det vil øke alle disse fordelene ytterligere. Det er mange flere. Mannen med ljåen skrev (11 timer siden): For da tjener tilkarringsbransjen enda mer. De tjener selvsagt mer på å kunne sende større regninger, derfor er det viktig for dem å finne måter å bli kvitt strømoverskuddet. Økte kraftpriser gjør grønne prosjekter enten mindre avhengig eller helt uavhengig av tilkarret støtte, så den logikken snublet du kraftig i.
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Å med vilje skape strømkrise og skru opp prisen, for at de skal lønne seg, er tilkarring. 1 1 1
Simen1 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai qualbeen skrev (8 timer siden): Miljøvennlige valg blir ikke benyttet av allmuen, med mindre det faktisk er økonomisk lønnsomt. Uansett hvor grønt og fint solceller er, så handler «mannen i gata» først og fremst ut fra egen lommebok. Unntak finnes (heldigvis!), men de færreste tar seg råd til å alltid velge ideologiske løsninger og produkter når de kjøper seg varer. Enig! Miljø og lønnsomhet må gå hånd i hånd. Eller i verste fall ca i null. En moderat strømpris på 1 kr vil for eksempel gjøre solceller mer lønnsomt enn hvis strømmen ble solgt på billigsalg. Kunden ser lønnsomhet ut fra sitt perspektiv og kan ikke sammenligne med scenarier som ikke finnes. F.eks Norgespris hvis Norgespris ikke finnes. Det at Norgespris ble vedtatt har gitt den konsekvensen at mange solcelleprosjekter ikke blir realisert. NRK: Solcelle-salget stuper: – Etter norgespris har det stoppet helt opp Sverige som ikke har Norgespris (naturlig nok og ikke noe lignende) har nå over 5,5 GWp solceller. Danmark som heller ikke har Norgespris har over 5 GWp. Norge har under 0,9 GWp. Kilde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå