Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neptun1 skrev (52 minutter siden):

Reposter denne gode kronikken til glede for nye lesere. (og uglede for andre)

"Bløffen om Norge som det grønne batteriet for Europa:

Et oppgulp fra en aggresiv konspiteoretiker. En samling av feil, fordommer og vridninger på virkeligheten at det er til å bli matt av. For å ta et par moment (egentlig mer enn oppgulpet fortjener):

- Skribenten forstår ikke forskjellen på netto eksport og batterivirksomhet. Det går bare i surr.

- 2-4 øre økt kraftpris, var vage estimater. Ikke lovnader. Så det som kalles bløff kan heller kalles bommert. Men begge estimatene var understreket å være estimater og ingen fasit. Dette hoppes glatt bukk over for å fremstille det som noe annet enn det var.

- Påstandene om forsyningssikkerhet er også feilaktig kalt for en bløff. Forsyningssikkerheten har økt som følge av kablene. Det er nettopp dette bidraget som har gjort oss i stand til å ta i bruk en større del av fyllingsgradene som aktivt bruksområde. At skribenten ikke forstår disse sammenhengene viser ennå en gang at dette er mer sinnarabling enn rasjonelt.

- Kronikken er skrevet i januar 2022. Da var kraftprisene riktignok høye, men prisene har vært konsekvent lavere de fire påfølgende årene.

- Kronikken er skrevet ca 5 måneder etter at Putin begynte å strupe gassen til Europa og 1 måned før fullskalainvasjonen startet. Gass er ikke nevnt som en faktor i det hele tatt og krigen kom sikkert som en overraskelse på han.

- Han påstår at regjeringen ikke grep inn, men det gjorde de faktisk 2 måneder før kronikken ble skrevet. Strømstøtten trådte i kraft 1. desember 2021.

Et løgnaktig sinnautbrudd blir ikke bedre av gjentakelse drøyt 4 år senere. Avkledte løgner blir bare flauere for hver gang de gjentas.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

I den forgubbede bygda Tydal er det ansatt 33 i hovedsak dataingeniører som ikke kommer fra bygda.

.. naiv som jeg er trodde jeg argumentet ditt handlet om arbeidsplasser, ikke om hvor folk kommer fra. Nå kan man sikkert lure på hvorfor det ikke satt 33 ledige dataingeniører i bygda Tydal i utgangspunktet, eller kanskje lure på om de setter pris på flere unge i bygda.

Greit å vite. I Tydal handler det om gretne gamle misunnelige gubber som gjerne skulle hatt kompentase de ikke har og skrudd tida tilbake og blitt ung i kroppen igjen... Kanskje sitter de ved sitt faste kaffebord på nærbutikken, skuler bort og surmumler over fremmedfolket som bare kommer her og legger igjen penger som om de var noe og snakker andre dialekter. For alt jeg vet, kanskje Neptun1 er en av de som sitter rundt dette kaffebordet.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (20 minutter siden):

.. naiv som jeg er trodde jeg argumentet ditt handlet om arbeidsplasser, ikke om hvor folk kommer fra. Nå kan man sikkert lure på hvorfor det ikke satt 33 ledige dataingeniører i bygda Tydal i utgangspunktet, eller kanskje lure på om de setter pris på flere unge i bygda.

Greit å vite. I Tydal handler det om gretne gamle misunnelige gubber som gjerne skulle hatt kompentase de ikke har og skrudd tida tilbake og blitt ung i kroppen igjen... Kanskje sitter de ved sitt faste kaffebord på nærbutikken, skuler bort og surmumler over fremmedfolket som bare kommer her og legger igjen penger som om de var noe og snakker andre dialekter. For alt jeg vet, kanskje Neptun1 er en av de som sitter rundt dette kaffebordet.

Antall arbeidsplasser ved slike anlegg blir aldri mange..Hvorfor skal de som eier disse anleggene brenne bort penger på slikt om de kan unngå det?

Jeg vet at man kan drifte enorme datasentere med få ansatte. Om det er 100 MW eller 1000 MW man har rigget seg for mhp installert effekt så trenger man i praksis like mange mennesker..

• Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Ja, rundt 100 øre/kWh er en fornuftig pris som gjør både mye ny kraftproduksjon lønnsom samt gir grei tilbakebetalingstid for solcelleanlegg og ENØK-tiltak. 

Ei krone er dyrt. 50 øre kan gå, 20 øre er billig. Det er en grunn til at størepris er 40 øre.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (34 minutter siden):

Antall arbeidsplasser ved slike anlegg blir aldri mange..

Nå var visst ikke det så viktig for Neptun1 likevel, men hvorvidt de får ansatt noen av kaffeslaskene på Nærbutikken. Ekte bygdefolk.

Ok, men hva med deg da obygda? Hva synes du om et anlegg som sysselsetter 100 offentlige arbeidsplasser vs 100 lokalt tilsatte ved datasenteret - Er det ett fett for din del eller synes du ikke offentlige arbeidsplasser "teller"?

Skrevet
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, rundt 100 øre/kWh er en fornuftig pris som gjør både mye ny kraftproduksjon lønnsom samt gir grei tilbakebetalingstid for solcelleanlegg og ENØK-tiltak. 

Hvorfor er det så viktig at solcelleanlegg skal ha grei tilbakebetalingstid?

Skrevet
5 minutes ago, Simen1 said:

Nå var visst ikke det så viktig for Neptun1 likevel, men hvorvidt de får ansatt noen av kaffeslaskene på Nærbutikken. Ekte bygdefolk.

Ok, men hva med deg da obygda? Hva synes du om et anlegg som sysselsetter 100 offentlige arbeidsplasser vs 100 lokalt tilsatte ved datasenteret - Er det ett fett for din del eller synes du ikke offentlige arbeidsplasser "teller"?

Poenget er vel at datasenter generer forholdsvis få arbeidsplasser og de betaler igrunn ikke så mye skatt (da mesteparten av verdiskapingen ofte ikke beskattes her til lands)

Skrevet
2 minutes ago, Simen1 said:

Tycker vel ikke det er så rart om de på bygda vil ha jobb till de som bor der istället för jobb med andra kvalifikationer som ofta tas av pendlere. Om man däremot får in nya folk som flyttar til bygda så kan det vara en fördel. 

Tvivlar på at man i Tydal får tag i 30 kvalifiserade datatekniker (eller vad de nu skulle) som flyttar dit. Det er rätt uppenbart att en liten byggd ikke har 30 kvalifiserade datatekniker som råkar bo der eller är uppväxta der. Er enkel matematik.  

Skrevet
HF- skrev (2 minutter siden):

Ei krone er dyrt. 50 øre kan gå, 20 øre er billig. Det er en grunn til at størepris er 40 øre.

Ja, "størepris" ble satt til 40 øre eks mva for å vinne et valg. Og det klarte han jo så da må man vel kalle det vellykket?

TU: Hva annet kunne vi fått for 21,5 milliarder? - Varmere boliger, mer nett og mye ny kraft

En pris på 50 øre ville ødelagt lønnsomheten for mange private solcelleanleg, større vindkraftanlegg, småskala vannkraft og mange enøktiltak. Litt fingeren i været anslag så kan et fall fra 100 til 50 øre føre til en halvering av ny kraftbygging og halvering av sparetiltak og utgjøre i størrelseorden 1 TWh hver, 2 TWh til sammen. Manglende kraftutbygging og enøktiltak er verdier som adderer seg opp år for år. Så den prisen du forespeiler deg kan koste oss i størrelseorden 20 TWh om 10 år. Økende for hvert år. Derfor mener jeg det er urealistisk lavt. Vi burde ha høyere incentiver til å bygge kraft og enøk enn 50 øre kraftpris. 100 øre gir passe store incentiver, samtidig som det er overkommelig for spotpriskunder uten strømstøtte. Et helt greit kompromiss.

• Liker 1
Skrevet
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel at datasenter generer forholdsvis få arbeidsplasser og de betaler igrunn ikke så mye skatt (da mesteparten av verdiskapingen ofte ikke beskattes her til lands)

Norge har svært lav arbeidsledighet i Europeisk sammenheng. Det problemet er egentlig en stor misforståelse, for vi har egentlig mangel på kompetent arbeidskraft, som igjen har presset lønnskostnadene opp til toppnivå i Europeisk sammenheng.

Det vi bør konsentrere oss om er verdiskapning for Norge. Altså skatter, avgifter og inntekter til offentlige eide bedrifter fra disse anleggene. Det er denne verdiskapningen som må vurderes (ikke antall arbeidsplasser) og sammenlignes med andre måter å bruke krafta på. Næringer som legger igjen lite penger per GWh bør vises veien til døra. Næringer som legger igjen mye penger per GWh bør ønskes velkommen. Husk at vi kan legge opp skattesystemet sånn vi ønsker det. Det er en del av det å være et suverent land, ha demokrati, stemmerett og mulighet for å endre lover i stortinget. 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Jeg synes vi skal sikre norske arbeidstagere og se til at vi beholder gode velferdstjenester i landet. Da må vi ikke dele ut kraften på rot til større utenlandske investorer uten å sikre oss.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (11 minutter siden):

Jeg synes vi skal sikre norske arbeidstagere og se til at vi beholder gode velferdstjenester i landet. Da må vi ikke dele ut kraften på rot til større utenlandske investorer uten å sikre oss.

Det er jeg helt enig i, men jeg er usikker på om det var et svar på spørsmålene mine. :) 

Skrevet
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Det er jeg helt enig i, men jeg er usikker på om det var et svar på spørsmålene mine. :) 

Forskjellen er at du tror din vei vil fungere. Jeg mener vi er på ville veier allerede. Jeg ser dette daglig og har god informasjon om hva som skjer. Folk er alt for opptatt av å sikre egen lommebok med bonuser og annet tull og blir fort blinde. Mange mini Trump der ute dessverre. Folk er alt for lettlurte og fremst står ofte politikere.

• Liker 1
Skrevet
59 minutes ago, Simen1 said:

Norge har svært lav arbeidsledighet i Europeisk sammenheng. Det problemet er egentlig en stor misforståelse, for vi har egentlig mangel på kompetent arbeidskraft, som igjen har presset lønnskostnadene opp til toppnivå i Europeisk sammenheng.

Det vi bør konsentrere oss om er verdiskapning for Norge. Altså skatter, avgifter og inntekter til offentlige eide bedrifter fra disse anleggene. Det er denne verdiskapningen som må vurderes (ikke antall arbeidsplasser) og sammenlignes med andre måter å bruke krafta på. Næringer som legger igjen lite penger per GWh bør vises veien til døra. Næringer som legger igjen mye penger per GWh bør ønskes velkommen. Husk at vi kan legge opp skattesystemet sånn vi ønsker det. Det er en del av det å være et suverent land, ha demokrati, stemmerett og mulighet for å endre lover i stortinget. 

Joda, men meg bekjent er det svært vanskelig å skattelegge verdiskapningen som skjer i datasenter. Disse er ofte drevet av multinasjonale selskap som har ekstrem ekspertise innen skatteunndragelse. Og det finnes vel internasjonale regler for hvordan en kan skattelegge ting over grenser også.

Skrevet
Smule8o skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så viktig at solcelleanlegg skal ha grei tilbakebetalingstid?

Det gjelder alt av ny kraftproduksjon samt ENØK-tiltak. Ved 100 øre så er det meste unntatt flytende havvind og kjernekraft lønnsomt. Dermed får man fart på utbyggingen og tiltakene. 

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Tycker vel ikke det er så rart om de på bygda vil ha jobb till de som bor der istället för jobb med andra kvalifikationer som ofta tas av pendlere. Om man däremot får in nya folk som flyttar til bygda så kan det vara en fördel. 

Pendlere? Har du sett på kartet? Det er to timer å kjøre til nærmeste større by, og langt fra jernbane osv. Tror ikke det er mange som gidder 2x2 timer i bil daglig for å pendle, da flytter man heller til stedet. Evt. blir det ukespendling.

Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Tvivlar på at man i Tydal får tag i 30 kvalifiserade datatekniker (eller vad de nu skulle) som flyttar dit. Det er rätt uppenbart att en liten byggd ikke har 30 kvalifiserade datatekniker som råkar bo der eller är uppväxta der. Er enkel matematik.  

Just presis. Eksakt mitt poeng.
Tviler på at yngre dataingeniører slår seg ned for godt i bygder som Tydal. Snakker nok heller om rotasjon av utenlandske ingeniører, altså handler det om nye arbeidsplasser og "positive effekter" i et særdeles lite omfang - til en svært høy pris.

Status er at mange kommunestyrer anført av ivrige ordførere oppfører seg som småunger der nettopp har fått ukepenger som brenner i lommen. Problemet er bare at det dreier seg om fellesskapets verdier som vil bli en umåtelig viktig ressurs i tiden som kommer. Bl.a. fordi olje -og gass etterhvert fases ut og vi trenger andre bein å stå på.

Endret av Neptun1
Skrevet
Smule8o skrev (25 minutter siden):

Joda, men meg bekjent er det svært vanskelig å skattelegge verdiskapningen som skjer i datasenter. Disse er ofte drevet av multinasjonale selskap som har ekstrem ekspertise innen skatteunndragelse. Og det finnes vel internasjonale regler for hvordan en kan skattelegge ting over grenser også.

Sikker på at du har snudd enhver stein i forsøket på å gjøre dette mer lønnsomt for Norge enn andre måter å bruke kraft på? Eiendomsskatt, støyskatt, datasenter-avgift på strømmen osv osv?

Tja, hvis alle steiner er snudd og det fortsatt er lite lønnsomt for Norge så er det bare å vise de veien ut.

Hvis A tilbyr Norge 1 kr/kWh i verdiskapning for Norge og B tilbyr det dobbelte så er det jo åpenbart at A blir vist døra og B slippes inn.

Skrevet
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Pendlere? Har du sett på kartet? Det er to timer å kjøre til nærmeste større by, og langt fra jernbane osv. Tror ikke det er mange som gidder 2x2 timer i bil daglig for å pendle, da flytter man heller til stedet. Evt. blir det ukespendling.

Har nog sett på kartan. Ser ut at vara 1:10 til Stjørdal som er ett rimeligt stort sted. Selbu er ännu närmare och klart större än Tydal i alla fall. På två timmar har du passerat Trondheim med 20 minuter och er på Ler eller Vigdja eller i andre retningen förbi Levanger. Eller du kanske tänkte på Tynset 45 min efter Røros?

Ukes pendlening eller skift pendling er självklart också möjligt. 

Tvivlar bara på att man får 30 st datatekniker at flytta till en liten bygd för att få det enda jobbet de kan få der med tanke vad som händer hvis de vill eller må skifte jobb senere. 

Skrevet
Neptun1 skrev (12 minutter siden):

Snakker nok heller om rotasjon av utenlandske ingeniører,

Min utheving. Dette føyer seg godt inn i rekken av fremmedfiendtlighet du har framvist i helt andre diskusjoner. Ros for å holde deg innenfor forumreglene og ikke gå nærmer inn på hudfarge, religion og sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...