qualbeen Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Frank Olsen skrev (2 timer siden): Jeg tror Sør-Norske strømprodusenter begynner å få panikk 😁 Panikk? De har aldri hatt det bedre! Er det noen som kan smile og le hele veien til banken, så er det de!
Simen1 Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai (endret) Mannen med ljåen skrev (12 timer siden): Tyskland har såvidt jeg vet ikke byttet strømmålere. I Tyskland har bare 5% av husholdningene smarte målere. Det skal det sies at Tyskland er Europas største sinke på det punktet. Hele Skandinavia ligger milevis foran de med over 99% smartmålere. Italia og Spania er også over 99%. Frankrike og Nederland er over 90%. I følge en assistent. Smarte målere gjør det mulig å velge spotprisavtaler og dermed kunne snu litt på krona ved å flytte noe strømforbruk fra de dyre timene til de billge. Det gir også tekniske fordeler i kraftnettet som til syvende og sist presser nettleia litt ned i forhold til det mekaniske målere ville gjort. Endret 11. mai av Simen1
Minkowski Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai sk0yern skrev (På 7.5.2026 den 17.05): Spørsmålet er jo hvordan man vet at Statkraft vil tjene penger på dopapirproduksjon. Det finner man jo bare ut hvis de prøver. Så er spørsmålet egentlig hva det er greit at Statkraft prøver på. Du endrer jo hele tiden på hva "spørsmålet er". Spørsmålet som jeg svarte på var: Så hvis Statkraft tenker starter dopapirfabrikker, eller en fastfoodkjede, så gir det mening så lenge de tjener penger på det? Nå sier du plutselig at spørsmålet er hvordan man vet at Statkraft vil tjene penger på dopapirproduksjon. Det er et helt annet spørsmål, og for øvrig et ganske lite relevant spørsmål. Det du vil frem til later til å være at du ikke tror at Statkraft kan tjene penger på dopapir i det hele tatt, men tvert imot vil tape penger på det. Det gjør ditt opprinnelige spørsmål totalt irrelevant, for der legger du til grunn at de tjener penger. Jeg kan godt være enig i at høy risiko ikke nødvendigvis er ideelt for slike pengeplasseringer, men en måte å ta ned risiko på er å investere bredt. Ironisk nok kan det innebære å investere i dopapir og fastfood (og mange andre ting). Poenget da er at selv om enkelte av investeringene går dårlig, så tjener man normalt penger likevel totalt sett. Men det enkleste hadde kanskje vært indeksfond. Jeg mener det er grunn til å være kritisk til Statnett, men kritikk basert på enkeltinvesteringer og etterpåklokskap veier ikke så tungt.
trikola Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai (endret) 19 minutes ago, Simen1 said: I Tyskland har bare 5% av husholdningene smarte målere. Det skal det sies at Tyskland er Europas største sinke på det punktet. Og meg bekjent skrives det nå ut bøter til de nettselskapene som er sinkene. Edit: sjekket husets KI etter en kilde, men uten positiv resultat. Jeg selv har det fra YT. Men Copilot sier følgende: Quote 1. Tyskland ligger dramatisk bak skjema I september 2024 var bare 1,9 % av målepunktene utstyrt med smartmåler, av totalt ca. 53 millioner målepunkter. Dette er blant de laveste nivåene i EU, ifølge ACER. 2. Myndighetene har endret lovverket for å få fart på utrullingen I 2023 vedtok Bundestag Act to Relaunch the Digitalisation of the Energy Transition, som forenkler kravene og skal gjøre utrullingen billigere og raskere. Etter lovendringen økte tempoet, og innen utgangen av 2024 var over 1,15 millioner målere installert. Endret 11. mai av trikola
sedsberg Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Dåtlig nytt for norges digitale gruveindustri! https://www.nrk.no/vestland/krypto-smell-i-sogn_-regjeringa-seier-nei-til-omstridd-straumavtale-1.17876843 De må nå betale for strømmen som alle andre bedrifter. 1 1
Gazer75 Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai https://www.nrk.no/vestland/krypto-smell-i-sogn_-regjeringa-seier-nei-til-omstridd-straumavtale-1.17876843 Heilt vilt kor mange folk i kommunane som blir sure for dette. Jaggu på tide seier no eg. Ein må sjekke nøye før neste kommuneval kven som er mot denne endringa. Er jo knapt lokalt tilsette ved slike datasenter. Alt er fjernstyrt og fysisk vedlikehald vert sett bort til eksterne som ofte held til i byane langt borte. Kommunen får vel støy og eigedomsskatt... For min del kan ingen parti eller politikar i kommunen som er for å bruke konsesjonskraft på datasenter og krypto få mi stemme. Hadde det vore opp til meg så vert slike bannlyst frå lokal politikk resten av livet 😛 1 1
Simen1 Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Det er helt riktig og bra at de må betale for strømmen. De burde også blitt pålagt spotprisavtale og ikke hatt tilgang til fastpris. Å skape mye verdier med liten fysisk arbeidsinnsats er bare bra, men nå stemmer visst ikke den påstanden så godt med terrenget. Datasentere har omtrent like mye behov for arbeidskraft per kraftmengde som aluminium. Det kommer selvsagt an på hvilket aluminiumverk og hvilket datasenter man sammenligner men de ligger i omtrent samme område med behov for arbeidskraft per kraftmengde. 1
Jotun Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Hvordan er dette norsk boende ansatt/kWh på en ferrolegerings fabrikk oppi dette? Mye snakk om aluminium.
sk0yern Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Minkowski skrev (2 timer siden): Du endrer jo hele tiden på hva "spørsmålet er". Spørsmålet som jeg svarte på var: Så hvis Statkraft tenker starter dopapirfabrikker, eller en fastfoodkjede, så gir det mening så lenge de tjener penger på det? Nå sier du plutselig at spørsmålet er hvordan man vet at Statkraft vil tjene penger på dopapirproduksjon. Det er et helt annet spørsmål, og for øvrig et ganske lite relevant spørsmål. Det du vil frem til later til å være at du ikke tror at Statkraft kan tjene penger på dopapir i det hele tatt, men tvert imot vil tape penger på det. Det gjør ditt opprinnelige spørsmål totalt irrelevant, for der legger du til grunn at de tjener penger. Nei, det endres ikke hele tiden. Kjernen her er om Statkraft skal holde seg til kraftproduksjon, og ting relatert til kraftproduksjon. Eller skal de ha frie tøyler til å investere i alt mellom himmel og jord? Som @Smule8o skrev godt: Sitat Men er det sansynlig at Statkraft har kompetanse til å vurdere risiko/avkastning innen handel av russisk gull? Og om de har det, hvorfor i alle dager har de det? Har Statkraft for mye penger, så kan dette håndteres med å øke utbytte. 1
Simen1 Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Jotun skrev (46 minutter siden): Hvordan er dette norsk boende ansatt/kWh på en ferrolegerings fabrikk oppi dette? Mye snakk om aluminium. Det er vel bare å undersøke noen av de bedriftene på proff.no? Jeg tipper de har lavere verdiskapning både per ansatt og per kWh men det er nå bare ren gjetting.
Minkowski Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai sk0yern skrev (2 timer siden): Nei, det endres ikke hele tiden. Kjernen her er om Statkraft skal holde seg til kraftproduksjon, og ting relatert til kraftproduksjon. Jo, følgende tre spørsmål og følgelig også svarene på dem er forskjellige: - Så hvis Statkraft tenker starter dopapirfabrikker, eller en fastfoodkjede, så gir det mening så lenge de tjener penger på det? - Spørsmålet er jo hvordan man vet at Statkraft vil tjene penger på dopapirproduksjon. - Så er spørsmålet egentlig hva det er greit at Statkraft prøver på. Det blir bare dumt å prøve å nekte for det. Men vi kan godt diskutere hva Statkraft burde gjøre med sine enorme inntekter. Jeg er helt enig i at en fornuftig løsning ville vært å øke utbyttet og i prinsippet la Nicolai Tangen (oljefondet) stå for investeringene. Men dagens modell er bygget på en forutsetning om at Statkraft har et spesielt fortrinn som gjør at de kan oppnå en forventet avkastning som er høyere enn det oljefondet oppnår. Hvorvidt denne forutsetningen holder, skal jeg ikke uttale meg om, men den burde du undersøke nærmere før du kritiserer Statkarafts investeringer. Og så vil jeg gjenta at det blir helt feil å kritisere enkeltinvesteringer i etterpåklokskapens lys. Også hos oljefondet vil du finne enkeltinvesteringer som har vært ulønnsomme, men det eneste interessante er totalavkastningen når man tar med alle investeringene. Og så gjelder det selvsagt å rette kritikken der den hører hjemme. Det virker som du mener at Statkraft burde få et annet mandat enn de har i dag. Da nytter det ikke å kritisere Statkraft, da er det regjering og ev. stortinget som har ansvaret.
J-Å Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai 9 hours ago, Simen1 said: Smarte målere gjør det mulig å velge spotprisavtaler og dermed kunne snu litt på krona ved å flytte noe strømforbruk fra de dyre timene til de billge. Det gir også tekniske fordeler i kraftnettet som til syvende og sist presser nettleia litt ned i forhold til det mekaniske målere ville gjort. Ja det var før norgespris utkonkurrerte alle spotprisavtaler. Det er så utrolig sløvt av AP å ikke lage en spotprisløsning med en mulighet for å "slå" norgespris.
Simen1 Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai J-Å skrev (2 timer siden): Ja det var før norgespris utkonkurrerte alle spotprisavtaler. Det er så utrolig sløvt av AP å ikke lage en spotprisløsning med en mulighet for å "slå" norgespris. Har du noen forslag til hvordan?
J-Å Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai 1 hour ago, Simen1 said: Har du noen forslag til hvordan? - Sette ned grensen for den gamle strømstøtten ? - Gi en månedlig støtte som tilsvarer Norgespris basert på dagens priser men fjorårets forbruk ? - Månedlig støtte basert på Norgespris for gjennomsnitt av tilsvarende boliger i samme distrikt ? 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Simen1 skrev (3 timer siden): Har du noen forslag til hvordan? Månedlig støtte basert på dagsgjennomsnittspriser. Er snittprisen 80 øre en dag eks. mva. får man 40 øre eks. mva. for alt forbruk den dagen. Da lønner det seg fortsatt å bruke minst mulig i de dyre timene og heller flytte forbruket til de billige. Bonus: La effektavgiften kun gjelde i tidsrommet 07:00-22:00 så man kan lade elbilen raskt i lavtrafikktimene på natta. 3
sedsberg Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Ikke komplisert nok. Det må være så komplisert som mulig så byrokratene har noe å gjøre også. Norgespris er alt for enkelt. 1 1
qualbeen Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (57 minutter siden): Månedlig støtte basert på dagsgjennomsnittspriser. Er snittprisen 80 øre en dag eks. mva. får man 40 øre eks. mva. for alt forbruk den dagen. Da lønner det seg fortsatt å bruke minst mulig i de dyre timene og heller flytte forbruket til de billige. Bonus: La effektavgiften kun gjelde i tidsrommet 07:00-22:00 så man kan lade elbilen raskt i lavtrafikktimene på natta. Uansett tid på døgn: effektavgift på den billigste timen, gir null mening. Ønsker de at vi skal kjøpe strøm, flytte forbruk, eller ønsker de det ikke? Avgift på effekt, er jo nettopp en kombinert straff for generelt høyt forbruk (hvilket jeg kan forstå), samt en straff til de som er flink og flytter sitt forbruk (hvilket jeg ikke kan forstå). Kanskje de 25% timene med lavest spot-pris hvert døgn ikke burde telle med for effekt-trinn-bestemmelse? Da belønner man omsider de som flytter forbruk (og typisk blir det mot natt — så her er det noe økt fare for litt flere dødsbranner — vanskelig å hensynta alt og alle...) 1
Simen1 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai qualbeen skrev (6 timer siden): Uansett tid på døgn: effektavgift på den billigste timen, gir null mening. Hensikten med effektavgift er vel å redusere investeringsbehovet i distribusjonsnettet (siste ledd høyspent og 400/230V ut til forbrukerne). Den lokale netteieren har sikkert smarte målere på hver trafo og vet hvor skoen trykker. Da tenker jeg at det må settes noen kriterier for å utløse høyere av både dag-effekt-sats og måned-effekt-trinn. Det burde jo være et signal til forbruker som har noe rmed reelle effekt-utfordringer å gjøre. Men samtidig lett å forutse og automatisere regler på sånn at vi slipper byråkrati. Hvis effektprising ikke har en god kobling til reelle utfordringer så forsvinner etter min mening begrunnelsen for å ha det. 2
sedsberg Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai De kunne jo satt høyere effektariffer på kunder som er koblet til svake eller underdimensjonerte trafostasjoner? Det ville jeg vært veldig effektivt. Også slipper de å oppgradere eller bytte ut ttrafoene. Vinn-vinn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå