HF- Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Jotun skrev (1 time siden): Nå snakker vi. Fordampingen skal kompensere 👍👍 Kor trur du nedbør kjem frå?
HF- Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Simen1 skrev (1 time siden): @helsten2 Jeg synes det er mer interessant å se grafene hos nordpool, for de forteller hvordan ting endrer seg fra kvarter til kvarter. Da ser man detaljert hvilke prisområder som følge hvilke gjennom dagen. F.eks i dag har store deler av Europa gratis strøm mellom ca 10 og 16: Tyskland, Benelux, Danmark, Sverige, Finland, Baltikum. Det gjør at Norge importerer mye kraft fra disse landene i den tida. Samtidig er prisen i UK litt høyre så vi fører ca 1400 MW av krafta videre dit. Det vil si at importen ligger en del lavere enn den kunne vært og kablene fra Tyskland, Danmark, Nederland og linjene fra Sverige er ikke kraftige nok til å smitte prisene til Norge. Dvs. prisnivået her blir bestemt av vannverdien og den er jo som kjent ganske konstant. Vi har altså stabile priser gjennom døgnet. Europa produserer hverken veldig mye vindkraft eller sol nå, men forbruket er svært lavt over hele kontinentet på grunn av temperaturer i området 10-20 grader. Da skal det ikke så mye til før fornybar kraft blir for mye. Unntaket er UK og vår vestkyst der det blåser godt. Det gir mye vindkraft, men også høyt forbruk. I mårra blir det også nullpriser i deler av Europa. I natt trekker Tyskland og Danmark prisen i NO2 ned til 35 øre. Nordsverige, Nordnorge og Finland har omtrent gratis strøm hele fredag den 13. Veit ikkje kva det er som begrenser importen, men det er ikkje kapasiteten på linjene
Simen1 Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars HF- skrev (28 minutter siden): Veit ikkje kva det er som begrenser importen, men det er ikkje kapasiteten på linjene Fra skjermbildet: Sverige: 2125 av maks ~4500 MW Danmark: 1375 av maks 1700 MW Nederland: 417 av maks 700 MW Tyskland: 684 av maks 1400 MW Finland: -18 av maks 80 MW England: -428 av maks 1400 MW Kapasiteter hentet herfra. Merk, Sverige er litt mangelfult i tabellen så det er litt fingeren i været summering ut fra spenningsnivå. Jeg har ikke sjekket om det er noe ute av drift nå, men ser ser nå relativt godt utnyttet ut. Ta med at England og Finland importerer fra oss.
kremt Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars 3 minutes ago, Simen1 said: England og Finland importerer fra oss. Fra oss, eller bare kjøper strøm som går gjennom landet. Kanskje vanskelig å vite akkurat dette.
Jotun Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars HF- skrev (2 timer siden): Kor trur du nedbør kjem frå? Du tenker at eg ikke vet det? Den marginale temperaturøkningen skal kompensere for nada snø? Du må gjerne komme med tall her. For dette tror eg lite på. Håper hvertfall ikke det blir slik for da snakker vi våt våt og sommer skal all snøen erstattes med regn.
HF- Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars Jotun skrev (2 minutter siden): Du tenker at eg ikke vet det? Den marginale temperaturøkningen skal kompensere for nada snø? Du må gjerne komme med tall her. For dette tror eg lite på. Håper hvertfall ikke det blir slik for da snakker vi våt våt og sommer skal all snøen erstattes med regn. Eg trur det her kjem til å bli et tørrår, med tilsig på under 106 TWh. Det er kun store mengder regn I sommerhalvåret som kan berge oss fra tomme kraftmagasin våren 2027 1
Simen1 Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars (endret) kremt skrev (14 minutter siden): Fra oss, eller bare kjøper strøm som går gjennom landet. Kanskje vanskelig å vite akkurat dette. Tja si det. Jotun skrev (13 minutter siden): Du tenker at eg ikke vet det? Den marginale temperaturøkningen skal kompensere for nada snø? Du må gjerne komme med tall her. For dette tror eg lite på. Håper hvertfall ikke det blir slik for da snakker vi våt våt og sommer skal all snøen erstattes med regn. Du kan sjekke tallene selv. Du vet hvor du finner de hos NVE og vet at de legges ut med litt forsinkelse. Ultimatimet er litt forenklet: Våt sommer eller lav fyllingsgrad. Interessant å se du foretrekker sistnevnte. Jeg vil si det diskvalifiserer deg fra å kritisere konsekvensene av ditt foretrukne valg. Endret 12. mars av Simen1
Jotun Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars (endret) Tulling. Foretrekker ingen av delene. Slutt å legg meninger til meg. Hvorfor skal eg tvinges til å foretrekke en av to negativer når eg sjøl ikke har ønsket å havne i denne idiot situasjonen? Løsninger har jo du skissert: vi overfører fra nord. Problem solved. Fascinerende at de som tar avgjørelsene faktisk er så dumme at de ikke gjør dette Det var forøvrig ikke deg eg bad komme med tall. Men skulle gjerne like å se noe bastant om hvor mye MER nedbør det skal bli i no2 pga denne økte temperaturen. Endret 12. mars av Jotun 4
Simen1 Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars (endret) Situasjonen er som den er av mange grunner. Situasjonen er som den er og ultimatumet er reelt. Du kan ikke velge i pose og sekk. Hvordan forerekker du at det løses da? Stikke hodet i sanda? Bitter etterpåklokskap om ting du ikke kunne vite på forhånd, som uvanlig kald januar og stengt Hormuz-stred? Gjøre ting annerledes neste gang vi ikke vet om ting på forhånd? Endret 12. mars av Simen1 1
Jotun Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars (endret) Det går ikke an "å løse" denne ved å foretrekke en våt våt og sommer. Og du snakker om at eg er spåmann? Shaman du som maner frem regn? Etterpåklokskap basert på ting som ble sagt lenge før basert på å ta hensyn til disse uforutsigbarhetene er ikke bitterhet. Det er kun "hva var deg vi sa". Det er det som er forsynings sikkerhet. Hvorfor skal vi lagre korn i norge? Det er jo totalt bortkastet. Vi kan bare handle korn. Helt til vi ikke kan. Man lagrer kornet for de situasjonene. Ikke for moro skyld. Norge velger å tømme magasinene sine. Det har vært bevisst. Og i ettertid, som mange fryktet, potensielt veldig dumt. Kortsiktig gevinst som kan vise seg å bli kostbar. Men det går sikkert bra. Gjør ofte det. Endret 12. mars av Jotun 3
Jarmo Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars https://www.nrk.no/vestland/kraftselskap-slar-alarm-_-krev-tiltak-for-a-trygge-straumnettet-1.17806215 1
HF- Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Noken som veit kor mykje som må produseres for å holde minstevannsføring om vinteren? Om sommeren går produksjonen sjelden under 5500 MW
HF- Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars HF- skrev (23 minutter siden): Noken som veit kor mykje som må produseres for å holde minstevannsføring om vinteren? Om sommeren går produksjonen sjelden under 5500 MW Meiner her produksjonen fra vann-magasin
Jotun Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars (endret) Det er vel mer et spm om hvor lite som må produseres for å holde minstevannsføring? Hvertfall fra alle konvensjonelle kraftverk..... Eller misforstår eg? Minstevannsføringen igjennom kraftstasjonen? Endret 13. mars av Jotun
Simen1 Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars HF- skrev (1 time siden): Noken som veit kor mykje som må produseres for å holde minstevannsføring om vinteren? NVE har et kart der minstevannføring per kraftverk ligger i metadataene, men det er selvsagt tungvindt å manuelt lete seg gjennom hele norges areal, regne om fra kubikk per sekund til MW og deretter summere opp. Mulig noen i NVE kan hjelpe til og har tilgang på verktøy for hente ut en sum for hele landet for en gitt dato.
kremt Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Vanskelig å vite nivået på minstevannføring. Dette kommer an på nedbøren i nedslagsfeltet og vassdraget, temperatur, årstid og øvrige vørforhold. Kraftprodusenter må kontinuerlig justere seg etter dette. Ved kraftig regn på sommer og høst er det ikke helt uvanlig at mange av maskinene i et vassdrag må stanses helt, likevel kan det hende at maksimal vannføring overskrides. Nå er det vel litt tining i vassdrag rundt om som drar opp vannføring en del. Og produksjon er vel ned over 50 % fra toppen som varte ganske lenge. Så det er mulig de har startet å spare vann allerede.
Jarmo Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Jarmo skrev (10 timer siden): https://www.nrk.no/vestland/kraftselskap-slar-alarm-_-krev-tiltak-for-a-trygge-straumnettet-1.17806215 https://www.europower.no/debatt/-vi-er-ikke-forberedt-pa-det-vi-vet-kan-skje/2-1-1959674
Jarmo Skrevet 15. mars Skrevet 15. mars Sitat Italia vurderer å gjenoppta kjernekraft som en sentral energikilde, nær 40 år etter landets siste kjernekraftanlegg ble stengt ned. Det skriver Bloomberg. https://www.finansavisen.no/energi/2026/03/15/8336554/italia-florter-med-retur-til-kjernekraft 2 1
Simen1 Skrevet 15. mars Skrevet 15. mars (endret) Så lenge Italia ikke kjøper teknologi og avhengighet til Rosatom så burde det være greit. Jeg leser følgende ut av grafene for uke 11: Italia har et ganske konstant underskudd på kraft, og unødvendig store mengder raskt regulerbar gasskraft. Det blir dyrt nå både pga Russland og Hormuz. Det konstante underskuddet kan dekkes med f.eks kjernekraft, mens økt solkraft kan gjøre at de kan skru ned gasskraft oftere. Hvis Italia skal dekke underskuddet med kjernekraft trenger de rundt 5-10 GW. Solkraft kan dobles fra peak effekt runt 15 GW til 30 GW, hvis de bygger kjernekraft. Hvis ikke så kan de øke solkraften helt opp mot 40 GW, forutsatt at de øker effektkapasiteten på gasskraft med ca 10 GW for å klare å kompensere når sola går ned. Gjør de disse tiltakene tror jeg de kan redusere gjennomsnittsprisen fra rundt 0,14 euro til rundt 0,10 euro per kWh. Endret 15. mars av Simen1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå