Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, obygda said:

Dette er enkle konstruksjoner - en slags stikkontakt som skal lages. Det kan gå veldig fort uten at det gir lang byggetid eller sysselsetter mange.

Det er ikke veldig kompliserte greier, lange, smale haller plassert på noe pukk. Enkle konstruksjoner med stålbuer og sandwich. Det fins egne selskaper som kun gjør slike jobber, i hele landet. De fleste av de ansatte er øst-europeere og det meste av omsetningen går rett utenlands. Svært lite som blir igjen i moderlandet annet enn støy, skjemmende bygninger og voldsomt strømforbruk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de som er litt nysgjerring på hva AI kan gjøre - så kan dette være en greit startpunkt :

Og dette er bare starten......

Skrevet (endret)

I kjølvannet av vindstille kuldeperioder har Norge importert kraft mye kraft de siste par ukene:

Screenshot2026-02-15at14-23-32Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.fd99612cb51a30c5407f4dc3f05e212d.png

Dette har fått et for noen uventet konsekvens: Våre naboland i sør har faktisk bidratt til å trekke ned prisene i NO2 til under NO1 og NO5 den siste uka.

Screenshot2026-02-15at14-26-04NordPoolDay-aheadprices.png.36d67d8abe06f15b2efed8b75f012013.png

I følge nordpool har alle utenlandskablene bidratt til import: UK, Nederland, Tyskland og Danmark den siste uka. Men selv summen av all denne importen fra utlandet til NO2 er mindre enn mengden kraft som er overført fra NO2 til NO1.

Danmark, Tyskland, Nederland og UK bidrar altså sterkt til bremse tappingen av magasinene, mens NO1 bidrar mer til å tappe magasinene i NO2.

Endret av Simen1
Skrevet
13 hours ago, Jotun said:

Datasentrene skal jo sysselsette noe enormt ifølge ryktene.

Det blir ingen datasenter når Melkøya har brukt opp all kraften.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (14 minutter siden):

I kjølvannet av vindstille kuldeperioder har Norge importert kraft mye kraft de siste par ukene:

Screenshot2026-02-15at14-23-32Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.fd99612cb51a30c5407f4dc3f05e212d.png

Dette har fått et for noen uventet konsekvens: Våre naboland i sør har faktisk bidratt til å trekke ned prisene i NO2 til under NO1 og NO5 den siste uka.

Screenshot2026-02-15at14-26-04NordPoolDay-aheadprices.png.36d67d8abe06f15b2efed8b75f012013.png

I følge nordpool har alle utenlandskablene bidratt til import: UK, Nederland, Tyskland og Danmark den siste uka. Men selv summen av all denne importen fra utlandet til NO2 er mindre enn mengden kraft som er overført fra NO2 til NO1.

Danmark, Tyskland, Nederland og UK bidrar altså sterkt til bremse tappingen av magasinene, mens NO1 bidrar mer til å tappe magasinene i NO2.

Du viser en graf der prisen i no2 er lik som de tidligere dagene mens nord har peaket og du sier at Europa har trekt prisen ned?

Om Europa har bidratt med noe som kalles positivt så er det isåfall at de IKKE har trekt prisene enda høyere enn de allerede gjør. Hvertfall ikke ned....

Veldig positivt for nord Norge at de har fått høye priser. Har jo vært en veeeeldig tøff høst for kraftprodusentene i nord. Nå får de heldigvis litt igjen!

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
oldboy skrev (6 minutter siden):

Det blir ingen datasenter når Melkøya har brukt opp all kraften.

Lurer på hva som gir mest tilbake av datasentre og industrien på Melkøya 🤔

Eg vet kor eg ville jobbet.

Skrevet (endret)
Jotun skrev (11 minutter siden):

Du viser en graf der prisen i no2 er lik som de tidligere dagene mens nord har peaket og du sier at Europa har trekt prisen ned?

Nord er ikke med i grafene, fordi jeg ikke snakker om Nord-Norge. Jeg snakker om Sør-Norge og de tre prisområdene NO1, NO2 og NO5. Ja Europa bidrar til å trekke ned prisen i NO2. Akkurat som vist i grafene. Du må gjerne sjekke selv på nordpool. Dagspriser, kvarter-priser, flow-rates, flow-retning osv. Du kommer nok fram til det samme som meg.

Om Europa har bidratt med noe som kalles positivt så er det isåfall at de IKKE har trekt prisene enda høyere enn de allerede gjør. Hvertfall ikke ned....

Nettopp, de har ikke trekt prisene opp. De har trukket prisene ned i NO2 den siste uka. Akkurat som jeg viste og dokumenterte med data fra nordpool.

Veldig positivt for nord Norge at de har fått høye priser. Har jo vært en veeeeldig tøff høst for kraftprodusentene i nord. Nå får de heldigvis litt igjen!

Ja, pengebingen jeg la opp på billig strøm i fjor krymper litt nå. Det skulle da bare mangle at prisene over tid blir mer normale. Det ryktes at salget av ved og varmepumper har begynt å ta seg opp igjen etter et års dvale. Selv har jeg fyrt opp en palle med ved den siste måneden og begynner å nærme meg tom vedbod.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Eg mener Europa har trekt prisene i no2 opp. Men underskuddet i no2 gjør at det blir enda verre i naboene.

Hvertfall ikke ned. 

Og flott at de høye prisene får ringvirkninger hos de som virkelig trenger det!

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (19 minutter siden):

De har trukket prisene ned i NO2 den siste uka. Akkurat som jeg viste og dokumenterte med data fra nordpool.

Jotun skrev (13 minutter siden):

Eg mener Europa har trekt prisene i no2 opp.

Jeg har dokumentert at Tyskland, Nederland, Danmark og UK har bidratt til å trekke prisene i NO2 ned den siste uka. Snakker du bevisst om en annen tidsperiode uten å nevne det bare for å trolle eller tror du meningen din er berettiget til tross for dokumentasjon på det motsatte?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan hadde prisene vært om Europa ikke hadde sugd oss bortimot tomme for vann til nå i vinter?

Trekt opp.

Selv om bufferen mot Europa nå kanskje hindrer oss i enda høyere priser er det liten tvil for min del om at de hadde vært lavere uten den koblingen. 

Du må gjerne se time for time men det er uinteressant. Det store bildet betyr noe. Så kan man jo spare noen ører den ene ekstremt dyre timen og tape masse resten av sesongen.

Takk og pris for norgespris. Som også hadde vært lavere hadde det ikke vært for den skakkjørte måten ting driftes på. 

Kortsiktig gevinst 🥳🥳🥳🥳

Eneste positive med dette vaset akkurat nå er at bedriftene i no2 får et pusterom ift konkurrentene i andre regioner.

Endret av Jotun
  • Liker 3
Skrevet

Fantastiskt (eller synd om producenterna?) att man i sør-Norge kunde få lite lavare pris några dagar med vannmängden som man hade nu* når resten av Norden hade väldigt höga priser. 

*Er ju det där med efter månadsvis med eksport så har man mindre vann och högre vann verdie, alltså pris, än vad man annars hade haft. 

• Liker 1
Skrevet

Bare å gi opp tror eg Fredrik. Det kommer aldri til å gli inn....

Wow! Så fantastisk at vi har disse kablene som sørger for billig strøm i sør!!! Billig! Jippi!

Selv på disse billige dagene sparer vi enormt mye på norgespris. Fullstendig galskap. 

Skrevet
40 minutes ago, Jotun said:

Lurer på hva som gir mest tilbake av datasentre og industrien på Melkøya 🤔

Eg vet kor eg ville jobbet.

Må si jeg gleder meg til skyhøye priser i Troms og Finnmark når dette prosjektet er fullført.

Skrevet

Ingen fare. For da skal Simen fyre med ved som er grisedyr, men billigere enn strømmen, og smile så fornøyd over koss mye han sparer 🥰🥰🥰

Skrevet
oldboy skrev (1 minutt siden):

Må si jeg gleder meg til skyhøye priser i Troms og Finnmark når dette prosjektet er fullført.

Avisene vil være fulle av "hestkuk" kommentarer..Det har man visstnok lov til å kalle overmakten dersom man bor der oppe

Skrevet
19 minutes ago, oldboy said:

Melkøya trenger rundt 3,6TWh. Kan fort bli en del vindmøller der oppe på fjellene. Håper nordlendingene er klar for det

Samerna jobbar før at det inte blir så.

Tror den nya linjen til Finland fra nord Sverige redan nu kan påvirke prisen i nord en del. 

Skrevet
Jotun skrev (32 minutter siden):

Hvordan hadde prisene vært om Europa ikke hadde sugd oss bortimot tomme for vann til nå i vinter?

Trekt opp.

Så du siterer megforrige uke og snakker bevisst om en annen tidsperiode uten å nevne det bare for å trolle. Takk - greit å vite. :roll:

Jotun skrev (34 minutter siden):

Takk og pris for norgespris.

Norgespris er en katastrofe! Det har gitt historisk billig strøm og totalt fravær av prissignal, som igjen har resultert i økte prisvariasjoner for de som ikke har norgespris. Til og med Sverige klager på at de får regninga for at staten bortskjemmer norske kunder med fravær av prissignal.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Norgespris er en katastrofe! Det har gitt historisk billig strøm og totalt fravær av prissignal, som igjen har resultert i økte prisvariasjoner for de som ikke har norgespris.

Det er ikke korrekt - det er en feilslutning. Budkurvene som gis inn til Nordpool påvirkes ikke av Norgespris. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Så du siterer megforrige uke og snakker bevisst om en annen tidsperiode uten å nevne det bare for å trolle. Takk - greit å vite. :roll:

Eg svarte på den eg siterte deg på. St prisen er flat og lavere enn andre regioner betyr ikke at Europa har trukket prisene ned. Totalt sett.

Men dette blir nok vanskelig å forstå når man er så åpenbart subjektiv som det du er.

Hva hadde prisene vært om ikke magasinene i sør var drenert bortimot tomme?

Kunne da sør forsynt de andre regionene akkurat nå? 

Og hvis disse overføringene er løsningen på alt: hvorfor har sa kringliggende regioner så mye høyere pris for tiden? Er jo bare å overføre nordover og østover?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...