Simen1 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar HF- skrev (1 time siden): Ka som skjer i morgen? 89 øre snittpris og topptime kl 09 med 104 øre. Jeg skal nok overleve 🙂 Det er ikke normalt at ~60% av kraftforbrukerne skjermes så mye fra pristopper at de resterende ~40% får en topp kl 09 på 367 øre. Hadde ikke strømstøtten eksistert så tror jeg toppen hadde blitt dempet til rundt halvparten. Det er først nå i 2026 at vi her i Nord merker hvor store prissvingninger næringsdrivende får her oppe på grunn av skjermingen av oss andre. Det er ganske merkelig at de i sør ikke har forstått at det er skjermingen som gir de ekstreme toppene for næringslivet. Det offentlige har vel også stort sett spotbaserte avtaler? (utenkom noen få kraftkommuner med konsesjonspris) 1
Simen1 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar HF- skrev (18 minutter siden): kremt skrev (1 time siden): Hva er greia med 2 til 4 øre i Spania og Portugal? Mykje vind og litt sol no på den iberiske halvøy Også har de vel ganske lavt strømforbruk for tida? Det er fine temperaturer mellom ca 12-23 grader så de har lite behov for hverken kjøling eller varme. 1
helsten2 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar Nå begynner svenskene å merke strømprisen også: https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/john-i-ostersund-hade-10-grader-hemma-fick-17-500-i-elrakning/
kremt Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar 30 tusen for en måned med strøm, wow. Her må det jo være et ekstremt høyt forbruk i trekkfullt gammelt hus.
fredrik2 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar 1 hour ago, Simen1 said: 89 øre snittpris og topptime kl 09 med 104 øre. Jeg skal nok overleve 🙂 Det er ikke normalt at ~60% av kraftforbrukerne skjermes så mye fra pristopper at de resterende ~40% får en topp kl 09 på 367 øre. Hadde ikke strømstøtten eksistert så tror jeg toppen hadde blitt dempet til rundt halvparten. Det er først nå i 2026 at vi her i Nord merker hvor store prissvingninger næringsdrivende får her oppe på grunn av skjermingen av oss andre. Det er ganske merkelig at de i sør ikke har forstått at det er skjermingen som gir de ekstreme toppene for næringslivet. Det offentlige har vel også stort sett spotbaserte avtaler? (utenkom noen få kraftkommuner med konsesjonspris) Rent hitta på. Tror det der inlägget er det mest verklighetsfjerne du har skrivit hittills. Så du tror at det er den norska strömstötten som driver priset i hela norden och baltikum förutom områdena som er nära Tyskland i morgen? 4 1 1
obygda Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar fredrik2 skrev (8 minutter siden): Rent hitta på. Tror det der inlägget er det mest verklighetsfjerne du har skrivit hittills. Så du tror at det er den norska strömstötten som driver priset i hela norden och baltikum förutom områdena som er nära Tyskland i morgen? Enig - det mangler forståelse på hvordan aktørene byr inn forbruk og hvordan prisen settes. Jeg kan med hånden på hjertet si at selv om 100% av vanlige forbrukere skulle sitte med Norgespris så vil ikke det ha særlig å si for prisen i markedet. Poenget er at aktørene som kjøper til ordinært forbruk byr inn FLATT hele forbruket - altså helt uavhengig av pris. Dette er jo en av svakhetene med hvordan markedet fungerer - det er i praksis ikke noe ordinær husholdningsforbruk som bys inn prisavhengig. Det er industrien som byr inn prisavhengig og ordinært forbruk har alltid blitt bydd inn prisuavhengig. Det finnes ingen prisavhengig kontrakt mot husholdninger som gir ulik pris på ulikt forbruk - så da må man bare kjøpe inn prognosen for forbruket..Så enkelt er det...Så kan man argumentere for at dersom ALLE kunder i Norge hadde hatt spotpris - så ville man fjernet en del forbruk. Vel - det kan nok være at i driftsdøgnet så ville folk redusert sitt forbruk fordi prisen ble høy - det påvirker sånn sett ubalanseprisen i markedet den dagen - ikke spotprisen..og så kan man si at fordi forbruket ble redusert som følge av pris ett døgn vil det gi aktørene en korrigert forbruksprognose neste døgn da de har sett hvordan husholdninger har agert. Men det er jo her mye undersøkelser viser at vanlig husholdning ikke reagerer så veldig på disse prissignalene. Man kan få en generell nedgang i forbruket i en periode..men man påvirker egentlig profilen lite. Uansett - forbruket nomineres flatt...og man har egne analyseverktøy som beregner prognosen basert på temperatur. Og prisen defineres som regel alltid av priser utenfor Norden - det er sjelden vi ser Norge definere de høyeste prisene i markedet - det skjer, men er svært sjelden. Sånn sett er det nok en aktør utenfor Norden som definerer prisen du ser i morgen... 4
Simen1 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar helsten2 skrev (1 time siden): Nå begynner svenskene å merke strømprisen også: https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/john-i-ostersund-hade-10-grader-hemma-fick-17-500-i-elrakning/ kremt skrev (1 time siden): 30 tusen for en måned med strøm, wow. Her må det jo være et ekstremt høyt forbruk i trekkfullt gammelt hus. Jeg søkte på navn og stedsnavn og fikk opp overraskende mye info om han. Han bor på en gård og det er mange bygninger på den gården. Jeg antar dette er strømregningen for hele gården og ikke bare det ene bygget på bildet, som jeg vil anta er hovedboligen. Ut fra byggeskikk vil jeg anslå alderen på den til 80-150 år gammel. Den har bare en pipe men kanskje han bare har fyrt med strøm? Kanskje bare panelovner og sånt? Ikke at varmepumper ville hatt så mye for seg der i januar i år for det var nok svinkaldt pga kuldebølgen som har kommet og gått. Gården ligger i nede i terrenget ved en frossen innsjø så det blir nok lett kaldt der. Jeg finner ikke konkret byggeår på det bygget eller hvor mange bygg og hvilken aktivitet han har i stall/låve/fjøs-bygget. Avisa har nok valgt en uvanlig saftig historie for å blåse opp saken.
kremt Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar 45 minutes ago, obygda said: vanlig husholdning ikke reagerer så veldig på disse prissignalene Kanskje ikke så rart da absolutt ingen husholdningskunder går direkte på spotpris / strømbørsens pris. Men på størespris og strømstøtte. Så da har det jo ikke noe å si hvor mye man bruker eller når man bruker det, regningen blir ikke veldig forskjelllig. Hva er vitsen med strømbørsen hvis ingen skal betale de prisene som fastsettes der?
Simen1 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar obygda skrev (26 minutter siden): Poenget er at aktørene som kjøper til ordinært forbruk byr inn FLATT hele forbruket - altså helt uavhengig av pris. Dette er jo en av svakhetene med hvordan markedet fungerer - det er i praksis ikke noe ordinær husholdningsforbruk som bys inn prisavhengig. Det er industrien som byr inn prisavhengig og ordinært forbruk har alltid blitt bydd inn prisuavhengig. Jeg tror du misforstår. Det er ikke prisprofilen på forbruket som er hovedproblemet her. Det er at strømstøtten skjermer folk fra prissignalet og da oppnår man ikke den priselastisiteten som man burde fått. Det er jo nettopp derfor modellen med flat pris på hele forbruket fungerer nogen lunde bra for husholdninger. I hvert fall når prisen er enten over 77 øre og for den delen av kundemassen som har valgt norgespris. Når disse skjermes for og dermed ikke agerer på prissignalet så er det helt greit å by samme pris for hele volumet. obygda skrev (27 minutter siden): Men det er jo her mye undersøkelser viser at vanlig husholdning ikke reagerer så veldig på disse prissignalene. Undersøkelsene du har referert tidligere i tråden er så mange år gamle at det var før media og folk begynte å følge mer med på strømprisene. Det var jo høsten 2021 det tok av pga gasspriser. Strømstøtten ble innført desember 2021 som resultat av folkepress etter høye strømpriser den høsten. Legg merke til at dette var mange måneder før Russlands Blitzkrieg mot Kyiv. Gassprisene var høye mange måneder tidligere fordi Putin hadde strupet inn gasseksporten på forhånd nettopp for å kunne bruke den til utpressing. Videre, da strømstøtten trådte i kraft så ble folk skjermet for 80% av prissignalet over 70 øre, nå er det 90% over 77 øre. Synes du det er rart at det er lite priselastisitet blant forbrukere nå som 90% av prissignalet fjernes av staten fra den ene kundegruppa og 100% fra den andre kundegruppa? Vanlige folk har nesten ingen prissignal å agere ut i fra. obygda skrev (28 minutter siden): Og prisen defineres som regel alltid av priser utenfor Norden - det er sjelden vi ser Norge definere de høyeste prisene i markedet - det skjer, men er svært sjelden. Sånn sett er det nok en aktør utenfor Norden som definerer prisen du ser i morgen... Det varierer. Tirsdag er det Baltikum som drar opp prisene og Tyskland, Nederland og UK som drar de ned for Norges del. Sverige og Finland ligger tett bak Baltikum, og deretter NO5, NO3 og NO1. Prisen i NO2 trekkes faktisk ned av UK, Tyskland, Nederland og DK1. Lurer på hva prisen i NO2 hadde vært dersom vi ikke hadde sjøkabler og hvem de skulle skyldt på da.. Jeg synes folk i NO2 bør merke seg at prisene faktisk trekkes NED på enkeltdager og andre ganger noen timer av gangen, av sjøkablene. Det går ikke bare en vei eller kun høye priser som importeres.
fredrik2 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar 7 minutes ago, Simen1 said: Jeg synes folk i NO2 bør merke seg at prisene faktisk trekkes NED på enkeltdager og andre ganger noen timer av gangen, av sjøkablene. Det går ikke bare en vei eller kun høye priser som importeres. Det folk flest förstår är att sjökablarna gör att priset totalt sätt är högra än vad det varit utan kablarna. Att det någon dag ibland gir att priset sett fra samma tillstand er lavare endrar ikke på det. Det er också så at tillstandet , alltså vann i magasinerna och vannverdi, beror på sjökablarna. Hvis man ikke hade haft dem så hade man ikke varit i dagens situation och det er mye möjligt at man haft tillräckligt med vann i magasinen för att ikke få några höga priser i morgen. 5
fredrik2 Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar (endret) 34 minutes ago, kremt said: Kanskje ikke så rart da absolutt ingen husholdningskunder går direkte på spotpris / strømbørsens pris. Men på størespris og strømstøtte. Så da har det jo ikke noe å si hvor mye man bruker eller når man bruker det, regningen blir ikke veldig forskjelllig. Hva er vitsen med strømbørsen hvis ingen skal betale de prisene som fastsettes der? Nu hade folk spotpris et tag innan strömstötterna kom in också. Strömbörsen handlar mest om at bestämma vem som ska få producera och till vilket pris och inte om att minska förbruk baserat på pris. edit: Men förstår inte att så många verkar tro at ström priset inom normala verdier ska göra en viktigt forskjell forbruket eller at speciellt många skulle följa med på ändringar i pris över dygnet. Ja, väldigt höga priser skulle göra at folk hade det kallt inne och många skulle ödelegga lokala miljön med vedfyrning. Trots det skulle inte ändringen vara i närheten av påverkning fra utlandet. Vill vi verkligen ha det så att ett varmt hjem er en lyx? Angående flytt av forbruk så tror jag det bara er några få nerder som skulle följa med på det. Flertaletet skulle bara gi fan. Vardagsforbruket med vasking etc er så pass litet at det er rent tullat at flytta vasken till en billig timme för at spara 30 öre om ens det. Endret 9. februar av fredrik2 1
Kalle Klo Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar 7 hours ago, Simen1 said: Uenig! Det er sentraleuropa som bør endre fyringsvaner mer i retning det vi har her. Hvorfor? Fordi gasskraftverk + varmepumper gir høyere total virkningsgrad enn å fyre med gass direkte. En indirekte fordel av det er at vi slipper å bygge gassinfrastruktur. Bare der sparer Norge enorme summer, som de har brukt massevis av penger på nedover Europa og som nå vil bli en kostbar "bakoverkompatibel" løsning inntil alle har konvertert til varmepumper. Videre så gjør gass mye mer nyttig som regulerbar kraft enn som basiskraft, fordi regulerbar kraft utløser et potensial for ca like mye uregulerbar fornybar kraft. Til slutt: Å brenne olje er både dyrt og meningsløst for å fyre. Det er på ingen måte noe vi bør reversere. Også her bør sentraleuropa følge Norge (om de ikke har gjort det allerede? Kom ikke den avviklingen i kjølvannet av nettopp EU-krav?) Var egentlig ikke så veldig seriøst forslag fra min side, men interessante reaksjoner. Det er bare bend over and take it, med andre ord. Du må være ansatt i strømbransjen, kan ikke skjønne annet. 1
Den åttende profet Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar Kalle Klo skrev (25 minutter siden): Var egentlig ikke så veldig seriøst forslag fra min side, men interessante reaksjoner. Det er bare bend over and take it, med andre ord. Du må være ansatt i strømbransjen, kan ikke skjønne annet. "Enkelte" i tråden tjener definitivt penger på strømmarkedet på en eller annen måte og velger å bevisst snakke imot norske interesser, men det er ingen her som biter på det, så jeg skjønner ikke at "de" gidder å fortsette. Med mindre "de" får betalt av russere e.l. for å spre desinformasjon og skape konflikt. For "de" er imponerende standhaftige med trollingen. 1 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar Simen1 skrev (3 timer siden): Jeg søkte på navn og stedsnavn og fikk opp overraskende mye info om han. Han bor på en gård og det er mange bygninger på den gården. Jeg antar dette er strømregningen for hele gården og ikke bare det ene bygget på bildet, som jeg vil anta er hovedboligen. Ut fra byggeskikk vil jeg anslå alderen på den til 80-150 år gammel. Den har bare en pipe men kanskje han bare har fyrt med strøm? Kanskje bare panelovner og sånt? Ikke at varmepumper ville hatt så mye for seg der i januar i år for det var nok svinkaldt pga kuldebølgen som har kommet og gått. Gården ligger i nede i terrenget ved en frossen innsjø så det blir nok lett kaldt der. Jeg finner ikke konkret byggeår på det bygget eller hvor mange bygg og hvilken aktivitet han har i stall/låve/fjøs-bygget. Avisa har nok valgt en uvanlig saftig historie for å blåse opp saken. I Sverige er bergvarmepumper svært vanlig (10x så vanlig som i Norge) og de fungerer flott selv om det er -30 grader ute. Ligger gården ved en innsjø er det jo enda bedre, da kan man bruke sjøvarme. Kollektorslange på bunnen av sjøen gir +4 grader på innkommende kuldebærer hele vinteren og dermed god COP. Forhåpentligvis er det den løsningen han går for ifb. renoveringen. 1
kremt Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar Hvis sjøen er bunnfryst blir det vel verre. Ikke veldig stor sjø og 30 minus i flere måneder kan fort gi slikt resultat. Men det er helt klart et totalt annet miljø for bergvarme, biomasse etc i sverige. For billig strøm i lang tid er nok det som dreper alt slikt her til lands. Så kan det nok fort være dobbelt så dyrt å bygge her også pga mindre miljø, færre folk som kan det, bedrifter som overpriser etc. Så har de rotfradrag som er bra for den hvite håndverksbransjen.
oldboy Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar 4 hours ago, Simen1 said: Jeg synes folk i NO2 bør merke seg at prisene faktisk trekkes NED på enkeltdager og andre ganger noen timer av gangen, av sjøkablene. Det går ikke bare en vei eller kun høye priser som importere Alt du klarer å lire ut av deg Simen. Jeg er overbevist om at du er et troll nå. Du klarer ikke la være. Gleder meg til Melkøya suger Nord-Norge for strøm så dere kan få litt andre ting å bekymre dere for enn hva som skjer i NO2. 2 1 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar kremt skrev (2 timer siden): Hvis sjøen er bunnfryst blir det vel verre. Ikke veldig stor sjø og 30 minus i flere måneder kan fort gi slikt resultat. Men det er helt klart et totalt annet miljø for bergvarme, biomasse etc i sverige. For billig strøm i lang tid er nok det som dreper alt slikt her til lands. Så kan det nok fort være dobbelt så dyrt å bygge her også pga mindre miljø, færre folk som kan det, bedrifter som overpriser etc. Så har de rotfradrag som er bra for den hvite håndverksbransjen. Bunnfryst? Ja, da er den svært grunn. Godt under 2 meter vil jeg tro.
Gazer75 Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar (endret) Simen1 skrev (7 timer siden): Prisen i NO2 trekkes faktisk ned av UK, Tyskland, Nederland og DK1. Lurer på hva prisen i NO2 hadde vært dersom vi ikke hadde sjøkabler og hvem de skulle skyldt på da. Sikkert vore fin pris fordi magasina ikkje hadde vore så tomme som dei er. Utan 2800MW sugerøyr så ville ikkje kraftverka kunne produsere like mykje og selje til høg pris. Prissmitten frå UK og Tyskland ville vore mykje mindre. Kvilldal, Saurdal og Tonstad kraftverk har 2840MW installert totalt. Legg ein til nokre av dei andre i området så kjem ein vel opp i 4000MW. Endret 10. februar av Gazer75
Gazer75 Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Då var fasiten for januar med "norgespris" klar. Enda på 1,06kr/kWh inkludert nettleige og avgifter. Så det betyr at over halvparten var nettleige. Spot snittet mitt vart 156,84 øre/kWh før norgespris, som var lågare enn forventa med dei spotprisane eg såg.
kremt Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Omtrent null nedbør registrert her i området den siste måneden. Varsel for neste halve måned viser også null. Det kan fortsatt komme bra med snø i mars og april, har skjedd mange ganger slik. Skal bli interessant å se utviklingen fremover, slike høytrykk om vinteren medfører svært tørt vær, og til dels kaldt, og dette kan vare lenge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå