obygda Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Frank Olsen skrev (24 minutter siden): Det var bare 4 områder tidligere. Område 5 ble skilt ut i 2010. Det var mange,sykt mange,prisområder på slutten av 90 tallet. Det var så mange at statnett fikk kjeft og derfor måtte gjøre grep. Husker ikke antallet nå,men vi snakker 2 siffret. Den gangen var det statnett selv som stod for avregningen i markedet.
kremt Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Tilknytningen til EUs kraftmarked kan bli mye tettere i fremtiden. EU vil ha større andel av det Norge produserer, da må norsk pris opp, trolig mangedobles, for at forbruket skal synke og EU få tilgang på denne kraften. Quote EU allerede har vedtatt en forordning (2019/943) som begrenser muligheten til nasjonal kontroll over kraftressursene når utenlandskablene er bygd. I artikkel 16.8 i denne forordning tallfestes det en forpliktelse til eksportkapasitet. Minimum 70 prosent av overføringskapasiteten skal stilles til rådighet for markedet. Samlet har Norge nå bygd overføringskabler til utlandet som kan eksportere nesten 80 TWt (Normal årsproduksjon er ca. 140TWt) EU vil pålegge Norge å stille minimum 50–60 TWt til rådighet for EU. Kraftoverskuddet i et normalår har vært 17–20 TWt. 1
sedsberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Ja det skulle tatt seg ut om EU måtte bygge ut sin egen kraftproduksjon.
Simen1 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar HF- skrev (16 timer siden): Ja det har vore litt import men det er pga vind i nordsjøen, kjem ikkje til å vedvare Ja, Nordsjøen blir nok vindfri resten av året. Det er viktig for dommedagsprofetene! Jotun skrev (16 timer siden): Selvfølgelig har snøen mye for fyllingen å gjøre. Snøen har ikke ALT å si for fyllingsgraden slik noen dommedagsprofeter forsøkte å fremstille det som. Snøen har lite å gjøre med fyllingsgraden før den begynner å smelte (ca april-juli). Sånn røffly faller omtrent halvparten av nedbøren i Norge som snø i vinterhalvåret, den andre halvparten som regn i sommerhalvåret. Det som faller som snø renner inn i magasinene fra ca april til juli. Regn renner inn i magasinene ca fra april til oktober. Avhengig av hvor i landet, høyde osv. kremt skrev (15 timer siden): De sier samtidig dette. Ja, jeg leste hele artikkelen før jeg postet og er helt klar over at pris er et viktig virkemiddel for å regulere fyllingsgraden og dermed energiberedskapsnivået. Det er jo en av grunnene til at NVE ikke frykter tomme magasiner, som var hovedsaken i den artikkelen. Noen dommedagsprofeter forsøker jo etter beste evne å fortelle oss at magasinene kan bli tomme i uke 14, og det var nok viktig for NVE å gå ut og stoppe den type misinformasjon. Da er det jo fint at de begrunner det de sier. 1
Simen1 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar HF- skrev (15 timer siden): Eller mykje eksport gir høge priser, som en også kan sei 1,3 TWh netto eksport i januar er relativt lite for årstiden. Til sammenligning eksporterte vi netto 2,7 TWh i januar 2025. Dessuten er selve logikken feil. Jo mer vi snur eksporten mot import, desto dyrere blir det. Årsaksvirkningen "mye eksport gir høye priser" stemmer altså ikke.
Simen1 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Angående nettleie så prøvde jeg å regne på det for i mitt tilfelle. Enebolig, 5-10 kW halve året, 2-5 kW andre halve. Litt høyere timeeffekt på dagtid enn på natt. Ca 36 000 kWh/år. Det jeg kom fram til var at hvis jeg investerer i en stor batteripakke for å tune inn forbruket under 5 kW og flytte mest mulig effekt fra dag-takst til natt-takst, samt utnytte lavere spotpriser på natta, så ville jeg spart: - Ca 1200 kr på fastleddet (vinterhalvåret går fra 5-10 til 2-5 kW klassen) - Ca 600 kr på flytting av effekt fra dagtakst til natt-takst. - Ca 1800 kr på lavere kraftpriser på natta. At dette tallet er så lavt skyldes at staten dekker 90% av prisforskjellen mellom natt og dag, typisk rundt 10 øre/kWh forskjell pga strømstøttemodellen. Hadde jeg ikke fått strømstøtte ville jeg spart ca 10 ganger mer: 18 000 kr/år på å flytte forbruk til natt, med 1 kr/kWh prisforskjell. Hadde jeg valgt norgespris ville jeg naturlig nok spart null og niks på lavere nattpriser. Poenget her er at mitt rasjonelle økonomiske incentiv til å kjøpe batterisystem ligger i størrelseorden 3600 kr/år. For at dette skal være lønnsomt, eller gå i null må jeg ha like godt økonomisk incentiv i 10 år og forventet levetid på 10 år, for å kunne forsvare en batteripakke til 36 000 kr (jeg ser bort fra renter nå). Hadde jeg valgt norgespris ville jeg bare kunnet forsvare en batteripakke til 18 000 kr, og hadde strømstøtten opphørt kunnet jeg forsvare en batteripakke på ca 198 000 kr. Strømstøtteordningene påvirker definitivt hvor rasjonelt økonomisk det er å investere i batteripakke for å jevne ut og optimere forbruket.
kremt Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Gjennom 20 år med målinger har det aldri blitt registrert mindre snø i fjellet enn nå. Sammenlignet med gjennomsnitt siste 20 år er dagens nivå med magasinfylling og snønivå 18 twh under. 2 1
Gazer75 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden): Nei, jeg havner på rundt 5,7kW de månedene jeg evt. havner over. Aldri over 6kW. Og har man først havnet over 5kW så er incentivet til å spare på effekten borte resten av måneden. Sverige har et MYE bedre system, det er trinnløst. Prisen er f.eks 60,- pr. kW, brukte du 5,22kW på maks den måneden så betaler du 5,22*60,-. Skjønner virkelig ikke poenget med trappetrinnene her i Norge. Trinna er det opp til kvart selskap å bestemme. I Norge er det Fjellnett (Lom, Vågå, Sel, Lesja og Dovre) og Sygnir (Aurland, Lærdal, Sogndal og Vik) som har 1kW intervall opp til 10kW. Noranett (Harstad, Narvik, Kvæfjord, Ibestad, Lødingen, Gratangen, Tjeldsund, Evenes, Andøy og Hadsel) eit 2kW intervall opp til 10kW. Dei fleste brukar 0-2kW, 2-5kW og så 5kW intervall opp til 25kW. Men det er og ein del som ikkje har 0-2kW intervallet. Fjellnett reknar også snittet av 5 toppar for effektpris og har sesongfaktor på dette. 100% for januar og februar, 95% i desember, 85% i mars, 50% i april, 30% i mai og september, og så 25% juni-august. Samtidig er effektprisen ganske høg. 5-6kW kostar f.eks. 486kr. Men dei har kun 26,3 øre/kWh inkl. avgifter og ingen døgnvariasjon.
Gazer75 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar kremt skrev (56 minutter siden): Gjennom 20 år med målinger har det aldri blitt registrert mindre snø i fjellet enn nå. Sammenlignet med gjennomsnitt siste 20 år er dagens nivå med magasinfylling og snønivå 18 twh under. Målestasjonen her har vel ikkje sett mindre nedbør sidan januar 2010 då det kun kom 18,1mm. 36,4mm er alt som kom i januar i år. Normalen er 158mm.
Frank Olsen Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Skrekktall for strømmen. Strøm, Strømpriser | Spekulasjonen har startet: Kan det bli strømrasjonering?
oldboy Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar 2 hours ago, kremt said: Gjennom 20 år med målinger har det aldri blitt registrert mindre snø i fjellet enn nå. Sammenlignet med gjennomsnitt siste 20 år er dagens nivå med magasinfylling og snønivå 18 twh under. Slapp helt av! NVE og Simen har spådd at det hele går helt fint. 3 1
Jotun Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) Simen1 skrev (7 timer siden): Snøen har ikke ALT å si for fyllingsgraden slik noen dommedagsprofeter forsøkte å fremstille det som. Snøen har lite å gjøre med fyllingsgraden før den begynner å smelte (ca april-juli). Sånn røffly faller omtrent halvparten av nedbøren i Norge som snø i vinterhalvåret, den andre halvparten som regn i sommerhalvåret. Og ingen her har sagt at det har ALT å si. Men du sitter her og avfeier at det er dårlig nytt med lav fylling kombinert med lite snø fordi det KAN jo regne mye i sommer og høst. Makan. Å mangle halvparten av fyllingen, når man kjører magasinene så langt ned er ikke fornuft i mine øyne. Kun i aksjonærene til produsentene sine øyne. Og når det er sagt: Eg er ikke sykt bekymret for at vi skal gå tomme. Men prisene kommer til å bli enda mer unormalt høye gjennom sommeren og høsten. Uten at det bekymrer de fra nord for de har jo både snø og regn. Men hadde eg drevet bedrift i NO2 hadde eg vært LIVREDD for denne utviklingen. Endret 5. februar av Jotun 3 1
Jotun Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Simen1 skrev (7 timer siden): Ja, jeg leste hele artikkelen før jeg postet og er helt klar over at pris er et viktig virkemiddel for å regulere fyllingsgraden og dermed energiberedskapsnivået. Det er jo en av grunnene til at NVE ikke frykter tomme magasiner, som var hovedsaken i den artikkelen. Noen dommedagsprofeter forsøker jo etter beste evne å fortelle oss at magasinene kan bli tomme i uke 14, og det var nok viktig for NVE å gå ut og stoppe den type misinformasjon. Da er det jo fint at de begrunner det de sier. Null stress! Bare å skru opp prisene. For bedriftene MÅ jo ikke produsere ting hele tiden. Eller ha varme. Eller bruke strøm. Da blir det jo ikke noe problem. 2
Mannen med ljåen Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Tenk hvor mange milliarder vi vil tjene på at strømmen blir dyrere. 1
sk0yern Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar oldboy skrev (1 time siden): Slapp helt av! NVE og Simen har spådd at det hele går helt fint. Bonusen her er til høsten og neste vinter, da kan menigheten rykke ut å si: "Se, kablene til utlandet bidrar til forsyningssikkerheten". Genialt. 3 1
Jarmo Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Mannen med ljåen skrev (50 minutter siden): Tenk hvor mange milliarder vi vil tjene på at strømmen blir dyrere. 2025 satte ny rekord for norsk strømeksport med en nettoeksport på 22,8 TWh og en brutto eksportverdi på omtrent 27 milliarder kroner. Dette er den høyeste nettoeksporten som er registrert, og gjør Norge til en av Europas største krafteksportører. Totalt ble 34,3 TWh eksportert, mens 11,5 TWh ble importert. 1 1
kremt Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Quote – Foruten i 2019, har det vært nettoeksport i alle år siden 2010. I 2025 har Norge hatt nettoeksport i alle måneder og nettoeksporten nådde et rekordhøyt nivå på 22,8 TWh, sier Holstad. Quote Det ble produsert 161,8 terawattimer (TWh) strøm i fjor, fra 157,2 TWh året før, ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Norge blir nok pent nødt til å tilby mer av strømmen som produseres for eksport. EU skal ha strømmen vår, da betyr det at norske forbrukere må bruke mindre og akseptere høyere priser. Det er svært viktig at Norge har internasjonale priser på elektrisk kraft. Vi er nødt til å rette oss etter krav fra EU. Når de sier hopp da må vi hoppe.
Jarmo Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar kremt skrev (6 minutter siden): Norge blir nok pent nødt til å tilby mer av strømmen som produseres for eksport. EU skal ha strømmen vår, da betyr det at norske forbrukere må bruke mindre og akseptere høyere priser. Det er svært viktig at Norge har internasjonale priser på elektrisk kraft. Vi er nødt til å rette oss etter krav fra EU. Når de sier hopp da må vi hoppe. Opptil 70% av kabelkapasiteten, der går grensen om vi må ta et tak i Norge. Piss i havet for EU innen noen år.(allerede nå)
Simen1 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Frank Olsen skrev (3 timer siden): Strøm, Strømpriser | Spekulasjonen har startet: Kan det bli strømrasjonering? Min utheving. NVE: NVE er ikke bekymret for forsyningssikkerheten denne vinteren. NVE er landets fagmyndigheter på dette. Skulle tro de både kan og vet mer om dette enn dommedagsprofeten Magnus Blaker hos nettavisen. oldboy skrev (2 timer siden): Slapp helt av! NVE og Simen har spådd at det hele går helt fint. Strengt tatt var det bare NVE. Mine innlegg refererte bare til fagmyndighetene (NVE). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå