Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Kapasiteten er omtrent 4 TWh/år direkte + mye mer via NO1. Men NO2 trenger ikke løse det på den måten. Det er også mulig å redusere/snu nettoeksporten.Kapasitetermellomprisomrdertwh.png.e73b49d13a4c61c9100be8dca5a3bf5d.png

De siste døgnene har vi importert 42 235 MWh

Importavstrm4.2_2026.png.e7e045690e0100ddc73cd9257d1d9316.png

Ja det har vore litt import men det er pga vind i nordsjøen, kjem ikkje til å vedvare

Screenshot_20260204-170459_Samsung Internet.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (4 timer siden):

Lnett.

De har sikkert hatt enorme utgifter for å kunne opprettholde nett i området her for å tåle eksporten tenker eg.

De har jo ikke lov å ta mer betalt enn det koster.....

Er forøvrig ikke overraskende hvis denne regionen ligger på topp på nettleie også.

Men fritidsboligen er like dyr. Det er glitre som jo Norgesnett er en del av.

17/32 øre + avgifter, gitt 1/3 på natten gir det bevegelig nettleie på rett over 32 øre i snitt og altså 82 øre/kWh for strømmen. 

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Mye av etterfyllingen av magasinene kommer i form av nedbør om sommeren og høsten. Så nei, det er ikke meningen at bare snøsmelting skal etterfylle.

Snøstatusen i fjellet nå er altså ingen konklusjon på hvordan det blir neste vinter. Det er bare en av flere faktorer som spiller inn. Så dommedagsprofetiene er premature.

Selvfølgelig har snøen mye for fyllingen å gjøre. 

Er stor forskjell på hvor mye regn som må til på høsten om det har smeltet 6meter snø eller 20cm snø etter vinteren 

Og ja, det er umulig å spå. Men det er derfor det kalles beredskap. Man tar ikke sjansen. For HVIS det blir tørt (ingen her har sagt AT det blir tørt) så kan det fort lage en del trøbbel.

Av og til håper eg du gjør deg dummere enn du er. Du legger hvertfall meninger i andres innlegg som overhodet ikke er der.

Ser ingen som sier at snømengden er det eneste som er avgjørende.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

17/32 øre + avgifter, gitt 1/3 på natten gir det bevegelig nettleie på rett over 32 øre i snitt og altså 82 øre/kWh for strømmen. 

Ja. Hos meg er kwh prisen lavere men blir spist opp av dette effektleddet. 

Ikke forstår eg hvorfor eg skal straffes hardere for effektleddet enn andre men....

Skrevet
Jotun skrev (7 minutter siden):

Ja. Hos meg er kwh prisen lavere men blir spist opp av dette effektleddet. 

Ikke forstår eg hvorfor eg skal straffes hardere for effektleddet enn andre men....

Ja, det varierer en del. Personlig betaler jeg mindre i effektledd nå enn jeg betalte i fastledd tidligere. Sjekket helt tilbake til 2006 og da var fastleddet her 1875,- som tilsvarer over 3100,- nå. Endre nok opp med å betale ca. 2500,- i effektavgift i år. Som nevnt tidligere, har aldri betalt så lite for strømmen som nå (og jeg flyttet hit i 1998). 

Skrevet

Hos lnett var det mer gunstig før effektleddet kom hvis man knekker 5kwh.

Den grensa er ikke tilfeldig. Er neimen ikke lett å legge seg under den hvis man skal lade en bil innimellom.

Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

NVE gikk faktisk ut med en egen artikkel i dag

De sier samtidig dette.

Det må jo være tegn på at situasjonen er under snittet bra. Samtidig er det vel viktig å holde magasiner nede for å kunne holde priser og fremtidige priser høyest mulig. 

NVE: Varsko om høye strømpriser fremover

Fortsatt kulde, lite nedbør, lav fyllingsgrad peker mot høye strømpriser fremover, varsler NVE-sjef Kjetil Lund.

Skrevet

Alle som har posta nettleigepris har det fint ser eg :) 
Her er det no litt over 42/35 øre/kWh og 299kr/mnd for 2-5kW.
Prisen per kWh gjekk opp med 2-3 øre og effektleddet auka med 27kr/mnd. Så ein god del av reduksjonen i elavgift vart eten opp av auka nettleigeprisar for mange. Effektleddet auka med rett under 10% over heile linja ser det ut til.

Effekten av lading går heldig vis på blokka sin målar for fellesareal. Vi har eit lastbalansert system på rundt 27kW maks.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

De sier samtidig dette.

Det må jo være tegn på at situasjonen er under snittet bra. Samtidig er det vel viktig å holde magasiner nede for å kunne holde priser og fremtidige priser høyest mulig. 

Eller mykje eksport gir høge priser, som en også kan sei

Screenshot_20260204-183627_Samsung Internet.jpg

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Det stemmer, og er en stor fordel for nordmenn. Ved bruk av f.eks gass kan man regne maks rundt 85-90% effektivitet, mens varmepumpa mi akkurat nå leverer varme med 400% effektivitet. Altså må en europeer som bruker gass betale for 4,5 ganger så mange kWh om varmebehovet er det samme. 

Jepp, det stemmer. 

Men; newsflash; varmebehovet er virkelig ikke det samme! 

Her oppe i Nord, hvor klimaet tilsier at vi må spe på med ekstra varme i ca 10-11-12 måneder av året (litt forskjellig fra hvor du bor), så betyr det mye strøm til oppvarming av hus. 

Lenger sør i Europa trenger de kanskje bare å varme opp inntil halve året — kanskje mindre. Bor man riktig så langt sør, er det kun noen få uker som har oppvarmingsbehov. 

Så å telle antall kWh, og så sammenligne opp mot ulike klimamessige områder, synes jeg er kunstig, og lite informativt (utover at jeg lærer litt om klima i andre land, da. For all del. Men er jeg nysgjerrig på klima, finnes det mer treffsikre metoder en å tolke kWh-forbruket. 

-- 

Land som varmer opp hus og vann med gass, har naturlig nok lavt forbruk av elektrisk strøm. Det gir den spennende bi-effekt at kortvarig pristopper er langt mindre kritisk for de. Skal man kun lyse opp noen få rom, flyr altså tusenlappene ikke like fort unna, som det vil gjøre for en nordmann. Eller en norsk bedrift (du vet; bedrifter flest har ikke tilgang på strømstøtte). 

Vi bor i et kaldt land.

Vi bruker primært strøm til å dekke vårt energibehov. 

Da kan vi ikke basere oss like mye på eksport/import, som det naboland lenger sør på kontinentet klarer. Vi bør i langt større grad enn f.eks. Spania* være selvforsynt på strøm! 

*Ja, jeg er klar over at syd-europa har høyt energiforbruk om sommeren: de må aktivt kjøle ned sine hjem. (Der vi, derimot, kun trenger å sette et vindu litt på gløtt.)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kablarna gör självklart at det er möjligt med mindre vann i magasinen och mindre egen produktion. Er ju bara att importera energi men man importerar självklart energin till marknadspris så det kan bli dyrt. Var vel en del import till priset över en kr i dag har jag för mig.  

Så tvivlar på at dagens situation med lava magasin i SØR- Norge och lite snø i fjället faktiskt kommer gi noe problem med forsyningen. Er bara att importera och i värsta fall blir väl strömmen så pass dyr at några bedrifter går konkurs och det blir mindre forbruk. Tyskland har sikkert kvar tillräckligt med kolkraft för att kunna eksportera når priset er rätt. I Sverige tror jag fremdeles man har ett oljekraftverk som ibland används. 

Så det som sker er att med mindre vann tillgängligt så blir man mer beroende av vad som sker i andra länder och självklart er också risken större för lite vann också i framtiden hvis det ikke begynner regna eller snö i tid. 

Skrevet
fredrik2 skrev (1 time siden):

Er bara att importera och i värsta fall blir väl strömmen så pass dyr at några bedrifter går konkurs och det blir mindre forbruk. 

Pyttsan! Er masse bedrifter i no5 som har billig strøm. Null stress.

Skrevet
Jotun skrev (57 minutter siden):

Pyttsan! Er masse bedrifter i no5 som har billig strøm. Null stress.

Det er no4 som har billig straum, nord Norge 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (4 timer siden):

Hos lnett var det mer gunstig før effektleddet kom hvis man knekker 5kwh.

Den grensa er ikke tilfeldig. Er neimen ikke lett å legge seg under den hvis man skal lade en bil innimellom.

Nei, jeg havner på rundt 5,7kW de månedene jeg evt. havner over. Aldri over 6kW. Og har man først havnet over 5kW så er incentivet til å spare på effekten borte resten av måneden. Sverige har et MYE bedre system, det er trinnløst. Prisen er f.eks 60,- pr. kW, brukte du 5,22kW på maks den måneden så betaler du 5,22*60,-. Skjønner virkelig ikke poenget med trappetrinnene her i Norge. 

Skrevet (endret)
qualbeen skrev (2 timer siden):

Jepp, det stemmer. 

Men; newsflash; varmebehovet er virkelig ikke det samme! 

Her oppe i Nord, hvor klimaet tilsier at vi må spe på med ekstra varme i ca 10-11-12 måneder av året (litt forskjellig fra hvor du bor), så betyr det mye strøm til oppvarming av hus. 

Lenger sør i Europa trenger de kanskje bare å varme opp inntil halve året — kanskje mindre. Bor man riktig så langt sør, er det kun noen få uker som har oppvarmingsbehov. 

Joda, Spaina osv. kommer nok greit ut. Men hva med f.eks England, har du sett nivået på isolasjon i husene der? Nesten ikke-eksisterende. Jeg vil tro det gjengse engelske bolighuset krever like mye oppvarming i 0 grader som en norsk enebolig krever i -10 grader. I tillegg har de langt dyrere strøm enn oss, snittprisen nå i vinter (variabel del) ser ut til å ligge på ca. 3,65 per kWh eller rundt 4,5 ganger så mye som jeg betaler. Da er heller ikke varmepumpe noe godt alternativ. 

En typisk britisk enebolig betaler rundt 25-30 000,- per år for gass og strøm. Det tilsvarer en norsk enebolig som bruker 30 000kWh i året med de prisene jeg betaler. De aller fleste ligger godt under det, i følge SSB er snittet på drøye 20 000kWh. Selv bruker jeg under 15 000kWh på strøm og varme til to bygninger og to husholdninger. Og da står kjøling på hele sommeren. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden):

Nei, jeg havner på rundt 5,7kW de månedene jeg evt. havner over. Aldri over 6kW. Og har man først havnet over 5kW så er incentivet til å spare på effekten borte resten av måneden. Sverige har et MYE bedre system, det er trinnløst. Prisen er f.eks 60,- pr. kW, brukte du 5,22kW på maks den måneden så betaler du 5,22*60,-. Skjønner virkelig ikke poenget med trappetrinnene her i Norge. 

Oppfordrer, som i ditt tilfelle, ikke til å spare nei.

Har eg knekt over så gir eg blaffen i å styr elbil laderen. Da vil eg være helt sikker på at den er på prosenten eg ønsker når morgenen kommer.

Skrevet
HF- skrev (7 timer siden):

Det er no4 som har billig straum, nord Norge 

Ikke det eneste som er ulogisk med kraftnettet i Norge at no5 ikke er i toppen 🤣

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Ikke det eneste som er ulogisk med kraftnettet i Norge at no5 ikke er i toppen 🤣

Det var bare 4 områder tidligere.
Område 5 ble skilt ut i 2010.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...