Patek Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 2% økning i strømforbruk grunnet lavere priser er bekymringsfullt? Når prisene skøyt i være kom det artikler om pensjonister som gikk med ytterjakke og ullpledd inne for å ikke fryse; de hadde ikke råd til å ha en innetemperatur på over 20 grader. At de samme personene nå bruker 10-20% mer strøm for å ha en innetemperatur på 22 grader er vel bare fint og viser at norgespris er vellykket. Vi eksporterer fortsatt 20% av strømmen vår og gir lukrative (idiotiske) avtaler til all verdens av prosjekter som ikke gagner nordmenn noe som helst, det er mer bekymringsfullt. Billig norsk strøm skal ikke brukes som et lokkemiddel for å bygge datasentre som ikke bidrar noe særlig til økonomien ellers. 8 1
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Kalle Klo skrev (48 minutter siden): Det er vel ingen som hevder at priselasisitet ikke eksisterer, kun at den er lav. Høyt og lavt er subjektivt. Det noen kaller lavt kaller andre høyt. Det er uansett fint å få et slags estimat på det. 2% av husholdningernes forbruk i NO1, 2 og 5 er ca i størrelseorden TWh. Kalle Klo skrev (50 minutter siden): Samfunnsøkonomisk er spørsmålet: Er den 2% reduksjonen i forbruk verdt den skaden som økte strømpriser vil føre til? Spør heller: Hvilken hva den mest samfunnsøkonomiske måten å bruke kraftproduksjonen vår på? Det er et mye bredere spørsmål enn bare differansen hos husholdningene. Kalle Klo skrev (53 minutter siden): Det er også politiske kostnader; og det er vel hovedgrunnen til Norgespris. Hvor mye vil du irritere norske velgere før de finner ut at de heller vil stemme på noen andre? Var ganske tydelig at Norgespris hjalp på APs gjenvalg. Ja, Norgespris er nok først og fremst populistisk og bidro nok til at Ap vant valget. Høna eller egget: Var det folket som presset Ap til å foreslå Norgespris eller var det Ap som brukte folket til å presse de til stemme Ap? Rasjonelt sett burde ikke politikerne drive med rene folke-bestikkelser for å vinne valg. Markedspris er markedspris og bør respekteres.
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Patek skrev (20 minutter siden): Billig norsk strøm skal ikke brukes som et lokkemiddel for å bygge datasentre som ikke bidrar noe særlig til økonomien ellers. Løsningen ligger i siste del av setninga: Disse må enten bidra vesentlig til økonomien, eller finne seg andre steder å være. Det er våre politikeres oppgave å legge rammeverket som skal til for at datasentrene bidrar nok til AS Norge til at vi skal gidde å ha de her. Dette er absolutt noe å spørre ut politikerne om.
Vokteren Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Simen1 skrev (1 time siden): Hvorfor er det ingen som kommenterer på at Elvias Norgespriskunder for tredje måneden på rad har mer enn 2% høyere kraftforbruk relativt til de som har den andre strømstøtten? Er det ubehagelig å diskutere den priselastisiteten som flere her påstår ikke eksisterer? Eller er det bare vanskelig å angripe med påstander om målefeil, irrelevans osv? Temperaturforskjellen fra i fjor er tatt ut av ligninga ettersom man bare ser på differansen mellom to kundegrupper i samme område og samme år. Oktober -> 2,08% differanse: De med lavest pris bruker mer enn de som har høyere pris November -> 2,22% differanse: De med lavest pris bruker mer enn de som har høyere pris Desember -> 2,65% differanse: De med lavest pris bruker mer enn de som har høyere pris Det begynner å danne et mønster dette her: De med lavest pris bruker mer enn de som har høyere pris. Jeg skal ikke utelukke at trenden kan endre seg, men det går jo an å diskutere mønsteret vi ser de første tre månedene med norgesprisstøtte med det forbeholdet om at ting kan endre seg. Dette viser jo bare at Norgespris ikke akkurat stimulerer til lavere kraftforbruk/effektuttak. Norgespris stimulerer derved heller ikke til å investere i energiøkonomisering. Norgespris var egentlig et desperat hastetiltak for å skjule ulempene ved kraftutvekslingen med resten av Europa. Et Europa som har satt seg selv i en dårlig posisjon. 2 1
sedsberg Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 20 minutes ago, Patek said: 2% økning i strømforbruk grunnet lavere priser er bekymringsfullt? Når prisene skøyt i være kom det artikler om pensjonister som gikk med ytterjakke og ullpledd inne for å ikke fryse; de hadde ikke råd til å ha en innetemperatur på over 20 grader. At de samme personene nå bruker 10-20% mer strøm for å ha en innetemperatur på 22 grader er vel bare fint og viser at norgespris er vellykket. Vi eksporterer fortsatt 20% av strømmen vår og gir lukrative (idiotiske) avtaler til all verdens av prosjekter som ikke gagner nordmenn noe som helst, det er mer bekymringsfullt. Billig norsk strøm skal ikke brukes som et lokkemiddel for å bygge datasentre som ikke bidrar noe særlig til økonomien ellers. Disse 2%-ene er strøm vi kunne eksportert og tjent gode penger på istedet for å "gi det bort" med tap til frysne pensjonister. Hadde de bare villet fortsette å fryse så hadde de fått dette igjen fra staten si form av flere bøker på bilblioteket, marginalt bedre helsetjenester eller et eller annet fantastisk kunstprosjekt et sted. 2 1
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Vokteren skrev (7 minutter siden): Dette viser jo bare at Norgespris ikke akkurat stimulerer til lavere kraftforbruk/effektuttak. Norgespris stimulerer derved heller ikke til å investere i energiøkonomisering. Det er jeg enig i. Mange energieffektiviseringstiltak har nok blitt ulønnsomme som følge av Norgespris. F.eks har salget av solceller allerede stupt. Jeg har ikke sett den siste tidens salgstrend for Glava, Rockwool og varmepumper ennå men regner med det har stupt der også. Vokteren skrev (7 minutter siden): Norgespris var egentlig et desperat hastetiltak for å skjule ulempene ved kraftutvekslingen med resten av Europa. Nei, Norgespris var nok et desperat hastetiltak for å vinne valget. 2
sedsberg Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Jeg er også helt for at mannen i gata skal lide for at Big Company skal tjene mest mulig penger. 1
Jotun Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Simen1 skrev (1 time siden): Jeg tar tilbakemeldingen som en oppfordring til å bruke 2025-kroner som base. Da blir diagrammet slik: Gidder du justere for kun region sør for oss som ikke bryr seg om at de andre regionene trekker snittet ned?
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar @Jotun Jeg kommer tilbake til det. Ganske høye priser for tida. Er det noen som vet hvorfor? Store deler av Europa har plussgrader nå, så det kan ikke være kuldebølge akkurat.
HF- Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Simen1 skrev (25 minutter siden): @Jotun Jeg kommer tilbake til det. Ganske høye priser for tida. Er det noen som vet hvorfor? Store deler av Europa har plussgrader nå, så det kan ikke være kuldebølge akkurat. Har lest at det er høge gasspriser no, pga lave lager og uro i Iran 2
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Jotun skrev (19 minutter siden): Gidder du justere for kun region sør for oss som ikke bryr seg om at de andre regionene trekker snittet ned? @Jotun Spesifikt for næringskunder i NO2. Ikke KPI-justerte spotpriser fra nordpool finnes her. NB. 2026 er knapt begynt så det tallet er langt fra et endelig årsgjennomsnitt. Kombinerer jeg disse med års-gjennomsnittlig KPI indekser fra SSB, så får jeg følgende: Data er hentet fra solide kilder og metoden for framstilling av diagrammet er etterettelig og etterprøvbar. Nordpool har ikke offentlige data for det ekstremt billige året 2020, så det ekstremt dyre året 2022 står dessverre uten en viktig motvekt. Ser vi bort fra 2022 er gjennomsnittet av søylene i diagrammet 70,6 øre/kWh. 2024 lå litt under, 2025 litt over.
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar sedsberg skrev (57 minutter siden): Jeg er også helt for at mannen i gata skal lide for at Big Company skal tjene mest mulig penger. "Big Company" er din lokale kommune og dine lokale kommunale tjenester - bøkene og blyantene poden får utlevert på skolen, kjøttkakene bestemor får utlevert på eldrehjemmet osv. Det må jo være litt nedverdigende for dine barn og bestemor når du sarkasmer over ting som er viktige for de.
Jarmo Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar https://www.europower.no/kraftmarked/spotprisen-nesten-2-50-kr-kwh-mandag-produsentene-kan-tjene-nar-600-millioner/2-1-1929672
Simen1 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Apropos deltemaet om flytting av energi / "fyllingsgrad" mellom prisområdene. Jeg har fått en link til en tabell og videre omsatt den til et kart over overføringskapasitet mellom prisområdene i og til/fra Norge. Her er enn sånn ca oversikt med avrundede tall over overføringskapasiteter. Oppgitt i TWh/år. Kapasitetene vil neppe brukes hverken 100% eller kun en vei, men det gir sånn ca oversikt over kapasiteter. Så når man har f.eks 4 TWh over medianen i NO4 så kan dere estimere at det vil ta tid å flytte dette sørover til f.eks NO2. Det er selvsagt også flere faktorer inne i bildet her, så ta tallene for hva de er.
Kalle Klo Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 2 hours ago, sedsberg said: Disse 2%-ene er strøm vi kunne eksportert og tjent gode penger på istedet for å "gi det bort" med tap til frysne pensjonister. Hadde de bare villet fortsette å fryse så hadde de fått dette igjen fra staten si form av flere bøker på bilblioteket, marginalt bedre helsetjenester eller et eller annet fantastisk kunstprosjekt et sted. Du mangler en /s her, dette er Internett, folk skjønner ikke nødvendigvis slikt uten at det blir poengtert. 2
Kalle Klo Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 2 hours ago, Simen1 said: Det er jeg enig i. Mange energieffektiviseringstiltak har nok blitt ulønnsomme som følge av Norgespris. F.eks har salget av solceller allerede stupt. Jeg har ikke sett den siste tidens salgstrend for Glava, Rockwool og varmepumper ennå men regner med det har stupt der også. Nei, Norgespris var nok et desperat hastetiltak for å vinne valget. Jeg er nå faktisk så dum at jeg etterisolerte på loftet i November, selv etter at jeg hadde signet opp for Norgespris. Når det gjelder solceller, så hjelper ikke de det døyt mot høye priser på vinteren, da produserer man niks og nada uansett. Derimot er de et brukbart tiltak mot høye priser på sommeren, som er bakdelen av Norgespris. Sier ikke at det blir noen bonanza av den grunn, men kjøper ikke at Norgespris ødelegger så mye for akkurat solceller. Batterier, flytting av effekt i løpet av døgnet gir derimot null og niks mening med Norgespris (men disse sparer ikke energi, kun flytter toppene, så de har ingenting å gjøre med de 2% høyere forbruk). 2
MegaMann2 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Norgespris og solceller går hånd i hånd, så kjøper ikke alle disse argumentene om at norgespris ødlegger for solcellemarkedet. Solcellemarkedet har aldri vært spesielt bra i Norge. Mulig det i noen år var drevet kortsiktig av frykt for langvarige ekstrempriser ala 2022. Neppe noe god idé å invistere i et langt perspektiv basert på en ekstrempris. Solceller og norgespris lever fint sammen. Norgespris beskytter oss for høye priser på vinteren, om sommeren så beskytter solcellene oss fra å betale høy fastpris når vi kan produsere billig solenergi og samtidig spare nettleie. Om det skulle være perioder med høye spotpriser på sommeren kan det eksporteres i de timene, og eget forbruk kan flyttes til andre timer gitt at spotprisen overgår fastprisen. 1
Jotun Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar (endret) Simen1 skrev (3 timer siden): Apropos deltemaet om flytting av energi / "fyllingsgrad" mellom prisområdene. Jeg har fått en link til en tabell og videre omsatt den til et kart over overføringskapasitet mellom prisområdene i og til/fra Norge. Her er enn sånn ca oversikt med avrundede tall over overføringskapasiteter. Oppgitt i TWh/år. Kapasitetene vil neppe brukes hverken 100% eller kun en vei, men det gir sånn ca oversikt over kapasiteter. Så når man har f.eks 4 TWh over medianen i NO4 så kan dere estimere at det vil ta tid å flytte dette sørover til f.eks NO2. Det er selvsagt også flere faktorer inne i bildet her, så ta tallene for hva de er. Men i svarte da Simen. Du er ikke så dum? Hvordan skal dette flyttes? Man må jo bruke det der og da. Og overføringene er ikke store nok til at kraftstasjonene i nord kan forsyne sør med overfloden av vann. Det skal jo flyte gjennom regionene internt også. Da måtte man jo hatt kraftigere overføringer og pumpekraftverk i hver region som pumpet vann opp i magasinene og produserte denne på nytt nedover. I mange ledd. Hjelpes.... Bedre ide med tankbiler da.... Disse overføringene over flere regioner blir jo bare piss. Og ikke fortell meg at ikke overføringer til no2 har vært brukt så mye de kan.... Isåfall er jo produsentene i de tilstøtende regionene helt idioter. Endret 19. januar av Jotun
kremt Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Voldsom tømming av magasiner nå, omtrent 5 % i uka på 4 av de pressede områdene. Hvis denne takten fortsetter fremover vil magasiner i 4 av 5 regioner være nede på NULL ved utgangen av mars. 2
Jotun Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Genial måte å drive business på. Sinnsyke priser på kraften når det minker 🤩🤩 Dette er et velfungerende kraftnett 💪💪 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå