Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (18 timer siden):

Det er det så vist ikke - folk er mennesker. Jeg har et ganske så avansert smart hus selv - har satt det opp selv også - programmert alt også. Basert på egen erfaring kan jeg si at dette ikke er bra for familielivet. Selv når jeg har automatisert alt etter strømprisen (som trolig vil på sikt vil bli  15 minutter for husholdning også) - så er det situasjoner der ting stopper opp - man får feil med styresignaler og man må i praksis sitte å drifte hele skiten som en IT avdeling. Jeg styrer alt via et proxmox cluster med  VM som har failover - så den tåler en støyt, men selv dette er ikke nok til å være oppe alle årets sekunder....Og familiens fokus bør ikke være når prisen er lav eller høy - dette ødelegger hele familielivet. Tro meg - jeg har mye erfaring og vi bør ikke lage et system i Norge som legger opp til at husholdninger skal sitte å skru av og på varme. Spare energi ja - men ikke følge kraftpriser - det ender bare med at folk blir tullete til slutt......

Det høres ut som du blir mer tullete av å være husets (og kanskje nabolagets og storfamiliens) IT-avdeling. Det er vitterlig ikke vanskeligere å sjekke strømprisen enn det er å sjekke værmeldingen på yr. Og heller ikke vanskelig, selv for tante Olga, grandonkel Gustav eller niese Bimbo å flippe noen vippebrytere. Helt uten IT-ekspertise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (59 minutter siden):

Det høres ut som du blir mer tullete av å være husets (og kanskje nabolagets og storfamiliens) IT-avdeling. Det er vitterlig ikke vanskeligere å sjekke strømprisen enn det er å sjekke værmeldingen på yr. Og heller ikke vanskelig, selv for tante Olga, grandonkel Gustav eller niese Bimbo å flippe noen vippebrytere. Helt uten IT-ekspertise.

Du har tydeligvis ikke lang erfaring med å følge med på spotpriser. Prisen kan endre seg mye på kort tid. Faktisk er det spesielt ille nå med 15 minutter i spotmarkedet. Og med tid og stunder så vil husholdninger også se 15 min priser. Jeg har lang erfaring med spotmarkedet og har sågar vært med på å designe deler av dette via nordpool i sin tid. Jeg følger med daglig og analyser daglig markedet..det er jobben min. Derfor vil jeg ikke gå inn og fortelle noe om prisutviklingen fremover eller kommentere så mye her inne,men dette med at husholdninger skal fly rundt å følge med på prisen fra time til time og trolig snart hvert 15min..det er galskap. Og ingen av disse styresystemene man kan kjøpe der ute er 100%. Tro meg..jeg har prøvd det meste.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Kanskje alle skulle investere i en vegghengt iPad som kjører en strømpris-app,  og piper når du må slå av vaskemaskinen pga. stigende strømpris?

Hvorfor er dette et fremskritt, kontra stabilt lave priser?

De som ser for seg at husholdninger skal følge kraftpriser mener nok at de skal investere i ulik styring. Problemet er at ikke alt fungerer 100% til enhver tid og flere systemer må løpende oppdateres også. Mao perfekt vil det aldri bli og man må trolig regne med å betale noen for et abonnement på slike styresystemer.  Å fly rundt å skru ned/opp varmen manuelt gjennom døgnet også noe jeg tror de fleste rett og slett ikke vil gjøre..og de som måtte gjøre dette vil trolig bli helt sprø. Etterhvert vil jeg anta at husholdninger også vil eksponeres for 15min verdier..da blir det helt kaos å fly rundt å håndtere det manuelt. Jeg kjøper argumentene for å spare energi og enkle styringer som lading av elbil..men jeg vil trekke grensen omtrent der. Selvfølgelig kan man designe systemer med AI,men problemet er at ingen av disse systemene vil ha 100% oppetid.. Plutselig går strømmen eller man mister bredbåndet osv.og så er det en sikkerhetspatch her og der skal inn.  Vil man flate ut prisene i markedet så må man se på f.eks batterier. Slikt kan man f.eks lade opp og ned og installere i husholdninger...men dette vil jo kreve en større investering og egner seg sånn sett best for f.eks næring. Min holdning er at det bør være opp til industrien,produsentene og øvrig næring gjennom f.eks ulike krav om å tilpasse seg prisene og bidra til å regulere dette effektivt...ikke husholdninger. Folk flest vil egentlig ikke tenke på kraftpriser og bruke strøm slik de bruker vann når behovet er der. 

Skrevet

Jepp: 

4 hours ago, Simen1 said:

Den energiberedskapen vi trenger i Norge er:...

Beredskap nærmest forbrukeren.

Beredskapen til et sykehus er heller ikke en hotline til Statnett, men aggregater på tomta.

Mer desentralisert produksjon, smartgrid er også nøkkelord. Da følger beredskapen automatisk med.

Skrevet (endret)
obygda skrev (2 timer siden):

Du har tydeligvis ikke lang erfaring med å følge med på spotpriser. Prisen kan endre seg mye på kort tid. Faktisk er det spesielt ille nå med 15 minutter i spotmarkedet. Og med tid og stunder så vil husholdninger også se 15 min priser. Jeg har lang erfaring med spotmarkedet og har sågar vært med på å designe deler av dette via nordpool i sin tid. Jeg følger med daglig og analyser daglig markedet..det er jobben min. Derfor vil jeg ikke gå inn og fortelle noe om prisutviklingen fremover eller kommentere så mye her inne,men dette med at husholdninger skal fly rundt å følge med på prisen fra time til time og trolig snart hvert 15min..det er galskap. Og ingen av disse styresystemene man kan kjøpe der ute er 100%. Tro meg..jeg har prøvd det meste.  

Jeg vet du jobber med dette. Det har du nevnt før. Så jeg forstår jeg ikke har like lang erfaring med spotpriser, men det mener jeg heller ikke er viktig ettersom dette skal fungere fint for nevnte tante Olga. Ofte er det rimelig enkelt. For å ta dagens priser som eksempel:

Screenshot2025-12-21at17-16-56NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.11fadb55f59c5910761fb73101ef219d.png

Her er det tilnærmet ett fett når man bruker strøm, uansett prisområde. Men det går an å ha i mente at det er -12 øre/kWh nettleie etter kl 22 om man er våken da.

Andre dager som f.eks i mårra, er det større variasjoner, men likevel ett fett for husholdninger i NO1, NO2, NO3 og NO5 på grunn av at strømstøtten absorberer ~90% av variasjonen. Da ser jeg bort fra 00-07 ettersom folk flest sover da. For NO4 er det også relativt enkelt: Jo senere desto bedre. Det er alt man trenger å huske som forbruker. Man trenger ikke å huske alle 96 kvarterprisene.

Vi kan jo ta en mer komplisert dag som 12.12. Da er også svaret, for kl 07-24: Ett fett for NO5, ellers jo senere desto bedre, og litt ekstra bra etter 22 pga redusert nettleie. Veldig enkelt. Nå har jeg riktignok snakket om 5 prisområder samtidig her så kompleksiteten for en enkelt kunde som vet navnet på sitt prisområde får det nødvendigvis ennå enklere.

Noen kraftselskap har også apper med prisgrafer om man liker det.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Andre dager som f.eks i mårra, er det større variasjoner, men likevel ett fett for husholdninger i NO1, NO2, NO3 og NO5 på grunn av at strømstøtten absorberer ~90% av variasjonen. Da ser jeg bort fra 00-07 ettersom folk flest sover da. For NO4 er det også relativt enkelt: Jo senere desto bedre. Det er alt man trenger å huske som forbruker. Man trenger ikke å huske alle 96 kvarterprisene.

Du glemmer at de som sitter der og ønsker at husholdninger skal se spotprisene - ikke ønsker noen strømstøtte overhodet. Og prinsipielt er jeg enig i at strømstøtten aldri burde vært der. Men poenget blir da at med dagens marked så vil disse husholdningene se veldig volatile priser i perioder. Og min holdning til dette er at vi ikke skal kreve eller forvente at husholdninger skal fly rundt og justere forbruket sitt i takt med prisen. Det er ikke de som skaper disse prisene - det er vind,sol og utenlandsforbindelser som gir slike volatile priser. Eneste fornuftige er å la industri og næring se disse volatile prisene og la de justere inn sitt forbruk fra nettet ved hjelp av f.eks batterier eller annen intern produksjon. I dag så er det jo gjerne slik at den største industrien IKKE ser disse prisene fordi de har fastpriser. Så de aktørene som faktisk burde være best på å justere inn sitt forbruk  og som har kapital til å investere i f.eks batterier - har ingen intensiver til å gjøre det. Isteden har vi et hylekor som mener at hver enkelt husholdning skal justere sitt forbruk. Det gir rett og slett ikke mening. Jeg mener det er helt feil spor å gå. Husholdninger burde fokusere på å redusere forbruk - bruke mindre energi - så får dette som har med effekt være noe de store ordner opp i - altså produsentene og industrien. Dette vil gi størst driftsikkerhet for nettet også da det blir mer oversiktlig enn at man lenger ned i fordelingsnettet driver å skrur opp og ned forbruket. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kraftkrevende industri har sjeldent mulighet for å justere produksjon nevneverdig etter priser. Det finnes likevel noen tilbakekjøpsmekanismer, men dette brukes typisk i korte tidsrom ved kritisk effekt-situasjon. Kraftkrevende industri kjøper ofte fastprisavtaler der risikoen for endringer er bakt inn i prisen. Det gir den forutsigbarheten de er ute etter. Redusert produksjon medfører ofte store kostnader så de selger ikke tilbake kraft for småpenger.

F.eks bruker Finnfjord AS ca 1 TWh/år og har stengt ned 1 gang a ca 1 døgn for en 10-15 år siden i forbindelse med tilbakekjøp av kraft. Det var i en svært anstrengt situasjon og på grunn av den lange varigheten (et døgn) så fryktet de at ovnene ville størkne og ikke la seg starte opp igjen. Historien endte heldigvis godt, men det kunne ha kostet bedriften mange måneders drift og mange hundre millioner kroner dersom det hadde gått skeis. Jeg har ikke jobbet for det firmaet men har god kjennskap til bransjen generelt.

Jeg forstår godt at de kjøper seg bort fra usikkerhet med faste priser og prioritet på kraft, med et lite unntak av tilbakekjøpsmuligheter i noen timer.

Husstander, småbedrifter og det offentlige har også mulighet for å tegne fastprisavtaler med sine leverandører. Da tenker jeg ikke på norgespris, men fastpris hos strømleverandøren. Det er en måte å kjøpe seg unna risiko for variasjoner. Her skal ikke jeg diktere hva folk bør tegne for det er veldig mange forskjellige behov så det må hver enkelt abonnent gjøre selv.

De som bør eksponeres for prisvariasjoner er egentlig alle som ikke ser noe poeng i å kjøpe fastpris hos strømleverandøren. Jeg synes det er uheldig at staten stepper inn med statlig støtte for å skape både kunstig lave og kunstig stabile priser for en utvalgt kundegruppe.

Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Kraftkrevende industri har sjeldent mulighet for å justere produksjon nevneverdig etter priser. Det finnes likevel noen tilbakekjøpsmekanismer, men dette brukes typisk i korte tidsrom ved kritisk effekt-situasjon. Kraftkrevende industri kjøper ofte fastprisavtaler der risikoen for endringer er bakt inn i prisen. Det gir den forutsigbarheten de er ute etter. Redusert produksjon medfører ofte store kostnader så de selger ikke tilbake kraft for småpenger.

F.eks bruker Finnfjord AS ca 1 TWh/år og har stengt ned 1 gang a ca 1 døgn for en 10-15 år siden i forbindelse med tilbakekjøp av kraft. Det var i en svært anstrengt situasjon og på grunn av den lange varigheten (et døgn) så fryktet de at ovnene ville størkne og ikke la seg starte opp igjen. Historien endte heldigvis godt, men det kunne ha kostet bedriften mange måneders drift og mange hundre millioner kroner dersom det hadde gått skeis. Jeg har ikke jobbet for det firmaet men har god kjennskap til bransjen generelt.

Jeg forstår godt at de kjøper seg bort fra usikkerhet med faste priser og prioritet på kraft, med et lite unntak av tilbakekjøpsmuligheter i noen timer.

Husstander, småbedrifter og det offentlige har også mulighet for å tegne fastprisavtaler med sine leverandører. Da tenker jeg ikke på norgespris, men fastpris hos strømleverandøren. Det er en måte å kjøpe seg unna risiko for variasjoner. Her skal ikke jeg diktere hva folk bør tegne for det er veldig mange forskjellige behov så det må hver enkelt abonnent gjøre selv.

De som bør eksponeres for prisvariasjoner er egentlig alle som ikke ser noe poeng i å kjøpe fastpris hos strømleverandøren. Jeg synes det er uheldig at staten stepper inn med statlig støtte for å skape både kunstig lave og kunstig stabile priser for en utvalgt kundegruppe.

Smelteverk er i en litt spesiell situasjon. Jeg tenker mer annen type industri, f.eks datasentere som popper opp.. Google har jo fastpris. Og de har plenty av diesel aggregater og kunne sikkert installert en god del batterier også...og de har kunnskap,kapital osv..for å kunne bidra til en flatere pris...men de har jo null intensiver med fastpris.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Simen1 said:

(...)
Her er det tilnærmet ett fett når man bruker strøm, uansett prisområde. Men det går an å ha i mente at det er -12 øre/kWh nettleie etter kl 22 om man er våken da.

(...)) Jo senere desto bedre. Det er alt man trenger å huske som forbruker. (...)

Problemet er at det er like mange eksempler på dager hvor prisene ikke er så gjevne som grafen du viser her. Og uten å sjekke prisene, eller skjønne faktorene som fører til ulike priser, så kan man ikke vite om man sparer på å flytte strøm etter kl. 22. Da blir det dumt å ha det som en tommelfingerregel, for det stemmer ikke.

I sommer var det fler eksempler på dager hvor selv med -12 øre rabatt på natt så ville det ink nettleie fortsatt spare seg å bruke strøm på dagen. Og nesten hver helg var svært lave priser i helgene på dagtid. Så det er ikke gitt at å flytte forbruket til natta vil spare seg, det kan i mange tilfeller være dyrere.

Skrevet (endret)
19 hours ago, obygda said:

Isteden har vi et hylekor som mener at hver enkelt husholdning skal justere sitt forbruk. Det gir rett og slett ikke mening. Jeg mener det er helt feil spor å gå. Husholdninger burde fokusere på å redusere forbruk - bruke mindre energi - så får dette som har med effekt være noe de store ordner opp i - altså produsentene og industrien. Dette vil gi størst driftsikkerhet for nettet også da det blir mer oversiktlig enn at man lenger ned i fordelingsnettet driver å skrur opp og ned forbruket. 

Det er ihvertfall to forbruk som kan flyttes enkelt, ihvertfall noen timer. Det er elbillading og vannvarming. De fleste hus har også en viss varmelagringsevne, som gjør at oppvarming kan pauses noen timer. Hos meg går disse systemene så og si problemfritt. Jeg har byttet ladeboks en gang på 9 år. Det var på garanti, og "plug and play" uten behov for elektriker. Varmepumpen har tuslet og gått med Ngenic styring uten et eneste problem i 5 år, men nå begynte Ngenic å kreve abonnementsavgift, så da satte jeg opp mitt eget system, omtalt før. 

Jeg tror mange hus kunne vært forbedret med varmemagasiner. Det kan være et tykt betonggulv, en stor vannbeholder, eller smartere materialer som endrer tilstand. Jeg synes det er trist at nye hus blir utstyrt med elektriske varmekabler i betong på grunnplan. Jeg prøvde forgjeves å få en slektning til å legge inn gulvvarmerør,  men arkitekt og byggmester var svært negative, og mente at tykkere isolasjon ville være så effektiv at det ikke ville lønne seg. Dermed ble det heller ikke varmepumpe på varmtvannet. 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
J-Å skrev (24 minutter siden):

Det er ihvertfall to forbruk som kan flyttes enkelt, ihvertfall noen timer. Det er elbillading og vannvarming. De fleste hus har også en viss varmelagringsevne, som gjør at oppvarming kan pauses noen timer. Hos meg går disse systemene så og si problemfritt. Jeg har byttet ladeboks en gang på 9 år. Det var på garanti, og "plug and play" uten behov for elektriker. Varmepumpen har tuslet og gått med Ngenic styring uten et eneste problem i 5 år, men nå begynte Ngenic å kreve abonnementsavgift, så da satte jeg opp mitt eget system, omtalt før. 

Jeg tror mange hus kunne vært forbedret med varmemagasiner. Det kan være et tykt betonggulv, en stor vannbeholder, eller smartere materialer som endrer tilstand. Jeg synes det er trist at nye hus blir utstyrt med elektriske varmekabler i betong på grunnplan. Jeg prøvde forgjeves å få en slektning til å legge inn gulvvarmerør,  men arkitekt og byggmester var svært negative, og mente at tykkere isolasjon ville være så effektiv at det ikke ville lønne seg. Dermed ble det heller ikke varmepumpe på varmtvannet. 

Energisparing er noe annet enn å flytte effekt. Å flytte effekt via varmtvann og elbil lading er forsåvidt enkelt..alt annet blir fort bare kaos. Jeg styrer og flytter selvfølgelig både varmtvann og elbil lading og det går som regel greit om man da ikke opplever at styresystemet stopper opp..noe som dessverre har skjedd her et par ganger. Sist gang var det harddisken som tok kvelden. Heldigvis enkelt å flytte styring over på annen server,men en må jo være kyndig og ha backup system..noe de fleste ikke har. Dessuten er det jo slik at sammenligner vi oss med resten av Europa så varmer de jo opp husene sine med fastpris på sin energikilde. Sånn sett er det jo bare rett og rimelig at vi med strøm som energikilde kan ha fastpris på vår energikilde. De flyr jo ikke rundt og skrur av og på gassen eller fjernvarmen til oppvarming basert på timepriser på i Europa heller...det finnes jo ikke timepriser på deres oppvarmingskilde. Norge er i en særstilling der mhp bruk av elektrisitet til oppvarming...og du kan ikke snu dette på en to tre...det må generasjoner til. Sånn sett er det bare rettferdig at vi har mulighet for fastpris til en overkommelig pris på strøm. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
37 minutes ago, obygda said:

Energisparing er noe annet enn å flytte effekt. 

Ja, enig i det, men det å flytte forbruk innenfor døgnet er som sagt enkelt, og kan ha stor betydning både for nett og utnyttelse av vannkraften.

Jeg nevner også vannbasert varme og varmepumper som alternativ til varmekabler. Bare ca. 50% av nybygde eneboliger og rekkehus har vannbaserte varmepumper for oppvarming og tappevann. For brukte boliger er det nesten stillstand i slike installasjoner.

Endret av J-Å
Skrevet
J-Å skrev (1 minutt siden):

Ja, enig i det, men det å flytte forbruk er som sagt enkelt, og kan ha stor betydning både for nett og utnyttelse av vannkraften.

Jeg nevner også vannbasert varme og varmepumper som alternativ til varmekabler. Bare ca. 50% av nybygde eneboliger og rekkehus har vannbaserte varmepumper for oppvarming og tappevann. For brukte boliger er det nesten stillstand i slike installasjoner.

Det er alt for dyrt å konvertere boliger til vannbåren varme. Bor man usentralt til så blir prisen ennå høyere fordi man må forholde seg til monopol..det finnes nemlig bare en tilbyder..om det i det hele tatt finnes tilbyder. Har brent meg mye på dette..Hører andre betaler helt greie priser til håndverkere..og de prisene jeg får rister bare folk på hodet av. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, obygda said:

Det er alt for dyrt å konvertere boliger til vannbåren varme.

Ja, men når man likevel støper et murgulv i et nybygg så koster det lite å legge ned noen gulvvarmerør. Vårt hus er nå 20 år gammelt. Det ble bygget med vannbasert gulvvarme, som ble oppgradert med bergvarme etter noen år. Det var da en veldig enkel oppgradering. En luft-vann løsning kunne også vært valgt. Men 90% av alle hus som er oppført i nabolaget her etter vårt hus har elektriske varmekabler, vanlige varmtvannsberedere og støyende luft-luft varmepumper. Det er krav til isolasjon, hvorfor ikke til varmeløsning? 

Skrevet (endret)
5 minutes ago, J-Å said:

Det er krav til isolasjon, hvorfor ikke til varmeløsning? 

Det kommer. Ikke vær redd. Det kalles vel EUs Bygningsdirektiv.

Nye offentlige bygninger: Skal være nullutslippsbygg innen 1. januar 2028.
Alle andre nye bygninger (boliger og næringsbygg): Skal være nullutslippsbygg innen 1. januar 2030.
Eksisterende bygningsmasse: Hele bygningsmassen i EU skal gradvis transformeres til nullutslippsbygg innen 2050.

Vinn-vinn! :D

Endret av sedsberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...