sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Titalls milliarrder inn i statens kasse ja. Tatt fra undersåttene. Så de kan legge ned skoler og gamlehjem. 4 1
fredrik2 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Ser at "diskussionen" er bra i gang ... Orkar ikke med den nok en gang men en ska som kan vara bra at tänka på er: Prissättningen på ström handlar mest om att få till en marknad för de som producerar ström. Priset sätts för att bestämma vem som ska få producera och till vilket pris. Den handlar i mindre grad om att efterfrågan på ström ska gå ned eller upp på grund av priset. Pris elactisiteten på förbruk er lav och folk flest vill faktiskt ikke at bedrifter och andra ska ändra produktion eller tjänster på grund av strömpriset.
obygda Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Simen1 skrev (4 timer siden): Hvem unner seg vel ikke behagelig stuetemperatur? Og hva er definisjonen av behagelig? 22 eller 23 grader? Her hos meg vet jeg at hvis jeg skrur ned fra 23 til 22 så stopper varmepumpa en times tid. Det betyr at jeg kan ha null strømforbruk en dyr time. På samme måte vet jeg at når jeg skrur opp fra 22 til 23 så bruker varmepumpa mye strøm den neste timen. Da kan jeg utnytte pris-bunner a 1 time varighet. Veldig enkelt og justeringen av komfort er ikke større enn jeg synes er akseptabelt. Det er selvsagt mange andre måter å bruke strømmen smart på også. Uten at det går nevneverdig ut over komfort eller rutiner. På samme måte kan det hende jeg endrer middagsplaner hvis jeg kommer over et tilbud i butikken. Planlagt fiskeboller, mens laksefilet er på tilbud: Enkelt å bytte. Jeg vil ikke påstå jeg lider noen nød eller piner meg selv for å spare noen kroner. Kanskje tvert om siden mer penger igjen når dagen er over betyr mer "luksus" på andre fronter. I går unnet jeg meg en tur på restaurant, for jeg har jo vitterlig spart penger på å kjøpe laks i stedet for fiskeboller noen ganger (og lignende bytter) så jeg lider på ingen måte noen nød av å forbruke smart. Jeg vil påstå at smart forbruk er smart og at pris-bevisstløst forbruk er dumt. Enig? Å løpende justere temperatur på varmepumpe anbefales ikke. Det gir faktisk mer energibruk over tid idet pumpen bruker mer energi på å justere seg inn i etterkant enn hva man sparer. Da er det smartere å la den ligge på ønsket komfort temperatur. Jeg ser poenget med å justere etter pris,men vi mennesker bør skånes fra å drive på med dette. Om noen burde ta ansvar her burde det være industrien som kan investere i ulike løsninger for å justere sitt forbruk og nominere fleksibiliteten på børs. I dag er de alt for dårlige til dette. Det er sunn fornuft å la folk kunne leve sitt liv etter en normal døgnrytme tilpasset mennesker..ikke maskiner og kraftpriser... 1
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 sedsberg skrev (8 minutter siden): Titalls milliarrder inn i statens kasse ja. Tatt fra undersåttene. Så de kan legge ned skoler og gamlehjem. Du prater anti-logikk. Hva får deg til å legge til side all logikk og fornuft straks noen nevner strømpris? 2
obygda Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 fredrik2 skrev (4 minutter siden): Ser at "diskussionen" er bra i gang ... Orkar ikke med den nok en gang men en ska som kan vara bra at tänka på er: Prissättningen på ström handlar mest om att få till en marknad för de som producerar ström. Priset sätts för att bestämma vem som ska få producera och till vilket pris. Den handlar i mindre grad om att efterfrågan på ström ska gå ned eller upp på grund av priset. Pris elactisiteten på förbruk er lav och folk flest vill faktiskt ikke at bedrifter och andra ska ändra produktion eller tjänster på grund av strömpriset. Enig...priselasitet på forbruk har alltid vært lav..og det er ikke gitt at det er samfunnsfornuftig en gang å la vanlige forbrukere justere sitt forbruk i takt med pris. Vi forbrukere bør oppfordres til å spare energi..ikke flytte forbruk 2
kremt Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Jeg bruker faktisk en del mer strøm når det er varmt som nå, + 6 grader, enn når det er mer vinter som -5 til -10. Ved kaldere temperatur går varmepumpe bare ved behov og ellers fyre i ovnen. Varmere temp så blir det bare varmepumpe. Men jeg kjører vekselvis varmt og kaldt, ikke vits å varme helt opp hvis man er bortreist eller borte hele dagen.
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 obygda skrev (5 minutter siden): Å løpende justere temperatur på varmepumpe anbefales ikke. Av hvem? Jeg vil absolutt anbefale å justere temperaturen løpende. Det vil spare en for både høye energipriser, utnytte de lave energiprisene og det uten å øke det totale forbruket. Det er økonomisk smart å justere termostaten på varmepumpa opp og ned i takt med strømprisen. Selv 1°C kan flytte strømforbruket bort fra en dyr time og konsentrere det på en billig time. Myten du refererer til er hyppig av-på regulering der varmepumpa går med lav effektivitet når den er på. Det stemte for billige varmepumper solgt før ca 2000-2005, men ikke for inverterstyrte varmepumper, som vil si alle moderne varmepumper de siste 20 årene. Det er synd at denne myten henger igjen og skaper vranglære om de aller fleste operative varmepumper per i dag. obygda skrev (12 minutter siden): Jeg ser poenget med å justere etter pris,men vi mennesker bør skånes fra å drive på med dette. Om noen burde ta ansvar her burde det være industrien som kan investere i ulike løsninger for å justere sitt forbruk og nominere fleksibiliteten på børs. Ingen burde "skånes" fra å handle mat på tilbud eller bruke flytte strømforbruk fra en dyr til en billig time. Ca 1/3 av det norske markedet er husholdninger. Det er en så stor andel av totalen at det på ingen måte burde unntas markedspriser. Fleksibiliteten er allerede på børs og vanlige husholdninger kan spille denne børsen i både sin egen favør, landets og industriens favør. Det er et paradoks at norske husholdninger med norgespris-støtten ikke skal få gevinster av å flytte forbruket sitt, mens industrien straffes av høyere pristopper når folk har et ubevisst forhold til når de bruker strøm. obygda skrev (19 minutter siden): Det er sunn fornuft å la folk kunne leve sitt liv etter en normal døgnrytme tilpasset mennesker..ikke maskiner og kraftpriser... Dette er en klassisk stråmann fra den kanten - fortsatt uten rot i virkeligheten.
J-Å Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 12 minutes ago, obygda said: Å løpende justere temperatur på varmepumpe anbefales ikke. Det gir faktisk mer energibruk over tid idet pumpen bruker mer energi på å justere seg inn i etterkant enn hva man sparer. Det var en rar teori. Hva slags innjustering er det snakk om? Varmepumpen blir vel ikke mindre effektiv om noen skrur litt på termostaten, slik at den går når strømprisen er lavere. Det som kan virke mot sin hensikt er nattsenking, fordi strømprisen og nettleien ofte er lavere om natten. Mitt hus kjøles ned så sakte at varmepumpen kan stå hele dagen uten at det merkes. Kanskje litt på badegulvene, siden jeg lar de magasinere varme, som så sirkuleres ut i huset mens varmepumpen står. 2
Jarmo Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Sitat Tenk deg at strømmen går en vinterkveld. Det starter som en lett irriterende hendelse – litt kaldere hus, mørke rom, tomt batteri på mobilen. Men hvis strømmen blir borte lenge, endrer alt seg: betalingsterminaler stopper, varmesystemer faller ut, mat i fryseren står i fare, og hverdagen blir raskt en øvelse i logistikk. https://www.abcnyheter.no/nyheter/ny-rapport-advarer-om-sarbar-strom-beredskap/1338572
qualbeen Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Simen1 skrev (8 timer siden): Så, når bensin, diesel og dagligvarer går opp og ned i pris, så er det kun for å få oss til å få dårlig samvittighet? Er det bare jeg som leser dette som usammenhengende vrøvl? Eller har du en eller annen godt gjemt sammenheng i dette? Nei. Drivstoff går opp og ned i pris flere ganger om dagen, og det gjøres kun for å skape sløve forbrukere. Hyppig prisendring gir en kontra-intuitiv effekt; forbrukere flest klarer ikke å følge med, og vet ikke lenger hvilken stasjon som fører den laveste prisen. I tillegg skaper det en illusjon om konkurranse; vi tror bensinstasjonene kutter pris helt ned til beinet, mens prisen i praksis bare danser litt opp og ned, uten at noen av de trenger å underby hverandre over tid. Fakta er at konkurransen blir dårligere med hyppig prisendring. Det muliggjør nemlig en gradvis økning i pris (samtidig som forbrukere tror det er priskrig) -- Det samme ser vi i dagligmarkedet. I stedet for stabile, varige priser, så hopper og spretter de, med plutselige vanvittige kampanjer. Det er umulig for meg å holde rede på om melk er billigst på Rema, Kiwi eller Coop, og dermed gir man litt opp, og handler der det er mest praktisk. Antall liter melk handlet inn totalt, endrer seg ikke. Men alle tre butikker nevnt over kan gradvis justere prisen opp noen prosent, uten store utslag på kundetilfredshet. Kundene er vant med hyppig prisendring, og forstår ikke at de blir lurt ... Min lokale Rema-butikk delte forresten ut kake til alle kunder i går. De feiret tidenes omsetningsrekord. Vet ikke om jeg skal le eller gråte ... 😖🤬 Ja, prisdansen gjør det mulig å gjøre noen gode kupp på pepperkaker til 5 kroner, og plutselige 20% rabatt her, 40% avslag der. Men jevnt over gjør det handlekurven dyrere. Hvis priser var låst i to uker av slengen, hadde det vært mye enklere for forbrukerne å få seg oversikt, og å handle der det var billigst. --- Men dette var to eksempler fra privat sektor, hvor det er et (noe svakt) element av konkurranse. Strøm fungerer ikke slik. Det er ikke konkurranse på å selge strøm. Eller; det er jo konkurranse mellom hundrevis av selskapet på å sende meg selve sluttfakturaen. Den kan jeg få med mange ulike logoer påklistret, og mange ulike gebyr. Men strøm-leveransen er den samme. Ingen reell konkurranse. Derimot må vi konkurrere om hvem som er villig til å betale mest for strømmen vår. Omvendt konkurranse-situasjon altså. Og virkelig ikke noe som kommer oss forbrukere til gode. Prisen settes som kjent av den aktør som er villig til å betale mest (per time), og selv om det er mulig å game dette bittelitt til din fordel, så er ordningen med timepris til syvende og sist bare en enorm ulempe for alle. Hva blir det neste? Ulik pris gjennom døgnet på å forsyne seg med vann? Det er jo faktisk svært mye ledig kapasitet på renseanlegget klokka 03:30, så jeg vil ha avslag i vann/avløp hvis jeg driter mitt på natta! 💩 2 1 1
Simen1 Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) qualbeen skrev (10 timer siden): Men dette var to eksempler fra privat sektor, hvor det er et (noe svakt) element av konkurranse. Kraftprodusentene er ca 90%* offentlig eid og nettselskapene er 100% offentlig eid. Nett er grunnleggnde uegnet for konkurranse, men produksjon er fullt ut konkurranseutsatt. * ikke i antall men etter kraftmengde qualbeen skrev (10 timer siden): Strøm fungerer ikke slik. Det er ikke konkurranse på å selge strøm. Eller; det er jo konkurranse mellom hundrevis av selskapet på å sende meg selve sluttfakturaen. Den kan jeg få med mange ulike logoer påklistret, og mange ulike gebyr. Men strøm-leveransen er den samme. Ingen reell konkurranse. Derimot må vi konkurrere om hvem som er villig til å betale mest for strømmen vår. Omvendt konkurranse-situasjon altså. Og virkelig ikke noe som kommer oss forbrukere til gode. Prisen settes som kjent av den aktør som er villig til å betale mest (per time), og selv om det er mulig å game dette bittelitt til din fordel, så er ordningen med timepris til syvende og sist bare en enorm ulempe for alle. Da har du blitt grovt misinformert. Hvor får du disse idéene fra? Det er alltid de som tilbyr kraft billigst som får produsere kraft. Jeg vet ikke om du er mottakelig for læring, men jeg gir det et kort forsøk. Hvis 5 produsenter tilbyr x mengde kraft hver for hhv 0, 1, 2, 3 og 4 kr/kWh, mens forbruket er 3x så er det de 3 billigste som får solgt krafta si. De to dyreste får ikke solgt sin kraft til den prisen de ber om. Da blir prisen i markedet 2 kr/kWh. Den dyreste av de billigste. Hadde den billigste (0) hatt kapasitet til å selge 3x alene så ville den satt hele prisbildet alene. Men man kan jo ikke tvinge den som selger til 2 kr å selge for 0. En pris de ikke har tilbudt. Det ville vært et overgrep mot selskapet og ville raskt ha ført til nedleggelser av kraftprodusenter. Så det er jo heller ikke ønskelig. Jeg forstår noen mener disse bør selge kraft til gjennomsnittspris eller lodde ut hvem som får kjøpe for 0, hvem som får kjøpe for 1 og 2 kr, men sånn fungerer det ikke. Utloddingsmetoden høres ikke gjennomførbar ut og potensielt utsatt for korrupsjon. Jeg vet ikke hvorfor gjennomsnittsmetoden ikke brukes. Hvis noen har en forklaring, så gjerne forklar. Jeg mener du overser timeprisingens fordeler. 1. Folk og bedrifters justeringer etter pris, frigir dyr strøm til eksport og øker importen av billig strøm. Eksport-import-balansen gir netto mer penger i kassa for AS Norge og det betyr noe for meg og deg, alle bedriftene og det offentlige Norge: mer penger i kassa betyr bedre levestandard, bedre finansiering av offentlige tjenester og mer penger i kassa for bedriftene våre. I tillegg til det rent økonomiske gir det tekniske fordeler for kraftselskapene at forbruket balanseres bedre i forhold til flaskehalser, produksjonskapasitet og fyllingsgrad. I tillegg til de tekniske fordelene bidrar det til lavere CO2-utslipp i de landene vi handler med, som har kullkraft eller gasskraft i sin kraftmiks. Med andre ord et kinderegg av fordeler som jeg mener du overser eller undervurderer. Har du tenkt på størrelsen til disse fordelene? Hvor mye det egentlig monner? Eller er du mer interessert i å cherrypicke dine misinformasjonskilder for å bekrefte et indre hat og misnøye? Endret 20. desember 2025 av Simen1 2
J-Å Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 7 hours ago, Simen1 said: Jeg mener du overser timeprisingens fordeler. 1. Folk og bedrifters justeringer etter pris, frigir dyr strøm til eksport og øker importen av billig strøm. Eksport-import-balansen gir netto mer penger i kassa for AS Norge og det betyr noe for meg og deg, alle bedriftene og det offentlige Norge: mer penger i kassa betyr bedre levestandard, bedre finansiering av offentlige tjenester og mer penger i kassa for bedriftene våre. Jeg er enig med deg, men nå sitter jeg her med mine smarte løsninger og må vurdere Norgespris. Nå skal folk til og med tilbys å selge solstrøm til Norgespris. I stedet bør folk tilbys å lagre strømmen sin, mot en passende kompensasjon. Altså for eksempel ved at noen sparer på magasinert vannkraft. Da kan staten holdes helt utenfor. Så kan vi heller få kostnadene med Norgespris som skattelette. 1
obygda Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Mye galskap her ja - de klarer ikke stoppe krypto utvinning. EØS regler står i veien. Videre sier denne digitaliseringsministeren at : Kilde : https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-kom-med-kryptoforbud-sa-forduftet-det/s/5-95-2783121 Problemet denne ministeren ikke klarer å forstå - er at det vil ikke skje noen verdiskapning i Norge selv om datasenterene står her i Norge. De som selger slike tjenester har verden som marked - ikke Norge. 1
obygda Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) Simen1 skrev (På 19.12.2025 den 16.13): obygda skrev (På 19.12.2025 den 15.53): Det er sunn fornuft å la folk kunne leve sitt liv etter en normal døgnrytme tilpasset mennesker..ikke maskiner og kraftpriser... Dette er en klassisk stråmann fra den kanten - fortsatt uten rot i virkeligheten. Det er det så vist ikke - folk er mennesker. Jeg har et ganske så avansert smart hus selv - har satt det opp selv også - programmert alt også. Basert på egen erfaring kan jeg si at dette ikke er bra for familielivet. Selv når jeg har automatisert alt etter strømprisen (som trolig vil på sikt vil bli 15 minutter for husholdning også) - så er det situasjoner der ting stopper opp - man får feil med styresignaler og man må i praksis sitte å drifte hele skiten som en IT avdeling. Jeg styrer alt via et proxmox cluster med VM som har failover - så den tåler en støyt, men selv dette er ikke nok til å være oppe alle årets sekunder....Og familiens fokus bør ikke være når prisen er lav eller høy - dette ødelegger hele familielivet. Tro meg - jeg har mye erfaring og vi bør ikke lage et system i Norge som legger opp til at husholdninger skal sitte å skru av og på varme. Spare energi ja - men ikke følge kraftpriser - det ender bare med at folk blir tullete til slutt...... Endret 20. desember 2025 av obygda 4 1 2
Jarmo Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 obygda skrev (7 minutter siden): det ender bare med at folk blir tullete til slutt...... Jupp, jeg har gitt opp siden mitt forbruk er bare 8-9000 kWh i året. 1 1
Simen1 Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 J-Å skrev (32 minutter siden): Så kan vi heller få kostnadene med Norgespris som skattelette. Helt enig! Jeg har ikke vært så tydelig på akkurat hvordan Norgesprisen kan komme oss til gode, rett og slett fordi jeg føler det ikke er mitt bord å bestemme hvordan staten skal bruke disse inntektene. En måte er å gi skattelette som du sier uten å gå i dybden på hvordan. Et alternativ er å absorbere skatteøkninger av ulike slag, via denne inntekten i stedet for å dele den ut som skattelette. Det kommer helt an på hvordan kostnadsbildet til staten utvikler seg. Et tredje alternativ er å bevisst øke statens utgifter, altså finne satsingsområder som er viktige og trenger disse pengene sårt. Staten har et overveldende antall gode formål å bruke penger på, mer enn det er penger tilgjengelig. Så å øke satsingen på noen områder vil løse reelle samfunnsbehov og heve levestandarden. Enten det er et samfunnsløft på infrastruktur, i utdanningssektoren eller eldresektoren så er jeg helt overbevist om at disse pengene kommer godt til nytte. Men jeg kjenner også mine begrensninger og mener det bør være noen andres bord å fordele disse inntektene på en god måte. ______________ Jeg kan jo snu dette litt på hodet og spørre. Hvis staten plutselig får mer penger av helt andre grunner: Hva ville de brukt disse pengene på da? Ville ~15 milliarder i direkte pengestøtte til strømforbrukere vært med på forslagslista i det hele tatt? Hvorfor føler noen en så sterk øremerking at offentlige inntekter fra kraftsalg nærmest må gå tilbake til strømforbrukerne? Vi har jo ikke samme holdning til f.eks merverdiavgift, inntektskatt eller eiendomsavgift.
Jarmo Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 https://e24.no/energi-og-klima/i/5pV1kO/kan-gi-300-kr-i-oekt-nettleie-det-er-skumle-tider 1
Sjørøver Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 Simen1 skrev (På 11.12.2025 den 13.52): utrolig merkelige her er at Norske myndigheter ikke har giddet å bestille en rapport om dette. De VET IKKE om dette er bra eller dårlig for oss. Eller hvilke premisser vi bør stille til denne typen virksomhet i Norge. Regjeringen er som en blind person som skal kjøre bil. De styrer, men har ingen aning om hvor de er på vei. 1
obygda Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 Jarmo skrev (21 minutter siden): https://e24.no/energi-og-klima/i/5pV1kO/kan-gi-300-kr-i-oekt-nettleie-det-er-skumle-tider Gang med 10...da er vi nærmere sannheten 2 1
Simen1 Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 Den energiberedskapen vi trenger i Norge er: Ildsted og lagret ved for minimum 3 mnd vinterfyring. Alternativt tilsvarende geovarme med UPS for sirkulasjon. Varmtvannstank med minimum 50L/70°C pr soverom i boligen UPS for grunnleggende innendørs belysning, laptop og DAB-radio i minimum 7 dager. Elbil med V2G eller V2L kan regnes som UPS hvis det legges klart en egen kabel til dette. En plan for å kunne etterfylle UPSen med egenprodusert energi (sol, vind, hamsterhjul, bensinaggregat, etc). Planen må kunne settes i verk på 1 mnd varsel. Offentlige bomberom med nok dieselaggreagat til å kunne lade telefoner, batteribanker og laptoper til alle som er der + lys og drift av anlegget. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå