Mr.M Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 (endret) Strømforbruket ned i november - også blant norgespriskunder https://www.elektro247.no/stroemforbruket-ned-i-november-ogsaa-blant-norgespriskunder.6735556-567787.html for egen del fikk jeg 11% lavere forbruk enn ifjor, uten å foreta meg noe spesielt. virker som frykten/spådommene om at folk kom til å bruke sanseløst & skjødesløst med strøm pga. (billig) norgespris, ikke slår helt til? Endret 18. desember 2025 av Mr.M 3
Simen1 Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Som du ser fra temperaturene så har de vært vesentlig høyere i Elvias område i november 25 enn det var i november 24. Det betyr at vi kan forvente redusert strømforbruk (gitt ingen forskjell i støtteordninger). Og det ser ut til å bli bekreftet: Folk som har den samme statlige støtteordninga i november 25 som i november 24 brukte 2,36% mindre strøm i 2025. Hadde forbrukeradferden hos de med norgespris vært den samme som de med den andre støtteordninga, så burde vi forventet -2,36% der også. Men det ser du ikke stemmer. Forbruket sank bare -0,14% til tross for varmere vær. Forbrukeradferden er altså annerledes hos de norgespris-støttede enn hos de med den andre støtteordningen. Norges-pris ser altså ut til å føre til et høyere forbruk enn den andre støtteordninga. Med forbehold om usikkerhet i tallene og andre støykilder så var differansen 2,08% mellom de to kundegruppene i oktober og 2,22% i november. To målepunkt er selvsagt svært svakt statistisk grunnlag til å konkludere noe, så vi får bare smøre oss med tålmodighet og se hvordan dette utvikler seg i månedene som kommer. 1 1
Mr.M Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 (endret) Simen1 skrev (26 minutter siden): Hadde forbrukeradferden hos de med norgespris vært den samme som de med den andre støtteordninga, så burde vi forventet -2,36% der også. Men det ser du ikke stemmer. Forbruket sank bare -0,14% til tross for varmere vær. Forbrukeradferden er altså annerledes hos de norgespris-støttede enn hos de med den andre støtteordningen. Norges-pris ser altså ut til å føre til et høyere forbruk enn den andre støtteordninga. vel, det er også mulig at Norgespris-kunder uansett ville hatt høyere forbruk enn de øvrige, selv om norgespris ikke hadde blitt innført? Dvs. de har et forbruksmønster "pr. default" som ikke er like energieffektivt. "bruke det jeg trenger når jeg trenger det" Endret 18. desember 2025 av Mr.M 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Simen1 skrev (24 minutter siden): Som du ser fra temperaturene så har de vært vesentlig høyere i Elvias område i november 25 enn det var i november 24. Det betyr at vi kan forvente redusert strømforbruk (gitt ingen forskjell i støtteordninger). Og det ser ut til å bli bekreftet: Folk som har den samme statlige støtteordninga i november 25 som i november 24 brukte 2,36% mindre strøm i 2025. Hadde forbrukeradferden hos de med norgespris vært den samme som de med den andre støtteordninga, så burde vi forventet -2,36% der også. Men det ser du ikke stemmer. Forbruket sank bare -0,14% til tross for varmere vær. Forbrukeradferden er altså annerledes hos de norgespris-støttede enn hos de med den andre støtteordningen. Norges-pris ser altså ut til å føre til et høyere forbruk enn den andre støtteordninga. Med forbehold om usikkerhet i tallene og andre støykilder så var differansen 2,08% mellom de to kundegruppene i oktober og 2,22% i november. To målepunkt er selvsagt svært svakt statistisk grunnlag til å konkludere noe, så vi får bare smøre oss med tålmodighet og se hvordan dette utvikler seg i månedene som kommer. Jeg har ikke Norgespris og forbruket sank med 14,6% i november 25 mot november 24. Godt fornøyd med det, og hittil i år er forbruket faktisk ned 22,3% mot 2023 (vanskelig å sammenligne med 2024 da jeg hadde en feil på varmepumpa på våren i fjor som økte forbruket med ca. 2000kWh).
Simen1 Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Mr.M skrev (15 minutter siden): vel, det er også mulig at Norgespris-kunder uansett ville hatt høyere forbruk enn de øvrige, selv om norgespris ikke hadde blitt innført? Dvs. de har et forbruksmønster "pr. default" som ikke er like energieffektivt. "bruke det jeg trenger når jeg trenger det" Ja, det kan hende. Norgesprisstøtten er en støtte til et pris-ignorant forbruksmønster. Det kan potensielt gi høyere pristopper og lavere pris-bunner, altså større prisvariasjoner.
obygda Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 HF- skrev (3 timer siden): Vatn er som ved, vi har et lager som skal vare heile vinteren. Dersom vi ikkje bruker opp alt kan det fint ligge igjen i magasina til neste år. Blåsjø er td bygd som et fleirårs magasin. Når det er regn i fjellet i desember får vi bra tilsig no men mindre i snøsmeltinga neste vår Kilde for data her?
Jarmo Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 obygda skrev (32 minutter siden): Kilde for data her? https://strompris.abcnyheter.no/ 1
Jotun Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Eg har ladet elbilen min til 200 prosent fordi eg har norgespris. Lar den også bare stå påslått med klima igang for komforten. 2
Simen1 Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Jotun skrev (3 minutter siden): Eg har ladet elbilen min til 200 prosent fordi eg har norgespris. Lar den også bare stå påslått med klima igang for komforten. Hevder du at du alene er den som drar opp snittet for norgespris-folket til 2.. % over resten? 1
obygda Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Jotun skrev (8 minutter siden): Eg har ladet elbilen min til 200 prosent fordi eg har norgespris. Lar den også bare stå påslått med klima igang for komforten. Med Trump matte så får man til det meste. Skulle gjerne tatt imot alle varene som hadde sunket med 600% Kunne bli rik på slikt...
Jotun Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 (endret) 😅 Stort batteri Når det er sagt. Eg har ladet leafen mange ganger over ti prosent mer enn det Nissan sier er 100 prosent.... Endret 18. desember 2025 av Jotun
Vokteren Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 (endret) Mr.M skrev (5 timer siden): Strømforbruket ned i november - også blant norgespriskunder https://www.elektro247.no/stroemforbruket-ned-i-november-ogsaa-blant-norgespriskunder.6735556-567787.html for egen del fikk jeg 11% lavere forbruk enn ifjor, uten å foreta meg noe spesielt. virker som frykten/spådommene om at folk kom til å bruke sanseløst & skjødesløst med strøm pga. (billig) norgespris, ikke slår helt til? Kan det være fordi utetemperaturen er rekordhøy i år ? PS: Tørrår og kalde år kommer med jevne mellomrom i fremtiden også…. Endret 18. desember 2025 av Vokteren 2
Mr.M Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Vokteren skrev (2 timer siden): Kan det være fordi utetemperaturen er rekordhøy i år ? selvsagt. det er mest nærliggende årsaksforklaring. men generelt, tror jeg ikke N-P abonnenter sitter å spekulerer på å bruke ekstra strøm fordi den er noen ti-ører rimeligere. De fleste aner nok ikke hva dagens-spotpris er, dag-for-dag. 2
Vokteren Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mr.M skrev (8 timer siden): selvsagt. det er mest nærliggende årsaksforklaring. men generelt, tror jeg ikke N-P abonnenter sitter å spekulerer på å bruke ekstra strøm fordi den er noen ti-ører rimeligere. De fleste aner nok ikke hva dagens-spotpris er, dag-for-dag. Effektleddet på nettleia består fortsatt og det kommer nok til å bli enda tydeligere i tiden som kommer. Folk flest er såpass oppegående at de ikke sitter og spekulerer i å bruke unødvendig mye strøm, som du antyder.
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Mr.M skrev (11 timer siden): men generelt, tror jeg ikke N-P abonnenter sitter å spekulerer på å bruke ekstra strøm fordi den er noen ti-ører rimeligere. De fleste aner nok ikke hva dagens-spotpris er, dag-for-dag. Man bruker det man må, men de med NP-støtte har ingen incentiv til å bruke den på "riktigere" tidspunkt eller noen grunn til å bry seg om avisoverskrifter der det står at strømmen er dyr i dag. De bruker strøm når de vil og hvor mye de vil uten å gidde å tenke på pris. Det er sikkert mange som vil ha det sånn innen dagligvare også. Ingen tilbud eller svindler og bare vil betale uten å gidde å se prislapper. Eller spiser på cafe/restaurant fordi det er enkelt og man ikke gidder å balle med matvarer, tidsbruk og katastrofale kokkeegenskaper. Andre er mer opptatt av priser og føler de har en "plikt" til å følge med, sammenligne og skaffe seg gode lånerenter, forsikringer, kjøpe ting på tilbud etc. Eller strøm. Bruke heller 3 kWh til 1 kr/kwh enn 2 kWh til 2 kr/kWh. Den kanskje litt gammelnorske ånden der man snudde på krona. Endret 19. desember 2025 av Simen1
sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Ja gud forby at noen unner seg behagelig stuetemperatur i et av verdens rikeste land som tradisjonelt sett nesten flommer over av billig og miljøvennlig vannkraft. Endret 19. desember 2025 av sedsberg 4
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Hvem unner seg vel ikke behagelig stuetemperatur? Og hva er definisjonen av behagelig? 22 eller 23 grader? Her hos meg vet jeg at hvis jeg skrur ned fra 23 til 22 så stopper varmepumpa en times tid. Det betyr at jeg kan ha null strømforbruk en dyr time. På samme måte vet jeg at når jeg skrur opp fra 22 til 23 så bruker varmepumpa mye strøm den neste timen. Da kan jeg utnytte pris-bunner a 1 time varighet. Veldig enkelt og justeringen av komfort er ikke større enn jeg synes er akseptabelt. Det er selvsagt mange andre måter å bruke strømmen smart på også. Uten at det går nevneverdig ut over komfort eller rutiner. På samme måte kan det hende jeg endrer middagsplaner hvis jeg kommer over et tilbud i butikken. Planlagt fiskeboller, mens laksefilet er på tilbud: Enkelt å bytte. Jeg vil ikke påstå jeg lider noen nød eller piner meg selv for å spare noen kroner. Kanskje tvert om siden mer penger igjen når dagen er over betyr mer "luksus" på andre fronter. I går unnet jeg meg en tur på restaurant, for jeg har jo vitterlig spart penger på å kjøpe laks i stedet for fiskeboller noen ganger (og lignende bytter) så jeg lider på ingen måte noen nød av å forbruke smart. Jeg vil påstå at smart forbruk er smart og at pris-bevisstløst forbruk er dumt. Enig?
Mr.M Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Simen1 skrev (31 minutter siden): Man bruker det man må, men de med NP-støtte har ingen incentiv til å bruke den på "riktigere" tidspunkt eller noen grunn til å bry seg om avisoverskrifter der det står at strømmen er dyr i dag. det er jo ikke alle som har et moderne el-anlegg med mulighet for tidsstyring etc. for egen del holdt jeg på en stund med "manuelt" å slå av varmekabler på bad og varmtvann-tank, men jeg glemte tidvis å sette på igjen, så det måtte jeg kutte ut. det eneste aktive jeg driver nå, er å slå av et par oljeradiatorer/varmeovner hvis jeg skal bruke stekeovn. Dette mest med tanke på effektleddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå