Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Jeg sløste med strøm i går for å ta meg en ekstra dusj etter å ha svetta litt ekstra på jobb.

Kanskje du hadde dusjet 2,08% kortere tid hvis du hadde hatt den ene strømstøtten i stedet for den andre? :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Eldre med ryggplager har ikke noe valg. Dårlig sirkulasjon og leddplager gjør at de ikke har godt av å være i Norge om vinteren. Det er viktig at økonomien ikke pålegger dem å fryse hjemme, slik at de må dra til syden.

Ja, for det er sikkert strømpenger å spare på å reise til syden.. Det blir så billig så! :roll:

Men seriøst, jeg kjente en med leddplager. Han bodde i et stort hus og han sparte penger på oppvarming ved å installere varmepumpe. Hele 3 stk faktisk. Temperaturen sto alltid på 26°C, men han varierte om han gadd å varme opp kjellerstua så mye. Han brukte nok uansett mindre strøm med 26°C i alle tre delene av huset enn før han fikk leddproblemer og varmepumper. Da tror jeg han brukte mer normale 22°C.

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (18 timer siden):

Gjør den det? 76 øre blir prisen her for Norgespris + nettleie etter nyttår, når elavgiften reduseres. Det er ikke ofte jeg har betalt så lite i årssnitt. 

Hittil i år (januar-november) har jeg betalt 44øre pr kWh i nettleie (energiledd + fastledd) med elvia.
I tillegg er det en elavgift på 21 øre pr kWh og energifond på 1,25 øre pr kWh.

Ny elavgift er på 4,18 øre pr kWh (+ mva?)
Kunne kommet litt lenger ned med litt lavere fastledd, men 76 øre i totalpris for strøm pr kWh fremstår som umulig med Elvia, selv etter redusert elavgift.

Skrevet

Når de er i syden kan de skru ned varmen hjemme. Jeg har nå hjulpet en slektning med oppussing av stua så gulvvarme, og senere varmepumpe kan gjøre vinteren levelig. Dyrt, men nødvendig for helsen. Syden er også dyrt, men blekner i forhold til oppussing.

Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Temperaturen sto alltid på 26°C

Er det kaldt nok blir det ofte 3-4 grader mindre enn den er stilt inn på. Må den gå på fullt hele tiden blir man også ganske lei av den konstante støyen.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (50 minutter siden):

Når de er i syden kan de skru ned varmen hjemme. Jeg har nå hjulpet en slektning med oppussing av stua så gulvvarme, og senere varmepumpe kan gjøre vinteren levelig. Dyrt, men nødvendig for helsen. Syden er også dyrt, men blekner i forhold til oppussing.

Pris på sydenreise + strøm + pris på oppussing. Håper totalsummen ga besparelse, siden de har/hadde så dårlig råd..

kremt skrev (16 minutter siden):

Er det kaldt nok blir det ofte 3-4 grader mindre enn den er stilt inn på. Må den gå på fullt hele tiden blir man også ganske lei av den konstante støyen.

Han jeg snakker om hadde 3 varmepumper i 1 litt stor enebolig. Det var mer enn nok effekt til å holde temperaturen på innstilt nivå i dette klimaet (kulderekorden fra 1966 lyder på -18,4°C). Uten at støynivået ble veldig høyt. Jevnt 26°C var jo hovedpoenget med å anskaffe så mye som 3 varmepumper, men å holde støynivået var en fin bieffekt for øvrige husstandsmedlemmer (ikke han som hørte svært dårlig). Jeg snakker om dette i fortid for dette er en person som har gått bort.

Skrevet

Forstår du hvordan det er å ha dårlig helse?
Jeg trodde faktisk han begynte å bli senil for noen år siden, men det skyldtes pusteproblemer som førte til søvnunderskudd.

Oppussingen tok noen år fordi det var mye som skulle gjøres selv, det er nå i sluttfasen og gulvvarmen er skrudd på. I går bar vi inn møblene. Stua var slitt, men har nå nymalt tak og vegger, nytt gulv med gulvvarme og klargjort for varmepumpe.

Dette vil definitivt gi trivsel og helse. Ingen tegn til demens lengre. Helse er viktigst av alt. Svindyrt ble det uansett, men de vintrene stua var ulevelig kunne han ikke være der. Nå gleder han seg til jul hjemme.

Skrevet

NO39_12_25.png.63ddbbb1a00b2c2e85ceb435fd4f7683.png

NO3 i dag. Den ene strømstøtten reduserer incentivet til å flytte strømforbruket fra 56,1 øre til 15,6 øre, den andre strømstøtten utsletter hele incentivet. Hvorfor skal folk gidde å flytte strømforbruk når de ikke sparer noe på det. Det er jo noen andre som tar regningene: Bedriftene som de ofte skyver foran seg som offer i andre sammenhenger.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

Forstår du hvordan det er å ha dårlig helse?
Jeg trodde faktisk han begynte å bli senil for noen år siden, men det skyldtes pusteproblemer som førte til søvnunderskudd.

Oppussingen tok noen år fordi det var mye som skulle gjøres selv, det er nå i sluttfasen og gulvvarmen er skrudd på. I går bar vi inn møblene. Stua var slitt, men har nå nymalt tak og vegger, nytt gulv med gulvvarme og klargjort for varmepumpe.

Dette vil definitivt gi trivsel og helse. Ingen tegn til demens lengre. Helse er viktigst av alt. Svindyrt ble det uansett, men de vintrene stua var ulevelig kunne han ikke være der. Nå gleder han seg til jul hjemme.

Flott historie. Håper det går bra framover. Han jeg snakket om var godt oppi årene og døde for et par år siden.

Uansett, folk har ulike veier "til rom". Det har jeg forståelse for. Poenget var bare at alle veier er ikke nødvendigvis økonomisk beste vei. Hvis flere ovner og økt strømforbruk for en tusenlapp ekstra i måneden sparer en for sydenreiser til 20 000 i måneden så kan det være en mer økonomisk vei "til rom". Så når økonomi er hovedpoenget som trekkes fram, så er blir det rart å foreslår pengesløsende løsninger på problemet. Oppussing som over de neste 10 årene kanskje koster mer enn å bare skru opp flere ovner og strømforbruk i samme periode, er kanskje ikke helt smart økonomi. Selv om man kommer "til rom" den veien også.

Å bruke hundretusner av kroner mer enn nødvendig for å oppnå et gitt komfortnivå, også skylde på strømprisene for at man valgte den veien "til rom" blir for dumt. Det blir en bortforklaring av et økonomisk uvettig veivalg "til rom".

Skrevet
10 minutes ago, Den åttende profet said:

Angående solceller og diverse:  Folk som tjener penger på høye strømpriser, liker ikke at de er mindre høye nå. Kjempesjokk.

Må jeg dra frem verdens minste fiolin for dem? 

De kan jo selge til industrien. De får jo ikke støtte.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Pga. sirkulasjon i bena hadde han ikke kunnet bo der lengre uten gulvvarme. Ingenting er bortkastet, alt er gjort billigst mulig, men var høyst nødvendig. Det var gulvisolasjon, gulvvarme, overgang til LED og forberedelse til varmepumpe som var dyrt, ikke maling som han gjorde selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...