Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
30 minutes ago, Simen1 said:

Hvis du mener at folket er til for staten, så gir jo det mening. Jeg mener det motsatte, at staten er til for folket. Derfor setter jeg forbrukernes behov øverst. Kalle Klo, du forstår ikke at jeg setter innbyggernes behov først. At eksport av strøm skaper inntekter som innbyggerne tjener på gjennom bedre offentlige tjenester og/eller lavere skatter.

Hvis jeg får UK til å betale 1000 kr i skatt til Norge, i stedet for at jeg betaler de 1000 kronene i skatt, så er det en fordel for både meg selv og for samfunnet generelt som får økt kjøpekraft med 1000 kr grunnet bedre import/eksport-balanse. Vinn-vinn. Du tenker ikke lengre enn din egen nese og vil hverken øke norsk kjøpekraft eller spare penger selv. Du vil spare deg til fant. Det er det som skjer nå med norgespris og den andre strømstøtten.

Som @Jens Kr. Kirkebø hadde en olje-analogi på lengre opp her. Hva om vi reverserer norges fokus på energieffektive biler og heller kjøper inn Cuba-type biler an mass, som bruker 2 liter på mila sånn at vi får brukt mer av rikdommene våre selv. Da tenker vi like kort jeg og du. Mer forbruk selv, mindre eksport. Akkurat slik du liker det. Strålende idé? ;)

Problemet er jo at eksporten medfører høyere pris for norske forbrukere også; dette er ikke å sette innbyggerne først! Du kan jo sitte på din høye hest oppe i Nord-norge og le, fordi du tror du slipper unna, mens oss andre betaler masse penger ekstra for å dra inn disse pengene fra engelskmennene. Men faktum er at Ikke bare betaler vi ekstra for strømmen, vi betaler mer for varer og tjenester fordi bedriftene også betaler mer for strømmen. Dette slipper du ikke unna, men virker ikke som du skjønner denne sammenhengen. I tillegg så har dette bidratt til å svekke kronen, det styrker den ikke slik du prøvde å si tidligere, så du har mistet kjøpekraft på den måten også.

Den olje-analogien er helt tåpelig, og bommer fullstendig på situasjonen. 

Det er ingen som snakker om å bruke mer strøm heller, norske forbrukere har redusert strømforbruket sitt de siste årene. Og når vi bruker mindre strøm, burde vi betale mindre, ikke mer.

• Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo at eksporten medfører høyere pris for norske forbrukere også; dette er ikke å sette innbyggerne først!

Strøm er en type skatt ettersom det aller meste går til det offentlige. Det offentlige yter tjenester til oss innbyggere. Betaler vi mer skatt gjennom økte strømpriser så får vi også finansiert bedre de tjenestene som ytes til oss innbyggere. På hvilken måte er ikke det å sette innbyggerne først? Ringen er sluttet!

Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Du kan jo sitte på din høye hest oppe i Nord-norge og le, fordi du tror du slipper unna,

Nord-Norge har hatt ekstraordinært lave priser i år. Jeg skjønner det virker urettferdig, men husk at det er en rekke grunner til at mva-fritaket finnes her oppe. Det er bred politisk enighet om å ha det sånn, av folk som jeg og du har stemt på.

Kalle Klo skrev (6 minutter siden):

Men faktum er at Ikke bare betaler vi ekstra for strømmen, vi betaler mer for varer og tjenester fordi bedriftene også betaler mer for strømmen. Dette slipper du ikke unna, men virker ikke som du skjønner denne sammenhengen. I tillegg så har dette bidratt til å svekke kronen, det styrker den ikke slik du prøvde å si tidligere, så du har mistet kjøpekraft på den måten også.

Jeg skjønner sammenhengen men forstår også at denne biten overspilles veldig for å fremme en agenda. Husker du den gangen vi snakket om pizzarestauranten som stengte fordi strømmen var så dyr en kveld? Jeg gikk gjennom tallene og estimerte at kostprisen per pizza til ~400 kr økte med 2-3 kroner. Den ene timen strømprisen toppet seg på 7 kr/kWh eller noe sånt. Restauranten tapte antagelig ganske mye omsetning uten at faste utgifter forsvant av den grunn og netto tap på en sånn demonstrerende stengning var antagelig over 10 000 kr. I stedet for nøye seg med 2-3 kr lavere margin per pizza.

Eksemplet over her er ikke unikt. Jeg var borti samme diskusjon om agurker her nylig. Det ble hevdet at agurker hadde steget så mye i pris fordi "alle ledd" hadde blitt dyrere på grunn av strømprisen. Problemet var bare at ingen klarte å målsette hvor mye strøm som ble brukt per agurk. Det var liksom ikke så nøye å dokumentere påstandene sine. Men dyrere er jo logisk, så da trillet påstanden videre ene og alene på kun strømpris selv om det sikkert skyldes en hel masse andre faktorer også.

Sånn har vi det, gang på gang. Taxiene klager på dyr strøm og setter opp prisene osv osv. Det har liksom blitt den vedtatte kjepphesten i ekkokammeret til de som hater strømpriser. ALL ondskap i verden spores liksom dit. Uten dokumentasjon.

Kalle Klo skrev (7 minutter siden):

Den olje-analogien er helt tåpelig, og bommer fullstendig på situasjonen. 

Begge stammer fra råvarer i Norge, begge er produkter vi bruker delvis selv, begge er sånn at vi eksporterer det vi ikke bruker, begge har varierende markedsstyrte priser basert på internasjonale priser, begge er sånn at vi kan legge opp politikken vår sånn at vi bruker enten mer eller mindre av disse varene selv, slik at det resterende overskuddet blir påvirket.

Kalle Klo skrev (7 minutter siden):

Det er ingen som snakker om å bruke mer strøm heller, norske forbrukere har redusert strømforbruket sitt de siste årene. Og når vi bruker mindre strøm, burde vi betale mindre, ikke mer.

Mer eller mindre er vel ett fett - det virker bare på prisene to ulike veier. Priselastisitet er noe som virker begge veier.

Når vi bruker mindre strøm, betaler vi mindre. Sammenlign gjerne med naboen din. Bruker du mindre så skal du betale mindre. Time for time osv. Gitt samme leverandør, samme effekttrinn osv. Hvor har du fått det for deg at det er motsatt?

Skrevet
8 minutes ago, Simen1 said:

Strøm er en type skatt ettersom det aller meste går til det offentlige. Det offentlige yter tjenester til oss innbyggere. Betaler vi mer skatt gjennom økte strømpriser så får vi også finansiert bedre de tjenestene som ytes til oss innbyggere. På hvilken måte er ikke det å sette innbyggerne først? Ringen er sluttet!

Nord-Norge har hatt ekstraordinært lave priser i år. Jeg skjønner det virker urettferdig, men husk at det er en rekke grunner til at mva-fritaket finnes her oppe. Det er bred politisk enighet om å ha det sånn, av folk som jeg og du har stemt på.

Jeg skjønner sammenhengen men forstår også at denne biten overspilles veldig for å fremme en agenda. Husker du den gangen vi snakket om pizzarestauranten som stengte fordi strømmen var så dyr en kveld? Jeg gikk gjennom tallene og estimerte at kostprisen per pizza til ~400 kr økte med 2-3 kroner. Den ene timen strømprisen toppet seg på 7 kr/kWh eller noe sånt. Restauranten tapte antagelig ganske mye omsetning uten at faste utgifter forsvant av den grunn og netto tap på en sånn demonstrerende stengning var antagelig over 10 000 kr. I stedet for nøye seg med 2-3 kr lavere margin per pizza.

Eksemplet over her er ikke unikt. Jeg var borti samme diskusjon om agurker her nylig. Det ble hevdet at agurker hadde steget så mye i pris fordi "alle ledd" hadde blitt dyrere på grunn av strømprisen. Problemet var bare at ingen klarte å målsette hvor mye strøm som ble brukt per agurk. Det var liksom ikke så nøye å dokumentere påstandene sine. Men dyrere er jo logisk, så da trillet påstanden videre ene og alene på kun strømpris selv om det sikkert skyldes en hel masse andre faktorer også.

Sånn har vi det, gang på gang. Taxiene klager på dyr strøm og setter opp prisene osv osv. Det har liksom blitt den vedtatte kjepphesten i ekkokammeret til de som hater strømpriser. ALL ondskap i verden spores liksom dit. Uten dokumentasjon.

Begge stammer fra råvarer i Norge, begge er produkter vi bruker delvis selv, begge er sånn at vi eksporterer det vi ikke bruker, begge har varierende markedsstyrte priser basert på internasjonale priser, begge er sånn at vi kan legge opp politikken vår sånn at vi bruker enten mer eller mindre av disse varene selv, slik at det resterende overskuddet blir påvirket.

Mer eller mindre er vel ett fett - det virker bare på prisene to ulike veier. Priselastisitet er noe som virker begge veier.

Når vi bruker mindre strøm, betaler vi mindre. Sammenlign gjerne med naboen din. Bruker du mindre så skal du betale mindre. Time for time osv. Gitt samme leverandør, samme effekttrinn osv. Hvor har du fått det for deg at det er motsatt?

Så jo mer skatt vi betaler, jo bedre har vi det? Det er nytt for meg! Hvor fantastisk ville vi ikke ha det da hvis Staten tok alle pengene våre?

Jeg har egentlig ingen problemer med nordlendinger, jeg unner dem både lave strømpriser og mva-fritak. Akkurat som jeg mener at alle nordmenn bør ha billig strøm, siden vi bor så langt nord og trenger den for å komme oss gjennom vinteren. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kalle Klo skrev (39 minutter siden):

Så jo mer skatt vi betaler, jo bedre har vi det? Det er nytt for meg! Hvor fantastisk ville vi ikke ha det da hvis Staten tok alle pengene våre?

Nå synker du til samme nivå som fredrik2 sine ultimatum. [Nordmenn kan jo bare] "stenge av varmen helt" og "fel av norrmän at bruka ström. At det bästa är hvis allt bara eksporteras"

Kalle Klo skrev (39 minutter siden):

Jeg har egentlig ingen problemer med nordlendinger, jeg unner dem både lave strømpriser og mva-fritak. Akkurat som jeg mener at alle nordmenn bør ha billig strøm, siden vi bor så langt nord og trenger den for å komme oss gjennom vinteren. 

Takk tror jeg. Men strøm er en internasjonal handelsvare. Jeg ser egentlig ikke noe grunn til å presse prisene under det internasjonale nivået. Norge har en rekke andre virkemidler for å lette på økonomien til folk.

Eksempel: Hvis strømstøtteordningene forsvant og det betyr at staten sparer f.eks 10 milliarder i året i snitt på det, så kan disse pengene brukes til skatteletter på andre områder, til en totalsum a 10 milliarder. Du tenker sikkert "ett skritt fram og ett tilbake hva så?". Svaret på det er at strømstøtteordningene har dårlig treffprosent. F.eks sier @Salvesen. at det er helt tullete at han skal få statlig støtte. Mens andre som bor på bygda i trekkfulle hus, med minstepensjon har det kanskje helt motsatt. Treffprosenten til strømstøtten er dårlig. Andre tiltak, som f.eks om disse 10 milliardene brukes på økt pensjon, enslige, hjelp til selvhjelp (subsidierte varmepumper) eller lignende så kan treffprosenten bli langt bedre.

Edit: Jeg sitter og ser en dokumentarisk video om oljen i Venezuela nå. De har valgt å la innbyggerne kjøpe bensin til langt under markedspris "fordi den tilhører folket". Litt på samme måte som Norge nå forsøker å selge strøm til folket til langt under markedspris. I Venezuela har det hatt en rekke negative effekter, som ikke er helt urelatert til statsstøttet salg av strøm til norske innbyggere "fordi den tilhører folket".

Endret av Simen1
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Nei, det er du som finner på "stakkars oss - det blir så store naturinngrep, når folk etterisolerer husene sine" som ad hoc motargument

Gratulerar. Var nog den mest idiotiska stråman noen har kommet med hittills. 

1 hour ago, Simen1 said:

når jeg sier at folks frivillige sparetiltak er en bra ting for oss indivuduelt og landet.

Nu har jag vel redan några gånger skrivet vad det er jag har svarat på och hvorfor jag har skrivet det jag gjort. Men du føljer ju inte med och hittar på stråmen istället. 

1 hour ago, Simen1 said:

Følg bedre med i samtalen så går dette mye smidigere.

Kan vel si det samma. Du verkar inte direkt veta vad du skriver. Du  har vel något hundratals inlägg som handlar om att bruke mindre energi på helt andra sätt än att efter isolera som er det du nu verkar tro er det ända du skriver om. 

Efterisolering er vel också et eksempel på en dyr investering som antagligen normalt aldrig kommer bli lönsam för den som gör det med tanke på utgifter på jobbet och det man sparar i ström.  

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, Simen1 said:

Nå synker du til samme nivå som fredrik2 sine ultimatum. [Nordmenn kan jo bare] "stenge av varmen helt" og "fel av norrmän at bruka ström. At det bästa är hvis allt bara eksporteras"

Du skriver alltså hur bra det är med en ekstra skatt. Når då noen drar den till sin grens så blir du bara sur. 

Antar att alla ekstra skatter som du liker er bra och fantastiska. Hvis det er mer eller mindre så er det bara dåligt. 

Tror ikke folk flest er avundsjuka på de i nord Norge. Det många faktiskt vill ha er en bättre energi marknad med lavare priser och priser som beror på hur mye ström produktion som finns i området och sånt. Ikke hur många kjernkraftverk Tyskland lägger ned. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
26 minutes ago, Simen1 said:

Takk tror jeg. Men strøm er en internasjonal handelsvare. Jeg ser egentlig ikke noe grunn til å presse prisene under det internasjonale nivået. Norge har en rekke andre virkemidler for å lette på økonomien til folk.

Eksempel: Hvis strømstøtteordningene forsvant og det betyr at staten sparer f.eks 10 milliarder i året i snitt på det, så kan disse pengene brukes til skatteletter på andre områder, til en totalsum a 10 milliarder. Du tenker sikkert "ett skritt fram og ett tilbake hva så?". Svaret på det er at strømstøtteordningene har dårlig treffprosent. F.eks sier @Salvesen. at det er helt tullete at han skal få statlig støtte. Mens andre som bor på bygda i trekkfulle hus, med minstepensjon har det kanskje helt motsatt. Treffprosenten til strømstøtten er dårlig. Andre tiltak, som f.eks om disse 10 milliardene brukes på økt pensjon, enslige, hjelp til selvhjelp (subsidierte varmepumper) eller lignende så kan treffprosenten bli langt bedre.

Edit: Jeg sitter og ser en dokumentarisk video om oljen i Venezuela nå. De har valgt å la innbyggerne kjøpe bensin til langt under markedspris "fordi den tilhører folket". Litt på samme måte som Norge nå forsøker å selge strøm til folket til langt under markedspris. I Venezuela har det hatt en rekke negative effekter, som ikke er helt urelatert til statsstøttet salg av strøm til norske innbyggere "fordi den tilhører folket".

Nei, men når du ikke virker å ha en grense for hvor mye staten skal ha, så legger du deg laglig til for hogg for slikt. Hvor høy strømpris er høy nok? Hvor høy skatt er høy nok?

Personlig vil jeg si at det totale kostnadsnivået i Norge (uavhengig av om ting kalles skatt, mva, avgifter eller bare rett og slett priser for varer og tjenester) er blitt for høyt. Det norske folk er et av verdens mest forgjeldede, pengene våre er verdt kun 1/2 av det de var for drøye 10 år siden (da hadde vi det virkelig bra, men det skjønte nok dessverre folk ikke da). Og det er no end in sight, alt blir bare dyrere og dyrere. 

Skrevet
fredrik2 skrev (9 minutter siden):

Du skriver alltså hur bra det är med en ekstra skatt.

Nei. Denne samtalen går mye smidigere om du bare leser og forstår det jeg skriver.

fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Når då noen drar den till sin grens så blir du bara sur. 

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Når jeg sier "barbere" så er det selvsagt provoserende at noen troll leser "skjære av seg hodet".

Sitat

Antar att alla ekstra skatter som du liker er bra och fantastiska.

:roll:

Skrevet
Kalle Klo skrev (11 minutter siden):

Nei, men når du ikke virker å ha en grense for hvor mye staten skal ha, så legger du deg laglig til for hogg for slikt. Hvor høy strømpris er høy nok? Hvor høy skatt er høy nok?

Trolling er trolling uansett om du mener jeg legger meg lagelig til hogg. Det er veldig enkelt å prøve å forstå, i stedet for å prøve å misforstå.

Strømprisen bør være lik markedspris

Jeg vet ikke hvor mye skatt som er høyt nok (totalnivå). Hvis staten og kommunene drar inn mer på strøm så er det naturlig at de enten kutter tilsvarende i andre skatter sånn at totalen er stabil, eller at de bruker skattene på viktige ekstra samfunnstjenester for oss innbyggere. Denne politikken må holdes i god balanse. Jeg er helt enig i at det er offentlig sløseri på mange kanter som må kuttes, samtidig vet jeg at det er enkelte områder som bør få mer penger. Men jeg har ikke noe regneark med noe fasit på hvert område og noen sum som sier om skattene er for høye eller lave og tilsvarende for utgiftssiden.

Skrevet
4 minutes ago, Simen1 said:

Nei. Denne samtalen går mye smidigere om du bare leser og forstår det jeg skriver.

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Når jeg sier "barbere" så er det selvsagt provoserende at noen troll leser "skjære av seg hodet".

:roll:

Jag förstår ju att du tror du har rätt om nästan allt och nästan alltid har rätt (satte in ett nästan för annars kommer sikkert en anekdot om att du hade fel en gang når du var 5 år). Må erkänna at jag ikke er enig i det och tror alla kan se hur du faktiskt håller på. 

Men ser ju vad som händer når noen kommer med argument imot din världsbild. Hvis man for eksempel missar din optimala nivå så blir det att skära av sig huvudet enligt dig. Huvudargumenten ignoreras ofta.

Tar upp de två settningerna som du har hakat upp sig på. Mycket annat i sammanhanget er bara ignorerat.

"Då får det at låta som det er fel av norrmän at bruka ström. At det bästa är hvis allt bara eksporteras. "

Klart den dras til grensen men samtidigt er det ju det bästa. Norrmän bör helst ikke bruke ström men eftersom det idag ikke er praktiskt att gå ned till 0 så får man vel byta ut det siste med något som "det skulle vara bättre hvis förbruket minskade en hel del." 

Den första settningen som var huvudpoängen ignorerades också. 

"Jag får snarare också intryck av att du vill at folk ska ha dålig samvittighet för att de bruker ström och att de ska lägga ned tid och resurser på minimala besparelser eventuellt stänga av varmen helt. "

Drog vel också det siste till spissen. Huvudpoängen som var den första delen ignorerades också. Kan väl lägga till ett når priset er veldig högt men högst 24 timmar eller når temperaturen går under 15 grader. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, Simen1 said:

Trolling er trolling uansett om du mener jeg legger meg lagelig til hogg. Det er veldig enkelt å prøve å forstå, i stedet for å prøve å misforstå.

Strømprisen bør være lik markedspris

Jeg vet ikke hvor mye skatt som er høyt nok (totalnivå). Hvis staten og kommunene drar inn mer på strøm så er det naturlig at de enten kutter tilsvarende i andre skatter sånn at totalen er stabil, eller at de bruker skattene på viktige ekstra samfunnstjenester for oss innbyggere. Denne politikken må holdes i god balanse. Jeg er helt enig i at det er offentlig sløseri på mange kanter som må kuttes, samtidig vet jeg at det er enkelte områder som bør få mer penger. Men jeg har ikke noe regneark med noe fasit på hvert område og noen sum som sier om skattene er for høye eller lave og tilsvarende for utgiftssiden.

Du er den siste som bør si noe om trolling i denne tråden, du vrir og vrenger på hva andre sier også.

Nei, jeg prøver ikke å misforstå, du har snakket varmt om høye strømpriser side opp og side ned. 

Strømprisene gikk kraftig opp etter at eksportkablene kom. Regjeringen satte på ingen måte skatter ned samtidig, de økte dem. Så totalen har gått opp, det er derfor folk er sinte. Og så kommer du og er i mot at Staten gir litt igjen av det de tar (Norgespris/strømstøtte). 

• Liker 3
Skrevet
sk0yern skrev (På 24.11.2025 den 8.25):

Uke 46: fortsatt 69,7 i NO2, -12,4% avvik fra median.
Tilsig 20% mer enn normalt, men prognose for forrige uke var 50% av normal.

612GWh netto eksport fra NO2

Uke 47: 66,7% i NO2, 14,3% avvik fra median.
Bare 0,3 TWh tilsig, også forventet under gjennomsnitt denne uken.
"Bare" 292GWh netto eksport fra NO2.

Skrevet

Eksempel nr 3452345 på at de kraftselskapenes ekstraordinære inntekter "utelukkende går til velferd".
https://www.nrk.no/sorlandet/eigarkommunane-i-batterifabrikk_-_-fryktar-at-morrow-ikkje-er-liv-laga-1.17665222

Sitat

Å Energi skreiv nyleg ned verdien av aksjane i Morrow med 321 millionar kroner.

Dette kjem på toppen av ei nedskriving på 297 millionar kroner i årsrekneskapen i fjor.

Dette er ikkje noko godt teikn, ifølge Holmer-Hoven.

Nei, det er ikke akkurat et godt tegn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...