Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (12 minutter siden):

har Norgespris gitt noe nasjonal økning i strømforbruket? Var jo endel eksperter i media som mente det nå ville oppstå en sløse-kultur pga. lav fastpris. For egen del havnet jeg på 624 kWh for oktober måned, og det er "middels" nivå, -har både hatt litt høyere og litt lavere oktober-forbruk tidligere år.

Dette gir ikke utslag på individ-nivå, ei heller på kort tid. Det gir utslag over tid fordi det blir mindre lønnsomt å investere i f.eks varmepumpe eller etterisolering. Det er altså mer snakk om fravær av sparing enn direkte sløsing. 

For øvrig interessant graf i innlegget over. Tar vi vekk covid- og krigsutbruddsperioden 2020-2023 så har ikke strømprisene de to siste år avveket noe særlig fra gjennomsnittet. De ligger lavere enn flere tidligere år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.M skrev (20 minutter siden):

har Norgespris gitt noe nasjonal økning i strømforbruket? Var jo endel eksperter i media som mente det nå ville oppstå en sløse-kultur pga. lav fastpris. For egen del havnet jeg på 624 kWh for oktober måned, og det er "middels" nivå, -har både hatt litt høyere og litt lavere oktober-forbruk tidligere år.

Har sett tall på at forbruket med Norgespris er opp 2% Det kan vere så enkelt som at det blir brukt litt mindre ved

• Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (37 minutter siden):

Dette gir ikke utslag på individ-nivå

det "burde" det jo gjøre, hvis det er slik at man begynner sløse?

man må selvsagt ta høyde for sesong/været også. Nå har kuldegradene omsider kommet i ytre-Oslofjord distriktene, og forbruket får seg et hopp. I lengre perspektiv må man vel analysere året under ett og sammenligne med været/klima tidligere år, osv. for å se årsakssammenhenger, naturlige svingninger osv.

Jeg mistenker majoriteten av strømkunder har samme vaner som meg sjøl, dvs. sitter ikke å "spekulerer" i Norgespris, men bruker strøm når man trenger det, lager middag og vasker tøy på normale tider osv. som man alltid har gjort.

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (34 minutter siden):

det "burde" det jo gjøre, hvis det er slik at man begynner sløse?

man må selvsagt ta høyde for sesong/været også. Nå har kuldegradene omsider kommet i ytre-Oslofjord distriktene, og forbruket får seg et hopp. I lengre perspektiv må man vel analysere året under ett og sammenligne med været/klima tidligere år, osv. for å se årsakssammenhenger, naturlige svingninger osv.

Jeg mistenker majoriteten av strømkunder har samme vaner som meg sjøl, dvs. sitter ikke å "spekulerer" i Norgespris, men bruker strøm når man trenger det, lager middag og vasker tøy på normale tider osv. som man alltid har gjort.

Selvsagt men norgespris får jo ikke folk til å bruke strøm bare for moro skyld. Man får bare ikke incentiv til å styre når forbruket skjer eller investere i sparing.

Styring av når forbruk skjer går utover nettebelastningen, den andre gir likt forbruk men ikke mindre slik man burde ønske å oppnå mtp klima etc

Første periode med strøm støtte gjorde jo det motsatte, de med gode fastpris avtaler tjente jo penger dess mer de brukte.

Endret av Jotun
Skrevet
Mr.M skrev (10 minutter siden):

jau, en liten økning, men det tas visst en god del forbehold ser jeg

https://www.nettavisen.no/okonomi/norgespris-innfort-dette-skjedde-med-stromforbruekt/s/5-95-2716191

Tja, hva hadde du forventet? Halv pris = dobbelt forbruk eller noe sånt? :p

Nå er det ikke all verden til statistikk dette er basert på men 2,08% forskjell for samme landsdel og samme tidsperiode (så temperatur ikke er en støykilde som f.eks i år til år sammenligninger). Noen få prosent forskjell er det jeg hadde ventet på forhånd.

Merk at dette er umiddelbar og kortsiktig "sløseri" og inkluderer ikke langsiktige konsekvenser av redusert investering i strømsparetiltak som varmepumper, isolasjon, vinduer etc.

Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Tja, hva hadde du forventet? Halv pris = dobbelt forbruk eller noe sånt? :p

ja, en ekstatisk orgie i fråtsing, av romerske dimensjoner :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...