Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Det ligger mer i potten ved den norske. Den norske straffer hardere for hvert trinn. Den svenske er litt som å trekk på skuldrene da kostnaden ved å gå videre opp i effekt er en konstant størrelse - det er ingen knekkpunkter

Nettopp. Ingen knekkpunkter, så det er alltid penger å spare. Vinterstid klarer jeg aldri å havne under 5kW, så da gidder jeg ikke å tenke på sparing i det hele tatt. Havner som regel rundt 8kW. Hadde jeg hatt en grunn til å prøve hadde jeg garantert klart å komme meg ned i rundt 6kW. I Sverige kunne jeg spart 100-150,- pr. måned på det, i Norge 0,-.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vi skulle hatt nettleiepris basert på reell kapasitet eller mangel på kapasitet i nettet så burde jo det vært et slags marked der prisen varierer f.eks pr time eller kvarter. Siden man har flaskehalser i alle delene av kraftnettet (sentralnettet, regionalnettet og distribusjonsnettet) så burde det være effektprising fra hver del av nettet. Det vil igjen føre til høyere priser på steder med svakt distribusjonsnett, som i sin tur framskynder vedlikehold og oppgraderinger lokalt. Ganske sammenlignbart med veifinansiering der stat, fylke og kommune deler på finansieringen og eventuelt bompenger i tillegg.

Skrevet
trikola skrev (7 timer siden):

Men pga disse 0.4 % av måneden prøver du 100% av måneden å unngå denne avgiftsdøkningen.

Det kan du tro — men etter fem-seks dager tikker det inn en mld om at jeg har havnet i gruppe X, og derfra og ut måneden har jeg 0 insentiver for å spare inn på strømmen. Uansett hvor flink jeg er til å spare strøm, er det umulig å komme ned til et lavere trinn!

Skrevet

Joda, kjenner dette.

Men ut måneden får du jo samme situasjon, bare med høyere grense (som er sikkert lettere å holde, men likevel er det en grense).

Jeg greier kanskje å holde 5 kW (= 5kWh/h) i fire måneder om sommeren og gjerne bare såvidt, men også 10 kW ville ryke om vinteren uten smarthus-automatikker.

Skrevet (endret)

Har 2-5kW og aldri vært over 4kW, ca. 3,2 kW på det aller meste(Julemat til 10 personer) Reg. en times bruk.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (17 minutter siden):

Har 2-5kW og aldri vært over 4kW, ca. 3,2 kW på det aller meste(Julemat til 10 personer) Reg. en times bruk.

Gir lite mening å komme med tall uten å beskrive størrelse på bolig ,type bolig og klimatisk beliggenhet.

Skrevet
11 minutes ago, obygda said:

Gir lite mening å komme med tall uten å beskrive størrelse på bolig ,type bolig og klimatisk beliggenhet.

, ...elbil eller ikke, oppvarmingssystem, antall personer...

Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Oppgitt flere ganger her i forumet, horisontal rekkehus med 2 enheter, ca. 70kvm og utebod 5-6 kvm, med innlagt strøm. Kun varmepumpe og vedovn, ingen panelovner. Varmekabler kun på bad. Tidligere Sogn og Fj. indre del. 2 personer + barnebarn innom i ett sett, bor under 100 meter unna.

Strøm til campingvogn i hagen, brukes av gjester og meg hvis kjærringa blir sur. ;) Meld 12-13 grader neste uke noen dager, ingen frost i sikte. Sitter ute på veranda nå og skriver dette her, terrasse varmer på, 750W. Innbygd med 3 vegger, til vinteren. Ellers 2. 

Ingen EL-bil. Minste trekk på huset ligger på 0,07-kW om nettene. Ser det hos strømleverandør, time for time.

Edit: vi griller mye om sommeren og kjøper ferdigmat 2-3 ganger i mnd.

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Oppgitt flere ganger her i forumet, horisontal rekkehus med 2 enheter, ca. 70kvm og utebod 5-6 kvm, med innlagt strøm. Kun varmepumpe og vedovn, ingen panelovner. Varmekabler kun på bad. Tidligere Sogn og Fj. indre del. 2 personer + barnebarn innom i ett sett, bor under 100 meter unna.

Strøm til campingvogn i hagen, brukes av gjester og meg hvis kjærringa blir sur. ;) Meld 12-13 grader neste uke noen dager, ingen frost i sikte. Sitter ute på veranda nå og skriver dette her, terrasse varmer på, 750W. Innbygd med 3 vegger, til vinteren. Ellers 2. 

Ingen EL-bil. Minste trekk på huset ligger på 0,07-kW om nettene. Ser det hos strømleverandør, time for time.

Måned Forbruk (kWh)
September 2025 594,35
August 2025 514,71
Juli 2025 477,89
Juni 2025 500,65
Mai 2025 583,60
April 2025 618,18
Mars 2025 794,22
Februar 2025 1105,24
Januar 2025 1156,37
Desember 2024 956,74
November 2024 830,94
Sum

8132,89

Skrevet
Jarmo skrev (25 minutter siden):

70W? Imponerende. 660W ligger det på her, riktignok inkl. utleieleiligheten. Bare racket med internett-utstyr (switch, router osv.) bruker mer enn 70W alene. Utelysene rundt 25-30W, så kommer kjøleskap og frysere, div. ladere osv. 

Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 minutter siden):

70W? Imponerende. 660W ligger det på her, riktignok inkl. utleieleiligheten. Bare racket med internett-utstyr (switch, router osv.) bruker mer enn 70W alene. Utelysene rundt 25-30W, så kommer kjøleskap og frysere, div. ladere osv. 

Er kun den laveste verdien, snitt er nok en del høyere. Og noe som inntreffer av og til, kun en gang pr natt og ikke alle i netter. Men ja, skjer 2-3 ganger i mnd. Spesielt om sommeren.

Endret av Jarmo
Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Joda, kjenner dette.

Men ut måneden får du jo samme situasjon, bare med høyere grense (som er sikkert lettere å holde, men likevel er det en grense).

Jeg greier kanskje å holde 5 kW (= 5kWh/h) i fire måneder om sommeren og gjerne bare såvidt, men også 10 kW ville ryke om vinteren uten smarthus-automatikker.

Det som er litt morsomt, er at det er relativt få måneder i året jeg er rett over/under neste terskel.

Om sommeren er det stort sett lavt forbruk, og jeg havner "trygt" innenfor et bredt trappetrinn. 

Om vinteren er det kaldt og masse behov for energi i min kalde og dårlig isolerte enebolig, så da havner jeg også elegant i et dyrere trinn. 

Men på vår og høst har jeg noen utfordrende uker, hvor det noen ganger absolutt kunne vært mulig å sikre seg et trinn lavere, hadde jeg bare gjort målrettede tiltak, hatt argusøyne, og passer svært nøye på når familien dusjer, lader bil og vasker klær. 

Men: Mental kostnad for å iverksette alle disse tiltakene, forsvarer ikke potensialet på å spare noen få hundrelapper per år, for vår husstand. 🫤 

Skrevet

År 2024:

Måned Forbruk (kWh)
Desember 2024 956,74
November 2024 854,01
Oktober 2024 701,99
September 2024 542,89
August 2024 477,96
Juli 2024 415,67
Juni 2024 431,46
Mai 2024 460,06
April 2024 614,72
Mars 2024 703,11
Februar 2024 862,73
Januar 2024 1197,64
Sum 8218,98

Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Sorry, jeg har sett feil og husker feil. Dette kunne jo ikke stemme. Da var det bytte av sikringsskap, fikk nytt skap i fjor, 0 strøm en periode. Laveste ligger på 0,5 kW time. 

Du har helt rett, my bad :)

Edit: og noen strømbrudd inn i mellom..

Endret av Jarmo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...