Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poor Old Gil skrev (Akkurat nå):

Hva har han gjort?

Hvor skal man begynne? Eilertsen har vært et synlig troll i norsk nett-debatt lenge, og var svært aktiv på Twitter og Facebook tidligere. Trakassering av meningsmotstandere, oppfordring til voldsbruk, trusler om vold, legger ut beskyldninger om kriminalitet, beskyldt meningsmotstandere for sex med dyr (!), grov rasisme, trakassering av mennesker med lav inntekt. Han er klimafornekter, mener Høyre er en del av "venstresiden". Skal også nevnes at han jobber for TGS som driver med oljeleting, som kan forklare noe av hans agenda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (35 minutter siden):

Heldigvis er det ikke avisene alene som avgjør sammensetningen på Stortinget.
Her viser nok Joffen at han er i utakt med folket. Det viser vel også oppslutningen til AP+SP.
Så er det jo en slags ironi at Høyre går fram, som sammen med AP har vært pådrivere for å gi oss en strømkrise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (12 minutter siden):

Men har du noen innsigelser mot teksten og tallene?

Jeg vet absolutt ingenting om hva denne Eilertsen har skrevet om angående helt andre ting og temaer tidligere og det bryr jeg meg heller ikke om og vite, dessuten er det også er 100% irrelevant i denne diskusjonen for tallene og faktene med grunnsolid tallmateriale er spot on. At ubegrenset strømeksport skal rredde Tyskland i vinter(hvorfor skal vi egentlig "redde" det rike landet Tyskland ved å tømme egne vannmagasin)er også ganske debunket fra annet hold:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/solidaritet-i-kabel/o/5-95-612367

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (18 minutter siden):

Men har du noen innsigelser mot teksten og tallene?

Har ikke lest hele enda, men ulikt de fleste her inne har jeg personlig veldig begrenset detaljkunnskap om dette og lite forutsetninger for å komme med hverken innsigelser eller hyllest. Derfor synes jeg det er enklere å forholde meg til hva forskjellige fag-eksperter mener fremfor å legge min lit til samfunnsdebattanter fra petroleumsnæringen som Eilertsen, eller populistiske politikere fra f.eks. Rødt eller Frp.

Jeg leste for eksempel denne artikkelen i DN, med en faktisk ekspert på området, som kommer til motsatt konklusjon av Eilertsen:

Kraftekspert mener at uten krig i Europa kunne strømprisen vært 50 øre
https://www.dn.no/energi/strompris/tor-reier-lilleholt/statnett/kraftekspert-mener-at-uten-krig-i-europa-kunne-stromprisen-vart-50-ore/2-1-1281271

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det mangler et parti med fornuftig kraftpolitikk som ikke har andre meninger som gjør de uaktuelle for "folk flest". Dermed viser velgerne sin misnøye ved å gå til Høyre, selv om det ikke gir mening når man ser på historikken.

Det kan ikke tolkes slik at folk er fornøyde,  mer at de mangler en bedre måte å vise sin misnøye på. Selv er jeg vanligvis ikke spesielt engasjert i norsk innenrikspolitikk, men strømsituasjonen og de valg Stortinget har gjort for å skape den gjør meg forbannet. Men hvordan viser man det i en meningsmåling med de partiene man kan velge mellom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kahuna skrev (6 minutter siden):

Du må lenger tilbake i tid enn som så. Russland har forberedt krigen lenge og allerede for et år siden reduserte de gasslevereransene til Europa.

Kan du gi noen dokumentasjon på hvilke land som fikk gassleveransene fra Russland redusert i 2021? Det var ikke Tyskland, for der ble leveransene strupet først i juni 2022. Det må være land som har lite å si for norsk krafteksport.

 

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Extra-EU_imports_of_natural_gas,_2017_-_2021.png

https://www.spiegel.de/international/germany/live-dashboard-real-time-statistics-on-germany-s-gas-supplies-a-8c021b20-d3d7-416b-a89e-5d91bdb0849f

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

Har ikke lest hele enda, men ulikt de fleste her inne har jeg personlig veldig begrenset detaljkunnskap om dette og lite forutsetninger for å komme med hverken innsigelser eller hyllest. Derfor synes jeg det er enklere å forholde meg til hva forskjellige fag-eksperter mener fremfor å legge min lit til samfunnsdebattanter fra petroleumsnæringen som Eilertsen, eller populistiske politikere fra f.eks. Rødt eller Frp.

Jeg leste for eksempel denne artikkelen i DN, med en faktisk ekspert på området, som kommer til motsatt konklusjon av Eilertsen:

Kraftekspert mener at uten krig i Europa kunne strømprisen vært 50 øre
https://www.dn.no/energi/strompris/tor-reier-lilleholt/statnett/kraftekspert-mener-at-uten-krig-i-europa-kunne-stromprisen-vart-50-ore/2-1-1281271


"Argumentasjonen" din tyder på at du er låst i en tro og er en type menneske som ikke snur uansett hvordan en situasjon utvikler seg når du først har bestemt deg. Situasjonsbeskrivelsen og tallene som legges frem er så grunnleggende at et normalt intelligent menneske klarer å ta stilling til dem, helt uten å være erklært ekspert. Ekspertene har sagt så mye så lenge nå som beviselig er feil at det er helt på sin plass å være kritisk til dem. Du skriver om agenda. Som om ikke ekspertene i denne saken kan ha en agenda.. snakk om å møte seg selv i døren. En bråte politikere har innsett dette og har snudd. Flere av ekspertene har innsett dette og innrømmet feilvurderinger. Alle kan ta feil. Til og med du. Men når du avviser alt som blir presentert deg uten å vurdere det en gang, fordi du ikke syns budbringeren er et godt nok menneske, eller fordi de ikke er enig med deg, så er det ikke så mye verdi å tilføre til samtalen.

Endret av bo1e
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bo1e said:

"Argumentasjonen" din tyder på at du er låst i en tro og er en type menneske som ikke snur uansett hvordan en situasjon utvikler seg når du først har bestemt deg.

Altså.. Hvis man ikke har tilstrekkelig innsikt i saken, er det ikke underlig at man velger vekk de avsenderne som tidligere har tråkket i salaten, det betyr ikke dermed at man nekter å forholde seg til saken og kun fokuserer på person, men det er helt naturlig å være skeptisk til en som tidligere har fabulert i temmelige drøye retninger, samtidig som det selvsagt kan hende at dette er et tilfelle hvor vedkommende faktisk har rett.
"Argumentasjonen" din tyder på at du av en eller annen grunn synes det er provoserende at man holder avsendere til en eller annen standard.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bo1e skrev (19 minutter siden):


"Argumentasjonen" din tyder på at du er låst i en tro og er en type menneske som ikke snur uansett hvordan en situasjon utvikler seg når du først har bestemt deg. Situasjonsbeskrivelsen og tallene som legges frem er så grunnleggende at et normalt intelligent menneske klarer å ta stilling til dem, helt uten å være erklært ekspert. Ekspertene har sagt så mye så lenge nå som beviselig er feil at det er helt på sin plass å være kritisk til dem. Du skriver om agenda. Som om ikke ekspertene i denne saken kan ha en agenda.. snakk om å møte seg selv i døren. En bråte politikere har innsett dette og har snudd. Flere av ekspertene har innsett dette og innrømmet feilvurderinger. Alle kan ta feil. Til og med du. 

Tenker at karakteristikker om mennesketyper og insinuasjoner om at andre brukere ikke er normalt intelligente mennesker er noe vi kanskje ikke behøver å forpeste tråder med her på dette forumet. Dersom du vil fortelle meg mer om hva slags mennesketype jeg er, er du velkommen til å presentere den analysen i en PM.

Sitat

Men når du avviser alt som blir presentert deg uten å vurdere det en gang, fordi du ikke syns budbringeren er et godt nok menneske, eller fordi de ikke er enig med deg, så er det ikke så mye verdi å tilføre til samtalen.

Det gjør jeg ikke, tvert imot. Les gjerne over innleggene mine igjen dersom du er i tvil, spesielt den delen der jeg skriver svart på hvitt at jeg hverken kommer med innsigelser eller hyllest til innholdet i kronikken. Jeg påpekte også at det var OT da jeg kommenterte at jeg synes det er rart kronikkforfatteren benyttes av norsk presse, gitt hans fortid med b.la. voldstrusler og rasisme, dette er en annen sak enn kronikken han har skrevet.

Men det har selvsagt en påvirkning at kronikkforfatteren er vitenskapsfornekter, og har en såpass bekmørk historie i norsk samfunnsdebatt både når det kommer til forferdelig oppførsel, og faktafeil. Da er det vanskeligere å ta han like seriøst som en faktisk ekspert med relevant kompetanse på feltet.

Problemstillingene rundt strømkrisa er veldig sammensatt og komplekse, derfor synes jeg det er enklest å forholde meg til hva fageksperter sier fremfor samfunnsdebattanter eller redaktører i VG skriver på lederplass. Så er ekspertene er gjerne uenige med hverandre på en rekke områder, men jeg har til gode å lese en eneste fagekspert som mener krigen i Ukraina og forberedelsene til den ikke har og har hatt en stor påvirkning på strømprisene i Norge. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Den åttende profet skrev (37 minutter siden):

 

Kan du gi noen dokumentasjon på hvilke land som fikk gassleveransene fra Russland redusert i 2021? Det var ikke Tyskland, for der ble leveransene strupet først i juni 2022. Det må være land som har lite å si for norsk krafteksport.

 

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Extra-EU_imports_of_natural_gas,_2017_-_2021.png

https://www.spiegel.de/international/germany/live-dashboard-real-time-statistics-on-germany-s-gas-supplies-a-8c021b20-d3d7-416b-a89e-5d91bdb0849f

Om du leste dine egne kilder så du kanskje at UEs gasslagre var uvanlig lave i vinter, lurer på hvorfor..

 

Noen meninger, det ser ikke ut til å være kontroversielt å hevde at russerne har forberedt dette en stund.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/66r9zO/vi-har-ingen-stroempriskrise-vi-har-en-krigskrise-og-putin-har-skylden

https://e24.no/olje-og-energi/i/k615oj/tror-russisk-invasjon-kan-foere-til-gasskrise-i-europa

 

Så en rapport. Russlands eksport er nevnt på sidene 18-21. Er det ikke påfallende at russerne produserer for lager selv om prisene er uvanlig høye?
https://offshorenorge.no/contentassets/c1bebef15a774edf8d8de84bdc96c3f2/20220329-gassmarkedet-i-2021-og-naturgass-i-europa-mot-2035_bilder_endelig-versjon-1.pdf

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (58 minutter siden):

Tenker at karakteristikker om mennesketyper og insinuasjoner om at andre brukere ikke er normalt intelligente mennesker er noe vi kanskje ikke behøver å forpeste tråder med her på dette forumet. Dersom du vil fortelle meg mer om hva slags mennesketype jeg er, er du velkommen til å presentere den analysen i en PM.

Jeg mente at hvis viljen var tilstede så vil de aller fleste kunne forstå argumentasjonen slik den er presentert og gjøre seg opp en mening. Store deler av tallmaterialet og argumentasjonsrekkene er ukompliserte. Det var ikke ment som en antydning om at noen manglet intelligens. Men at du velger å ta det på den måten overrasker ikke i det hele tatt.

Endret av bo1e
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Om du leste dine egne kilder så du kanskje at UEs gasslagre var uvanlig lave i vinter, lurer på hvorfor..

 

Noen meninger, det ser ikke ut til å være kontroversielt å hevde at russerne har forberedt dette en stund.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/66r9zO/vi-har-ingen-stroempriskrise-vi-har-en-krigskrise-og-putin-har-skylden

https://e24.no/olje-og-energi/i/k615oj/tror-russisk-invasjon-kan-foere-til-gasskrise-i-europa

 

Så en rapport. Russlands eksport er nevnt på sidene 18-21. Er det ikke påfallende at russerne produserer for lager selv om prisene er uvanlig høye?
https://offshorenorge.no/contentassets/c1bebef15a774edf8d8de84bdc96c3f2/20220329-gassmarkedet-i-2021-og-naturgass-i-europa-mot-2035_bilder_endelig-versjon-1.pdf

 

 

Kildene jeg linket, viser at Russland eksporterte som forventet til EU i 2021 (ingen reduksjon) og jeg registrerer at du ikke har belegg for din påstand om at leveransene ble redusert i 2021.

 

Det hjelper ikke å linke til "meninger" om helt andre ting som ikke har med den påstanden å gjøre.

 

Jeg skal utdype hvorfor dette er viktig. Det har vært en populær påstand på "energimarkedet fungerer brillefint"-siden at Russland reduserte gassleveransene i fjor, for å bruke det som en grunn til at strømprisene i Norge gikk opp allerede i fjor høst. Beleilig, for da hadde ikke prisoppgangen noe å gjøre med utenlandseksport. "Strømprisene er Putins skyld!"  Men Russland reduserte ikke leveransene i fjor, og oppgangen i strømprisen har andre årsaker. 

Den nye kabelen til Tyskland ble åpnet i mai i fjor og til England i juni i fjor. Kort tid etter skjøt strømprisene i været, samtidig som Russland fortsatte å levere gass som normalt.

 

Konklusjonen på dette er åpenbar!

Endret av Den åttende profet
abc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...