Gå til innhold

hvorfor bruker du WhatsApp, og ikke Telegram, for eksempel?


gustav2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg vil tro de fleste bruker det grunnet andre brukere.. Det er også forskjellige apper som er blokkert i forskjellige land. Jeg vet at telegram f.eks er blokkert i Iran etter egen erfaring.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Regner med du rister på hodet fordi Facebook eier WhatsApp? Bruker ikke WhatsApp selv og kjenner ingen som gjør det. Samme med telegram.

Jeg bruker dog Signal og har fått de fleste bekjente over dit. 

Furrier tror jeg flest bruker Telegram. Men WhatsApp har jeg aldri brukt og ser ikke greia med det.

Lenke til kommentar

Bruker kun sms, messenger og WhatsApp. Har ikke sett behovet for bruke andre. Jeg antar at de var tidlig ute og har stor markedsandel, og dermed ikke så lett å bytte til noe annet. Sikkert ganske tilfeldig at jeg bruker WhatsApp og ikke Telegram eller Signal.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
On 8/17/2022 at 4:19 AM, gustav2 said:

hvorfor...No Way Bird GIF

Og hva skal den ristingen på hodet der bety? Er du en av de som henger på en konspirasjon om hvor utrygt WhatsApp er etter at facebook kjøpte dem opp, men antakeligvis ikke har noe problem med å bruke Facebook Messenger? ;)

WhatsApp er fryktelig lite brukt i Norge, sikkert fordi vi er sær, og heller bruker Facebook Messenger. WhatsApp og Telegram er mye mer utbredt i utlandet, og med god grunn. Jeg bruker WhatsApp en god del.

Fordeler:

- Mye enklere å ha gruppesamtaler med venner å kjente gående.
- Gruppesamtaler og chat UTEN å ha en sosial media konto, ala Facebook Messenger (som stort sett er eneste alternativet i Norge).
- Såvidt meg bekjent støtter Telegram mye større grupper enn WhatsApp (som var begrenset til 200 deltakere forrige gang jeg sjekket).
- Chat som funket på tvers av plattformer med langt bedre funksjonalitet enn SMS..
- Trenger kun tlf nr for å chatte.
- Funker på tvers av landegrenser.. e.g. utenlandske telefonnr. Svært nyttig

Jeg tar WhatsApp over Messenger/SMS any day, som er alternativer for de fleste Nordmenn

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Fordi jeg anser det som sikrere og fordi det er mer populært i de delene av verden jeg ferdes. De fleste jeg kjenner i øst har det også installert, selv om de foretrekker andre programmer.

Dessuten er Whatsapp eid av et amerikansk selskap, og mens jeg ikke stoler på Meta, så er det fremdeles himmel og hav bedre for mitt vedkommende enn Telegram, som er eid av den russiske stat, TikTok som er eid av den kinesiske stat. Eventuelt bruker jeg også Line i deler av Asia, som er eid av et japansk selskap.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Frank Olsen skrev (På 27.10.2022 den 23.10):

Fordi alle bruker WhatsApp vel 🙂

Rart.

Jeg kjenner ingen som bruker det. Jeg har aldri hatt konto, eller så mye som sett appen.

På jobb brukes Teams, nye kunder eller andre jobbrelasjoner bruker SMS for enkel kommunikasjon, og 90% av alt ellers (venner, barnas skoleklasser, FAU, natteravner, velforening, fotball) bruker Facebook/Messenger.

Eller; det offentlige bruker en Visma-plattform, og fotballen bruker Rubic.

Er WhatsApp for "de yngre"?

Jeg er 36, lagde Facebook-konto da Facebook kom, og har ikke hatt behov for noen andre sosiale medier (bortsett fra snapchat fordi familien på min fars- og morsside og hennes fars- og morsside deler bilder og chatter i grupper der (til min store frustrasjon fordi alt der blir jo borte)).

Jeg har en LinkedIn-konto med oppdatert CV også forresten. Oppdaterte den da jeg skulle bytte jobb for første gang på 7 år, for et par år siden.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
On 10/28/2022 at 12:17 AM, Guest Slettet+56132 said:

Jeg bruker WhatsApp en god del.

Fordeler:

- Mye enklere å ha gruppesamtaler med venner å kjente gående.
- Gruppesamtaler og chat UTEN å ha en sosial media konto, ala Facebook Messenger (som stort sett er eneste alternativet i Norge).
- Såvidt meg bekjent støtter Telegram mye større grupper enn WhatsApp (som var begrenset til 200 deltakere forrige gang jeg sjekket).
- Chat som funket på tvers av plattformer med langt bedre funksjonalitet enn SMS..
- Trenger kun tlf nr for å chatte.
- Funker på tvers av landegrenser.. e.g. utenlandske telefonnr. Svært nyttig

Jeg tar WhatsApp over Messenger/SMS any day, som er alternativer for de fleste Nordmenn

Og det viktigste:
Whatsapp kan brukes med "fake" telefonnummer.
Whatsapp er end-to-end kryptert (E2EE).
Whatsapp bruker mye for business, f.eks. chatsupport hos flyselskaper. 

Her er hva whatsapp deler med Meta (Facebook), 
https://faq.whatsapp.com/1303762270462331

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (8 timer siden):

Rart.

Jeg kjenner ingen som bruker det. Jeg har aldri hatt konto, eller så mye som sett appen.

På jobb brukes Teams, nye kunder eller andre jobbrelasjoner bruker SMS for enkel kommunikasjon, og 90% av alt ellers (venner, barnas skoleklasser, FAU, natteravner, velforening, fotball) bruker Facebook/Messenger.

Eller; det offentlige bruker en Visma-plattform, og fotballen bruker Rubic.

Er WhatsApp for "de yngre"?

 

Jeg driver som kjent med utleie av ferieleiligheter i et varmere land og jeg vil si at 95 % av mine gjester bruker WhatsApp til å kommunisere med meg.
Men nesten ingen Nordmenn, hvorfor vet jeg ikke.
Det er vel bare den ene dattera mi av Nordmenn jeg kjenner som bruker WhatsApp og hun jobber med HR i et større internasjonalt selskap.
Så Nordmenn generelt er nok veldig på etterskudd her vil jeg tro.

Og dersom WhatsApp er for "de yngre" så takker jeg for komplimentet 🙂
Jeg fyller 65 senere denne måneden 😄

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 27.10.2022 den 23.41):

Telegram, som er eid av den russiske stat

Telegram er ikke eid av en russiske staten.
Den er utviklet i russland ja. Men eieren bor ikke i russland.
Han bor i eksil mye pga appene han har laget.
Kreml liker ikke disse appene for dem hindrer Etterretningstjenestene sine overvåknings metoder

Eieren av telegram forlot russland allerede i 2014, Selskapet er registrert i Storbritania og har hovedkontor i Dubai.
Det første hovedkontoret lå faktisk i berlin.

Pavel Durov - Wikipedia

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De eneste gangene jeg har hørt om både Whatsapp og Telegram så er det noe krypto scam hvor de skal ha deg til å sende penger til et tilfeldig nummer. Mulig jeg er gammel, men jeg og mine venner bruker enten meldinger eller ringer hverandre, og jeg ser ikke helt behovet for andre tjenester som gjør det samme.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 minutter siden):

men jeg og mine venner bruker enten meldinger eller ringer hverandre, og jeg ser ikke helt behovet for andre tjenester som gjør det samme.

Du er ikke gammel, du bare har ikke samme kravene til funksjonalitet og sikkerhet som enkelte andre.

Selv bruker jeg telegram, men det er pga jeg har venner i utlandet som også bruker telegram. Så da slipper jeg å betale ekstra for å sende meldinger.
Noen bruker telegram/signal/Whatsapp for ende til endekrypteringen.
Noen bruker telegram/signal/Whatsapp for gruppesamtalene
Noen bruker telegram/signal/Whatsapp for å slippe å betale for å sende sms til utlandet
I enkelte land er ikke sms "gratis" slik som i norge men wifi er gratis. Da bruker man telegram/signal/Whatsapp/kik/messenger for å slippe å betale for sms.
Og i motsetning til iMessage så er disse plattformuavhengig og kan bruker på flere typer telefoner.

Det er mange årsaker til at folk bruker apper for komunikasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telegram er laget av russere og var rettet mot det russiske markedet. India og Russland har hatt samarbeid og forbindelser i mange år. Så Telegram er i dag store i Russland og India. Elles er det Tyrkia.

Telegram har ikke slått helt an her i Vest-Europa. Russland sin krig bidrar nok ikke til flere brukere i de land som er i mot denne krigen (litt påstand uten begrunnet tyngde). Telegram knyttes for mye til Russland.

Jeg forbinder Telegram med noe personer med tilknytning til Øst-Europa, eller "islamlandene" bruker. Land som kanskje ikke er på toppen av tillit og troverdighet i internettverden. Mulig det er en fordom hos meg...

Dessuten fyller ikke Telegram et klart tomrom på nettet, da andre tjenester fyller samme tilbud.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Telegram er laget av russere og var rettet mot det russiske markedet

Dette stemmer.
Men du glemmer av hvorfor telegram ble laget.
Det ble laget for å ha en måte man kunne kommunisere på uten at myndighetene kunne avlytte samtalene.
Det er derfor han som laget Telegram måtte rømme fra rusland i 2014. han hadde fått FSB på nakken siden han nektet å gi FSB tilgang til systemet.
(serverene til telegram ligger i irland for å hindre russerne tilgang)

Så selv om telegram er laget i russland for russeerne er det laget for å kunne ha en privat samtale uten å være redd for at FSB skulle sladre til arbeidsgiveren din om hva du sier.
Eller sende deg på treningsleir i sibir.

Det er nok som du innrømmer noen fordommer hos deg mot telegram.
Men du er ikke alene.
Bare se på norske myndigheter, dem tillater ikke telegram på tjenestetelefoner siden programmet er russisk. Noe det ikke lengre er.
Serverene ligger i Irland.
Selskapet har adresse i Storbritania, Hovedkontor i Duabi, men var egentlig i Berlin.

I dag har ikke russland noe med telegram å gjøre.

Telegram er faktisk mye brukt av presse rundt i verden pga krypteringen, sammen med signal.

Dog skal jeg ikke påstå at telegram er det beste programmet for kommunikasjon som er.
Men det er en klar konkurrent til både whatsapp og signal.
Selv hadde jeg valgt signal men har ingen venner som bruker det.
Men flere venner som har telegram. da vestlige venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...