Gå til innhold

Ny strømprisrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig fine dager for strømprisjournalistene. Copy paste gårdsdagens artikkel og oppdatere tallene. Får vi nye artikler i TU hver dag prisene er lave eller et sted i mellom også? Eller er det kun høye priser som er interessant å skrive og lese om?

Hvorfor nevner dere ikke strømstøtteordningens betydning for husholdninger?

Og hvorfor ikke nevne noe om utlandet? Baltikum får trolig* Europas høyeste strømpris noen sinne på onsdag kl 17-18. 4 €/kWh.

* min antagelse

1988043389_Screenshot2022-08-16at15-08-32Marketdata.thumb.png.9ef3e96f19ed9f388df25916eb0fcc10.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjon.no flommer nå over av x antall like tråder om dette.

Strømpris engasjerer selvsagt og har satt Norge i en spinnvill situasjon på sinnsvake forskjeller ut fra hvor man bor.

Jeg sparer ikke på superlativer her. Dette er jo uten sidestykke i norsk historie. Finnes det noe annet land i verden som er i lik situasjon som Norge, med de gigantiske forskjeller på strømpris i eget land?

Strømstøtten hjelper jo mye, uten den ville jeg måtte vurdere å miste jobben, slik at vi fikk råd til greie hverdager om vinteren.

Men trenger vi alle de like trådene...

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Diskusjon.no flommer nå over av x antall like tråder om dette.

Strømpris engasjerer selvsagt og har satt Norge i en spinnvill situasjon på sinnsvake forskjeller ut fra hvor man bor.

Jeg sparer ikke på superlativer her. Da det jo er uten sidestykke i norsk historie.

Men trenger vi alle de like trådene...

Jepp, vi trenger dem. Grunnen for alle trådene/media-engasjementet  er at befolkningen kan få ut frustrasjonen hjemme i sofa'en istedenfor å kjempe på barrikadene.

En kamerat var kjempefornøyd her om dagen fikk fylt diesel for under 20.- liter'n, forstå den.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 minutter siden):

Jepp, vi trenger dem. Grunnen for alle trådene/media-engasjementet  er at befolkningen kan få ut frustrasjonen hjemme i sofa'en istedenfor å kjempe på barrikadene.

En kamerat var kjempefornøyd her om dagen fikk fylt diesel for under 20.- liter'n, forstå den.

Det er så sykt, at en nå ser på diesel til 20ish kroner som 'billig'! Hvem hadde trodd

Lenke til kommentar
Nautica skrev (8 minutter siden):

Jepp, vi trenger dem. Grunnen for alle trådene/media-engasjementet  er at befolkningen kan få ut frustrasjonen hjemme i sofa'en istedenfor å kjempe på barrikadene.

Ja, vi gidder jo ikke lengre å fysisk anstrenge oss med politisk- eller samfunnsengasjement, med å gå ut. Å trykke på skjerm/tastatur er det vi kaller anstrengelse i dag.  #Avsporing av tråd.. 😊

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (26 minutter siden):

Finnes det noe annet land i verden som er i lik situasjon som Norge, med de gigantiske forskjeller på strømpris i eget land?

Vi skal ikke lengre enn til Sverige før vi finner enorme forskjeller. Prisen i sør nå er 354 øre, i nord 23 øre.

USA har også svære forskjeller i strømprisene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er også land med enorme prisforskjeller i tid. Danmark har bare de siste dagene variert fra timepriser mellom 74 og 748 øre. Nederland har også vært oppe på 748 øre, men deres bunnpunkt var minus 20 øre på søndag.

Sverige, SE4 kommer opp i 730 øre i mårra og SE1 er nede på 0,8 øre samme dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, plankeby said:

Ja, vi gidder jo ikke lengre å fysisk anstrenge oss med politisk- eller samfunnsengasjement, med å gå ut. Å trykke på skjerm/tastatur er det vi kaller anstrengelse i dag.  #Avsporing av tråd.. 😊

Når strømprisen nærmer seg 40 kr/kWt tenker jeg folk gidder gå ut i gatene for å protestere.

Det er fremdeles sommer og varmt. Drar seg nok til mot vinteren når folk må slå på ovnen for ikke fryse ihjel.

Baltikum betaler 40 kr: https://www.europower-energi.no/kraftmarked/baltikum-far-makspris-pa-4000-mwh-onsdag/2-1-1279062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (21 timer siden):

En kamerat var kjempefornøyd her om dagen fikk fylt diesel for under 20.- liter'n, forstå den.

apropos under kr.20 (vs 27 forleden) - det må vel illustrere at hele greia kun er basert på "psykologi" og "følelser" i børs- og oljemarkedet? Eller hvordan forklares denne historien?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

apropos under kr.20 (vs 27 forleden) - det må vel illustrere at hele greia kun er basert på "psykologi" og "følelser" i børs- og oljemarkedet? Eller hvordan forklares denne historien?

Skal man ta evolusjonen til grunn, viser det at menneske er ekstremt tilpasningsdyktig :)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

apropos under kr.20 (vs 27 forleden) - det må vel illustrere at hele greia kun er basert på "psykologi" og "følelser" i børs- og oljemarkedet? Eller hvordan forklares denne historien?

var ikke OPEC nylig ute å varslet produksjonsøkning av olje (øker tilbudet av varen -> prisen synker)? Mener jeg har lest det for en liten tid tilbake

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

var ikke OPEC nylig ute å varslet produksjonsøkning av olje (øker tilbudet av varen -> prisen synker)? Mener jeg har lest det for en liten tid tilbake

jo det er den klassiske metoden som påvirker priser. 

De fleste land produserer vel olje for alt de kan allerede(?) men mulig noen land hadde mer å gå på da.

I utgangspunktet var også denne historien muligens forklart med Ukraina-krigen og boikott av russisk olje, jeg husker ikke sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...