Gå til innhold

Norsk kjernekraft er en god idé


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra en type "kirkegård" til en annen...?
Når det gjelder energi er vist valget mellom pest og kolera noe som går igjen. 
Nå prøves det med vindmøller på nye steder, og er det da automatisk uten problemer fordi det er nytt?
Brennende møller, knekte vinger og tårn, og olje som renner ut tyder på en fremtid med nye triste miljøproblemer. 
Og så skal de til og med stå på havet, der de er "ute av syne og ute av sinn", (lett og selge inn til motstanderne), og der det vanker enda mere juling når det av og til er en orkan med kjempebølger i farta, noe som vi vet skjer, og kommer til og skje. 
Jeg er alt annet enn overbevist om at en ny løsning på det tøffeste sted en kan tenke seg automatisk er en velsignelse bare for at noen mener det. 
Så robuste som oljeplatformene har vært tviler jeg på at møllene vil være, med marginal dimensjonering av vinger og tårn for å spare vekt og pris, noe som også avspeiles i en ikke spesielt lang levetid, selv når alt går etter planen. 
Da kan vi fort gå fra en type "kirkegård", til en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig ide.

Kjernekraft er for andre land uten vannkraft, vindmøller, solceller, geotermisk energi o.l. og hvor alternativet er kull, olje eller gass uten CO2-fangst.  I tillegg bør det være godt utbygget infrastruktur for fjernvarme. 

Ulempene med kjernekraft er kjent og avfallet må lagres i så lang tid at risikoanalysene blir ren tipping. Nordmenn og kvinner skal være glade for at vi slipper dette evigvarende og potensielt farlige problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderne atomkraft er langt fra den gamle uran reaktoren som ligger til grunn for angsten så mange har.  Thorium reaktoren bruker atom avfall for å starte prosessen. Det produseres ikke plutonium. Prosessen må holdes aktivt i gang så den kan ikke løpe løpsk av seg selv. Det er langt mindre avfall.  Og avfallet er bare farlig i 200 år. 
 

Mulig det er på tide å fortelle om teknologiske fremskritt så debatten kan baseres på virkeligheten og ikke gammel historie. Bare de 10 siste årene har det skjedd utrolig mye!

Endret av Bendik1
La til en setning.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bendik1 skrev (27 minutter siden):

Moderne atomkraft er langt fra den gamle uran reaktoren som ligger til grunn for angsten så mange har.  Thorium reaktoren bruker atom avfall for å starte prosessen. Det produseres ikke plutonium. Prosessen må holdes aktivt i gang så den kan ikke løpe løpsk av seg selv. Det er langt mindre avfall.  Og avfallet er bare farlig i 200 år. 
 

Mulig det er på tide å fortelle om teknologiske fremskritt så debatten kan baseres på virkeligheten og ikke gammel historie. Bare de 10 siste årene har det skjedd utrolig mye!

Norge er en energistormakt og besitter kompetanse og ressurser nok til å kunne forske på temaet, men når tror du thoriumreaktorer er klare for kommersiell bruk ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 timer siden):

Dårlig ide.

Kjernekraft er for andre land uten vannkraft, vindmøller, solceller, geotermisk energi o.l. og hvor alternativet er kull, olje eller gass uten CO2-fangst.  I tillegg bør det være godt utbygget infrastruktur for fjernvarme. 

Ulempene med kjernekraft er kjent og avfallet må lagres i så lang tid at risikoanalysene blir ren tipping. Nordmenn og kvinner skal være glade for at vi slipper dette evigvarende og potensielt farlige problemet.

Det stemmer ikke. For det første så har vi faktisk radioaktivt avfall lagret her i landet. Det er lagret på to lokasjoner, Kjeller og Halden. For det andre så skal du ikke lengre enn til Finland hvor de har en permanent løsning for håndtering av radioaktivt avfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge er det beregnet at vi kan holde på med kjernekraftverk med tanke på beregnet mengde fissilt materiale? Jeg mener å ha lest at det bare var noen få hundre år, så må vi lete etter noe annet, eller lære oss å fange mere av sollyset og vindkraften. Ifølge denne, så ser det ut til at vi bare har ressurser i 132 år maksimalt, men det er med kull. For Uran er det 128 år, og Thorium ser det ikke ut som de vet, eller det er fordi det ikke brukes i dag:

https://no.frwiki.wiki/wiki/Ressources_et_consommation_énergétiques_mondiales

image.png.5fcc51be3c8f29527649b83867a7eb86.png

Så hva gjør vi når det er tomt for fissilt materiale i verden?

PS! Om noen har bedre tall, så kom gjerne med det, for jeg er ikke sikker på om den vurderingen over, er korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Hvor lenge er det beregnet at vi kan holde på med kjernekraftverk med tanke på beregnet mengde fissilt materiale? Jeg mener å ha lest at det bare var noen få hundre år, så må vi lete etter noe annet, eller lære oss å fange mere av sollyset og vindkraften. Ifølge denne, så ser det ut til at vi bare har ressurser i 132 år maksimalt, men det er med kull. For Uran er det 128 år, og Thorium ser det ikke ut som de vet, eller det er fordi det ikke brukes i dag:

https://no.frwiki.wiki/wiki/Ressources_et_consommation_énergétiques_mondialesimage.png.5fcc51be3c8f29527649b83867a7eb86.png

Så hva gjør vi når det er tomt for fissilt materiale i verden?

PS! Om noen har bedre tall, så kom gjerne med det, for jeg er ikke sikker på om den vurderingen over, er korrekt.

Med breeder reactorer så kan man bruke avfalls-stoffer videre til strøm produksjon (ie plutonium) 

i følge her, regner man med 200 års Uran (med nåværendes bruk og teknologi), men fremtidig potensielt utvinne uran fra sjøvann. Som vil øke til 60'000 år (nåværende bruk) og breeder reactorer kan matche noen 30000 år med nåværendes "200 år uran estimat" https://www.scientificamerican.com/article/how-long-will-global-uranium-deposits-last/#:~:text=According to the NEA, identified,today's consumption rate in total.

Her er en kilde til som mener noen millioner år (breeder reactor), sikkert lit bias i kilden:

https://whatisnuclear.com/blog/2020-10-28-nuclear-energy-is-longterm-sustainable.html

og en til: https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_uranium#Breeding

 

Ett bonus med breeder er at man kunne tatt seg betalt for å bli kvitt andre lands atom-avfall

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hvor lenge er det beregnet at vi kan holde på med kjernekraftverk med tanke på beregnet mengde fissilt materiale? Jeg mener å ha lest at det bare var noen få hundre år, så må vi lete etter noe annet, eller lære oss å fange mere av sollyset og vindkraften. Ifølge denne, så ser det ut til at vi bare har ressurser i 132 år maksimalt, men det er med kull. For Uran er det 128 år, og Thorium ser det ikke ut som de vet, eller det er fordi det ikke brukes i dag:

https://no.frwiki.wiki/wiki/Ressources_et_consommation_énergétiques_mondiales

image.png.5fcc51be3c8f29527649b83867a7eb86.png

Så hva gjør vi når det er tomt for fissilt materiale i verden?

PS! Om noen har bedre tall, så kom gjerne med det, for jeg er ikke sikker på om den vurderingen over, er korrekt.

Visste du at vi vil slite med forsyningen av kobolt allerede i 2030 med dagens produksjon av elbiler? Og hvordan tror du bil og batteriindustrien håndterer dette?

Lenke til kommentar
Heradon skrev (Akkurat nå):

Visste du at vi vil slite med forsyningen av kobolt allerede i 2030 med dagens produksjon av elbiler? Og hvordan tror du bil og batteriindustrien håndterer dette?

Dette var da veldig off topic. Men du har kanskje ikke fått med deg at vi allerede har fått batterikjemier som ikke bruker kobolt i det hele tatt, og ellers er andel koboilt per batteri gått kraftig ned? Antas at kobolt fra ett batteri på ca 24 kWh holder til ca 4 batterier av ca trippel størrelse?

I motsetning til drivstoff/energi som må brennes opp, så blir batterier i første omgang ombrukt (battery storage), før de kommer inn i resirkulering? Foreløpig lite resirkulering pga for lite batterier ågjøre det med, men disse tas vare på og skal altså brukes til å lage nye, bedre batterier.

Det antas at i ikke alt for fjern fremtid, vil ihvertfall 80-90 % av ny fremstilling av batterier, skje med resirkulerte materialer. Dette i motsetning til fossilt og fissilt materiale som blir brukt opp, selv om uran og plutonium-basert kan utnyttes videre i thoriumreaktorer.

Så har vi en annen fare med fissilt, som vi nå ser mer av. Reaktorer som i utgangspunktet er/var trygge, brukes som skjold mot beskytning i krigen om Ukraina. Altså vil politisk ustabilitet bety en langt større fare enn om det sprenges noen olje eller gassledninger, eller kuttes noen høyspentkabler. Olje og gass har vi dessuten mange eksempler på at er i det minste medvirkende årsak til kriger og konflikter.

Klar over at det og gjelder forbruk og kontroll av elver og vassdrag, så som i stridighetene med Israel og nabolandene, der vel Palestina, Libanon og Jordan, men og deler av Syria blir en del av en krangel om vannressurser og konroll og forbruk av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snowleopard said:

Klar over at det og gjelder forbruk og kontroll av elver og vassdrag, så som i stridighetene med Israel og nabolandene, der vel Palestina, Libanon og Jordan, men og deler av Syria blir en del av en krangel om vannressurser og konroll og forbruk av disse.

akkurat denne, i forhold til atomkraftverk er ikke så relevant, da elver og vassdrag gjerne regnes som viktige allerede. 

I form av drikkevann og vann til matproduksjon

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (42 minutter siden):

Dette var da veldig off topic. Men du har kanskje ikke fått med deg at vi allerede har fått batterikjemier som ikke bruker kobolt i det hele tatt, og ellers er andel koboilt per batteri gått kraftig ned? Antas at kobolt fra ett batteri på ca 24 kWh holder til ca 4 batterier av ca trippel størrelse?

I motsetning til drivstoff/energi som må brennes opp, så blir batterier i første omgang ombrukt (battery storage), før de kommer inn i resirkulering? Foreløpig lite resirkulering pga for lite batterier ågjøre det med, men disse tas vare på og skal altså brukes til å lage nye, bedre batterier.

Det antas at i ikke alt for fjern fremtid, vil ihvertfall 80-90 % av ny fremstilling av batterier, skje med resirkulerte materialer. Dette i motsetning til fossilt og fissilt materiale som blir brukt opp, selv om uran og plutonium-basert kan utnyttes videre i thoriumreaktorer.

Så har vi en annen fare med fissilt, som vi nå ser mer av. Reaktorer som i utgangspunktet er/var trygge, brukes som skjold mot beskytning i krigen om Ukraina. Altså vil politisk ustabilitet bety en langt større fare enn om det sprenges noen olje eller gassledninger, eller kuttes noen høyspentkabler. Olje og gass har vi dessuten mange eksempler på at er i det minste medvirkende årsak til kriger og konflikter.

Klar over at det og gjelder forbruk og kontroll av elver og vassdrag, så som i stridighetene med Israel og nabolandene, der vel Palestina, Libanon og Jordan, men og deler av Syria blir en del av en krangel om vannressurser og konroll og forbruk av disse.

Ikke åff tåpikk. Poenget mitt er at de stadig jobber med nye løsninger, også innen kjernekraft. I likhet med kobolt, så kan uran erstattes. I Frankrike bygges det et kjernekraftverk basert på fusjon, for å si det enkelt så skal det benyttes hydrogen som drivstoff. Får man til det, så har man en uendelig kilde på kraft. Det er riktignok ikke klartgjort før i 2035 eller litt senere. Om vi har 50 eller 100 år med uran, så bør det være mer end god tid til å finne nye løsninger. Jeg er ikke bekymret for at vi skal gå tom for det ene eller andre, stort sett finner man en løsning.

Jeg synes det er mye whataboutism rundt fissilt, med tanke på potensielt farer. Så langt har jeg kun vært vitne til hvordan gass, olje, kull, vindturbiner, med vannkraft har påvirket miljø og klima. Det er hovedsakelig fossilt som tar liv, men alle kildene har en påvirkning på miljøet. Kullkraft sørger alene for at 34,500 dødsfall hvert år her i Europa.

Sitat

 

'Invisible killer': fossil fuels caused 8.7m deaths globally in 2018, research finds

This article is more than 1 year old

Pollution from power plants, vehicles and other sources accounted for one in five of all deaths that year, more detailed analysis reveals.

https://www.theguardian.com/environment/2021/feb/09/fossil-fuels-pollution-deaths-research

 

Jeg sier ikke at kjernekraft er risikofritt. Jeg mener at det er den beste løsningen vi har i dag, og den raskeste veien å ta dersom har en nullvisjon er i tankene. Ellers så kan vi alltids bruke tid på finne alternative-løsninger. Bygg fissilt i dag, erstatt det senere med andre løsninger når tiden er moden for det.

Sitat

Failure of world's 1st offshore floating wind farm in Fukushima disappoints 3.11 survivors
https://mainichi.jp/english/articles/20210305/p2a/00m/0na/034000c

Det er mange land hvor det er krangel om vann. Det er en ganske stor konflikt mellom Egypt, Sudan og Etiopia også. Hvor de har nå bygget en stor demning i Etiopia for å produsere strøm, konsekvensen av det kan være at Egypt ikke får vann. Pick your poison, sier nå jeg.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
Heradon skrev (1 time siden):

Ikke åff tåpikk. Poenget mitt er at de stadig jobber med nye løsninger, også innen kjernekraft. I likhet med kobolt, så kan uran erstattes. I Frankrike bygges det et kjernekraftverk basert på fusjon, for å si det enkelt så skal det benyttes hydrogen som drivstoff. Får man til det, så har man en uendelig kilde på kraft. Det er riktignok ikke klartgjort før i 2035 eller litt senere. Om vi har 50 eller 100 år med uran, så bør det være mer end god tid til å finne nye løsninger. Jeg er ikke bekymret for at vi skal gå tom for det ene eller andre, stort sett finner man en løsning.

Jeg synes det er mye whataboutism rundt fissilt, med tanke på potensielt farer. Så langt har jeg kun vært vitne til hvordan gass, olje, kull, vindturbiner, med vannkraft har påvirket miljø og klima. Det er hovedsakelig fossilt som tar liv, men alle kildene har en påvirkning på miljøet. Kullkraft sørger alene for at 34,500 dødsfall hvert år her i Europa.

Jeg sier ikke at kjernekraft er risikofritt. Jeg mener at det er den beste løsningen vi har i dag, og den raskeste veien å ta dersom har en nullvisjon er i tankene. Ellers så kan vi alltids bruke tid på finne alternative-løsninger. Bygg fissilt i dag, erstatt det senere med andre løsninger når tiden er moden for det.

Det er mange land hvor det er krangel om vann. Det er en ganske stor konflikt mellom Egypt, Sudan og Etiopia også. Hvor de har nå bygget en stor demning i Etiopia for å produsere strøm, konsekvensen av det kan være at Egypt ikke får vann. Pick your poison, sier nå jeg.

Jeg skjønner at jeg tråkket på noen tær, når du reagerte såpass på et spørsmål om hvor lenge vi kan skape energi av fissilt materiale. Det var et helt oppriktig spørsmål, der jeg lurte på om man hadde andre og bedre kilder på dette enn det jeg selv fant.

Årsaken er selvsagt at vi på lang sikt har kunnskap og evne til å samle nok av den tilnærmet utømmelige kilden som sola vi er så avhengig av. Klart at når den tar kvelden, så gjør sannsynligvis alt liv på jorda det samme, bare kort tid etterpå.

Fusjon, ja. Drømmen om å kunne skape en evig energikilde vi bare kan utnytte i tilnærmet evigheter. Ja, om vi klarer dette, og samtidig temme de kreftene, så er energiproblemet løst herfra til evigheten, om vi bare kan fordele den til glede for alle, uten at vi skaper andre problemer.

En besnærende tanke er jo om vi klarer å starte reaksjonen, men ikke klarer å kontrollere dette..

Endret av Snowleopard
Fjernet link/vedlegg som ikke skulle vært med
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...