Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg får skyld i en forsikringssak jeg ikke var involvert i


jon tvedt

Anbefalte innlegg

Lett forklart. Vi sto på en parkeringsplass med min bil, så gikk jeg inn i butikken. I mellomtiden hadde passasjeren min åpnet døren og bulket en annen bil. Dette går selvfølgelig på min forsikring, men passasjeren nekter å samarbeide med meg. Har absolutt ikke lyst til å bruke forsikring, så jeg ender opp med å måtte betale for hele skaden selv. Har til og med foreslått at vi skal dele på skaden. Men passasjeren nekter å betale en krone. Er dette noe jeg kan gå til sak mot? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (Akkurat nå):

Her ville jeg tatt i bruk advokatforsikring med en gang.
Så sjekk om du har advokatforsikring gjennom fagforeninga, så får du hjelp kjapt.

Har ikke advokatforsikring, men betaler gjerne for advokat selv hvis det er en sak jeg kan vinne. Har sagt til passasjeren at jeg kan ordne skaden på min egen bil selv, så når jeg har vært så snill og får bare dritt tilbake vil jeg bare gi det passasjeren fortjener, selvom det kanskje ikke er økonomisk gunstig. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

De fleste advokater gir en times gratis rådgivning.
Så ring en advokat.
Ev ring forsikringa du har på bilen og spør om dem kan hjelpe med advokat.
Så lenge det finnes bevis av noe slag, helst video av hendelsen eller sms/mail passasjene har sendt til deg som bekrefter hvem som er skyldner er det en relativt enkel sak.
Så er dette på en parkeringsplass med overvåkning og det er under 7 dager siden, be dem som har kameraene om ikke å slette opptaket den aktuelle dagen i påvente av ev sak mot skyldner.

 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (Akkurat nå):

De fleste advokater gir en times gratis rådgivning.
Så ring en advokat.
Ev ring firsikringa du har på bilen og spør om dem kan hjelpe med advokat.
Så lenge det finnes bevis av noe slag, helst video av hendelsen eller sms/mail passasjenen har sendt til deg som bekrefter hvem som er skyldner er det en relativt enkel sak.
Så er dette på en parkeringsplass med overvåkning og det er under 7 dager siden, be dem som har kameraene om ikke å slette opptaket den aktuelle dagen i påvente av ev sak mot skyldner.

 

Jeg regner med motparten som fikk bulken kan bekrefte at det var min passasjer som har skyld i ulykken, og ikke meg. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, jon tvedt said:

Jeg regner med motparten som fikk bulken kan bekrefte at det var min passasjer som har skyld i ulykken, og ikke meg. 

Ut i fra hvordan bilen din var parkert og hvor begge bulkene var kan en vel rimelig enkelt konkludere med hvem som sannsynligvis har laget dem.

Regner med du har gode bilder ?

Lenke til kommentar
jon tvedt skrev (17 minutter siden):

Lett forklart. Vi sto på en parkeringsplass med min bil, så gikk jeg inn i butikken. I mellomtiden hadde passasjeren min åpnet døren og bulket en annen bil. Dette går selvfølgelig på min forsikring, men passasjeren nekter å samarbeide med meg. Har absolutt ikke lyst til å bruke forsikring, så jeg ender opp med å måtte betale for hele skaden selv. Har til og med foreslått at vi skal dele på skaden. Men passasjeren nekter å betale en krone. Er dette noe jeg kan gå til sak mot? 

Hvilket forsikringsselskap har du?

Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Ut i fra hvordan bilen din var parkert og hvor begge bulkene var kan en vel rimelig enkelt konkludere med hvem som sannsynligvis har laget dem.

Regner med du har gode bilder ?

Ja, har gode bilder. Skademelding fra begge parter bekrefter også dette. Takk for hjelpen. 

Lenke til kommentar
Just now, jon tvedt said:

Ja, har gode bilder. Skademelding fra begge parter bekrefter også dette. Takk for hjelpen. 

Det jeg lurer på da er om dette var dokumentasjon i saken, hvorfor har de konkludert skyldspørsmålet slik de har gjort ?

Du har vel fått en tolkning av dem som umulig kan henge på greip ?

Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Det jeg lurer på da er om dette var dokumentasjon i saken, hvorfor har de konkludert skyldspørsmålet slik de har gjort ?

Du har vel fått en tolkning av dem som umulig kan henge på greip ?

Det er min bil som har skyld i ulykken, og da går det på bilen sin forsikring, og siden det er jeg som eier bilen, går det på meg. Forsikringsselskapet er klar over at det ikke er jeg som har skyld, men det er ikke sa mye annet de kan gjøre enn å be meg og passasjeren ordne opp. (Såvidt jeg vet)

Lenke til kommentar

Tipper det beste er å holde sakene adskilt. 1. Få en skadetakst og utbedre skaden med eller uten forsikringsselskapets hjelp. Det er viktig å verdsette skaden før du går fatt på sak nr 2.

 

2. Skadetaksten krever du dekket av passasjeren, med frist for oppgjør og varsel om juridiske skritt dersom fristen ikke overholdes og krav om saksomkostninger. Brevet utformer du sammen med advokat, foreløpig på din regning. Skadeerstatning skal være ganske rett frem juridisk så jeg regner med det er rimelig enkelt å få det til rettslig, inkludert saksomkostninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jon tvedt skrev (5 timer siden):

Har ikke advokatforsikring, men betaler gjerne for advokat selv hvis det er en sak jeg kan vinne

Det er ikke noe poeng i å engasjere advokat i denne saken. Dine advokatkostnader vil overgå tapet ditt (småkravsprosess). Du kan ta saken selv til forliksrådet, men det er heller ikke sikkert det er noe poeng økonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det er passasjeren du hadde i bilen som forårsaket skaden er det en selvfølge at denne burde dekke det økonomiske siden DE forårsaket det. Jeg skjønner at det er sure penger å måtte ut med, men det er ikke rettferdig at bilens eier skal måtte dekke en skade som passasjeren i bilen laget.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Mekker`n said:

For å unngå at dette skjer igjen, hvilken forsikringen krever du at jeg som passasjer i din bil skal ha?

Hvilken ville du brukt om du bulket en bil med min gressklipper, min hammer eller en sko du låner av meg.?

Jeg forstår ikke hvorfor dette er bileiers problem når bilen står parkert, og handlingen ikke har noe med bilen å gjøre. Det er jo passasjeren som tilfører energi her.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Jeg forstår ikke hvorfor dette er bileiers problem når bilen står parkert, og handlingen ikke har noe med bilen å gjøre. Det er jo passasjeren som tilfører energi her.

Motorvogner har objektivt ansvar for skade de forårsaker. Her er skaden forårsaket av motorvognen, selv om det er en handling initiert av en person.

Derfor er ansvarsforsikring også lovpålagt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...