Gå til innhold

Bytte fra android til ios eller bli?


Anbefalte innlegg

Det som er det endelige faktumet er jo at iOS og Android har sine forskjellige fordeler og baksider, for meg personlig så utveier de fordelene jeg får med iOS som for meg og mitt bruksområde har vært en langt mer stabil opplevelse de fordelene jeg får med Android. For andre så kan en veie det ut annerledes hvor en setter mer pris på det mer åpne systemet som android er. Det hele brenner ned til å være personlige preferanser, eneste folk kan gjøre er å dele sine erfaringer, å krangle om hvilket som er best tror jeg ikke en kommer noen vei med uansett da de begge har sine styrker og baksider.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (39 minutter siden):

Han rett før deg her i tråden foretrakk sin gamle med android 11 forran den med 13 siden alt ikke virket der enda.

Det er med respekt å melde tøv. Det er selvfølgelig bedre å få oppdateringer raskt noe annet er bare søkte bortforklaringer. Når de i tillegg ikke er fulle i bugs så er det ingen grunn til å vente i et halvår som jeg trolig må nå med S22 ULTRA.

Kan variere fra telefon til telefon på hvordan ting fungerer. Selv den første 'Beta' versjonen av Android 13 til S22-modellene var svært stabile. Så det sier vel noe på stabiliteten til Android 13 det. Det er i følge flere på nettet som har testet Android 13 Beta på S22 Ultra f.eks.

Igjen, hva hjelper det Samsung med å få Android 13 med en gang når det kommer ut over å vente noen ekstra måneder på bugfikser og for å få alle de vanvittige gode tilpasningsmulighetene de kommer med?

Å kjøre stock Android 13 på en Z Fold4 f.eks er jo total waste. Samsung sine telefoner blir aldri en Samsung-telefon uten Samsung sin måte å gjøre Android på. Så lenge det å vente i 2-3 måneder ekstra kommer med masse fordeler, noe det gjør i bøttevis, så er det ingenting galt med å vente på det.

Og til slutt. Å vente 3 måneder på Android 13 til S22 Ultra er ikke å vente et halvår.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (11 minutter siden):

Kan variere fra telefon til telefon. Selv den første 'Beta' versjonen av Android 13 til S22-modellene var svært stabile. Så det sier vel noe på stabiliteten til Android 13 det.

Igjen, hva hjelper det iPhone å få oppdateringer 3 måneder før Samsung på OS'et når masse av det som liksom skal være nytt i iOS er noe Samsung allerede har hatt i flere år?

Har liksom ikke skjønt det der.

Det var som sagt ikke det som ble sagt her. Apps virket ikke enda engang så jo det sier litt det. Og jeg har første hånds erfaring med  alle de siste iPhone, s21 ultra,fold z3 og S22 ultra nå så vet absolutt hva jeg snakker om ang stabilitet android Vs ios mot de som bare har et merke og baserer utsagn på gammel "overtro".

Det er som sagt bare tull og noe du ikke er oppdatert med som ikke bruker begge deler. Jeg bruker begge aktivt. Det er ikke store forskjeller lenger på funksjonalitet. Det hjelper med at man får nye ting og får nyte godt av sin 2-5år gamle telefon fortsatt får disse oppdateringene med nye ting. Faktisk flere ting der Apple er langt forran som på biometriske opplåsing og video kamera som er rimelig viktige funksjoner. Det er dog stortsett små forskjeller og preferanser som skiller nå om dagen.

Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Det var som sagt ikke det som ble sagt her. Apps virket ikke enda engang så jo det sier litt det. Og jeg har første hånds erfaring med  alle de siste iPhone, s21 ultra,fold z3 og S22 ultra nå så vet absolutt hva jeg snakker om ang stabilitet android Vs ios mot de som bare har et merke og baserer utsagn på gammel "overtro".

Det er som sagt bare tull og noe du ikke er oppdatert med som ikke bruker begge deler. Jeg bruker begge aktivt. Det er ikke store forskjeller lenger på funksjonalitet. Det hjelper med at man får nye ting og får nyte godt av sin 2-5år gamle telefon fortsatt får disse oppdateringene med nye ting. Faktisk flere ting der Apple er langt forran som på biometriske opplåsing og video kamera som er rimelig viktige funksjoner. Det er dog stortsett små forskjeller og preferanser som skiller nå om dagen.

Tror du burde lese den oppdaterte posten i fra meg som du 'siterte' meg på. Gikk litt fort i svingene når jeg først trykte på 'Send inn svar' 😃.

Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (15 minutter siden):

Og til slutt. Å vente 3 måneder på Android 13 til S22 Ultra er ikke å vente et halvår.

Sånn i prosent tid kunne du regnet ut hvor mye lenger det er i forhold til en oppdatering som kommer samme sekund verden over til alle devicene? Det tror jeg gjør det litt mer synlig.

 

3måneder venting er roughly 25% av enhetens levetid for de som bytter en gang i året. Det er ganske betydelig. For min del er det 50%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Sånn i prosent tid kunne du regnet ut hvor mye lenger det er i forhold til en oppdatering som kommer samme sekund verden over til alle devicene? Det tror jeg gjør det litt mer synlig.

 

3måneder venting er roughly 25% av enhetens levetid for de som bytter en gang i året. Det er ganske betydelig. For min del er det 50%

Hvilken direkte fordel har det med å få en oppdatering på samme tid som alle andre over å få en slik oppdatering 2-3 måneder senere med både bugfikser og masse gode tilpasningsmuligheter?

Venter med glede 2-3 måneder ekstra om det gir meg gode muligheter og tilpasningsmuligheter.

Se på Sony f.eks. De bruker evigheter på å få ut en ny Android versjon som så si er stock Android. Hadde man måtte ha ventet i lang tid på noe som ikke er noe forskjellig i fra stock Android, så hadde jeg sett irritasjonsmomentet med å måtte vente. Men når vi med Samsung telefoner får så mye tilbake med å vente disse 2-3 ekstra månedene, så er det nesten det samme som å vente en halv dag ekstra på å spise noe godt med at det vil smake ekstra godt når man så spiser etter en halv dag senere.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (Akkurat nå):

Hvilken direkte fordel har det med å få en oppdatering på samme tid som alle andre over å få en slik oppdatering 2-3 måneder senere med både bugfikser og masse gode tilpasningsmuligheter?

Se på Sony f.eks. De bruker evigheter på å få ut en ny Android versjon som så si er stock Android. Hadde man måtte ha ventet å lang tid på noe som ikke er noe forskjellig i fra stock Android, så hadde jeg sett irritasjonsmomentet med å måtte vente. Men når vi med Samsung telefoner får så mye tilbake med å vente disse 2-3 ekstra månedene, så er det nesten det samme som å vente en halv dag ekstra på å spise noe godt med at det vil smake ekstra godt når man så spiser etter en halv dag senere.

Det sier seg vel selv? Tilpasningene får en underveis og bugs er ikke noe man trenger å ha et stort forhold til i iOS verden så det kan man bortimot utelukke.


Men svar gjerne på spørsmålet :) 

Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Men svar gjerne på spørsmålet :) 

Det som er av betydning for meg og andre er at vi får mange gode tilpasningsmuligheter og bugfikser med å vente litt. Det er eneste grunnen til at jeg og mange andre med Samsung telefoner er villig til å vente i 2-3 måneder ekstra på en ny Android versjon.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (24 minutter siden):

Det som er av betydning for meg og andre er at vi får mange gode tilpasningsmuligheter og bugfikser med å vente litt. Det er eneste grunnen til at jeg og mange andre med Samsung telefoner er villig til å vente i 2-3 måneder ekstra på en ny Android versjon.

Det får man også med iOS nå, men man slipper å vente. Å fikse bugs gjør de i hovedsak i beta stadiet så det er ikke noe man som sluttbruker trenger å tenke så mye på. Sikkert vanskelig å forestille seg uten å bruke begge deler.

Jeg er samsung bruker selv som sagt og ikke noe fan av å vente halvparten av mitt eierforhold.

Lenke til kommentar
minim skrev (43 minutter siden):

Det får man også med iOS nå, men man slipper å vente. Å fikse bugs gjør de i hovedsak i beta stadiet så det er ikke noe man som sluttbruker trenger å tenke så mye på. Sikkert vanskelig å forestille seg uten å bruke begge deler.

Jeg er samsung bruker selv som sagt og ikke noe fan av å vente halvparten av mitt eierforhold.

Å beta-teste er for å luke ut de verste feilene. Småfeil kommer selv med 'release' versjonene som blir fikset etter hvert.

Men nå var det snakk om å få ny Android versjon med en gang i mot å vente 2-3 ekstra måneder for å få en langt bedre Android versjon med masse gode tilpasningsmuligheter.

At alle iPhones får samme iOS versjon med en gang er av liten betydning for de fleste Samsung-brukere med at iOS ligger langt bak OneUI på en del ting (etter min erfaring og mening med at jeg bruker iPhone som jobbtelefon).

Ja, iOS har ikke en gang fått 'Always On Display' etter alle disse årene med OLED-skjermer på iPhones. Spørsmålet er på hvorfor jeg da må sitte å vente i år og dager på å få noe som Android allerede har hatt i lang tid?

Hvilken nytte har det da å få en iOS eller stock Android versjon med en gang når det meste som kommer med en gang der allerede er i OneUI til Samsung?

Jeg vil påstå at du ser hva jeg skal frem til her?

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (54 minutter siden):

Å beta-teste er for å luke ut de verste feilene. Småfeil kommer selv med 'release' versjonene som blir fikset etter hvert.

Men nå var det snakk om å få ny Android versjon med en gang i mot å vente 2-3 ekstra måneder for å få en langt bedre Android versjon med masse gode tilpasningsmuligheter.

At alle iPhones får samme iOS versjon med en gang er av liten betydning for de fleste Android-brukere med at iOS ligger langt bak OneUI på en del ting (etter min erfaring og mening).

Ja, iOS har ikke en gang fått 'Always On Display' etter alle disse årene med OLED-skjermer på iPhones. Spørsmålet er på hvorfor jeg da må sitte å vente i år og dager på å få noe som Android allerede har hatt i lang tid?

Hvilken nytte har det da å få en iOS eller stock Android versjon med en gang når det meste som kommer med en gang der allerede er i OneUI til Samsung?

Jeg vil påstå at du ser hva jeg skal frem til her?

Jeg vet det og det er jo det folk har prøvd å forklare de siste sidene. Dette slipper man I større grad å forholde seg til med ios og det er en av fordelene.

Nei det var det ikke. Det var snakk om at man med ios får dette med en gang og at jeg må vente 1/4 til 1/2 levetiden av enheten på å få det samme.

De ligger ikke langt bak som jeg har prøvd å forklare deg. Det er en myte.

På samme måte som man kan si at Android ikke har fått skikkelig biometrisk opplåsing etter alle disse årene. Det er små ting som skiller de ulike produsentene.

Jeg klarer ikke å se hva du skal frem til utover å bortforklare at Android leiren er vanvittig trege med oppdateringer og dårlig på å forlenge levetiden til enhetene ved å fort gi slipp på kundene å gi dem en kald skulder med softwaren.

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Jeg vet det og det er jo det folk har prøvd å forklare dette siste sidene. Dette slipper man I større grad å forholde seg til med ios og det er en av fordelene.

Nei det var det ikke. Det var snakk om at man med ios får dette med en gang og at jeg må vente 1/4 til 1/2 levetiden av enheten på å få det samme.

De ligger ikke langt bak som jeg har prøvd å forklare deg. Det er en myte.

På samme måte som man kan si at Android ikke har fått skikkelig biometrisk opplåsing etter alle disse årene. Det er små ting som skiller de ulike produsentene.

Jeg klarer ikke å se hva du skal frem til utover å bortforklare at Android leiren er vanvittig trege med oppdateringer og dårlig på å forlenge levetiden til enhetene ved å fort gi slipp på kundene å gi dem en kald skulder med softwaren.

At det er en fordel å slippe det på iOS er ikke dermed sagt at det er en fordel å slippe det på Android. Med Samsung, så er det faktisk en fordel å vente litt for å få noe som er en god del bedre enn stock Android.

Ja, men det du får med iOS med en gang en ny iOS versjon kommer ut er som regel på OneUI i fra Samsung allerede. Så det er her jeg har problemer med å skjønne på hvorfor det skulle være en fordel for iOS å få noe med en gang som allerede er ute på Samsung sine telefoner?

Samme går jo for stock Android også hvor stock Android som regel får funksjoner som Samsung allerede har hatt i 1-3 år. Så hvorfor skulle det liksom være en fordel å få en ny Android versjon 2-3 måneder før Samsung her da ser man bort i fra dypere sikkerhetsfikser som kun kan fikses med ny Android versjon?

Jeg ser poenget ditt når det kommer til iOS i mot stock Android. Ikke når det kommer til OneUI i fra Samsung. Fordi det blir en helt annen situasjon.

Samsung har jo skikkelig biometrisk opplåsing på sine telefoner. Jeg har dog både fingerprintskanner og ansiktsopplåsing på min Z Fold4, så jeg kan velge det som passer meg best og enklest. Så vil si at Samsung ligger litt foran iOS på dette, selv om Face ID fungerer bra på sin måte.

Til slutt. De fleste produsenter som har Android telefoner er svært dårlig på å oppdatere sine telefoner. Så det har du helt rett i. Men når det kommer til Samsung, så er ikke de innenfor de som er dårlig på dette. Samsung er svært svært bra på oppdateringer like bak iOS / Apple på dette. At man må vente kanskje 2-3 måneder ekstra er som sagt bare en fordel med tanke på alle de mulighetene / funksjonene og stabiliteten man får over stock Android for det.

Venter heller 2-3 måneder ekstra for å få muligheter og tilpasningsmuligheter og ikke minst stabilitet som gjør smarttelefonene enda mer gøy å bruke over å måtte sitte med en smarttelefon som knapt kan gjøre og er kjedelig og som kanskje fungerer litt som så.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
Quattrokongen Fra Ålesund skrev (2 timer siden):

At det er en fordel å slippe det på iOS er ikke dermed sagt at det er en fordel å slippe det på Android. Med Samsung, så er det faktisk en fordel å vente litt for å få noe som er en god del bedre enn stock Android.

Ja, men det du får med iOS med en gang en ny iOS versjon kommer ut er som regel på OneUI i fra Samsung allerede. Så det er her jeg har problemer med å skjønne på hvorfor det skulle være en fordel for iOS å få noe med en gang som allerede er ute på Samsung sine telefoner?

Samme går jo for stock Android også hvor stock Android som regel får funksjoner som Samsung allerede har hatt i 1-3 år. Så hvorfor skulle det liksom være en fordel å få en ny Android versjon 2-3 måneder før Samsung her da ser man bort i fra dypere sikkerhetsfikser som kun kan fikses med ny Android versjon?

Jeg ser poenget ditt når det kommer til iOS i mot stock Android. Ikke når det kommer til OneUI i fra Samsung. Fordi det blir en helt annen situasjon.

Samsung har jo skikkelig biometrisk opplåsing på sine telefoner. Jeg har dog både fingerprintskanner og ansiktsopplåsing på min Z Fold4, så jeg kan velge det som passer meg best og enklest. Så vil si at Samsung ligger litt foran iOS på dette, selv om Face ID fungerer bra på sin måte.

Til slutt. De fleste produsenter som har Android telefoner er svært dårlig på å oppdatere sine telefoner. Så det har du helt rett i. Men når det kommer til Samsung, så er ikke de innenfor de som er dårlig på dette. Samsung er svært svært bra på oppdateringer like bak iOS / Apple på dette. At man må vente kanskje 2-3 måneder ekstra er som sagt bare en fordel med tanke på alle de mulighetene / funksjonene og stabiliteten man får over stock Android for det.

Venter heller 2-3 måneder ekstra for å få muligheter og tilpasningsmuligheter og ikke minst stabilitet som gjør smarttelefonene enda mer gøy å bruke over å måtte sitte med en smarttelefon som knapt kan gjøre og er kjedelig og som kanskje fungerer litt som så.

Igjen det er det vi har prøvd å fortelle deg her..

Nei, tull fjas og sprøyt fra ende til annen. Som sagt er det ikke store forskjeller lenger og det er mer det at man har noen ting på ios som en ikke har på android og omvendt. Det du egentlig sier er at det gjør ingenting å ikke få oppdateringer for det skjer uansett ingen fremskritt. Det faller på sin egen urimelighet. Du som ikke engang bruker ios årlig, men skifter fra samsung til samsung har heller ikke noe grunnlag til å uttale deg da du åpenbart ikke vet hvordan ståa er lenger. Se videoen til de to reviewerne igjen som kjenner begge eller hør på oss som bruker begge deler ^^

Nei samsung har ikke skikkelig biometrisk opplåsing de har en fingeravtrykk avleser i skjermen som i de fleste tilfeller for meg ikke virker. De siste årene med iPhone har jeg ikke viet opplåsing en tanke da de har vært milevis forran. Et unntak var Huawei mate20 pro som hadde skikkelig sensor, men der var igjen integreringen på vanlig android vis halvveis så man fikk bare låst opp telefonen og måtte bruke fingeravtrykk for f.eks nettbank. Typisk android løsning igrunn :) 

Du trenger jo ikke vente for du sier jo at oppdateringer uansett ikke inneholder noe nytt :p

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Igjen det er det vi har prøvd å fortelle deg her..

Nei, tull fjas og sprøyt fra ende til annen. Som sagt er det ikke store forskjeller lenger og det er mer det at man har noen ting på ios som en ikke har på android og omvendt. Det du egentlig sier er at det gjør ingenting å ikke få oppdateringer for det skjer uansett ingen fremskritt. Det faller på sin egen urimelighet. Du som ikke engang bruker ios årlig, men skifter fra samsung til samsung har heller ikke noe grunnlag til å uttale deg da du åpenbart ikke vet hvordan ståa er lenger. Se videoen til de to reviewerne igjen som kjenner begge eller hør på oss som bruker begge deler ^^

Nei samsung har ikke skikkelig biometrisk opplåsing de har en fingeravtrykk avleser i skjermen som i de fleste tilfeller for meg ikke virker. De siste årene med iPhone har jeg ikke viet opplåsing en tanke da de har vært milevis forran. Et unntak var Huawei mate20 pro som hadde skikkelig sensor, men der var igjen integreringen på vanlig android vis halvveis så man fikk bare låst opp telefonen og måtte bruke fingeravtrykk for f.eks nettbank. Typisk android løsning igrunn :) 

Du trenger jo ikke vente for du sier jo at oppdateringer uansett ikke inneholder noe nytt :p

'Z Fold4' har fingerprintskanneren i strømknappen. Og det fungerer svært bra. Mange foretrekker faktisk det over en fingerprintskanner i skjermen som S22 Ultra f.eks har. Så jeg har valgmuligheten til å velge noe som faktisk ER bra og som faktisk fungerer perfekt.

Og nei, dette med at iOS og stock Android driver catch-up og legger til ting som Samsung har hatt på OneUI i flere år allerede på mye er langt i fra å være noe tull og fjas.

  • Hvor lang tid tok det stock Android å få 'Multiwindow' etter at Samsung fikk det på sine Android versjoner?
  • Hvor er 'Always on Display' på iOS f.eks?
  • Hvor lang tid tok det Apple å få 'Widgets' som for øvrig bare er et halvferdig produkt over det som er på Android?
  • Hvor lang tid tok det iOS å få 3rd party keyboards, som også er sånn halvferdig over det man får med Android?

Jeg kan nevne i fleng her på hvorfor det har liten eller ingen betydning på om iOS får oppdateringer med en gang når iOS ligger så langt bak OneUI i fra Samsung på en del ting.

At man må vente 2-3 måneder ekstra på en Android OS oppdatering, er ikke dermed sagt at man mister noe tid med telefonen og den nye oppdateringen. Hva om en slik oppdateringen gjør at smarttelefonene blir langt bedre og mer morsom å bruke som gjør at du har telefonen i kanskje ett ekstra år på grunn av det?

Greit, for meg som har 'Telia Svitsj', så skifter jeg jo telefonene ut hvert år uansett. Men kan ikke akkurat si at de nye Android OS versjonene som kommer ut nå i disse tider er noe storoppdatering i fra forrige Android versjon akkurat. Å gå i fra Android 12 til 13 er svært minimalt med endringer. Dermed blir det null problem å vente 2-3 ekstra måneder på Samsung sin versjon av det nye Android OS'et.

Hadde Android 13 vært en komplett overhaling av Android 12, så hadde det nok vært litt mer kjipern å måtte vente i 3 måneder. Men det er ikke tilfellet her.

Selv om Android 13 er kommet ut, så er fortsatt Android 12 / 12L på Samsung sine nye telefoner en drøm og fantastisk å bruke. Så i bunn og grunn mister vi ikke noe på å vente på en Android OS oppdatering.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar

De er bedre ja, men det er fortsatt litt 2010. De fleste som har prøvd det foretrekker biometri man ikke trenger å tenke over som bare virker. Den får man nå kun hos Apple akkurat nå selv om Huawei var innom å laget en bra en de også i starten. Jeg som skrur bil på hobby basis kan bare hoppe å drite i fingeravtrykk leser da avtrykket blir "slitt".

Når får android bra cloud løsning f.eks? Ingenting som når icloud til knærna.. Video kamera? Bra integrasjon mot tv løsning?  Som sagt har man noen bra ting hos ios og noen bra ting hos android, men det er detaljer som skiller det nå om dagen. Og apple lanserer ikke ting før de har en løsning som er bra så ikke ting er halvgjort (derfor ingen fold siden ingen får til å lage det enda). Adaptive refresh på 120hz skjerm er en annen ting som kom tidlig på android enheter før det var klart som apple løser bæng når de først lanserer 120hz skjerm. Jeg må deaktivere 120hz på s22u fordi de enda ikke har løst at det suger strøm noe som ikke var problem på første iPhone med 120hz skjerm. Fortsatt nå lenge etter s22u lansering må 120hz stå av her om jeg ikke vil blø batteri så det er ikke løst.

Nei du kan ikke nevne i fleng. Kanskje av sære løsninger som løses med annet bruksmønster, men sannheten er at det er marginale forskjeller for dagligdags bruk nå om dagen. Og som poengtert over har man pro/cons I begge leire.

Ja hva om telefonen blir bedre med en oppdatering? Er du med på den nå? Det er noe de fleste iPhone brukere finner ut i 5-6år på samme dato som de nyeste enhetene siden de oppdateres med en gang. I den andre leiren dingler man månedsvis etter som du sier. De fleste et halvår om man i det hele tatt får. Jeg som da bytter telefon to ganger i året får sjeldent oppleve annet enn sikkerhetsoppdateringer selv om ny android alltid er lansert når jeg er eier av en som nå med android 13.

Du mister tid med android 13. Når er terskelen da synst du? 4-6mnd som nå eller 10-12mnd? Kjipt å aldri få oppdatering får du swapper kanskje? Det er tilfelle for de fleste da det går som sirup å få det ut. Jeg tipper at til S22u så ser vi ingen android 13 før i års skifte som er nesten et halvår etter android 13 kom ut og snart et år etter telefon kom ut.

Lenke til kommentar
minim skrev (47 minutter siden):

De er bedre ja, men det er fortsatt litt 2010. De fleste som har prøvd det foretrekker biometri man ikke trenger å tenke over som bare virker. Den får man nå kun hos Apple akkurat nå selv om Huawei var innom å laget en bra en de også i starten. Jeg som skrur bil på hobby basis kan bare hoppe å drite i fingeravtrykk leser da avtrykket blir "slitt".

Jeg kan ta min 'Z Fold4' i fra lommen min og plassere fingeren på strømknappen og ha telefonen låst opp innen jeg ser på skjermen. Dette vil jeg si at det også 'bare fungerer' og vil også påstå er bedre og raskere enn Face ID.

minim skrev (47 minutter siden):

Når får android bra cloud løsning f.eks? Ingenting som når icloud til knærna.. Video kamera? Bra integrasjon mot tv løsning?  Som sagt har man noen bra ting hos ios og noen bra ting hos android, men det er detaljer som skiller det nå om dagen.

Samsung har 'IoT' eller 'SmartThings' som er Samsung sitt økosystem mellom alle typer Samsung produkter. Dette økosystemet er like så viktig som Apple sitt økosystem med at svært svært mange sitter på hvite / brunevarer i dag.

Og dette med iCloud integrasjonen for Apple er den eneste fordelen Apple har over Google og Samsung nå i dag. Men Samsung / Android har fortsatt gode løsninger som fungerer svært bra eller nesten like bra som Apple sin løsning på dette. Forskjellen er at det krever litt flere klikk for å sette det opp og få det til å fungere. Men har man alt satt det opp, så er det bare tut og kjør.

minim skrev (47 minutter siden):

Og apple lanserer ikke ting før de har en løsning som er bra så ikke ting er halvgjort (derfor ingen fold siden ingen får til å lage det enda).

Widget-systemet til iOS er halvferdig over det som er med Widget-systemet til Android. På iOS kan man ikke bruke widget'ene aktivt og uten å måtte gå inn i selveste appen til widgeten når man trykker på de.

Samme går for 3rd party keyboards i iOS. De er halvferdige med at de mangler halvparten av mulighetene man får på samme tastaturene på Android. Man kan ikke en gang ha 'alternative tegn' på selveste bokstavtastene som man kan på Android (som var nevnt i min første post tidligere).

minim skrev (47 minutter siden):

Adaptive refresh på 120hz skjerm er en annen ting som kom tidlig på android enheter før det var klart som apple løser bæng når de først lanserer 120hz skjerm. Jeg må deaktivere 120hz på s22u fordi de enda ikke har løst at det suger strøm noe som ikke var problem på første iPhone med 120hz skjerm. Fortsatt nå lenge etter s22u lansering må 120hz stå av her om jeg ikke vil blø batteri så det er ikke løst.

Dette med 120 Hz er ingen problem på Z Fold4 i hvert fall. Jeg har godt over 7 timer med 'screen on-time' med Adaptive skjerm modus, standard ytelsesprofil, ca 50% brightness, Bluetooth, GPS, NFC, mobildata og Wi-Fi på hele tiden.

Så dette med dårlig batteri på S22 Ultra har ikke noe med 'Adaptive' skjerm modusen å gjøre, men heller en dårlig prosessor som spis mye strøm.

minim skrev (47 minutter siden):

Nei du kan ikke nevne i fleng. Kanskje av sære løsninger som løses med annet bruksmønster, men sannheten er at det er marginale forskjeller for dagligdags bruk nå om dagen. Og som poengtert over har man pro/cons I begge leire.

Jeg kan nevne i fleng på ting som har tatt lang tid før det har kommet både på iOS og stock Android eller som ikke er kommet på iOS / stock Android enda som OneUI i fra Samsung har fått nylig eller har hatt i flere år allerede.

Faktisk, så er Samsung sine løsninger nesten like bra som iOS sine løsninger på dette. Som sagt, så krever det noen flere klikk for å sette det opp. Men er det alt satt opp, så fungerer det så si like bra som i iOS. Så vi går ikke akkurat glipp av noe med Samsung.

minim skrev (47 minutter siden):

Ja hva om telefonen blir bedre med en oppdatering? Er du med på den nå? Det er noe de fleste iPhone brukere finner ut i 5-6år på samme dato som de nyeste enhetene siden de oppdateres med en gang. I den andre leiren dingler man månedsvis etter som du sier. De fleste et halvår om man i det hele tatt får. Jeg som da bytter telefon to ganger i året får sjeldent oppleve annet enn sikkerhetsoppdateringer selv om ny android alltid er lansert når jeg er eier av en som nå med android 13.

Du får da vel oppleve Android 13 på den nye Android telefonen uansett da?

For saken er faktisk at du vil få oppleve Android 13 i sin helhet uansett. Fordi om du får Android 13 3 måneder på etterskudd med en Z Fold4 som i mitt tilfelle, så vil man uansett få oppleve Android 13 over på Z Fold5 i 3 nye måneder før man får Android 14 på samme måte som vi får Android 13 nå.

Eller mener du at man mister 6-7 måneder av Android 13 på S22 Ultra bare fordi telefonen kom ut i Februar og ikke i August når Android 13 var sluppet i sin endelige versjon?

Hadde Z Fold4 (f.eks) vært sluppet i slutten av September eller begynnelsen av Oktober f.eks, så kunne det godt ha hendt at den hadde kommet med Android 13, siden den da ville ha vært sluppet ut på markedet etter at den 'endelige' versjonen av Android 13 var kommet ut.

Så når smarttelefoner blir sluppet ut, så har det selvfølgelig noe å si på når de vil få en ny Android OS oppdatering med at de slippes som regel ut på en helt annen tid enn det en ny Android OS oppdatering kommer ut. Ikke glem det.

minim skrev (47 minutter siden):

Du mister tid med android 13. Når er terskelen da synst du? 4-6mnd som nå eller 10-12mnd? Kjipt å aldri få oppdatering får du swapper kanskje? Det er tilfelle for de fleste da det går som sirup å få det ut. Jeg tipper at til S22u så ser vi ingen android 13 før i års skifte som er nesten et halvår etter android 13 kom ut og snart et år etter telefon kom ut.

Nei, vi mister ingen tid med Android 13 som forklart over. At utrullingen av en ny Android versjon blir forskøvet med 2-3 måneder i 'Z Fold4' sitt tilfelle vil bare si at man får 2-3 måneder mindre tid på den enheten man har akkurat her og nå. Men får fortsatt et helt år med Android 13 med at man går over til Z Fold5 og har Android 13 der i noen ekstra måneder før man så får Android 14 der.

Endret av Quattrokongen Fra Ålesund
Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Uff orker ikke dette fanboy greiene mer altså. Du får leve i din egen verden. De som tester telefoner og vi andre som bruker begge deler ser ihvertfall det som de fleste i gården poengterer er forskjellene. Snart tid for ny iPhone igjen nå et halvår :)  

På hvilken måte er dette 'fanboy' greie?

Alt jeg gjør er å si sannheten eller slik ting er.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...