Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Akseptabel elektrikerjobb?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde nettopp elektriker innom for å legge ny kurs til varmepumpe, derav stikk ute. De boret gjennom veggen og la opp kabling til sikringsskap. Har ikke så god erfaring med slike jobber, men er dette resultatet akseptabelt? Ser jo ut som de har klistra en tyggegummi ved hullet. I tillegg så er jo kanalene helt oppripa. Grunnlag for å klage på jobb, eller er det slik man bør forvente?

3150B3A4-060E-4A9B-9068-170388775BC8.jpeg

9E619FA4-DDF6-4AAD-8565-0F6BDC9161D4.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville nok også ha klaga, særleg den "tyggisklysa" ser heilt forferdeleg ut. Hadde det berre våre den oppstripa kanalen som var problemet så hadde eg nok vært villig til å sjå mellom fingrane på akkurat den. Stripene er ikkje veldig synlege, og det er også ein enkel fiks å legge på eit strøk maling. (Å legge på eit strøk med maling burde du kanskje gjere uansett, ser at listene er litt meir off-white enn den kvite kanalen, og du kunne nok med stor fordel sparkla og malt, eller i det minste punktmala spikerhola for å få den siste finishen. Ferdigmala lister er praktisk, men det er ikkje veldig pent når ein ser alle spikerane).

Om du klagar på "tyggisklysa" så synes eg det er heilt fair å også krevje å få bytta kanalen samtidig, det er tross alt ein del av heilheita som gjer at du klagar.
Korleis ser det forresten ut på yttersida? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Eg ville nok også ha klaga, særleg den "tyggisklysa" ser heilt forferdeleg ut. Hadde det berre våre den oppstripa kanalen som var problemet så hadde eg nok vært villig til å sjå mellom fingrane på akkurat den. Stripene er ikkje veldig synlege, og det er også ein enkel fiks å legge på eit strøk maling. (Å legge på eit strøk med maling burde du kanskje gjere uansett, ser at listene er litt meir off-white enn den kvite kanalen, og du kunne nok med stor fordel sparkla og malt, eller i det minste punktmala spikerhola for å få den siste finishen. Ferdigmala lister er praktisk, men det er ikkje veldig pent når ein ser alle spikerane).

Om du klagar på "tyggisklysa" så synes eg det er heilt fair å også krevje å få bytta kanalen samtidig, det er tross alt ein del av heilheita som gjer at du klagar.
Korleis ser det forresten ut på yttersida? 

På utsiden ser det helt fint ut. Og enig med dine punkter. Spørsmålet er vel også hvorfor de brukte kanaler i første omgang. Er det ikke vanlig å legge kabelen «stiftet» synlig tett til listen?

63D0866D-E5B6-4266-8530-EED77E39A394.jpeg

Lenke til kommentar

Kan godt hende at han/henne var faglig dyktig men ikke på gjennomføringer. Kanaler blir misfarget bare du ser hardt på dem så det vil jeg ikke tatt på vei for. Ser ut som det er brukt overdrevet mye kitt som tetning, skal jo brukes i hullet og ikke så mye utenfor. Hadde det vært meg så har jeg nok fjernet noe av det selv, er en relativt smal sak.

Lenke til kommentar

Hadde jeg skullet gjøre dette selv hadde jeg fjernet listen og erstattet den med en list som har innebygget kanal, eller jeg hadde brukt en mye mindre og slankere kanal som kun har plass til en enkelt kabel som nesten hadde blitt usynlig under listen. Eller, det er ikke sant, jeg det jeg ville ha gjort er å rive ned veggen å legge skjult.

Slik det er nå så hadde det som du skriver vært like pent å stiftet fast og droppet kanalen. Jeg hadde også laget et hull oppe ved lista over skapet og lagt skjult bak vegg ned og inn i sikringsskapet, det er trolig mulig å få til. Om jeg hadde brukt en kanal under listverket hadde jeg feinet ut hjørnelisten og boret helt inne i hjørnet, slik at hullet hadde komme inne i kanalen og blitt skjult. Tettingen er stygg, rett og slett. Selv med måten dette ble gjort på så burde denne vært langt penere gjort.

Men, alt dette er prikkel som tar litt mer tid naturligvis, som da også er grunnen til at jeg foretrekker å gjøre ting selv.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Prøv å tørk av kanalen med en klut med såpevann.

Funksjonsmessig ser det helt greit ut, så det går kun på estetikk. Antagelig sparte elektrikeren seg og deg for en kjøretur for å kjøpe ny og finere kanal. Branntettinga burde vært penere, f.eks med en liten kabelkanalbit over den. Endelokk til kabelkanalen mangler og kunne skjult kanalens indre. Tydeligvis litt hastverksarbeid, men noe som burde gi utslag i lavt antall fakturerte timer.

Tror egentlig bare jeg hadde bedt om å få hente de delene som trengs (kabelkanalllokk og endeavslutninger) på elektrikerbedriftens regning og fikset det selv. Man trenger ikke elektrikersertifisering for å bytte kanallokk selv. Møter du en kverulant som insisterer på at det går inn under "fast installasjon" og "elektrisk anlegg" så velger du enkelt og greit en annen bedrift neste gang.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Prøv å tørk av kanalen med en klut med såpevann.

Funksjonsmessig ser det helt greit ut, så det går kun på estetikk. Antagelig sparte elektrikeren seg og deg for en kjøretur for å kjøpe ny og finere kanal. Branntettinga burde vært penere, f.eks med en liten kabelkanalbit over den. Endelokk til kabelkanalen mangler og kunne skjult kanalens indre. Tydeligvis litt hastverksarbeid, men noe som burde gi utslag i lavt antall fakturerte timer.

Tror egentlig bare jeg hadde bedt om å få hente de delene som trengs (kabelkanalllokk og endeavslutninger) på elektrikerbedriftens regning og fikset det selv. Man trenger ikke elektrikersertifisering for å bytte kanallokk selv. Møter du en kverulant som insisterer på at det går inn under "fast installasjon" og "elektrisk anlegg" så velger du enkelt og greit en annen bedrift neste gang.

Skal sies at dette var oppdrag på fast-pris hos en av de store leverandørene av disse tjenestene i Norge. Bar veldig preg av hastearbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...