Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetaling av lønn etter oppsigelse


kattekatt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål angående utbetaling av lønn, og eventuell feilutbetaling fra en tidligere arbeidsgiver;

Jeg sa opp jobben min den 28.04.22 Og Jeg hadde min siste arbeidsdag den 28.06.22.

Siden det var jeg pålagt ferie fra og med 28.06-28.07 fordi bedriften var stengt, og så ble min kontrakt terminert den 28.07, etter 3 måneder oppsigelsestid.

I følge avtalen utbetales alle feriepenger hvert år i juni, og man trekkes fra lønnen for 5 uker ferie uavhengig om man har tatt dem ut eller ikke.

I år ba jeg om å få feriepengene utbetalt tidligere(I mai), noe som ble innvilget. Men jeg fikk dermed også av en eller annen grunn normal lønn juni, og ble fortalt at de ville forskyve min ferieutbetaling til august(jeg ville altså ikke få noe, siden feriepengene allerede var utbetalt). Og det takket jeg ja til og sa var helt greit.

Men nå fikk jeg plutselig utbetalt full lønn denne måneden også, 15 dager etter at kontrakten er terminert og jeg ikke har hatt kontakt med arbeidsgiver siden siste arbeidsdag i juni.

Er jeg pliktig til å betale tilbake den lønnen de har gitt meg for juli? Finnes det noen lover eller rettigheter som gjør meg pliktig til å betale tilbake om de eventuelt skulle kreve det?

Takker så mye for svar!

-Us

Endret av kattekatt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiveren din har en alminnelig rett til å få tilbakebetalt penger de ikke var forpliktet å betale. 

Mao kan det hende de kan kreve pengene tilbake og det kan hende dette lar seg føre for retten. Da kan du ende med å også betale kostnader. 

Fikk du lønnsslipp på den siste lønna? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies at det er veldig vanskelig for arbeidsgiver å kreve inn disse pengene uten ditt samtykke.
Så vil det ende opp med en vurdering fra arbeidsgiver om de ønsker å ta deg til retten. 

Så vidt jeg har forstått det, så kan de ikke sende et alminnelig inkassokrav. Eller, mulig de kan det, men det kan du enkelt bestride med å si at du ikke har mottatt for mye lønn. 

Så er det jo en gang slik at man ønsker jo å være ærlig og redelig, slik at med mindre du har noen grunn til å beholde lønnen, utover at du ønsker pengene, så er det lite vits å risikere f.eks en fremtidig referanse eller lignende for en månedslønn. Ved 50 yrkesaktive år, så utgjør utbetalingen 1/600 av livsinntekten din. Dråpe i havet i det store løp. 

Jeg fikk en gang utbetalt en månedslønn mer enn jeg hadde krav på pr definisjon. Dette var i forbindelse med en sluttavtale under covid, hvor hele opplegget hadde vært preget av feil og useriøsitet. Følte meg veldig dårlig behandlet, og valgte å ikke være imøtekommende når de oppdaget dette.

Når jeg ble bedt om å betale tilbake, så sa jeg at jeg kan ikke se å ha mottatt noe mer enn avtalt pr muntlig dialog - og etter det hørte jeg aldri noe mer. 

Endret av Leatherass
Lenke til kommentar

Jeg fikk utbetalt lønn fra gammel arbeidsgiver 3 år etter at jeg byttet jobb. De skiftet lønnssystem og satte meg som aktiv lønnsmottaker igjen...

Hadde jeg ikke sagt ifra så hadde det sikkert gått noen år før de hadde oppdaget det. Si ifra, du vet det er det rette å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest 5d8bc...db6

Feriepengene du fikk i år er vel uansett oppspart fra lønna i 2021, så de trenger strengt tatt ikke ta deg til retten for å korrigere feilen, de kan bare trekke feriepengene du har tjent opp hittil i 2022 når de til slutt skal utbetales (uansett om det gjøres ved nyttår eller juni 2023).

Anonymous poster hash: 5d8bc...db6

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 5d8bc...db6 skrev (På 17.8.2022 den 15.48):

Feriepengene du fikk i år er vel uansett oppspart fra lønna i 2021, så de trenger strengt tatt ikke ta deg til retten for å korrigere feilen, de kan bare trekke feriepengene du har tjent opp hittil i 2022 når de til slutt skal utbetales (uansett om det gjøres ved nyttår eller juni 2023).

Anonymous poster hash: 5d8bc...db6

Så om de plutselig skulle bli oppmerksomme på det som har skjedd, så er løsningen så enkel som at de bare trekker det fra feriepengene jeg har oppspart hos dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...