Gå til innhold

Leie ut soverom i leiligheten jeg selv bor i


Anbefalte innlegg

Heisann! Sitter med en leilighet på 70m^2 med to soverom, ett stort og ett litt mindre. Det største er per i dag fylt med to 120cm senger, klesskap og piano, med gulvplass til overs. Det lille brukes som kontor. For øyeblikket har jeg ikke behov for begge sengene selv, så jeg spekulerer i muligheten for å skaffe en leieboer og flytte ene sengen inn på det som i dag er kontor. Starter denne tråden for å diskutere dette littegrann.

Jeg har ikke egentlig noe stort ønske om leieboer, og har god økonomi selv om jeg bor alene, men nå når markedet er så hett som det er så kan jeg overtales til å leie ut om prisen er god nok. Leiligheten ligger 3 minutt med buss fra Haukeland, og 15 minutt med buss fra Bergen sentrum. Slik jeg tenker bør jeg i tilfellet leie ut det største soverommet, og bruke det minste selv, slik at det store rommet blir mer som en studenthybel og de ikke trenger å oppholde seg så mye i stua, men ha det de trenger der inne. Selvsagt fri tilgang til kjøkken og bad, pluss egen bod i kjelleren. 

Hvordan går man frem for å prissette noe slikt? Er det noe jeg må tenke på rundt skatt og avgifter, evt andre ting?

Endret av TheSnidr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok skatte av dette grunnet størrelsen.

En del vil nok vegre seg for å måtte dele fellesareal, men samtidig er det en presset boligsituasjon, så det er jo også bra å få det du har å tilby ut på markedet.

Du bør være veldig klar på at du vil ha stuen for deg selv, ellers kan det fort bli kjedelige misforståelser.

Prismessig kan du vel legge deg på det som er høvelig kvadratmeterpris i området, og gi noe rabatt på det for fellesskaps-løsningene.

Lenke til kommentar

Dersom man selv bruker minst halvparten av boligen så kan du leie ut skattefritt. Du kan lese mer om det her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/

Da jeg var student leide jeg ut et soverom i leiligheten min. Der var begge soverommene omtrent like store, men jeg brukte selv det som var marginalt større slik at jeg dermed brukte minst halvparten av leiligheten selv (siden vi brukte "fellesarealene" stue, kjøkken og bad likt). Jeg leide med ett unntak ut til folk jeg kjente fra før, og i tilfellet med han jeg ikke kjente fra før så brukte jeg en del tid på siling for å finne en person jeg passet med. Du har tross alt en person i leiligheten sammen med deg - det beste er jo om du finner en leietaker som du passer med sosialt, kan bli litt stusslig å sitte på hvert sitt rom.

Lenke til kommentar
Gjest 084eb...5d9
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Gitt at dere begge har lik tilgang til alt av fellesarealer ender du opp med å leie ut over halvparten av utleieverdien dersom du leier ut det største rommet. 

Nå skriver jo TS at grunnen til at han vil leie ut det store soverommet er at han helst vil bruke stua selv? 

Anonymous poster hash: 084eb...5d9

Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

Gitt at dere begge har lik tilgang til alt av fellesarealer ender du opp med å leie ut over halvparten av utleieverdien dersom du leier ut det største rommet. 

Hvis alt som skal til for å unngå skatt er å si at stua er off limit så er det en enkel deal. Da leier jeg bare ut et rom, med delt tilgang til bad og kjøkken. Er det så enkelt?

Lenke til kommentar

Godt poeng!

Jeg er i grunnen hakket mer motivert for å leie ut, særlig dersom det er skattefritt om jeg freder stua. Jeg kan jo evt la dem låne stua etter avtale uten at det regnes som fellesareal. Ettersom jeg ikke egentlig har behov for leietaker kommer jeg nok til å legge meg hakket over markedspris per kvadratmeter. Ifølge Hybel.no er gjennomsnittspris for rom i bofellesskap i Bergen i 2022 ca. 5.200. Må tenke litt på hva jeg evt skal ta...

Lenke til kommentar
Gjest df722...a54
TheSnidr skrev (4 timer siden):

Godt poeng!

Jeg er i grunnen hakket mer motivert for å leie ut, særlig dersom det er skattefritt om jeg freder stua. Jeg kan jo evt la dem låne stua etter avtale uten at det regnes som fellesareal. Ettersom jeg ikke egentlig har behov for leietaker kommer jeg nok til å legge meg hakket over markedspris per kvadratmeter. Ifølge Hybel.no er gjennomsnittspris for rom i bofellesskap i Bergen i 2022 ca. 5.200. Må tenke litt på hva jeg evt skal ta...

Det er ikke tillatt å ta mer betalt enn markedspris. Det er vel egen lov om dette, om jeg ikke tar feil

Anonymous poster hash: df722...a54

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest df722...a54 said:

Det er ikke tillatt å ta mer betalt enn markedspris. Det er vel egen lov om dette, om jeg ikke tar feil

Anonymous poster hash: df722...a54

Har jeg aldri hørt om. Markedspris bestemmes jo av hva markedet er villig til å betale. Man kan jo ikke være bundet til gjennomsnittet av hva andre utleiere tar betalt, da er det jo ikke markedsstyrt i det hele tatt? Skulle gjerne sett denne loven.

@kattekatt Her er et utdrag fra Skatteetatens nettsider, som ble linket til tidligere i diskusjonen:

"Dersom du leier ut en del del din egen bolig, og du selv benytter minst halvparten av boligen, er leieinntektene skattefrie."

Alltid festlig med skrivefeil i offentlige tekster, men poenget skinner gjennom likevel. 

Ser for øvrig nå at leieinntekter ikke kan overstige "tenkte leieinntekter" på delen av boligen jeg benytter selv, uavhengig av faktisk areal som leies ut. Hvordan regner man ut dette beløpet?

Lenke til kommentar
Gjest df722...a54 skrev (20 timer siden):

Det er ikke tillatt å ta mer betalt enn markedspris. Det er vel egen lov om dette, om jeg ikke tar feil

Anonymous poster hash: df722...a54

 

Frank Drebin skrev (14 timer siden):

Husleieloven §§ 4-1 og 4-3 som du forhåpentligvis leste da du var utleier: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

 

https://www.nrk.no/sorlandet/skyhoye-leiepriser-under-arendalsuka-2022-1.16069379

Tall som NRK har fått fra Finn.no, viser at gjennomsnittsprisen for en enebolig ligger på 45.000 kroner under Arendalsuka.

Det er omtrent det dobbelte av hva det koster resten av året.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

 

https://www.nrk.no/sorlandet/skyhoye-leiepriser-under-arendalsuka-2022-1.16069379

Tall som NRK har fått fra Finn.no, viser at gjennomsnittsprisen for en enebolig ligger på 45.000 kroner under Arendalsuka.

Det er omtrent det dobbelte av hva det koster resten av året.

Tja, tipper at utleierne her kan si at utleie til et arrangement går inn under unntakene i §1-1: "[...] Loven gjelder ikke avtaler mellom hoteller, pensjonater og liknende overnattingssteder og deres gjester. Loven gjelder heller ikke avtaler om leie av husrom til ferie- og fritidsbruk."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...