Gå til innhold

Firmatelefon - Hvordan gjør dere det?


Anbefalte innlegg

Jobben fant plutselig ut at jeg ikke lenger fikk velge om jeg skulle ha firmatelefon eller ikke. Så nå gikk jeg fra "fri data" for 400 kr i måneden til 5 GB for 100 kr i måneden (i skatt). Jeg kunne fått telefon også, men valgte enn så lenge å beholde min egen. Måtte vel skattet mer om jeg fikk telefon også..? Får uansett ikke velge telefon selv (tror det blir en tilfeldig "mid-range" Samsung).

Det var ikke noe problem om jeg trengte mer data på jobb, da skulle jeg få det. Jeg trenger imidlertid ikke mer enn 5 GB på jobb (i så fall svært sjeldent), men jeg trenger mer privat.

For meg føles det veldig tungvint å ha 2 telefoner og to abonnement. I tillegg føles det virkelig ikke riktig å betale for privat abonnement samt skatte for et firmaabonnement jeg ikke en gang ville ha.

Hva gjør dere andre i lignende situasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forrige jobb hadde jeg 1 jobbtelefon m/jobb abonnement og min private telefon m/privat abonnement.

For min del var det mer befriende å kunne legge fra eller reise fra jobbtelefonen når jeg var ferdig på jobb, men det er opp til hvert enkelt. Jobben din skal vel betale for mobil og abonnement, samt ta seg av dette med data osv.
Så sånn praktisk blir det for deg å ha 1 mobil og ett abonnement.

Eventuelt kan du be om Dual-SIM mobil og ha jobb og privat kort i.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Vi har dekt tlf på jobb, da vi må ha med tlf hjem etter arbeidstid for å være tilgjengelig i tilfelle behov. Må ikke skatte for selve telefonen, da den er jobbens eiendom men må skatte av fordel for dekt abb.
Hvis telefonen legges igjen på jobb etter dagens arbeidsslutt, skal du ikke skattes for abb.

Jeg prøvde en kort periode å ha to telefoner, men det ble bare tull ved at jeg glemte igjen den ene på jobb og den andre hjemme med ujevne mellomrom. Så jeg svelger heller kamelen ved å ha med jeg jobb-abb til enhver tid. Jobben dekker inntil et visst beløp for innkjøp av tlf, og så kan jeg selv legge i fra "mid-range Samsung" opp til det jeg vil ha. Syns det er en grei løsning.

Lenke til kommentar

Telefonen er min. Jobben betaler abonnementet, og jeg skatter av det. 

I utgangspunktet sto jeg helt utenfor ordningen (betalte både telefon og abonnement selv), men da jobben inngikk ny avtale med ny leverandør ville de gjerne ha med alle, og mitt nummer ble innlemmet i løsningen (dvs. jeg fikk ikke nytt). I stedet for å styre med to telefoner eller to sim-kort (for de telefonene som støtter det) så gikk jeg med på dette. Liker det egentlig ikke, men det går nå greit. 

Hvis jeg bytter jobb en gang i fremtiden håper jeg at jeg får ta med meg telefonnummeret mitt. Det slo meg ikke engang at det kunne bli et problem, så jeg får bare satse på at arbeidsgiver ikke gjør seg vanskelig hvis det skulle bli en aktuell problemstilling.

 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Telefonen er min. Jobben betaler abonnementet, og jeg skatter av det. 

I utgangspunktet sto jeg helt utenfor ordningen (betalte både telefon og abonnement selv), men da jobben inngikk ny avtale med ny leverandør ville de gjerne ha med alle, og mitt nummer ble innlemmet i løsningen (dvs. jeg fikk ikke nytt). I stedet for å styre med to telefoner eller to sim-kort (for de telefonene som støtter det) så gikk jeg med på dette. Liker det egentlig ikke, men det går nå greit. 

Hvis jeg bytter jobb en gang i fremtiden håper jeg at jeg får ta med meg telefonnummeret mitt. Det slo meg ikke engang at det kunne bli et problem, så jeg får bare satse på at arbeidsgiver ikke gjør seg vanskelig hvis det skulle bli en aktuell problemstilling.

 

Høres veldig likt ut som mitt tilfelle. Skulle bare ønske jeg minst fikk dobbelt så mye data. Og aller helst velge telefon selv, i det miste kunne betale mellomlegget mellom det de mener jeg trenger til det jeg ønsker.

Telefonnummeret får jeg tilbake om jeg ønsker det eller skifter jobb.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (3 minutter siden):

Høres veldig likt ut som mitt tilfelle. Skulle bare ønske jeg minst fikk dobbelt så mye data. Og aller helst velge telefon selv, i det miste kunne betale mellomlegget mellom det de mener jeg trenger til det jeg ønsker.

Telefonnummeret får jeg tilbake om jeg ønsker det eller skifter jobb.

Datapakken vår er såpass raus at jeg aldri går tom (nå har jeg rollover herfra til evigheten, for å si det sånn), og de hos oss som får dekket telefon pleier å få velge det de selv vil. Kanskje det er en øvre beløpsgrense, det vet jeg ikke, men folk kommer med nyeste iPhone og sånt, så jeg tror det meste går greit hvertfall. Men, som sagt, jeg kjøper min egen. 

Lenke til kommentar

Å kreve at man skal være tilgjengelig på kveldstid fordi man betaler telefon og abonnement ville jeg ikke gått med på. Man kan ikke tvinge deg til det uten at de også lager en vaktordning som kompenserer for ulempen å være tilgjengelig.

Personlig har jeg hatt mange forskjellige ordningern men aksepterer ad-hoc tilgjengelighet utenom arbeidstid kun når det også foreligger en offisiell vaktplan med fastlagte satser i utbetaling.

Per i dag har jeg alt på jobb men den settes da i en modus hvor kun familie, venner og privat kommer igjennom etter jobb. Så får man sende melding på teams og satse på at de leses.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
process skrev (1 time siden):

Jeg ønsker selv å skille mellom de to. En mulighet er telefon med dual-sim. 

En annen problemstilling jeg ville avklart er følgende: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/na9BLJ/jobbekspertene-svarer-kan-jeg-ta-med-telefonnummeret-mitt-til-ny-jobb Jeg har vært borti denne problemstillingen - ikke for meg selv, men kollegaer i salgsstillinger.

Denne problemstillingen spesifiserer i alle fall Telia i sine vilkår/kontrakter. Altså at arbridsgiver ikke kan beholde et ansattes telefonnummer dersom den ansatte bytter arbeidsgiver og ønsker å videreføre sitt telefonnummer. 
 

Har den ansatte eid telefonnummeret privat, før inngåelse av B2B-abo hos arbeidsgiver. Så kan ikke arbeidsgiver beholde nummeret uten samtykke fra den ansatte. 
 

 

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (25 minutter siden):

Å kreve at man skal være tilgjengelig på kveldstid fordi man betaler telefon og abonnement ville jeg ikke gått med på. Man kan ikke tvinge deg til det uten at de også lager en vaktordning som kompenserer for ulempen å være tilgjengelig.

Det er stillingen min som tilsier at jeg må være tilgjengelig, ikke telefonen eller abonnementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...