Gå til innhold

Bro kollapset i Øyer i Gudbrandsdalen – lastebil og bil skal ha havnet i vannet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, The Very End said:

Nå synes jeg nok dere (med-debattanter) er litt kjappe på avtrekkeren her. Det trengs undersøkelser her for å finne ut hva som har skjedd og om det er slik at designet har noen faktiske svakheter. 

“There's an old saying in Tennessee — I know it's in Texas, probably in Tennessee — that says, fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again.”

Lenke til kommentar
Just now, TAC-2 said:

“There's an old saying in Tennessee — I know it's in Texas, probably in Tennessee — that says, fool me once, shame on — shame on you. Fool me — you can't get fooled again.”

Det får være grenser for hvor høye dere er det på dere selv - det har gått under 2 timer siden hendelsen og allerede har forumet konkludert med at designet må være farlig og at slike broer burde bannlyses! Fakta er viktig, sammenhenger versus kausalitet (årsakssammenheng) like så, så bruk forstanden og la fakta styre oss. Og fakta er er at det for tidlig å si hva fakta er. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

TAC-2 skrev (5 minutter siden):

Konklusjonen forrige gang var vel at den bruen var feilberegnet. Når en bru til av samme type kollapser ti år etter den ble konstruert så tror jeg vegvesenet kan legge inn utskifting av disse bruene i planene sine.

Hvis man sammenligner med Perkelo-bru som kollapset i 2016 ser man i alle fall at de to kollapsene ikke er helt identiske. Den øverste drageren på Perkolo var svært bøyd, mens den på Tretten i større grad ser ut til å ha knekt rett av. Det kan hende det er relevant, og det kan hende det ikke er relevant. Tenker vi uansett burde gi det littegrann tid før det konkluderes hva som er feil.

Det er klart at hvis det lignende feilmodus (feil på design) som i 2016 så er det noen som ikke har hatt gode nok oppfølgingsrutiner etter forrige feil. Hvis feilen heller ligger i f.eks. defekt i treverket så blir det vanskeligere å trekke sammenligninger mellom kollapsene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Tretten er jo et kjent ulykkestall.



Jepp. Familien min har fremdeles gård og hytte der. Har ikke kjørt over denne broen selv, fordi de begge ligger på "rett" side av E6'en. Temmelig fucked up at en såpass ny bro kan kollapse slik. Det er riktignok en god del kraft i elven, men denne broen var da ikke engang fyllt 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Prosjekteringen av nye Tretten bru er utført av Norconsult med assistanse av Plan Arkitekter. Brua får en total bredde på 12,1 meter. Føringsbredden blir 10 meter. Det blir to kjørefelt på 3,25 meter, et fortau på 2,5 meter og to banketter på 0,5 meter. I tverrbærere, stag og rekkverk skal det brukes rustrødt Corténstål. Det betyr at stål og tre vil bli ganske likt på denne brua.

Kan det være bruken av spesialstålet Corten som har gitt noen uventede egenskaper som det ikke ble tatt høyde for i beregningsjobben?

 

Fra Wiki om Corten/Weathering steel

Sitat

Using weathering steel in construction presents several challenges. Ensuring that weld-points weather at the same rate as the other materials may require special welding techniques or material. Weathering steel is not rust-proof in itself: if water is allowed to accumulate on the surface of the steel, it will experience a higher corrosion rate, so provision for drainage must be made. Weathering steel is sensitive to humid subtropical climates, and in such environments it is possible that the protective patina may not stabilize but instead continue to corrode.

For meg høres det ut som ikke helt usannsynlig at man har skapt områder som har blitt svekket ved kontinuerlig korrosjon. Legg til god norsk strategi for salting fremfor brøyting så er vi plutselig på et ganske ugjestmildt miljø.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...