Gå til innhold

Fiskeridepartementet drepte Frøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

en annen ting man sitter å tenker på i dag, -publikum/opinionen fikk aldri noen sjanse til å redde Freya. Det ville garantert ikke manglet hverken ildsjeler eller penger hvis de bare hadde fått forelagt reell mulighet til det. Men gikk jo ikke siden det gikk altfor kort tid fra mulig dødsdom ble luftet, til at hun faktisk ble avlivet "i nattens mulm og mørke".

Det kunne f.eks. vært brukt en liten nedsenkbar flytedokk som man lokket henne inn i, og så tauet ekvipasjen ut til Ytre Hvaler nasjonalpark, som huser etpar-tre andre sel-arter fra før. Hvorvidt hun ville blitt "en av gjengen" eller jaget, eller om hun for egen maskin uansett hadde tatt seg inn til Oslo igjen, vet ikke jeg. Men ville i alle fall vært et hederlig forsøk på å gjøre noe alternativt i alle fall.

Jeg er veldig glad for at det ikke ble noen offentlig debatt om det i forkant. Det hadde blitt en grisete debatt og voldsomt konfliktskapende. Utfallet hadde garantert blitt at noen dyrevernere hadde lenket seg fast og laget kvalm, gjort hærverk på de som ville eller hadde avlivet dyret. En flytting hadde bare flyttet problemet til en annen småbåthavn og ikke løst noe som helst. Bare plaget dyret med stressende transport. Og som nevnt tidligere ville bedøvelse vært problematisk å få til i praksis og gått ut over dyrevelferden.

Dette var ei "sjøens ku". Folk spiser burger og kjøttdeig stadig vekk uten at noen bryr seg om at hver kjøttspiser finansierer avliving av ganske mange dyr i løpet av sitt liv. Det er til og med dyr i fangenskap - med nokså mindre frie liv enn det Freya hadde.

Av hensyn til dyrevelferd burde vi spise mindre kukjøtt, gris, kylling og denslags. Om man ikke vil bli helt vegetar så er det dyreetisk en god mellomting å spise hval, sel, elg, rype, villgås, rein, rådyr, hjort, villsvin og andre dyr som har sluppet et liv i fangenskap. Kjøttspisere burde stilles til veggs med slike dyreetiske spørsmål til de slutter å være så hyklerske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Dette ville skapt reaksjoner uansett hva som hadde blitt gjort. 
 

scenario 1: Freya dreper ett barn. Masse reaksjoner om at man burde vært føre var, som vi er på alt annet. Freya blir avlivet. 
 

Scenario 2: Freya forsøkes flyttes. Til en enorm prislapp. Det vil skape hysteri om at man velger å bruke X-kroner på et dyr, mens eldre dør på rævva eldrehjem. Eller fattige fryser ihjæl pga lav strømstøtte. Freya dør kanskje. 
 

Scenario 3: Man bøtlegger, eller stenger av områder hvor Freya befinner seg. Ramaskrik over at badeplasser ikke kan brukes, og materielle skader for flere hundretusen. Masse politiressurser brukt til å håndheve dumme nordmenn som ikke vet hva som er høyre og venstre. 
 

Scenario 4: Det som skjer/skjedde nå. 

 

Andre scenario jeg har glemt? 

 

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Siste tiden har jeg brukt/lest diskusjon.no som et alternativ til kommentarfeltet på Facebook, rett og slett fordi nivået på debattene generelt har ligget på et langt høyere her på forumet.

Denne debatten begynner å ligne Facebook kommentarfeltet.

Først: Jeg er en dyreelsker og mener dyr skal ha langt mer rettigheter enn hva de har i dag.

Hvalrossen freya burde fått et løpenummer (0043) som navn for å unngå "Bambi effekt"

Da ville 0043 fått mindre oppmerksomhet både blant folk og medier, og forhåpentligvis unngått at barnefamilier dyttet sine barn i nærheten av 0043 for et uforglemmelig bilde av barnet. Samme gjelder forøvrig andre skuelystne.

0043 var i en fauna som ikke er naturlig for arten. Hun var stresset og i tillegg ble forstyrret av skuelystne som heller ikke er naturlig for henne.

Selv om arten 0043 hører til en utrydningstruede art, ville det ikke gjort noen forskjell om hun fikk leve eller ikke, hun var der alene uten mulighet til å reprodusere.

Om 0043 hadde drept et menneskeliv (barn, voksen), enten på grunn av lek, nysgjerrighet eller aggresjon ville det falt tilbake på forvaltere som "ikke handlet tidligere".

Man kunne sikkert flyttet 0043, men det ville kostet på bekostning av andre viktige oppgaver i forvaltningen. Forvaltningen har et budsjett å forholde seg til, fastsatt statsbudsjett. Da kaster jeg ballen videre til dere som mener man skulle bruke penger på å flytte henne. På bekostning av hva?

Og til dere som mener man må øke budsjettet, på bekostning av hva? Skole, eldreomsorg, billigere drivstoff, lavere strømregning?

Spis ferdig burgeren eller biffen før dere svarer. I mellomtiden vil jeg finne en god oppskrift på hvalross, for å unngå svinn.

Edit:

- Vi kom til at menneskers liv og helse kunne komme i fare. Den grunnleggende dyrevelferden ble ikke ivaretatt ved at dyret virket stresset og ble oppsøkt av svært nærgående og til dels store menneskemengder.

- Vi har dokumentert at personer bader med hvalrossen, og at folk oppsøker den ved vannkanten sammen med barna sine for å ta bilder.Publikums uaktsomme adferd og manglende etterfølgelse av anbefalingene fra myndighetene kunne sette liv og helse i fare, skriver direktoratet videre.

(Sitat ble lagt inn etter mitt innlegg)

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (53 minutter siden):

Hadde vel holdt å zappe henne litt med noen hundre volt så kanskje hun hadde stukket til sjøs asap.  

Da hadde vel dyrevernorganisasjonene kommet og zappet de ansvarlige en viss plass som hevn og Greenpeace hadde lagt ut et bilde av Freya i en elektrisk stol, med tittelen "Norsk dyrevelferd" - Norge må dø!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Da hadde vel dyrevernorganisasjonene kommet og zappet de ansvarlige en viss plass som hevn og Greenpeace hadde lagt ut et bilde av Freya i en elektrisk stol, med tittelen "Norsk dyrevelferd" - Norge må dø!

Hun ville neppe stukket til "havs" (hvor isåfall? hun var i en fjord?) om noen ga henne et strømsjokk. Hun ville nok overlevd med traumer og uhumane smerter.

Og overstående omtale om Norge ville vært berettiget, og vel så det.

Heldigvis ble hun avlivet på en human måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Eller "Nærgående mennesker førte til avliving av vilt dyr på bytur"

Joda. Nesten enig. Men uansett kunne de "nærgående" vist mer hensyn og trukket seg unna i håp om at hun ville dratt videre nå i høst/vinter til mer naturlig omgivelser uten nærgående.

Å droppe stranda eller båtturen den dagen hun var der var verd hennes liv, tenker jeg.

Og "nærgående" er etter media å dømme, de skuelystne.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Ja, skuelystne skapte for mange farlige situasjoner og stresset dyret og de ga seg ikke til tross for at politiet både advarte, oppfordret og jaget unna folk. Mulighetene for å flytte det var dårlige. Publikums forslag var for å si det pent fantasifulle og lite realistiske.

Når man avliver et dyr så synes jeg det er synd om det skal gå til spille som søppel. Jeg liker tanken på at det ikke var bortkastet men kommer til nytte på et vis. Derfor forslaget om marinade og grillfest tidligere i tråden. Men det er jo mye fett der så kanskje et nytt liv som såpe er også god etterbruk. Evt kan jo den bli til god fjernvarme og varme opp noen svømmebassenger og boliger på en god måte nå oppi priskrisa.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Ja, skuelystne skapte for mange farlige situasjoner og stresset dyret og de ga seg ikke til tross for at politiet både advarte, oppfordret og jaget unna folk. Mulighetene for å flytte det var dårlige. Publikums forslag var for å si det pent fantasifulle og lite realistiske.

Når man avliver et dyr så synes jeg det er synd om det skal gå til spille som søppel. Jeg liker tanken på at det ikke var bortkastet men kommer til nytte på et vis. Derfor forslaget om marinade og grillfest tidligere i tråden. Men det er jo mye fett der så kanskje et nytt liv som såpe er også god etterbruk. Evt kan jo den bli til god fjernvarme og varme opp noen svømmebassenger og boliger på en god måte nå oppi priskrisa.

Enig.

Men min konklusjon til forskjell fra din(?) er at om de skuelystne hadde holdt seg unna, droppet stranda eller båten de(n) dagene 0043 (ref tidligere innleg) var der, så kunne 0043 kanskje dratt til mer naturlig områder uten skuelystne når høst/vinter kom.

Ellers er jeg enig i grillfest og gjenbruk for fjernvarme.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Drapet kommer til å få enorme konsekvenser for Norges rykte i utlandet.

ikke veldig merkelig i ale fall.

publikum ute i verden registrerer selvsagt den overdøvende dobbelmoralen i hvorledes nordmenn håndterer slike ting. -på ene siden gis det penger til prosjekt til at direkte farlige dyr som løver, tigere, elefanter, krokodiller, etc. skal få bevege seg fritt og være skånet fra fattige menneskers inngripen, og som i tusen-tall faktisk blir drept av eksotiske skapninger i hverdagen, mens på hjemmebane blir det nasjonal unntakstilstand og våpenmakt overfor en sel som ikke har bitt noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest sjokkerende med denne saken er at store deler av befolkningen er i sjokk over at ett dyr blir drept.

Freya den hellige, som var verdt like mye som et menneske fordi vi har projisert våre følelser over til det intetanende dyret, med navn og full pakke.

Folk hisser seg mer opp av at dette ene dyret blir skutt enn at åtti millioner "vanlige", navnløse dyr blir slaktet på årsbasis.

Husk å kjøpe kjøttdeig til fredagstacoen nå da, hyklere.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Det ryktet kommer i så fall til å bli om et Norge som har et realistisk forhold til ville dyr og forvaltning av økosystemer.

Stigmatiseringen av dyrevernerne som idealistiske og naive har derimot blitt styrket. Gneldrete selskapshunder som oppholder seg mest i håndveska er dyreplageri av verste skuffe…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (26 minutter siden):

Det ryktet kommer i så fall til å bli om et Norge som har et realistisk forhold til ville dyr

haha, hvor mange mennesker har blitt drept av hvalross her i landet gjennom tidene?

Til sammenligning er det 300 som blir drept i India/Kenya hvert år, i møte med elefanter.

Og 500 når de støter på en gretten flodhest med kort lunte.

Jeg vil tippe at om bare en liten brøkdel av slikt hadde skjedd i Norge (f.eks. med bjørn) ville hele bjørn-populasjonen blitt utryddet kollektivt.

men vi støtter liksom ville dyr andre steder, for gir jo fine naturprogram på tv..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter flere hundre år med intens jakt på hvalross så var bestanden rundt Svalbard truet i etterkrigstida. Det førte til fredning i 1952 og bestanden rundt Svalbard har siden den gangen tatt seg opp fra 200 til 4000. Hvalrossen holder til rundt hele den arktiske sonen, i Russland, Canada og Grønland. Den har ikke status som utrydningstruet. Den har ikke noe naturlig habitat i Oslofjorden. Det er litt som å finne villsvin i Trøndelag, personifisere den siden den er så sjelden i de traktene og så gråte noen krokodilletårer for den stakkars villgrisen mens man trykker innpå en pølse eller to.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...