Gå til innhold

Sette opp ruter/WiFi hos bekjent, beste enkle samt konfigurable løsning?


Anbefalte innlegg

Hei!

En bekjent av min kone ønsker hjelp til ny ruter/WiFi løsning, mest pga. dårlig WiFi-dekning i eksisterende ruter-WiFi boks. Jeg har tenkt at det enkleste er å sette denne modem/ruter/WiFi boksen i bridge og kjøre egen løsning mhp. Ruter/WiFi. Den bør være konfigurabel (port forwarding, frekvens-/båndbreddeadministrasjon etc.) aller helst med VPN-mulighet (om dette går når den er «bak» et bruddet modem? Har ikke tenkt på det som en potensiell utfordring før nå..) som ville gjort det mulig for meg å administrere nettet fra Norge, men ikke vesentlig om dette kjører prisen veldig opp.

Øvrige ønsker/behov:

  • god dekning på 2.4 GHz
  • lite/ingen 5GHz enheter pr idag
  • WiFi 6 er ikke et stort behov, kun kjekt å ha
  • Gjerne mulighet til å meshe med ekstra AP
  • Ca. tusenlappen? Features > pris

Jeg så opprinnelig på WiFi/Mesh fra Google (Nest), men den har jeg skjønt er veldig lite konfigurerbar.  Hva anbefales? 
 

Jeg er ikke veldig erfaren innen nettverk så jeg er helt avhengig av utstyr med et forståelig GUI og relativt enkelt oppsett. Jeg kjenner godt til UniFi, har de noe egnet utstyr? Andre forslag? 
 

Takk!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken løsning benyttes i dag?

Enebolig, leilighet?

Når det ellers gjelder VPN inn til eget hjemmenett og eksponering av tjenester, så bør man ha et forhold til hva risiko kan være og hvordan sikkerheten rundt dette kan forsterkes og opprettholdes.

Hva menes med frekvens- og båndbreddeadministrasjon? For en moderne løsning kan man vel i utgangspunktet si at de fleste bør holde seg til automatikken.

WiFi 6 "får man med på kjøpen" i dag i praksis. Google WiFi-familien er vel omtrent untaket. 

"Keep it simple" hvis det ikke er de store behovene - det er fort du som må vedlikeholde dette....  😉

Lenke til kommentar

I dag er løsningen moden/ruter/wifi-enhet fra leverandør. Kan settes i bromodus som jeg tenker er best, og så la ny ruter/wifi ta seg av resten. Dagens løsning er en gammeldags mindre god «alt-i-ett» boks. Hastighet ut mot WAN er ok, ca. 100 Mpbs, men over dagens WiFi fås kun 30-40 Mbps selv 1m unna router. 

Enebolig i boligfelt med 40-50 m mellom husene. Jeg får kun evt. interferensproblemer med 4-5 andre hus. Boligen er bygget i mur og er på vel 150 kvm over halvannet plan. Coaxen kommer inn i andre etg. på den ene kortsiden, her står altså ruteren. 

Jeg ønsker meg en rimelig og god alti-i-ett boks som kan stå her, med mulighet til å sette opp en ekstra AP trådløst (backhaul?). Stemmer det at en slik løsning gir bedre overføringshastigheter enn å kun sette opp en repeater? En repeater vil etter min forståelse halvere opplevd hastighet da det vel her kun sitter en pappegøye i midten av langbordet mellom to personer på hver kortside. Mesh er vel også en slags løsning som minimum halverer hastigheten (avhengig av hvor mange noder/APer den går igjennom?). Er backhaul beste trådløse løsning her da jeg kun trenger én ekstra (totalt to, én er i ruteren) AP? På sikt kan det hende jeg legger opp en ethernetkabel til den andre APen, men tviler på at det blir et behov. 

VPN har jeg gått bort i fra. Jeg er helt enig med andre forumbrukere her (det var kanskje du som som skrev det i en annen tråd) at TeamViewer vel er en bedre og enklere løsning her mhp. brukerstøtte mot svigermor. 

Forslag til fin enhet med ruter/wifi som også kan settes opp med ekstra AP? Gjerne egen kanal for backhaul, men ikke must. Hadde tenkt til å bruke mindre penger enn jeg må ut med for e.g. Netgear Orbi som jeg kjenner. Kommer jeg under 2k hadde det vært ypperlig. 

EDIT: er ruterne i denne testen ok?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

30-40 Mbps var jo voldsomt dårlig da, til å være i en enebolig. Her snakker man også løsning i utgangspunktet uten 5GHz-støtte? Hvilke merke/modell er dette? En del internettleverandører bruker jo ellers å bytte ut slikt type utstyr hvis det har blitt veldig gammelt.

Ruterne i testen vil sikkert gjøre en helt grei jobb. Testen i seg selv har vel egentlig begenset verdi slik den er utført når det gjelder ytelse i hvert fall. Basert på hvor lenge jeg har sett en del andre modeller fra Asus få oppdateringer, ville jeg vel anbefalt dem. De er etter hvert ganske OK på dette området, selv om det sikkert kan variere litt med modell til modell og avhengig av hvor stor kundegruppe det har vært på modellen.

Eget AP som skal brukes i tillegg til ny ruter? Hvis dette ikke er en del av en mesh-løsning, kan man få en del av de tradisjonelle problemene med en slik løsning - f.eks. klienter som suger seg fast på da en av wifi-aksesspunktene (APet eller ruteren) selv om det er ganske så dårlig signal. Med en mesh-løsning vil da løsningen bestemme hvor klienten skal være tilkoblet. For under 2k får man jo mesh-løsninger som TP-Link Deco X20. Ikke egen radio for backhaul på de - da må man opp i pris. 

 

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...