Gå til innhold

Sunnest av whisky og vodka


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siesta-mann skrev (9 timer siden):

Er jo høye alkoholavgifter her til lands, sånn at de rimelige whiskyene ikke er så mye dyrere enn vodka. Mesteparten er avgifter. Prisforskjellen er nok høyere hvis det er lavere avgifter. Det er sikkert ikke så høye avgifter i skottland som det er her!

Og lavere lønninger.

Den billige spriten er dyr i Norge, men den dyrere spriten er ofte billigst i Norge, og billigere enn feks i Sverige eller Danmark.

Helt uten avgift koster en vanlig vodka eller billig sprit ca 100kr eller litt under.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ingen av delene er spesielt sunt. Å ta seg en dram innimellom er nok ikke skadelig, men anbefalt inntak er lavere enn de fleste drikker. Helsedirektoratet fraråder å drikke mer enn én enhet per dag i snitt. Mange unge fnyser vel av slike råd, men nå er jeg blitt såpass gammel at jeg kan si at dette ikke er tull. Har hatt flere venner, bekjente og familie opp igjennom hvor alkohol helt eller delvis har ødelagt livene deres.

Når det kommer til alkohol gjelder det å være forsiktig lenge før det blir et problem.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Skal man spikke fliser så er det nok det, etanol er et løsemiddel og en nervegift, det er ikke anbefalt i noen mengder. 

Etanol er fremdeles det farligste rusmiddelet totalt sett.  

Kan du vise til forskning som sier at selv små mengder er livsavkortende? Jeg godtar i alle fall ikke argumentet uten kilde. Man kan også se for seg at alkohol er såpass humørfremmende at det kan gi bedre livskvalitet (i små mengder), selv om det teknisk sett er en nervegift. Nå drikker jeg ekstremt lite selv, så har ikke noe skinn i spill. Ser gjerne at du har rett, hadde vært kjekt å vite uansett.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange studier, noen for og mange mot.

Dette er en viktig publisert studie. 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31310-2/fulltext

også har du denne for, jeg finner ikke studie, men det er fra Texas universitety. Den finnes publisert på nett, men jeg er på mobil.

http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2017200,00.html

Men det er mange årsaker til dette, avholdsfolk er feks mindre sosiale, men kan også være fattigere..

Rike folk drikker mer enn fattige, det er jo bevist at tilgang øker forbruk..

Og vi vet at rike lever lenger uansett... Det er liksom noe med det å klaske tennis, golf og bassengliv daglig.

Framfor å besøke en pub daglig med rødmix i lomma...

Hadde du istedenfor studert fattige og alkohol så hadde alkohol vært skikkelig drepern..

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (56 minutter siden):

Kan du vise til forskning som sier at selv små mengder er livsavkortende?

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31310-2/fulltext

Det er studier som viser at det er positive effekter ved alkohol, men det tar ikke bort de altfor dominerende negative effektene, men norske aviser har alltid vært veldig flinke til og vise de positive sidene, og ignorere de negative.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, skaftetryne32 said:

Skal man spikke fliser så er det nok det, etanol er et løsemiddel og en nervegift, det er ikke anbefalt i noen mengder. 

Etanol er fremdeles det farligste rusmiddelet totalt sett.  

Vann er et godt løsemiddel heter det i læren. At et stoff er et løsemiddel er ingen nøkkel for om det er egnet til inverotes og utvortes bruk.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Avgiften gaar paa mengde, ikke pris.

Avgifta er på mengde alkohol. Med høge avgifter blir ei flaske sprit veldig dyr i Norge. Men når vi snakkar kvalitetsprodukt med høg pris så blir alkoholavgifta ein forsvinnande liten del av totalprisen. Dette kombinert med at Vinmonopolet er verdens største grossist som kjøper inn med kvantumsrabatt så kan ein veldig dyr whiskey bli billegare på vinomopolet enn i Skottland. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I Norge er det liksom sånn at det ikke er noe å spare på en billig vodka, alt koster 4-500 uansett innhold. Så vodka er mest for de som liker det pga smaken.

I Sverige så koster en vodka standar og blended whisky ca 200kr.... Men på cognac Xo så må du betale mer enn i Norge, ofte så blir du lurt også, enten på kvalitet eller mengde feks 50cl.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 timer siden):

Det finnes mange studier, noen for og mange mot.

Dette er en viktig publisert studie. 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31310-2/fulltext

også har du denne for, jeg finner ikke studie, men det er fra Texas universitety. Den finnes publisert på nett, men jeg er på mobil.

http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2017200,00.html

Men det er mange årsaker til dette, avholdsfolk er feks mindre sosiale, men kan også være fattigere..

Rike folk drikker mer enn fattige, det er jo bevist at tilgang øker forbruk..

Og vi vet at rike lever lenger uansett... Det er liksom noe med det å klaske tennis, golf og bassengliv daglig.

Framfor å besøke en pub daglig med rødmix i lomma...

Hadde du istedenfor studert fattige og alkohol så hadde alkohol vært skikkelig drepern..

 

Interessant, takk for disse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Leste tidligere at bittelitt alkohol kunne være bra for blodårene, men det er snakk om mengder som voksne ikke merker noe til. Folk flest pleier å drikke i alle fall så de blir brisne. Ikke ta litt whisky som det skulle vært tran. Er det øl det er snakk om kan man sikkert drikke 0,33 med 2,5% hver dag, men tviler på at det blir noe av det.

Nå handlet jo dette om det var mer vitaminer og antioksidanter i brunt brennevin enn blankt. Det var det sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (På 13.8.2022 den 17.16):

Jeg satt og lurte litt på hva som var sunnest av whisky og vodka.

Forestiller meg at det er litt mer vitaminer og antioksidanter i whisky, siden det er farge. Litt som natursukker vs. farin.

Ernæringsmessig er det nok den du liker dårligst  - sånn at du drikker mindre. Alkohol er skadelig i noen mengde. I veldig små mengder er kanskje skaden så liten at det er vanskelig å måle den, og/eller den kan ha noen positive helse-effekter.

Hvis du vil ha vitaminer og antioksidanter så finnes det matvarer som gir det uten å være skadelig.

Hvis vi kan avskrive whisky og vodka som god næring så vil jeg slå et slag for godt liv. Hvis du blir lykkelig av et lite glass whisky iblant så synes jeg at du skal unne deg det. Du skal bli syk og dø en gang uansett, på veien er målet mitt å ha et godt liv men tone ned eksesser som tar mye helse uten å gi nok lykke tilbake.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

To make a long explanation short, whiskey (with an 'e') refers to grain spirits distilled in Ireland and the United States. Whisky (with no 'e') refers to Scottish, Canadian, or Japanese grain spirits.

Jeg holder meg til produkter fra Skottland eller Japan. Det amerikanske skvipet kan de få ha for seg selv.
Det kan være alt fra mais, bygg, hvete og rug brukt i produksjonen så da skal man ikke velge i blinde og tro at "ost er ost".
 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Ernæringsmessig er det nok den du liker dårligst  - sånn at du drikker mindre.

Det stemmer nok :) Husker tidlig i 20-åra, da var strategien min å drikke whisky på byen fordi jeg ikke likte det, så jeg ikke skulle bli så full. Resultatet var selvsagt at jeg etter hvert begynte å like det riktig så godt :) Så måtte legge om strategi igjen etter det.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...